421 847 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
13th Marine skrev:
Pluggboxen som 13th Marine tipsar om tycker jag också är superbra och har som sagts en funktion som petar upp pluggarna så de är bara att enkelt lyfta ur.Jiji skrev:
Är det hårda pluggbrätten eller lite mjukare?
Jag har lite problem med mina händer och är rätt fumlig nu för tiden. Jag är lite osäker på om jag skulle lyckas få ut plantorna ur ett pluggbrätte eller om jag bara skulle hälla ut allt i en enda röra.
Jag odlar i tråg nu och petar upp plantor med en liten fickkniv. Det funkar bra men var lite väl pilligt med salladslöken. (Tror iofs att det lite berodde på min i år något för kompakta jordblandning också.)
Idealet skulle vara något gummiartar material för pluggbrätten. Finns det?
Man trycker bara ner hela brättet i underdelen som har piggar och vips så åker pluggarna upp 👍
Vi kallsår och bredsår, främst gul lök. De är ganska små och tunna när de åker ut på sin slutliga plats (dvs nu). De är lite pilliga att hantera, men inte avsevärt svårare än tex purjo. Dessutom är det inte jättenoga att man får isär alla, de kan växa i grupper om 2-3 st.Jiji skrev:
Fråga till alla er som sår gul och röd lök. Hur ser plantorna ut när ni sätter ut dem? Är de strån eller som små lökar?
Jag tänkte odla lök från frö nästa år. Jag har inte så stor erfarenhet av lökodling överhuvudtaget, förut vitlök. I år testade jag en perenn salladslök men det var väldigt pilligt att hantera. Jag vet inte om plantorna kommer att överleva min klumpiga hantering. Så nu undrar jag om det är lika pilligt med "vanlig" lök?
Vissa år har vi kört både frösådda och från sättlök, resultatet har varit likvärdigt.
I år ska vi testa potatislök också. Om utfallet är bra hoppas vi att kunna gå över till det i stor utsträckning.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Jag har inte frösått lök de senaste två åren men jag hittade bild från 28/5 2023.Jiji skrev:
Fråga till alla er som sår gul och röd lök. Hur ser plantorna ut när ni sätter ut dem? Är de strån eller som små lökar?
Jag tänkte odla lök från frö nästa år. Jag har inte så stor erfarenhet av lökodling överhuvudtaget, förut vitlök. I år testade jag en perenn salladslök men det var väldigt pilligt att hantera. Jag vet inte om plantorna kommer att överleva min klumpiga hantering. Så nu undrar jag om det är lika pilligt med "vanlig" lök?
Kallsått i växthuset i feb/mars i kluster i pluggbrätten. 5x5 cm. Sen utplanterat rätt tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planterade tydligen ut 10 juni att döma av bilderna..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns pluggbrätten som man kan köpa uttryckare till. Har sett det på wexthuset.
De jag använder så klämmer man lite på ukder sidan så lossnar pluggarna.
Husägare
· Uppsala
· 662 inlägg
Jag håller på att testa höstplantering av potatislök. Dvs jag satte lökarna i höstas och de växer i landet nu. 🙂G Genomklok skrev:
Hittills ser det mycket lovande ut. De började växa tidigt så de har kommit långt jämfört med de lökar jag sparade och satte nu på våren.
Är plantorna så rejäla kommer jag inte att ha svårt att hantera dem.S sinuslinus skrev:Jag har inte frösått lök de senaste två åren men jag hittade bild från 28/5 2023.
Kallsått i växthuset i feb/mars i kluster i pluggbrätten. 5x5 cm. Sen utplanterat rätt tätt.
[bild]
Planterade tydligen ut 10 juni att döma av bilderna..
[bild]
[bild]
Det finns pluggbrätten som man kan köpa uttryckare till. Har sett det på wexthuset.
De jag använder så klämmer man lite på ukder sidan så lossnar pluggarna.
