421 952 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Nu börjar kaoset. 😆
Skördade brysselkål och piplök. Brysselkålen har jag tänkt skörda rätt länge men det blir aldrig av. Det finns finare kvar på stammen högre upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Skördade brysselkål och piplök. Brysselkålen har jag tänkt skörda rätt länge men det blir aldrig av. Det finns finare kvar på stammen högre upp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur går det med odlingarna?
Mina blommor går sisådär.. ett par sorter tog sig inte.. några har dött längs vägen 🙄.. nån låda tog stormarna.. och vissa andra sorter har bara kommit upp i enstaka "odlingsceller".. nu kommer det nog bli lite blomster ändå.. men lite trist att de inte ville ens titta upp...
Chilisarna går det bra med.. de växer och blommar så det knakar i huset... rocoto är ju ganska köldtåliga.. så jag hade tänkte prova "kasta ut några" lite tidigare i växthuset.. (det ska fortfarande vara frostfritt i växthuset.. dygnet runt..) - MEN.. växthuset är inte tomt eller rengjort än!
Kan vara bra o göra först....
Behöver också köpa jord nu.. till omplanteringar som hägrar... (inte så bråttom, men om några veckor börjar de nog bli kinkiga..)
IGÅR FICK TOMATERNA lite nya skor..
De högväxande som stått i sina "små svampar".. behöver få lite jord/näring och större utrymme.. så det var främst de som fick nya krukor.. plus några som stod i väldigt små "skor" och behövde få normalstora skor..
Ser ut som vi också kommer få lite tomater 👍
Mina blommor går sisådär.. ett par sorter tog sig inte.. några har dött längs vägen 🙄.. nån låda tog stormarna.. och vissa andra sorter har bara kommit upp i enstaka "odlingsceller".. nu kommer det nog bli lite blomster ändå.. men lite trist att de inte ville ens titta upp...
Chilisarna går det bra med.. de växer och blommar så det knakar i huset... rocoto är ju ganska köldtåliga.. så jag hade tänkte prova "kasta ut några" lite tidigare i växthuset.. (det ska fortfarande vara frostfritt i växthuset.. dygnet runt..) - MEN.. växthuset är inte tomt eller rengjort än!
Kan vara bra o göra först....
Behöver också köpa jord nu.. till omplanteringar som hägrar... (inte så bråttom, men om några veckor börjar de nog bli kinkiga..)
IGÅR FICK TOMATERNA lite nya skor..
Logga in
Skapa konto
De högväxande som stått i sina "små svampar".. behöver få lite jord/näring och större utrymme.. så det var främst de som fick nya krukor.. plus några som stod i väldigt små "skor" och behövde få normalstora skor..
Ser ut som vi också kommer få lite tomater 👍
Jorå, här övas självkontroll, så jag har inte satt så mycket i år 😊 men det är ju inte för sent än att misslyckas 🤫🤣
Lite tomater och paprika, och så zinnia och lejongap på gång.
Under bordet står allt på p, purjolök, pelargoner, petunia och pasilka (läs med finsk brytning) 😁
Lite tomater och paprika, och så zinnia och lejongap på gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Under bordet står allt på p, purjolök, pelargoner, petunia och pasilka (läs med finsk brytning) 😁
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Jag brukar starta sent, men nu har iaf den första tomaten grott (sådde för 5 dagar sen så fler är förhoppningsvispå väg). 😀
Har provat att kallså lite perenner också, men där har inget hänt än.
Annars har jag inte gjort så mycket mer än att lägga potatis på groning.
Har provat att kallså lite perenner också, men där har inget hänt än.
Annars har jag inte gjort så mycket mer än att lägga potatis på groning.
Husägare
· Uppsala
· 663 inlägg
Vill förresten tipsa om att gå över till torvfri jord. Räddar våtmarker och minskar koldioxidutsläppen.
Här kan man ana att bordet kommer att vara väldigt fullt om några veckor.
Den här plantan har övervintrat. Den var så smal och ranglig att den lade sig ner för ett tag sedan. En av tjuvarna tog sig i rätt riktning och blommar redan. Fyra andra tjuvar har jag tagit som sticklingar.
Den här plantan har övervintrat. Den var så smal och ranglig att den lade sig ner för ett tag sedan. En av tjuvarna tog sig i rätt riktning och blommar redan. Fyra andra tjuvar har jag tagit som sticklingar.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Vi har några novemberkaktusar i huset och en av dem är lite speciell för nu blommar den för fullt för tredje gången sen i höstas. Den verkar verkligen trivas även fast den inte får någon kärlek. Den har aldrig blivit omplanterad på i alla fall 5-6 år.
Mina ena har precis börjat blomma nu (blommade vid jul sist).. den andra är på g också..S sinuslinus skrev:
Lite kul.. köpte dem när vi flyttade hit .. nåt år efter så hm 10 år sedan kanske.. och först nu i våras jag planterade om dem till en lite större kruka (de stod i "bebiskrukor" innan.. dvs inte normalstora krukor ens.. vilket de har nu). MEN de har blommat varje år minst en gång..
Fascinerande 🌺
Kom på nu (häromdagen).. att jag kanske skulle ha nån potatis i år.. (hade inga förra året)
Så jag köpte och la upp dem på en äggkartong (brukar lägga dem på jord..).. får se om de hinner gro nått innan de stoppas ner (hörde flera som satte sina härnere i helgen som var.. )
Detta ör "Rocket".. tidig vårpotatis (om man nu sätter den i tid hehe..)
Så jag köpte och la upp dem på en äggkartong (brukar lägga dem på jord..).. får se om de hinner gro nått innan de stoppas ner (hörde flera som satte sina härnere i helgen som var.. )
Logga in
Skapa konto
Detta ör "Rocket".. tidig vårpotatis (om man nu sätter den i tid hehe..)
Någon som vet om det finns ett lagringsvänligt "vinteräpple"... som:
... eller får jag satsa på ytterligare ett "sommarträd"..
- Är mörkrött/rött (inte bara en "röd kyss" utan mestadels rött..)
- Och dessutom har ett vitt krispigt (gärna syrligt) fruktkött
... eller får jag satsa på ytterligare ett "sommarträd"..
Min enda äppelsort är Cox Pomona. De blir röda där solen belyst dem ordentligt. Så några blir helröda, några blir nästan helt gröna och merparten får gröna fält på den mestadels röda ytan. Jag gillar smaken. De blir sötare om de lagras ett tag. Jag är säker på att massor kan förbättras med min lagring i ett isolerat skåp i husgrunden. Så här ser ett av de finare jag har kvar ut. Det var ganska många jag slängde i min rensning nu. Men jag kanske kan göra en äppel- och rabarberpaj snart.Snigla skrev: