S
Nu börjar kaoset. 😆

Inomhusodling med små plantor i fönsterkarm, många gröna krukor och odlingsbackar, plantorna växer under ett växtljus nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plantor och odlingsbrickor vid ett fönster med etiketter.
Skapa konto

Skördade brysselkål och piplök. Brysselkålen har jag tänkt skörda rätt länge men det blir aldrig av. Det finns finare kvar på stammen högre upp.

En hand håller en skörd med brysselkål, några med vissna blad, över en trädgård.
Skapa konto

Närbild av en brysselkålsplanta med kvarvarande brysselkål och torra, bruna blad. En hand pekar mot plantan.
Skapa konto
Hand som håller skördade piplökar över en röd skärbräda, med ett salladsblad i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Hur går det med odlingarna?
Mina blommor går sisådär.. ett par sorter tog sig inte.. några har dött längs vägen 🙄.. nån låda tog stormarna.. och vissa andra sorter har bara kommit upp i enstaka "odlingsceller".. nu kommer det nog bli lite blomster ändå.. men lite trist att de inte ville ens titta upp...

Chilisarna går det bra med.. de växer och blommar så det knakar i huset... rocoto är ju ganska köldtåliga.. så jag hade tänkte prova "kasta ut några" lite tidigare i växthuset.. (det ska fortfarande vara frostfritt i växthuset.. dygnet runt..) - MEN.. växthuset är inte tomt eller rengjort än!

Kan vara bra o göra först.... ;)

Behöver också köpa jord nu.. till omplanteringar som hägrar... (inte så bråttom, men om några veckor börjar de nog bli kinkiga..)

IGÅR FICK TOMATERNA lite nya skor..

Tomatplantor i små krukor med etiketter, står i ett fack i ett solbelyst rum med andra plantor i bakgrunden.
Skapa konto

De högväxande som stått i sina "små svampar".. behöver få lite jord/näring och större utrymme.. så det var främst de som fick nya krukor.. plus några som stod i väldigt små "skor" och behövde få normalstora skor.. :p

Ser ut som vi också kommer få lite tomater 👍

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jorå, här övas självkontroll, så jag har inte satt så mycket i år 😊 men det är ju inte för sent än att misslyckas 🤫🤣
Lite tomater och paprika, och så zinnia och lejongap på gång.
Odling under växtbelysning med tomater, paprika och olika plantor i krukor på ett träbord inomhus.
Skapa konto
Tomatplantor i en grön plastbehållare under odlingslampa, omgivna av andra växtsticklingar i ett inomhusodlingsprojekt.
Skapa konto

Under bordet står allt på p, purjolök, pelargoner, petunia och pasilka (läs med finsk brytning) 😁
Olika plantor inklusive tomater, paprika och basilika under växtlampa på ett golv. Elektriska kablar och plastlåda bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar starta sent, men nu har iaf den första tomaten grott (sådde för 5 dagar sen så fler är förhoppningsvispå väg). 😀
Har provat att kallså lite perenner också, men där har inget hänt än.
Annars har jag inte gjort så mycket mer än att lägga potatis på groning.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vill förresten tipsa om att gå över till torvfri jord. Räddar våtmarker och minskar koldioxidutsläppen.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Här kan man ana att bordet kommer att vara väldigt fullt om några veckor.
Krukväxter och sticklingar på ett bord vid ett fönster med en röd blomma, olika plantor och en sprayflaska.

Den här plantan har övervintrat. Den var så smal och ranglig att den lade sig ner för ett tag sedan. En av tjuvarna tog sig i rätt riktning och blommar redan. Fyra andra tjuvar har jag tagit som sticklingar.
Tomatplanta med gröna blad och gula blommor vid ett fönster, omgiven av krukor och andra växter.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Planterat om en omgång Zinnia så nu börjar det bli trångt här 😌
Såg att min favorit-pluggbox som jag satte dem i är nedsatt i pris så ska nog köpa ett par till.
Hand håller en Zinniaplanta med synliga rötter framför en pluggbox med fler plantor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Planterat om en omgång Zinnia så nu börjar det bli trångt här 😌
Såg att min favorit-pluggbox som jag satte dem i är nedsatt i pris så ska nog köpa ett par till.
[bild]
Är det Nelsons? Och till vilket pris i så fall? 🤔😊

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det Nelsons? Och till vilket pris i så fall? 🤔😊
Japp, finns på bla. Bauhaus och några ställen till för 149:-. Kostade en bit över 200:- när jag köpte för ett par år sedan, därför köpte jag bara en.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Japp, finns på bla. Bauhaus och några ställen till för 149:-. Kostade en bit över 200:- när jag köpte för ett par år sedan, därför köpte jag bara en.
Ja, shit, jag betalade 250kr styck för två år sedan. Ska fundera på om vi behöver ett par till.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
S
Vi har några novemberkaktusar i huset och en av dem är lite speciell för nu blommar den för fullt för tredje gången sen i höstas. Den verkar verkligen trivas även fast den inte får någon kärlek. Den har aldrig blivit omplanterad på i alla fall 5-6 år.

• En blommande novemberkaktus med riklig mängd röda blommor, fotograferad inomhus mot en mörk bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 11 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vi har några novemberkaktusar i huset och en av dem är lite speciell för nu blommar den för fullt för tredje gången sen i höstas. Den verkar verkligen trivas även fast den inte får någon kärlek. Den har aldrig blivit omplanterad på i alla fall 5-6 år.
Mina ena har precis börjat blomma nu (blommade vid jul sist).. den andra är på g också..

Lite kul.. köpte dem när vi flyttade hit .. nåt år efter så hm 10 år sedan kanske.. och först nu i våras jag planterade om dem till en lite större kruka (de stod i "bebiskrukor" innan.. dvs inte normalstora krukor ens.. vilket de har nu). MEN de har blommat varje år minst en gång..

Fascinerande 🌺

Kom på nu (häromdagen).. att jag kanske skulle ha nån potatis i år.. (hade inga förra året)
Så jag köpte och la upp dem på en äggkartong (brukar lägga dem på jord..).. får se om de hinner gro nått innan de stoppas ner (hörde flera som satte sina härnere i helgen som var.. )

Potatis av sorten "Rocket" placerade på en äggkartong i ett soligt köksfönster, med förpackning i förgrunden.
Skapa konto

Detta ör "Rocket".. tidig vårpotatis (om man nu sätter den i tid hehe..)

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Någon som vet om det finns ett lagringsvänligt "vinteräpple"... som:

• Är mörkrött/rött (inte bara en "röd kyss" utan mestadels rött..)
  • Och dessutom har ett vitt krispigt (gärna syrligt) fruktkött
Tips? finns det ens?
... eller får jag satsa på ytterligare ett "sommarträd"..

Snigla Snigla skrev:
Någon som vet om det finns ett lagringsvänligt "vinteräpple"... som:

• Är mörkrött/rött (inte bara en "röd kyss" utan mestadels rött..)
  • Och dessutom har ett vitt krispigt (gärna syrligt) fruktkött
Tips? finns det ens?
... eller får jag satsa på ytterligare ett "sommarträd"..
Min enda äppelsort är Cox Pomona. De blir röda där solen belyst dem ordentligt. Så några blir helröda, några blir nästan helt gröna och merparten får gröna fält på den mestadels röda ytan. Jag gillar smaken. De blir sötare om de lagras ett tag. Jag är säker på att massor kan förbättras med min lagring i ett isolerat skåp i husgrunden. Så här ser ett av de finare jag har kvar ut. Det var ganska många jag slängde i min rensning nu. Men jag kanske kan göra en äppel- och rabarberpaj snart.

Rött äpple av sorten Cox Pomona med gröna inslag, på en träskärbräda.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.