Pluggbrätte verkar dock vara smart det ska jag nog skaffa.
Jag sådde perenn salladslök (sådde i tråg) och det var väldigt tunna strån som jag lyckades massakrera det mesta av. Jag har pga sjukdom inte full rörlighet och kontroll i mina händer. Det var inte så kul utan gjorde mig mest ledsen faktiskt.G Genomklok skrev:Vi kallsår och bredsår, främst gul lök. De är ganska små och tunna när de åker ut på sin slutliga plats (dvs nu). De är lite pilliga att hantera, men inte avsevärt svårare än tex purjo. Dessutom är det inte jättenoga att man får isär alla, de kan växa i grupper om 2-3 st.
Vissa år har vi kört både frösådda och från sättlök, resultatet har varit likvärdigt.
I år ska vi testa potatislök också. Om utfallet är bra hoppas vi att kunna gå över till det i stor utsträckning.
Nu tror jag att pluggbrätten skulle vara till hjälp så det ska jag nog prova nästa år.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Idag är det stora flyttdagen, pelargoner och tomater får flytta ut.
Mannen byggde mig ett planterings av grannens byggsopor så nu har jag gott om plats för allt.
Pelargonerna genomgick en inspektion och blev godkända.
Nu kan värmen gärna komma 🌱🌞
Logga in
Skapa konto
Mannen byggde mig ett planterings av grannens byggsopor så nu har jag gott om plats för allt.
Logga in
Skapa konto
Pelargonerna genomgick en inspektion och blev godkända.
Logga in
Skapa konto
Nu kan värmen gärna komma 🌱🌞
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
igår var det lite planteringsdax.. hade fyndat lite blomster till krukor.
Planerar att åka och shoppa lite mer blomster om 10 min
Lika bra o göra amplarna o krukorna som står tomma o ute.. klara redan nu.. så de hinner växa till sig .. så man kan njuta av dem kring midsommar... (okej i sommar iaf)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planerar att åka och shoppa lite mer blomster om 10 min
Lika bra o göra amplarna o krukorna som står tomma o ute.. klara redan nu.. så de hinner växa till sig .. så man kan njuta av dem kring midsommar... (okej i sommar iaf)
Jag brukar klippa ner blasten minst en gång innan utplantering, då blir de lite kraftigare och mer att ta i när de kommer upp igen.Jiji skrev:
Jag sådde perenn salladslök (sådde i tråg) och det var väldigt tunna strån som jag lyckades massakrera det mesta av. Jag har pga sjukdom inte full rörlighet och kontroll i mina händer. Det var inte så kul utan gjorde mig mest ledsen faktiskt.
Nu tror jag att pluggbrätten skulle vara till hjälp så det ska jag nog prova nästa år.
Vill du ha vandringslök till hösten så hojta till. Den är ju också perenn så då slipper du pilla med små frön.
Vandringslök låter väldigt spännande.Dalbotant skrev:
(Jag klippte ner blasten men det blev pilligt ändå. Jag hade inte bra jordblandning i år så det kan vara en orsak också. )
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Här börjar vi så sakta få jordgubbar, barnen har redan slukat de första två.
Idag tog jag av väven och kupade färskpotatisen.
Och vi har i veckan kunnat skörda sparris.
Idag tog jag av väven och kupade färskpotatisen.
Och vi har i veckan kunnat skörda sparris.
Det innebär förstås en extra grad av svårighet. Aldrig kul när det man kämpat med att odla blir förstört, oavsett orsak.Jiji skrev:
Jag sådde perenn salladslök (sådde i tråg) och det var väldigt tunna strån som jag lyckades massakrera det mesta av. Jag har pga sjukdom inte full rörlighet och kontroll i mina händer. Det var inte så kul utan gjorde mig mest ledsen faktiskt.
Så här stora var våra frösådda gula lökar när de åkte i jorden idag. Hanterbara men inte jättestora.
Logga in
Skapa konto