Ett jordgubbsberg i halvskyddat söderläge gör susen ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ja smultron/jordgubbar.. alla berg e bra med sånt,, smarta idéer att göra sånt,,:p:D:cool:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi har också skördat jordgubbar, första förra veckan och nu äter jag färska jordgubbar i yoghurten på mornarna istället för frysta.
Mogna jordgubbar i en svart skål på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det en väldigt tidig sort och det kan ju hända @Snigla att era är en senare sort.

I övrigt kan jag rekommendera benmjöl till jordgubbar, höst och vår samt att byta växtplats, gallra bort gamla plantor och inte låta utlöpare sitta ihop med moderplantan.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Förra året kom jag ihåg mina jordgubbssorter .. i år gör jag det inte… :thinking::oops::giggle:

Sonata! Kanske.. :thinking: är en .. (finns den? Haha) :geek:

Vi har aldrig odlat APACHE innan :) nu har vi två som tagit sig..

Detta är den ena (som fått ny jord och kruka idag)

En röd APACHE chili på en grönskande planta i en nyplanterad kruka med jord, utomhusmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

En Apache-chilipepparplanta med röda frukter och vita blommor i en kruka, med ett hus i bakgrunden.
Skapa konto

En APACHE-chilipepparplanta med mogen röd frukt, knoppar och gröna blad i en kruka.
Skapa konto

En ung Apache-chilipepparväxt i ny kruka med några röda frukter, mot bakgrund av ett hus.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Så spännande.. vet inte om ni minns - men planterade ett plommonträd (Komet) för 2 år sedan typ (tror hösten 2020) och första året.. blommade det som tokigt.. och satte massa små frukter längs hela grenarna !

Vi trodde knappt våra ögon att den överhuvudtaget ens orkade sätta frukter.. föga förvånande så tappade den alla så småningom..

NU har den satt frukter igen.. tappat en del - men - några har faktiskt hunnit växa till sig:surprised:

Kanske kanske.. får vi ettplommon redan i år!

Ungt plommonträd med flera små gröna plommon och frodiga blad mot en trädgårdsbakgrund.
Skapa konto

Unga plommon på grenar av ett Komet-plommonträd med levande gröna blad.
Skapa konto

Unga plommon på grenen i en trädgård med röd byggnad och grönt gräs i bakgrunden.
Skapa konto

Ungra plommon som växer på grenar i en trädgård med en röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Så spännande.. vet inte om ni minns - men planterade ett plommonträd (Komet) för 2 år sedan typ (tror hösten 2020) och första året.. blommade det som tokigt.. och satte massa små frukter längs hela grenarna !

Vi trodde knappt våra ögon att den överhuvudtaget ens orkade sätta frukter.. föga förvånande så tappade den alla så småningom..

NU har den satt frukter igen.. tappat en del - men - några har faktiskt hunnit växa till sig:surprised:

Kanske kanske.. får vi ettplommon redan i år!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Du får berätta om de är goda, om något mognar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Du får berätta om de är goda, om något mognar.
Det kommer jag alldeles säkert göra :love: väntar spänt, oavsett om det blir i år eller ej.. de såg så ”läckra” ut på bild!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Kanske inte riktigt rätt tråd, men idag fick vi avliva en av kycklingarna, började få svårt att gå. Troligtvis Mareks sjukdom :sweat:
:cry:

De andra sprang runt i hönsgården och letade efter den, den skulle ju också med in för kvällen.:heart:

• Ledsen
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kanske inte riktigt rätt tråd, men idag fick vi avliva en av kycklingarna, började få svårt att gå. Troligtvis Mareks sjukdom :sweat:
:cry:

De andra sprang runt i hönsgården och letade efter den, den skulle ju också med in för kvällen.:heart:
Hur mår de andra?

Snigla Snigla skrev:
Hur mår de andra?
Ser inte att de verkar påverkade.
Tydligen har de flesta hobbybesättningar Mareks men att djuren inte blir sjuka, så det drabbar ofta kycklingar som inte ärvt en immunitet.

• Wow
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser inte att de verkar påverkade.
Tydligen har de flesta hobbybesättningar Mareks men att djuren inte blir sjuka, så det drabbar ofta kycklingar som inte ärvt en immunitet.
Då hoppas vi de andra klarar sig bra !
Inte lätt med djur ibland.

Vi blev lite kastade in i den biten med.

Jepp, vi håller tummarna för de andra

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ok, det här är kanske lite OT här, men jag kan inte låta bli att dela mitt nya hobby-projekt - ett bonsai-träd!

Bonsai-träd av tall i terrakottakruka framför träplankvägg.
Skapa konto

Skåne i all ära, men ibland kan man sakna barrträden från mina barndomstrakter. Vad är då bättre än att ta hem en litet tall? Det grävdes upp från mina föräldrars stuga för ett och ett halvt år sedan, och har stått i en kruka och återhämtat sig från flytten sedan dess. Men igårkväll var det dags, och jag testade mina youtube-skaffade bonsaikunskaper i verkligheten! Nu ska den planteras om i en mer passande kruka, och förhoppningsvis växa in i sin nya form under sommarsäsongen. :love:

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
BengtH och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.