436 193 läst ·
5 719 svar
436k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
@Snigla - var kom fröna ifrån? Grannen köpte fröer från div chiliklubbar, inte ett enda frö grodde. Hon drog upp typ 500 plantor förra året, olika sorters chili, många ovanliga. Så hon blev helt knäckt när inget tog sig i år, är ju en hel del pengar hon lagt ut.
Hennes egentagna frön grodde så inget fel på jord eller dylikt, bara de köpta fröerna var kassa.
Hennes egentagna frön grodde så inget fel på jord eller dylikt, bara de köpta fröerna var kassa.
Brist på den.. jorden alltså. Sådde i kokosbriketter eller vad de heter (första gången). Vi hade ingen jord.. så viktig det vi hade! Men de såg Inge konstigt ut och folk sår ju i briketter hela tiden..Lill72 skrev:
jag brukar ju så i ”svampar” jag.. när jag fått välja (funkat bra.. ingen ohyra).. men pga sjukstuga kunde vi inte köpa saker som vanligt under höst/vinter.
Klart du ska visa bilder 😊👍🌸 tråden visar allas.. (som vill dela) misslyckanden… och lyckandens (är det ett ord? 🤔😜).
kul och se hur andra har det med odlingarna ju!
jag laddar för blomstersådd och tomatsådd ja (och troligen ny chilisådd..)
Aha, med största sannolikhet briketterna då, trist 😕Snigla skrev:
Brist på den.. jorden alltså. Sådde i kokosbriketter eller vad de heter (första gången). Vi hade ingen jord.. så viktig det vi hade! Men de såg Inge konstigt ut och folk sår ju i briketter hela tiden..
jag brukar ju så i ”svampar” jag.. när jag fått välja (funkat bra.. ingen ohyra).. men pga sjukstuga kunde vi inte köpa saker som vanligt under höst/vinter.
Klart du ska visa bilder 😊👍🌸 tråden visar allas.. (som vill dela) misslyckanden… och lyckandens (är det ett ord? 🤔😜).
kul och se hur andra har det med odlingarna ju!
jag laddar för blomstersådd och tomatsådd ja (och troligen ny chilisådd..)
Vad är det för svampar du brukar så i?
Du kanske har visat här tidigare men jag glömmer för mycket 🤔😆
hehe.. brukar prata om dem - men lätt o glömma ändå 😊Lill72 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk: Sneckenström
Oj då! Mina är fortfarande paketerade i tidningspapper. Har du växthus? Jag planterar först i mitten av april - står då i hallen så det blir ett evigt kånkande ut och in i ett par veckor. Utan växthus blir de för taniga med tidig plantering.Jiji skrev:
Inget växthus men belysning. Dessutom toppar jag dem. Jag vill ha blomning tidigt och därför väcker jag mina dahlior tidigt. Just den här sorten är dessutom extra snabb på att vakna.yonna skrev:
Har köpt mina "mouse ears" (miniatyrhosta) hehe.. fick inte tag på dem förra året! Så nu väntade jag inte på rean.. men tja hade tur att det var 15% idag iaf .. så jag ska inte klaga
(inte lätt att hitta små perenna.. diskreta blomster att pryda en "dammkant" med.. där varannan planta ska vara "säsongens temp växt".. vill ju se vattnet spruta upp också!)
Beställde några andra också..
Köpt/beställt hos: https://www.farmergracy.co.uk/
- - -
Fröer står näst på tur.. och sedan väntar jag på lite dahlia-rea
(inte lätt att hitta små perenna.. diskreta blomster att pryda en "dammkant" med.. där varannan planta ska vara "säsongens temp växt".. vill ju se vattnet spruta upp också!)
Beställde några andra också..
Logga in
Skapa konto
Köpt/beställt hos: https://www.farmergracy.co.uk/
- - -
Fröer står näst på tur.. och sedan väntar jag på lite dahlia-rea
den på bilden heter 'Bright eyes' och är en enkel, hög sort. Oerhört blomvillig och hinner ofta börja blomma inne, om den väcks i början av februari. Jag sätter ut dem vid valborg.yonna skrev:
Enligt en kollega är även 'café au lait', väldigt tidig. Hennes hade redan skjutit skott fast att hon inte hade väkt dem ännu. Det är en dekorativ-dahlia men det vet du säkert för den har varit väldigt populär på sista tiden.
