437 170 läst ·
5 729 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Blev väldigt förtjust i de färgglada blommorna som jag sådde (och fick att överleva hela vägen ut..) förra året - som jag tror var Aster
Så.. sagt och gjort.. här är nu fyra sorters Aster sådda i år.. 😊👍 hoppas nån överlever ”ut”.. men hm helst inte alla.. för jag tömde påsarna (för säkerhetsskull) i jorden… 😳😜🌱🌸
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så.. sagt och gjort.. här är nu fyra sorters Aster sådda i år.. 😊👍 hoppas nån överlever ”ut”.. men hm helst inte alla.. för jag tömde påsarna (för säkerhetsskull) i jorden… 😳😜🌱🌸
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 011 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 011 inlägg
Igår kväll kom rötterna/knölarna 
Såg finfina ut.. vissa hade börjat vakna redan (är ju dags).
- Aklejor
- Musöron (liten hosta/funkia)
- Ruta
- T-rex (stttooor hosta/funkia)
- Flox
Har precis satt ner "Rutan" och de tre Aklejorna i krukor med jord.. och funderar på var jag ska låta dem bo..de får gärna stå ute, men vill inte att de ska få frost.. får fundera på den (mars är opålitligt i temp o väder)
Logga in
Skapa konto
- Aklejor
- Ruta
- Flox
Har precis satt ner "Rutan" och de tre Aklejorna i krukor med jord.. och funderar på var jag ska låta dem bo..de får gärna stå ute, men vill inte att de ska få frost.. får fundera på den (mars är opålitligt i temp o väder)
jag har mina barrotade inne just nu (i svalt fönster med lite extra ljus) för de är lite för känsliga för frost.Snigla skrev:
Igår kväll kom rötterna/knölarna
[bild]
- Aklejor
- Ruta
- Flox
Om du inte odlat rutor förut så tänk på att vissa personer är lite känsliga för växtsaften och kan få skador på huden vid hantering. Jag brukar använda handskar när jag håller på med rutor för det kan blir nästan som brännsår på huden, speciellt om solen skiner när man håller på med den.
Har aldrig haft nån ruta.. den åkte med av bara farten för den såg söt ut!Jiji skrev:
jag har mina barrotade inne just nu (i svalt fönster med lite extra ljus) för de är lite för känsliga för frost.
Om du inte odlat rutor förut så tänk på att vissa personer är lite känsliga för växtsaften och kan få skador på huden vid hantering. Jag brukar använda handskar när jag håller på med rutor för det kan blir nästan som brännsår på huden, speciellt om solen skiner när man håller på med den.
Tack för tipset, ska googla lite på rutor och kika vad det är för nått..
Rutor är mycket trevliga växter så man ska absolut inte bli avskräckt. Alla är inte känsliga för växtsaften men vissa får en reaktion, speciellt om det är soligt ute. Jag brukar råda till viss försiktighet. Om man vill plocka och ha i bukett kan man doppa stjälkarna i lite varmt vatten. Koka upp och låt stå en stund och så snabbt ner med stjälken och upp direkt. Då stelnar växtsaften. Dessutom håller de inne väldigt länge om man gör så.Snigla skrev:
Har aldrig haft nån ruta.. den åkte med av bara farten för den såg söt ut!Dock såg jag ingen varning om växtsaften! Jag har eg inga problem med giftiga växter osv (då allt som jag gillar verkar vara mer eller mindre giftigt) men det är bra att veta när man sätter dem.. och hur de är giftiga/vad som kan hända.
Tack för tipset, ska googla lite på rutor och kika vad det är för nått..
Omskolar lite plantor idag. Jag provodlade några tomatfrön i januari (på tok för tidigt) eftersom jag skulle ge bort lite av fröna så nu har jag fem aningens för stora plantor och då måste man ju få köpa lite fler lysrör, eller hur🤔 😁
Det går tyvärr inte lika bra med paprikan, verkar som det är någon form av ödem på några och jag har testat och minskat på vattning men det verkar inte hjälpa 😕
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det går tyvärr inte lika bra med paprikan, verkar som det är någon form av ödem på några och jag har testat och minskat på vattning men det verkar inte hjälpa 😕
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 011 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 011 inlägg
Fina tomater. Snart kan du nog skörda inne. 😁Lill72 skrev:
Omskolar lite plantor idag. Jag provodlade några tomatfrön i januari (på tok för tidigt) eftersom jag skulle ge bort lite av fröna så nu har jag fem aningens för stora plantor och då måste man ju få köpa lite fler lysrör, eller hur🤔 😁
[bild]
[bild][bild]
[bild]
Paprikorna vill ha det luftigt så flytta isär plantorna så minskar nog ödemet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 644 inlägg
Så gnälliga brukar de inte paprikan vara här 🤔
Vi har inte kommit lika långt, källaren kom som sagt ivägen, men nu är vi igång med paprika, kronärtskocka, tomat och lite till.
Vi har dessvärre konstaterat var alla sorgflugor är från, plantjorden!!! 😡
Vi har inte kommit lika långt, källaren kom som sagt ivägen, men nu är vi igång med paprika, kronärtskocka, tomat och lite till.
Vi har dessvärre konstaterat var alla sorgflugor är från, plantjorden!!! 😡
Om du vill kan du halshugga dem så kommer de ner i storlek. Nackdelen är ju att du då får två plantor. 🙂Lill72 skrev:
(Huruvida det är en fördel eller nackdel beror ju oftast på hur mycket plats man har.)
@13th Marine - kolla Farbror Gröns hemsida, han steriliserar alltid jorden i ugnen för att döda sorgflugeäggen. Ifall du köpt mycket som du inte vill slänga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 644 inlägg
Borde göra det, en vän provade det, och stanken i hela huset var tyvärr inte uppskattad av resterande medlemmar 😬Dalbotant skrev:
Om du vill kan du halshugga dem så kommer de ner i storlek. Nackdelen är ju att du då får två plantor. 🙂
(Huruvida det är en fördel eller nackdel beror ju oftast på hur mycket plats man har.)
@13th Marine - kolla Farbror Gröns hemsida, han steriliserar alltid jorden i ugnen för att döda sorgflugeäggen. Ifall du köpt mycket som du inte vill slänga.
Jag vet inte egentligen varför jag gör så här igen. Ibland gör jag något fel så att många frön inte gror. Därför sätter jag ofta flera frön i varje kruka. Det första problemet är att om man gjort något fel så att ett frö inte gror så blir det troligen inga frön som gror i den krukan. Det andra problemet är att även om det känns som att man sparar plats så försvinner den eventuella besparingen när man planterar om. Här har jag nu tomat, paprika, chili, physalis och purjolök i lite för stora mängder. Den onödigt stora mängden är trots allt något positivt. Jag gjorde inte fel eftersom nästan alla grodde.
Har inte hjärta att halshugga dem när de är så fina men har sett att det ska fungera bra.Dalbotant skrev:
Om du vill kan du halshugga dem så kommer de ner i storlek. Nackdelen är ju att du då får två plantor. 🙂
Jag får helt enkelt ockupera tvättstugan med plantor där också 😊