Lill72 Lill72 skrev:
Satte nog petuniorna lite för tidigt för nu kommer det redan blomknoppar, men känner mig lite mallig eftersom de blev så fina och att jag lyckades med de pyttesmå fröna.
[bild]

Måste nog också spillt fågelfrön här, för nu kommer det höns i landet 😁
Ser att du också är inne på fröteorin ang hönor...😊

Ang petuniorna så rekommenderar jag att du knipsar bort knopparna tills du sätter ut dem så blir plantor ännu finare. 🩷

Nästa år kan du testa att så Lobelia. Det är också löjligt små frön och väldigt tillfredsställande.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
K
13th Marine 13th Marine skrev:
Den ena av de två senaste tillskotten (Doris och Hönapöna) har börjat lägga, viss storleksskillnad.
Doris tyckte förvisso att värpredet var ett bra ställe, så jag fick släppa in henne, sen kom alla hönsen ur synk när jag skulle släppa ut henne igen, då gick de andra in 🙄

[bild]
Två ägg på en vit servett, ett beige till vänster och ett grönt till höger, värpta av en gammal och en ung höna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min snart åtta!-åriga höna värpte häromdan! Det gröna ägget. Hon värpte lite sporadiskt förra året efter flera års uppehåll. Kanske hon blev inspirerad av unghönan som flyttade in då, men att hon skulle värpa i år också det trodde jag aldrig Tre hönor på en hylla; till vänster ung höna, i mitten gammelhöna, till höger en annan höna. En av dem värpte nyligen ett grönt ägg.
Skapa konto

Gammelhönan till höger och unghönan till vänster. Får se hur länge det varar!?

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ser att du också är inne på fröteorin ang hönor...😊

Ang petuniorna så rekommenderar jag att du knipsar bort knopparna tills du sätter ut dem så blir plantor ännu finare. 🩷

Nästa år kan du testa att så Lobelia. Det är också löjligt små frön och väldigt tillfredsställande.
Ok, jag ska bara titta mig mätt på dem först, sen knipsar jag av dem. Tack för tipset 😊🌺

Tror jag har frön till Lobelia här nånstans som jag fick av en vän, ska kolla datumet på dem först. Vet du om Lobeliafrön har kort/lång hållbarhet?
Gröna plantor med ett par rosa blommor i krukor på en bricka.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Min snart åtta!-åriga höna värpte häromdan!
En möjligen dum fråga men hur vet man vilken höna som värpt ett visst ägg? Visst, om man råkar se när det sker förstår jag naturligtvis men själva ruvandet behöver väl inte betyda att det är hönans eget ägg som ruvas, eller?

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Ställde ut pelargonerna nu för det blev så trångt inne, men kör med fiberduk och så en värmefläkt på nätterna och hoppas det inte är allt för många kalla nätter kvar.
Pelargoner i ett transparent växthus täckt med fiberduk, en blå vattenkanna och stenar på marken.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En möjligen dum fråga men hur vet man vilken höna som värpt ett visst ägg? Visst, om man råkar se när det sker förstår jag naturligtvis men själva ruvandet behöver väl inte betyda att det är hönans eget ägg som ruvas, eller?
Oftast tar det en stund för dem att värpa, och är där bara ett ägg efteråt så kan man ana från vem det kom.
Sen varierar färgen utifrån ras och individ.

• Gilla
Kakelugnen566 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Oftast tar det en stund för dem att värpa, och är där bara ett ägg efteråt så kan man ana från vem det kom.
Har väl haft otur/klantig och inte lyckats se det. Brukar bara hitta en höna med några ägg under sig och det enda jag då vet är att alla äggen i alla fall inte kommer från henne.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har väl haft otur/klantig och inte lyckats se det. Brukar bara hitta en höna med några ägg under sig och det enda jag då vet är att alla äggen i alla fall inte kommer från henne.
Ju fler höns man har ju svårare blir det ju.
Vi har ju som mest haft fyra som värper samtidigt, och då hade två av dem väldigt lika ägg.
Jag tolkar det som att kakelugnen bara har två, så då blir det väldigt enkelt.

• Gilla
Kakelugnen566 och 1 till
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Har man flera av samma ras kan det vara svårt att veta, men mina två är olika raser och har olika färg på äggen, så då är det lätt att veta!
Samma sak med ruvandet, alla hönor vill inte ruva och då händer det att de gärna lägger sina ägg hos den som ruvar så slipper de göra jobbet!
Många gör så att de samlar ihop ägg och märker dom som ska ruvas
(i 21dgr) så är det lätt att ta hand om de nytillkomna äggen. 🐣

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Jag visste inte att du hade höns! Därav mitt svar..

K Kakelugnen566 skrev:
Jag visste inte att du hade höns! Därav mitt svar..
Vi har/har haft sommarhöns ibland. Och inga fel på dina svar!

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Ok, jag ska bara titta mig mätt på dem först, sen knipsar jag av dem. Tack för tipset 😊🌺

Tror jag har frön till Lobelia här nånstans som jag fick av en vän, ska kolla datumet på dem först. Vet du om Lobeliafrön har kort/lång hållbarhet?
[bild]
Det är förvånansvärt många frön som gror även om de är gamla. Så jag hade testat. De är ljusgroende så täck inte fröna. De har ganska lång utvecklingstid men jag tycker definitivt att det är värt att pröva om du gör det nu, snart.
Man bredsår så glest det går i ett tråg, eller smörpaket eller liknande och sedan bryter man upp små tussar när man skolar om .

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:

[bild]
Fröna gror enligt min samlade dokumentation (jag har data på alla mina sådder) inom 4-5 dagar. Då har jag sådden på värmegolvet i badrummet med lite plastfolie över för att hålla fukten inne. Om du inte har värme under tar det lite längre tid.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
S
Badrumsgolvet är ju bäst! 😂

Det är bland annat 200 majsfrön på bilden. Impecta hade packat fel så det var 50 frön i varje påse istället för 30 så det blev lite många.

Sen är det ett gång pumpor och squash.

• Plantbrickor med transparenta lock på grått badrumsgolv, fyllda med majsfrön, pumpor och squash.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att använda gamla toarullar till majsen, då kan man slippa trassla sönder rötterna när det är dags för utplantering.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.