437 411 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Dalbotant skrev:
..och hosta!
Om jag inte missminner mig helt fel.. så jämförs späda vårlika funkiaskott med sparris!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@sinuslinus
Går alldeles utmärkt om man har tillräckligt med jord! Jag har inget ställe jag kan gräva upp, jag behöver snarare fylla upp hålen i trädgården oxåtensiden skrev:
Såg att det diskuterades jord längre upp. Är det bara jag som snålar och inte vill att varje planta skall kosta som den vore köpt i butik och helt enkelt bara går ut i trädgården till någon trött rabatt och tar jord därifrån och använder i sådderna på våren?
Visserligen lite kladdigare och kompaktare än köpt såjord, men har hittills inte haft några problem med att få det att växa.
Sedan är det väl lite av en ”ohyrafråga” också.. om man ska ha blommorna inne (den jorden). Ute har man ett mycket trevligt och effektivt microliv.. som man får med sig in (om man har tur/otur).
Husägare
· Uppsala
· 731 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Logga in
Skapa konto
Jag sa inte att det är onödigt med blommor i trädgården men min odlingshobby grundar sig i att odla sånt som man kan äta. Det fina är en bieffekt.Jiji skrev:
Nu tror jag iof att inspelet om det onödiga i blommor i trädgården var skämtsamt menat men jag vill ändå uttrycka mitt försvar för blommor i trädgården. Blommande växter är nog så viktigt både för glädje och välbefinnande och för insekter. Nu kan ju våra svenska insekter inte föröka sig på de i trädgården vanligast förekommande annuellerna men de kan äta och det är inte så tokigt det.
Jag älskar att odla grönsaker och jag älskar att odla annueller och perenner, rosor och vedartade växter. (Däremot avskyr jag klippt gräsmatta, så det vill jag inte ha.)
På det personliga planen kan jag berätta att jag för länge sedan sörjde ett förlorat barn genom att anlägga en rabatt med rosor och perenner. Rabatten finns kvar, men jag bor inte i det huset längre. Idag är rosorna lika höga som jag och många av perennerna har hittat nya växtplatser i rabatten men trots bristen på skötsel från de nya ägarna är den fortfarande vacker och jag blir glad när jag går förbi och tittar på den.
Jorden är fortfarande fryst som jag ska ha till chilins omplantering.. så de står kvar i svamparna.. men har nu fått sin första näring istället!
Ser pigga och krya ut..

Ser pigga och krya ut..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 731 inlägg
Angående förodling och så, så såg jag (var ett bra tag sen) han... Charles Nånting? Engelsman som starkt propagerar för täckodling / icke grävande odling.
Han förodlade, men hade de stående i småpluggar väldigt mycket längre än rekommenderat. Vore praktiskt för att t.ex. kunna sprida ut skörden sen utan att hela tiden smådutta och så i omgångar.
Annars brukar man läsa nått om att de ska / måste planteras i större krukor vid viss höjd/rotutveckling, men det verkade fungera för han. Tar mindre plats också. Råden man brukar läsa kanske är mest för optimal tillväxt och tidig skörd, inte något måste.
Frågan är, är det någon som testat detta, typ förodla något, så allt direkt, men plantera ut de med kanske 2 veckors mellanrum i 3-4 omgångar? Och ha kvar resten i första pluggen.
Han förodlade, men hade de stående i småpluggar väldigt mycket längre än rekommenderat. Vore praktiskt för att t.ex. kunna sprida ut skörden sen utan att hela tiden smådutta och så i omgångar.
Annars brukar man läsa nått om att de ska / måste planteras i större krukor vid viss höjd/rotutveckling, men det verkade fungera för han. Tar mindre plats också. Råden man brukar läsa kanske är mest för optimal tillväxt och tidig skörd, inte något måste.
Frågan är, är det någon som testat detta, typ förodla något, så allt direkt, men plantera ut de med kanske 2 veckors mellanrum i 3-4 omgångar? Och ha kvar resten i första pluggen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Charles Dowdingengs skrev:
Angående förodling och så, så såg jag (var ett bra tag sen) han... Charles Nånting? Engelsman som starkt propagerar för täckodling / icke grävande odling.
Efter min mögelfadäs dränkte jag mina sorger i några nya dahlior.. (odla.nu hade fortfarande 20% rabatt nån dag till på kvarvarande..)
Långt ifrån de färgskalor jag brukar handla i.. men idag kändes de helt rätt! Ser ut som de kommer passa ihop..
Ska ”väcka dem” så fort de kommer..

