421 868 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Ser att du också är inne på fröteorin ang hönor...😊Lill72 skrev:
Ang petuniorna så rekommenderar jag att du knipsar bort knopparna tills du sätter ut dem så blir plantor ännu finare. 🩷
Nästa år kan du testa att så Lobelia. Det är också löjligt små frön och väldigt tillfredsställande.
13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min snart åtta!-åriga höna värpte häromdan! Det gröna ägget. Hon värpte lite sporadiskt förra året efter flera års uppehåll. Kanske hon blev inspirerad av unghönan som flyttade in då, men att hon skulle värpa i år också det trodde jag aldrig
Logga in
Skapa konto
Gammelhönan till höger och unghönan till vänster. Får se hur länge det varar!?
Ok, jag ska bara titta mig mätt på dem först, sen knipsar jag av dem. Tack för tipset 😊🌺Jiji skrev:
Tror jag har frön till Lobelia här nånstans som jag fick av en vän, ska kolla datumet på dem först. Vet du om Lobeliafrön har kort/lång hållbarhet?
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 371 inlägg
Oftast tar det en stund för dem att värpa, och är där bara ett ägg efteråt så kan man ana från vem det kom.Alfredo skrev:
Sen varierar färgen utifrån ras och individ.
Har väl haft otur/klantig och inte lyckats se det. Brukar bara hitta en höna med några ägg under sig och det enda jag då vet är att alla äggen i alla fall inte kommer från henne.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 371 inlägg
Ju fler höns man har ju svårare blir det ju.Alfredo skrev:
Vi har ju som mest haft fyra som värper samtidigt, och då hade två av dem väldigt lika ägg.
Jag tolkar det som att kakelugnen bara har två, så då blir det väldigt enkelt.
Har man flera av samma ras kan det vara svårt att veta, men mina två är olika raser och har olika färg på äggen, så då är det lätt att veta!Alfredo skrev:
Samma sak med ruvandet, alla hönor vill inte ruva och då händer det att de gärna lägger sina ägg hos den som ruvar så slipper de göra jobbet!
Många gör så att de samlar ihop ägg och märker dom som ska ruvas
(i 21dgr) så är det lätt att ta hand om de nytillkomna äggen. 🐣
Det är förvånansvärt många frön som gror även om de är gamla. Så jag hade testat. De är ljusgroende så täck inte fröna. De har ganska lång utvecklingstid men jag tycker definitivt att det är värt att pröva om du gör det nu, snart.Lill72 skrev:
Man bredsår så glest det går i ett tråg, eller smörpaket eller liknande och sedan bryter man upp små tussar när man skolar om .
Fröna gror enligt min samlade dokumentation (jag har data på alla mina sådder) inom 4-5 dagar. Då har jag sådden på värmegolvet i badrummet med lite plastfolie över för att hålla fukten inne. Om du inte har värme under tar det lite längre tid.Lill72 skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg