13th Marine 13th Marine skrev:
Hårda, de har en funktion att hjälpa till att lossa pluggarna.
Jiji Jiji skrev:
Är det hårda pluggbrätten eller lite mjukare?
Jag har lite problem med mina händer och är rätt fumlig nu för tiden. Jag är lite osäker på om jag skulle lyckas få ut plantorna ur ett pluggbrätte eller om jag bara skulle hälla ut allt i en enda röra.

Jag odlar i tråg nu och petar upp plantor med en liten fickkniv. Det funkar bra men var lite väl pilligt med salladslöken. (Tror iofs att det lite berodde på min i år något för kompakta jordblandning också.)

Idealet skulle vara något gummiartar material för pluggbrätten. Finns det?
Pluggboxen som 13th Marine tipsar om tycker jag också är superbra och har som sagts en funktion som petar upp pluggarna så de är bara att enkelt lyfta ur.
Man trycker bara ner hela brättet i underdelen som har piggar och vips så åker pluggarna upp 👍

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Fråga till alla er som sår gul och röd lök. Hur ser plantorna ut när ni sätter ut dem? Är de strån eller som små lökar?

Jag tänkte odla lök från frö nästa år. Jag har inte så stor erfarenhet av lökodling överhuvudtaget, förut vitlök. I år testade jag en perenn salladslök men det var väldigt pilligt att hantera. Jag vet inte om plantorna kommer att överleva min klumpiga hantering. Så nu undrar jag om det är lika pilligt med "vanlig" lök?
Vi kallsår och bredsår, främst gul lök. De är ganska små och tunna när de åker ut på sin slutliga plats (dvs nu). De är lite pilliga att hantera, men inte avsevärt svårare än tex purjo. Dessutom är det inte jättenoga att man får isär alla, de kan växa i grupper om 2-3 st.

Vissa år har vi kört både frösådda och från sättlök, resultatet har varit likvärdigt.

I år ska vi testa potatislök också. Om utfallet är bra hoppas vi att kunna gå över till det i stor utsträckning.

S
Jiji Jiji skrev:
Fråga till alla er som sår gul och röd lök. Hur ser plantorna ut när ni sätter ut dem? Är de strån eller som små lökar?

Jag tänkte odla lök från frö nästa år. Jag har inte så stor erfarenhet av lökodling överhuvudtaget, förut vitlök. I år testade jag en perenn salladslök men det var väldigt pilligt att hantera. Jag vet inte om plantorna kommer att överleva min klumpiga hantering. Så nu undrar jag om det är lika pilligt med "vanlig" lök?
Jag har inte frösått lök de senaste två åren men jag hittade bild från 28/5 2023.
Kallsått i växthuset i feb/mars i kluster i pluggbrätten. 5x5 cm. Sen utplanterat rätt tätt.

Pluggbrätten med grön lök som växer tätt i små jordfyllda celler, fotograferade i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planterade tydligen ut 10 juni att döma av bilderna..
Lökplantor i pluggbrätten redo för utplantering, omgivna av jord. Grönska och tätt planterade spiror syns i två brätten.
Skapa konto

Lökskott planterade i rader i jord, tagna i solljus i en trädgård. Grönska i bakgrunden.
Skapa konto

Det finns pluggbrätten som man kan köpa uttryckare till. Har sett det på wexthuset.

De jag använder så klämmer man lite på ukder sidan så lossnar pluggarna.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
I år ska vi testa potatislök också. Om utfallet är bra hoppas vi att kunna gå över till det i stor utsträckning.
Jag håller på att testa höstplantering av potatislök. Dvs jag satte lökarna i höstas och de växer i landet nu. 🙂
Hittills ser det mycket lovande ut. De började växa tidigt så de har kommit långt jämfört med de lökar jag sparade och satte nu på våren.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag har inte frösått lök de senaste två åren men jag hittade bild från 28/5 2023.
Kallsått i växthuset i feb/mars i kluster i pluggbrätten. 5x5 cm. Sen utplanterat rätt tätt.

[bild]

Planterade tydligen ut 10 juni att döma av bilderna..
[bild]

[bild]

Det finns pluggbrätten som man kan köpa uttryckare till. Har sett det på wexthuset.

De jag använder så klämmer man lite på ukder sidan så lossnar pluggarna.
Är plantorna så rejäla kommer jag inte att ha svårt att hantera dem.
Pluggbrätte verkar dock vara smart det ska jag nog skaffa.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Vi kallsår och bredsår, främst gul lök. De är ganska små och tunna när de åker ut på sin slutliga plats (dvs nu). De är lite pilliga att hantera, men inte avsevärt svårare än tex purjo. Dessutom är det inte jättenoga att man får isär alla, de kan växa i grupper om 2-3 st.

Vissa år har vi kört både frösådda och från sättlök, resultatet har varit likvärdigt.