Långt ifrån de färgskalor jag brukar handla i.. men idag kändes de helt rätt! Ser ut som de kommer passa ihop..
Ska ”väcka dem” så fort de kommer..
Logga in
Skapa konto
ODLINGSNYTT:
Jag hoppas jag kommer lyckas få ut nån blomma levande, men känner redan mig stressad av saken haha (suck). Vem hade kunnat tro att de kunde gro så snabbt
jag väntade nån dag med att ställa dem i fönstret från bordet jag planterade dem vid... och på morgonen stack det upp 15 bebisar...
nu är de fler och 2 cm.. och jag kan ju för fåglarna inte ställa ut dem någonstans nu.. (snöstorm ju)
.. och jag har planterat fler blommor!!!!
Gahh
3 Mars 2023 såddes:
Hänglobelia blå, hänglobelia rosa, Underblomma och Rosenskära (rosenskäran är den som grott o växt redan)
3 Mars 2023 såddes också:
Gul stokros, svart stockros, en blandning av stockrosor, buskkrasse (summer caroulse)
Sedan var det också dags för TOMATERNA
(som jag så stolt lyckats vänta med!)
4 Mars 2023 såddes:
Peppermint, Atomic Grape, Hawaiian Pineapple, Artisan Golden Bumble Bee, Oxheart och Striped stuffer.
5 Mars 2023 såddes:
Här kom småttingarna (två frön i varje..). Det blev Venus, Vilma och Garden Pearl.. upptäckte till min stora förskräckelse att min favorit var slut.. (fröna).. så det är inte säkert det hinner bli någon tumbling tom yellow i år.
Sedan har jag ju massa annat jag inte hunnit med att ta ställning till än.. som aubergine, gurka, melon, pumpa, physalis, paprika osv. Kanske skippar dem.. hm.. (kanske nån pumpa och nån aubergine)
Har ju flera blomsorter kvar att så..
7 Mars 2023 såddes:
Blomstertobak röd samt blomstertobak vit
7 Mars 2023 såddes också:
Den väldigt vackra tagetes på bild..
Näst på tur blir nog Zinnior och tagetes.. (när jag listat ut var fasiken jag ska ställa allt)
Samt.. aklejor.. jag har köpt nån per år (påse frön) för de är så coola.. men har aldrig planterat någon (för de blommar inte förrän år två.. och jag brukar som sagt inte få saker att överleva så länge.. och dessutom vill jag ha snabbt resultat hehe).. MEN i år ska jag.. även om de dör!
Jag hoppas jag kommer lyckas få ut nån blomma levande, men känner redan mig stressad av saken haha (suck). Vem hade kunnat tro att de kunde gro så snabbt
.. och jag har planterat fler blommor!!!!
Gahh
Logga in
Skapa konto
3 Mars 2023 såddes:
Hänglobelia blå, hänglobelia rosa, Underblomma och Rosenskära (rosenskäran är den som grott o växt redan)
Logga in
Skapa konto
3 Mars 2023 såddes också:
Gul stokros, svart stockros, en blandning av stockrosor, buskkrasse (summer caroulse)
Sedan var det också dags för TOMATERNA
(som jag så stolt lyckats vänta med!)
Logga in
Skapa konto
4 Mars 2023 såddes:
Peppermint, Atomic Grape, Hawaiian Pineapple, Artisan Golden Bumble Bee, Oxheart och Striped stuffer.
Logga in
Skapa konto
5 Mars 2023 såddes:
Här kom småttingarna (två frön i varje..). Det blev Venus, Vilma och Garden Pearl.. upptäckte till min stora förskräckelse att min favorit var slut.. (fröna).. så det är inte säkert det hinner bli någon tumbling tom yellow i år.
Sedan har jag ju massa annat jag inte hunnit med att ta ställning till än.. som aubergine, gurka, melon, pumpa, physalis, paprika osv. Kanske skippar dem.. hm.. (kanske nån pumpa och nån aubergine)
Har ju flera blomsorter kvar att så..
Logga in
Skapa konto
7 Mars 2023 såddes:
Blomstertobak röd samt blomstertobak vit
Logga in
Skapa konto
7 Mars 2023 såddes också:
Den väldigt vackra tagetes på bild..
Näst på tur blir nog Zinnior och tagetes.. (när jag listat ut var fasiken jag ska ställa allt)
Samt.. aklejor.. jag har köpt nån per år (påse frön) för de är så coola.. men har aldrig planterat någon (för de blommar inte förrän år två.. och jag brukar som sagt inte få saker att överleva så länge.. och dessutom vill jag ha snabbt resultat hehe).. MEN i år ska jag.. även om de dör!
Tog ett par bilder på mina blomfröer som grott..
Sattes 3 Mars och kom upp för ett par dagar sedan!
Bilderna tagna idag 7 Mars

Sattes 3 Mars och kom upp för ett par dagar sedan!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bilderna tagna idag 7 Mars
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag vände ryggen till sallads och lökfröna och så hade de kommit upp.
Tomaterna var också snabbt uppe.
Tomaterna var också snabbt uppe.