Kål, chili, paprika och purjo tittar upp. Kallsått tomat och lite kål på prov men sen lånade jag ut växthuset till kaninerna. Men de är väl ungefär samma ute just nu. Nyhet i år är rosettkål. Annars håller jag mig till gamla och egentagna fröer.

Någon här som brukar försöka med lftavläggare. Tänkte sno lite rhododendron från jobbet och är lite spänd på om nån annan lyckats. Fått några jordavlöpare att överleva men den finaste på jobbet går inte att böja ner till jorden.

• Unga växter i krukor med etiketter för odling inomhus, inklusive purjolök och kål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusodling av plantor med skyltar; grönsaksfrön spirar under en växtlampa.
    Skapa konto
  • Gilla
Mathildatiger och 4 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Kål, chili, paprika och purjo tittar upp. Kallsått tomat och lite kål på prov men sen lånade jag ut växthuset till kaninerna. Men de är väl ungefär samma ute just nu. Nyhet i år är rosettkål. Annars håller jag mig till gamla och egentagna fröer.

Någon här som brukar försöka med lftavläggare. Tänkte sno lite rhododendron från jobbet och är lite spänd på om nån annan lyckats. Fått några jordavlöpare att överleva men den finaste på jobbet går inte att böja ner till jorden.
Jag brukar göra avläggare men jag har aldrig testat på rhododendron.

Jag funderar på om du kan ta jorden till en gren på ngt sätt, om det inte går att ta grenen till jorden..

Edit nu ser jag att det nog är precis det du skrivit. Luftavläggare ska det nog stå.
Ja då var jag ju inte mycket till hjälp....

J
Snigla Snigla skrev:
Jamen det är ju det som är kul när man odlar och håller på.. att få testa göra lite olika saker - allt kanske inte alltid blir som man tänkt sig.. men ibland kan det ju nästan bli bättre också! :D

Det tråkiga är att om man använder för mycket av sin skörd till en sak.. och den blir dålig, ja då får man ju vänta ett helt år oftast innan man kan prova igen.. (och känslan över misslyckandet känns hårdare.. än om det bara "inte är jättegott" hehe).

Några grejer jag varit intresserad av att göra.. (begränsade hållbarhetstider tror jag.. så mer typ "att göra för att äta nu".. eller inom några veckor typ..)

- Grön chilisås:
[länk]

- Krämig sås med chili (mer dippaktig, till räkor/kräftor kanske?)
[länk]

-

Lite längre förvaring skulle jag tro..

- Chilisås piri-piri med vitlök och timjan
[länk]

- Habanero hot sauce
[länk]

- Hot & Sweet (tipsats om den tidigare i tråden, vi har gjort den i år.. plus en Sandra-variant med lite annat i också..)
[länk]

----

Här är lite att exrimentera på.. det är vad vi gör varje år (försökte skriva ner ungefärligt.. men den brukar vara väldigt uppskattad.. när vi sålde på reko var den en storsäljare)

[bild] MANGO-HETSÅS RECEPT [bild]
Angående recept så har vi inte skrivit ner det helt, vi använder lite olika mängd varje gång). Och lite provsmakning finns med i "receptet"

Ca 1 l egenpressad äppelmust,
500 gram mango (vi har använt både fryst o färsk).
Dryga dl honung
250-300 g chilifrukter,
1/2 dl äppelcidervinäger.
Lite salt

Tvätta, snoppa av chilin, vi hackade först.. sedan mixa frukterna med lite must.. häll sen allt i kastrull, även resten av musten o ingredienserna, o låt småkoka i 15-20 min
Har man använt chilisar med mycket frön i.. sila av såsen så blir ren lite "renare" innan ni slår upp den i flaskor

(kom ihåg att göra rent flaskorna/ värma eller koka..)

😋
Efter lång uppförsbacke fick jag i alla fall chilisås med mango i flaskor nu. Tog vår sista gamla men ej dåliga must, och fryst mango, och de jamaican Bell som jag kastade i frysen efter första frosten tog dem. God, och rejält stark tror jag min slutsats blir. Får se om jag hittar anvädningsområde för den.

• Flaskor och burkar med hemgjord juice, Coca-Cola-flaska, apelsiner, köksbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
J

Efter lång uppförsbacke fick jag i alla fall chilisås med mango i flaskor nu. Tog vår sista gamla men ej dåliga must, och fryst mango, och de jamaican Bell som jag kastade i frysen efter första frosten tog dem. God, och rejält stark tror jag min slutsats blir. Får se om jag hittar anvädningsområde för den.
Grillglaze, dippsås, grytor.. salladsdressing.. tacosen 😍👍 några droppar här och var sätter piff (och lagom hetta..) till det mesta

Man måste bara komma ihåg att man har flaskan.. är man väl gör nått! (Tyvärr kommer man gärna på det efter..)

pst.. såg finfina ut!
Dina flaskor!

• Älska
GladanS
  • Laddar…
Dahliorna börjar komma igång nu. Krukväxtskott växer i jord, beskurna stammar, i plastkruka, prisetikett synlig, soligt fönster.
Skapa konto

I morse upptäckte jag dessutom två till som vaknat. Och knölbegonian som övervintrat är också igång.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Idag var det vår på riktigt. Jag har börjat göra i ordning i trädgården. Vi har ju äntligen blivit klara med projektet "gång". Så nu ska jordhögar och den förmultnade gräsmattan fördelas ut i alla odlingsbäddar. Idag gjorde jag dahliornas bädd.
Jag jobbar ju väldigt långsamt nu mer och bara korta stunder så det tog hela dagen. Har vansinnigt fin kompost som jag blandar med gräsmattejorden. (Därav kopplingen till odlingstråden snarare än trädgårds tråden. Jorden är grunden för odling och finns det kompost, finns det hopp om livet, även detta år.)

Spetsmössa och förgätmigej satte jag tillbaka.
Trädgårdsland med jord, torra växter, träkant och stenplattor. Begynnande odling eller trädgårdsskötsel.
Skapa konto

Så småningom ska vi plantera lite i fogarna på gången också...

Sedan hade jag ju en idé om kaffe i solen men det fick bli en kort sammanfattning av dagen istället i soffan när solen försvunnit. Nåja, det är också bra, det är inte kallt och Katten verkar nöjd med dagen. Utomhusterass med sällskapsdjur: katt och hund, svart bord, trädäck, växter, grå soffa. Avslappnad miljö.
Skapa konto

I morgon kanske jag orkar låda som syns på bilden.

• Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Var till Jem & Fix för att köpa en jordsäck till odlingarna.. och jag förstår mig inte riktigt på det där.. men..

Tre förpackningar med dahliaknölar från jem & fix, olika sorter. Blomsterbilder och text. "PROMOPACK".
Skapa konto

När jag gick ut.. låg inte bara jordsäcken på vagnen.. 🤔 (men ja, jordsäcken var med..)

---

NOTE: Jag satte (köpte) "nått" likt den högra i bild för kanske 5 år sedan.. som jag tyckte var så vacker.. men *harkel* jag fick för mig att det var en ros.. och var så besviken när den inte kom upp året efter.. och jag har letat efter en ros som såg ut så.. utan att hitta någon! Nu funderar jag på om det inte i själva verket var en dahlia jag köpte då.. och därför har jag inte hittat nån ny (letat på fel område).. och det skulle också förklara varför den inte överlevde ute i en kruka över vintern..

• Haha
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Det börjar gro lite här också. I bakgrunden övervintrade plantor chili och physalis. I förgrunden tomat.
Växter vid fönster, plant brickor, trädgårdsslang utomhus, ljusinsläpp, blått trädgårdsredskap, vårligt inomhusodlingsscenario.
Skapa konto

Jag har sett ett par gånger hur plantor grott med tre hjärtblad. Men detta är första gången jag ser fyra hjärtblad.
Unga växter som gror i en brun fackindelad plastkruka med jord.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Dunderförkyld men tog Treo o satsade allt på ett kort så nu har jag sått massa olika tomatfrön, pak choi, pysallis och petat ner några chilifrön igen. Sådde chili i slutet av januari men har tyvärr fått trips så tror inte de plantorna klarar sig. Ska försöka återfå lite energi och spraya med såpa o t röd. Ev tom köpa såna där nemablom eller vad det heter

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Pak choin har redan börjat gro!

