422 044 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 inlägg
Ett jordgubbsberg i halvskyddat söderläge gör susen 
Vi har också skördat jordgubbar, första förra veckan och nu äter jag färska jordgubbar i yoghurten på mornarna istället för frysta.
Nu är det en väldigt tidig sort och det kan ju hända @Snigla att era är en senare sort.
I övrigt kan jag rekommendera benmjöl till jordgubbar, höst och vår samt att byta växtplats, gallra bort gamla plantor och inte låta utlöpare sitta ihop med moderplantan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det en väldigt tidig sort och det kan ju hända @Snigla att era är en senare sort.
I övrigt kan jag rekommendera benmjöl till jordgubbar, höst och vår samt att byta växtplats, gallra bort gamla plantor och inte låta utlöpare sitta ihop med moderplantan.
Vi har aldrig odlat APACHE innan
nu har vi två som tagit sig..
Detta är den ena (som fått ny jord och kruka idag)
Detta är den ena (som fått ny jord och kruka idag)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så spännande.. vet inte om ni minns - men planterade ett plommonträd (Komet) för 2 år sedan typ (tror hösten 2020) och första året.. blommade det som tokigt.. och satte massa små frukter längs hela grenarna !
Vi trodde knappt våra ögon att den överhuvudtaget ens orkade sätta frukter.. föga förvånande så tappade den alla så småningom..
NU har den satt frukter igen.. tappat en del - men - några har faktiskt hunnit växa till sig
Kanske kanske.. får vi ettplommon redan i år!
Vi trodde knappt våra ögon att den överhuvudtaget ens orkade sätta frukter.. föga förvånande så tappade den alla så småningom..
NU har den satt frukter igen.. tappat en del - men - några har faktiskt hunnit växa till sig
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du får berätta om de är goda, om något mognar.Snigla skrev:
Så spännande.. vet inte om ni minns - men planterade ett plommonträd (Komet) för 2 år sedan typ (tror hösten 2020) och första året.. blommade det som tokigt.. och satte massa små frukter längs hela grenarna !
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 inlägg
Kanske inte riktigt rätt tråd, men idag fick vi avliva en av kycklingarna, började få svårt att gå. Troligtvis Mareks sjukdom 

De andra sprang runt i hönsgården och letade efter den, den skulle ju också med in för kvällen.
De andra sprang runt i hönsgården och letade efter den, den skulle ju också med in för kvällen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 inlägg
Vi blev lite kastade in i den biten med.
Jepp, vi håller tummarna för de andra
Jepp, vi håller tummarna för de andra
Ok, det här är kanske lite OT här, men jag kan inte låta bli att dela mitt nya hobby-projekt - ett bonsai-träd!
Skåne i all ära, men ibland kan man sakna barrträden från mina barndomstrakter. Vad är då bättre än att ta hem en litet tall? Det grävdes upp från mina föräldrars stuga för ett och ett halvt år sedan, och har stått i en kruka och återhämtat sig från flytten sedan dess. Men igårkväll var det dags, och jag testade mina youtube-skaffade bonsaikunskaper i verkligheten! Nu ska den planteras om i en mer passande kruka, och förhoppningsvis växa in i sin nya form under sommarsäsongen.
Logga in
Skapa konto
Skåne i all ära, men ibland kan man sakna barrträden från mina barndomstrakter. Vad är då bättre än att ta hem en litet tall? Det grävdes upp från mina föräldrars stuga för ett och ett halvt år sedan, och har stått i en kruka och återhämtat sig från flytten sedan dess. Men igårkväll var det dags, och jag testade mina youtube-skaffade bonsaikunskaper i verkligheten! Nu ska den planteras om i en mer passande kruka, och förhoppningsvis växa in i sin nya form under sommarsäsongen.