Jag sådde perenn salladslök (sådde i tråg) och det var väldigt tunna strån som jag lyckades massakrera det mesta av. Jag har pga sjukdom inte full rörlighet och kontroll i mina händer. Det var inte så kul utan gjorde mig mest ledsen faktiskt.

Nu tror jag att pluggbrätten skulle vara till hjälp så det ska jag nog prova nästa år.

S
Jiji Jiji skrev:
Är plantorna så rejäla kommer jag inte att ha svårt att hantera dem.
Pluggbrätte verkar dock vara smart det ska jag nog skaffa.
Använd inte såjord bara eftersom det är för lite näring. Man behöver tillföra näring tilll pluggbrättena även med gödslad jord.

Idag är det stora flyttdagen, pelargoner och tomater får flytta ut.
Växthus med pelargoner och tomatplantor, omgiven av grönska och byggd av återvunnet material.
Skapa konto

Mannen byggde mig ett planterings av grannens byggsopor så nu har jag gott om plats för allt.
Planteringsbord byggt av byggsopor, med krukor och pelargoner, står framför en röd trävägg. Verktyg och säckar finns under bordet.
Skapa konto

Pelargonerna genomgick en inspektion och blev godkända.
Pelargoner i krukor står på grus bredvid en rödmålad vägg, omgivna av flera hönor. En gul dörr syns i bakgrunden.
Skapa konto

Nu kan värmen gärna komma 🌱🌞
Tomatplantor i svarta krukor står på grus framför en röd trävägg med fönster.
Skapa konto
Grön växt med rosa blomma i fokus, omgiven av frodiga blad, mot en bakgrund som ser ut som ett växthus.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
igår var det lite planteringsdax.. hade fyndat lite blomster till krukor.

Växter och tomma korgar på ett bord utomhus, redo för plantering med texten "Planteringsdax" över bilden.
Skapa konto

En hand håller en kruka med blommor i tre färger: rosa, gul och lila, mot en bakgrund av grönska och jordpåsar.
Skapa konto

Närbild på en krukväxt med små, färgglada blommor i rödorange och gult, placerad på en bord med en svartvit rutig duk.
Skapa konto

Två planterade potatisblommor i terrakottakrukor på en svartvit-rutig duk, med en grönskande fältsvy i bakgrunden.
Skapa konto

Planerar att åka och shoppa lite mer blomster om 10 min ;)

Lika bra o göra amplarna o krukorna som står tomma o ute.. klara redan nu.. så de hinner växa till sig .. så man kan njuta av dem kring midsommar... (okej i sommar iaf)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag sådde perenn salladslök (sådde i tråg) och det var väldigt tunna strån som jag lyckades massakrera det mesta av. Jag har pga sjukdom inte full rörlighet och kontroll i mina händer. Det var inte så kul utan gjorde mig mest ledsen faktiskt.

Nu tror jag att pluggbrätten skulle vara till hjälp så det ska jag nog prova nästa år.
Jag brukar klippa ner blasten minst en gång innan utplantering, då blir de lite kraftigare och mer att ta i när de kommer upp igen.

Vill du ha vandringslök till hösten så hojta till. Den är ju också perenn så då slipper du pilla med små frön.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag brukar klippa ner blasten minst en gång innan utplantering, då blir de lite kraftigare och mer att ta i när de kommer upp igen.

Vill du ha vandringslök till hösten så hojta till. Den är ju också perenn så då slipper du pilla med små frön.
Vandringslök låter väldigt spännande.

(Jag klippte ner blasten men det blev pilligt ändå. Jag hade inte bra jordblandning i år så det kan vara en orsak också. )

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Använd inte såjord bara eftersom det är för lite näring. Man behöver tillföra näring tilll pluggbrättena även med gödslad jord.
Jag använder inte såjord. Bra tips dock med extra näring i pluggar. Det ska jag komma ihåg. 🌱

Dalbotant Dalbotant skrev:

Vi vill gärna ha vandringslök i höst :)

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Här börjar vi så sakta få jordgubbar, barnen har redan slukat de första två.
Idag tog jag av väven och kupade färskpotatisen.
Och vi har i veckan kunnat skörda sparris.

• Jordgubbsplanta med mogna och omogna jordgubbar på halmbädd i trädgård.
    Skapa konto
  • Trädgårdsland med växande potatis och sparris, omgiven av grönska och skuggor.
    Skapa konto
  • Färsk skördad sparris i glas och spenatblad på ett köksbord, omgiven av en kökshandduk och en gul plastkorg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:

Det innebär förstås en extra grad av svårighet. Aldrig kul när det man kämpat med att odla blir förstört, oavsett orsak.

Så här stora var våra frösådda gula lökar när de åkte i jorden idag. Hanterbara men inte jättestora.
Frösådda gula lökar ligger på marken med jord, redo att planteras i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.