• Wow
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
ÅRETS TOMATER är sådda :)
För en gångs skull är det minst två frön i varje cell..

Det är fler än vi planerat, men färre än det brukar.. (fast om alla frön tar sig, kan det ju bli problem att skiljas från småttingarna..)

Förodlingsbricka med jord, etiketterade för olika växtsorter, på bord. Inga groddar ännu.
Skapa konto

Hittade ett par påsar på vift, med några frön kvar från chilisarna.. som jag sådde sist (som inte tog sig). Jag trodde de var slut helt.. men som sagt.. hittade några st av dessa två sorter.. så jag ploppade ner dem också i lite jord!

Plastlådor med jord, etiketter, odlingsverksamhet, kristallglas i bakgrunden, inomhusmiljö.
Skapa konto

Idag var också dagen som jag beslöt mig för att väcka DAHLIORNA.. eller iaf försöka hehe.. kör samma taktik som förra gången (funkade jättebra!).. ner med rotknölarna i fuktig (ej "vattnad") jord i en plastpåse..(räcker med att spraya lite vatten.. om jorden är torr.. men rotknölarna får liksom inte ligga i vatten, bara fukt)..

.. av fukten ska de börja skicka ut sina nya fina små rötter.. och när man ser dem på plastpåsens sidor.. ja då är det dags att plantera dem i krukor.. ställa lite svalt och börja vattna som vanligt! :) 👍

Plastförpackade föremål i behållare, sakaxel, arbetsytor, oidentifierbart innehåll, laboratorie- eller köksmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Dahlior och astilber i krukor på en fönsterbräda som behöver omplantering.
Skapa konto

Här har dahliorna vaknat. En är redo för större kruka och toppning. Hoppas hinna det i helgen.
Dessutom behöver de tre barrotade astilbe som jag köpt få ny jord och kruka, för hjälp vad de växer.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Här har dahliorna vaknat.
Äsch. Jag provplanterade en dahlia i halljuset i halvfuktig jord för drygt 2 veckor sedan. Har pillat lite av ren å skär nyfikenhet men näää, inte tillstymmelse av tändning ...😠

Återgår antagligen till att sätta dem i mitten av april.

yonna yonna skrev:
Äsch. Jag provplanterade en dahlia i halljuset i halvfuktig jord för drygt 2 veckor sedan. Har pillat lite av ren å skär nyfikenhet men näää, inte tillstymmelse av tändning ...😠

Återgår antagligen till att sätta dem i mitten av april.
Ha lite tålamod, ibland tar det tre veckor innan de vaknar. De behöver inte ljus för att vakna men det går fortare om det är lite varmt. Mina står på värmegolvet i tvättstugan medan de vaknar. Jag flyttar dem till ljus när jag ser att de vaknat.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
Jag har ju sagt att det ska vara lugnare på odlingsfronten i år. Har inte kallsått något i växthuset till exempel. Har i och för sig inte ens städat ur växthuset så ger mig ångest varje gång jag passerar.

Nåväl, idag så städade jag bort allt bråte som belamrat min mancave hela vintern.
Industriellt kök med diskho, hyllor, rengöringsmedel, städutrustning och oorganiserade föremål på golvet.
Skapa konto

Och så har jag sått tomater till min fru. Hon sa något om jag inte odlar något så var växthuset en det helt onödig investering. Som om alla hobbysar måste gå med vinst!!? 😆
Ett köksbord med tomatfröpåsar, öppnat fröbrev, tomater på tallrik och trädgårdsredskap.
Skapa konto

Två plastlådor på golv, innehåller jord och planteringsetiketter, möjlig groddning eller plantodling inomhus.
Skapa konto

Tomaterna på fatet är Celano som är en hybrid men har jag inte hittat köpefrö på 2-3 år. Är andra året jag tagit från dem. Frukterna ser lite annorlunda än från början..

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.