När jag ändå är i shoppingtagen.. så passar vi på att ploppa ner lite svampar, näringar jag gillar- men har slut på... och ett par nya påsar chilis (ett par som tog slut vid min misslyckade sådd.. resten tar jag av frön hemma och chansar på)
Observera att man inte behöver alla dessa saker för att odla.. bara jag som skämmer bort dem och nördar mig lite
.. (erkänner rakt av att närapå vilken jord som helst funkar.. och mjölkförpackningar/toarullar)
MER INFO för de som är intresserade:
Root-it rotningsskuber - Perfekta små "svampar" att odla i.. själv använder jag dem mest till chilisar.. då de varit/är prioriterade plantor här.. (blommor och tomater har oftast såtts i jord/såjord och får inte stå bredvid chilin)
Perlite - Ett vulkaniskt krossat stenmaterial typ.. som används för att "fluffa upp jorden".. dvs hjälpa till att ge rötterna lite mer luft i planteringarna.. (man brukar blanda i en 10-15% perlite i planteringsjorden innan man sätter ner plantorna)
Verimiculote - Lite liknande funktion som ovan.. men denna håller också lite mer fukt! Har sina fördelar.. först suger den åt sig fukten när man vattnat.. och sedan kan de avge den för att jämna ut fuktigheten i jorden.. används på samma sätt som pelite.. många använder den (eller perlite)) på topp/överst i krukorna också för att göra miljön för flygfän/ohyra mer obekväm..
Neem cake - är barken på nått träd.. luktar starkt och speciellt! Väldigt drygt att använda. är stärkande och närande för plantorna.. har nån msk i jorden typ.. och våran personliga erfarenhet (därför vi älskar det här hemma) är att vi har avsevärt mindre problem med ohyra när vi har det i jorden.. (de kanske tycker det luktar lika starkt som jag..) och plantorna blir starka! (Vi pudrar lite på topp när vi ställer ut dem i växthuset också..)
Epson bittersalt - mycho bra för det mesta i trädgården eg .. det är magnesium i det stora hela.. (har själv köpt storpack på apoteket innan.. same shit till kroppen/badet också hehe..) "Epsom bittersalt som hjälper frön att gro, gör att plantorna växer och blir kraftigare"
👍
Logga in
Skapa konto
Observera att man inte behöver alla dessa saker för att odla.. bara jag som skämmer bort dem och nördar mig lite
MER INFO för de som är intresserade:
Root-it rotningsskuber - Perfekta små "svampar" att odla i.. själv använder jag dem mest till chilisar.. då de varit/är prioriterade plantor här.. (blommor och tomater har oftast såtts i jord/såjord och får inte stå bredvid chilin)
Perlite - Ett vulkaniskt krossat stenmaterial typ.. som används för att "fluffa upp jorden".. dvs hjälpa till att ge rötterna lite mer luft i planteringarna.. (man brukar blanda i en 10-15% perlite i planteringsjorden innan man sätter ner plantorna)
Verimiculote - Lite liknande funktion som ovan.. men denna håller också lite mer fukt! Har sina fördelar.. först suger den åt sig fukten när man vattnat.. och sedan kan de avge den för att jämna ut fuktigheten i jorden.. används på samma sätt som pelite.. många använder den (eller perlite)) på topp/överst i krukorna också för att göra miljön för flygfän/ohyra mer obekväm..
Neem cake - är barken på nått träd.. luktar starkt och speciellt! Väldigt drygt att använda. är stärkande och närande för plantorna.. har nån msk i jorden typ.. och våran personliga erfarenhet (därför vi älskar det här hemma) är att vi har avsevärt mindre problem med ohyra när vi har det i jorden.. (de kanske tycker det luktar lika starkt som jag..) och plantorna blir starka! (Vi pudrar lite på topp när vi ställer ut dem i växthuset också..)
Epson bittersalt - mycho bra för det mesta i trädgården eg .. det är magnesium i det stora hela.. (har själv köpt storpack på apoteket innan.. same shit till kroppen/badet också hehe..) "Epsom bittersalt som hjälper frön att gro, gör att plantorna växer och blir kraftigare"
👍
Den första: Försökte lägga till på beställningen hos Blomsterlandet men finns inte i sortimentet 🤐Jiji skrev:
Den andra har jag kanske ... vet inte namnet ... bara färgen på etiketterna 😉
Inspirerad av dig har jag baxnat in en stor kruka med jord för att testköra någon av de sovandes.