Jiji Jiji skrev:
Jag sår zinnior utan att lägga jord över fröna. Då gror de. Sedan kan du toppa dem så blir de finare och dessutom så rotar sig toppen om du sätter den i lite vatten så då får man två plantor från ett frö.
Såjord el plantjord?

Jiji Jiji skrev:
Jag har precis fått hem 'lipstick blond' [bild]
Barrotad, från Farmer gracy. Jag kunde inte låta bli när jag såg den. Så knasig. Ska bli en del i en odling med känsla av att solen alltid skiner precis där.
Åhå, den hade jag inte sett, sicken färgklick!

Köper också där .. och jag vill ha den vita (såg den för första gången förra året och den var så vacker)

White Feather tror jag den heter :love:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag lägger knölarna i blöt ett par timmar. Det är verkligen väldigt olika hur folk gör. Ögonen sitter oftast högt upp och om det inte finns ett öga på en knöl kan den inte bli en ny planta.

Stulen bild som visar rätt bra. (Du tvättar väl av knölarna innan du vinterlagrar dem)
[bild]
Oj, nej har aldrig tvättat av dom, har bara knött ner dom i en kompostpåse :surprised::crysmile: och sen ner i jord nästa år igen för jag inte fattat hur jag skulle göra.
Så här ska dom alltså inte se ut. Kan jag tvätta dom nu och sätta dom om några veckor ( i kruka inne) eller är det bättre att tvätta dom precis innan jag sätter dom?
Två uttorkade växter med jordklumpar på ljus ytter yta, omgiven av bruna papperspåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behandla dem som potatis.

Sätt dom i jorden vid lämpligt tillfälle eller ät upp dom alltså.

• Haha
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jag gräver upp dahliaknölarna, låter hela 'knölklumparna' torka några dagar, och sedan tar jag bort den torra jorden, så att knölarna är så rena som möjligt vid övervintringen. Jag lägger knölarna på tidningspapper i brödbackar (eller motsvarande) och så ner i källaren!

Tillägg: jag har också hört att dahliaknölarna går att äta, men det känns ju lite slösigt :D.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Jag kallsår zinniorna, kallsår det mesta nu för tiden. Tycker det blir så himla mycket bättre än när jag skall försöka förså inomhus och sen parera med plantor som växer för mycket innan det blivit tillräckligt bra väder ute. Växer de upp utomhus från början så börjar de gro när det passar och är vana vid kylan. Ringkragen hade redan börjat kika upp i växthuset såg jag, den tyckte tydligen att det var dags.

Tänker på när min kompis bodde första året i sitt hus och hennes mamma kom med en påse potatis till henne som hon åt upp och hur mamman några veckor senare frågade om hon satt sättpotatisen hon fått :rofl:

• Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag kallsår zinniorna, kallsår det mesta nu för tiden. Tycker det blir så himla mycket bättre än när jag skall försöka förså inomhus och sen parera med plantor som växer för mycket innan det blivit tillräckligt bra väder ute. Växer de upp utomhus från början så börjar de gro när det passar och är vana vid kylan. Ringkragen hade redan börjat kika upp i växthuset såg jag, den tyckte tydligen att det var dags.
Japp, det är en jättebra metod, om man inte har miljoner sniglar, då kan man inte direktså något har jag lärt mig.
Innan vi fick alla sniglar gjorde jag också så.

Snigla Snigla skrev:
Såjord el plantjord?
Tja... Jag tillhör den delen av odlarskaran som inte är så noga, jag kan så i vad som helst och så växer det men min mamma brukar ha vanlig plantjord underst och lite såjord överst till fröet att gro i. Det är nog en bra idé. Eller bara såjord om du är van vid det.
Det är iallafall jättelätt att odla zinnior.

Lill72 Lill72 skrev:
Oj, nej har aldrig tvättat av dom, har bara knött ner dom i en kompostpåse :surprised::crysmile: och sen ner i jord nästa år igen för jag inte fattat hur jag skulle göra.
Så här ska dom alltså inte se ut. Kan jag tvätta dom nu och sätta dom om några veckor ( i kruka inne) eller är det bättre att tvätta dom precis innan jag sätter dom?
[bild]
Du kan borsta bort jorden när du ska sätta dem. Det blir bra.

Snigla Snigla skrev:
Åhå, den hade jag inte sett, sicken färgklick!

Köper också där .. och jag vill ha den vita (såg den för första gången förra året och den var så vacker)

White Feather tror jag den heter :love:
Jag slog till på några lökar Afrikas blå lilja också. Black Buddhist... Den har jag suktat efter länge men känt att det var bra onödigt men när jag var sjuk i höstas tyckte jag riktigt synd om mig själv och beställde lite saker från Farmer gracy...

Får bli så. Borstar av dom och ser om jag kan bryta isär dom litegrann.

Jiji Jiji skrev:
Japp, det är en jättebra metod, om man inte har miljoner sniglar, då kan man inte direktså något har jag lärt mig.
Innan vi fick alla sniglar gjorde jag också så.
Nej nej, jag sår inte direkt i marken. Var kanske otydlig. Har också en miljon sniglar per kvadratmeter så jag sår i små byttor eller tråg och ställer antingen i växthuset eller i en plastback. Så blir plantorna utplanterade när de blivit större.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Nej nej, jag sår inte direkt i marken. Var kanske otydlig. Har också en miljon sniglar per kvadratmeter så jag sår i små byttor eller tråg och ställer antingen i växthuset eller i en plastback. Så blir plantorna utplanterade när de blivit större.
Ja det var ju en annan femma. Ja så gör jag också, men jag sår dessutom en omgång tidigt för jag vill ha blomning tidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.