Ung valnötsträd med knoppande krona i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


13/5
Första planterade valnötsträdet.

Ungt valnötsträd planterat i marken med nytt lövverk och synlig kalksten runt stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15/5

Öste i granulerat kalk och kalksten..

Ungt valnötsträd med mätlina som visar kronans och stammens tillväxt, omgivet av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20/5

Kronan har växt till drygt 3 dm i bredd och stammen drygt 2 dm på en månad.

Känns lite synd att kapa av allt om drygt två månader.

Han som gav mig träden säger att alla grenar och hela toppen skall tas bort senast i slutet av augusti.

Jaha! Bäst att göra så då, han har bara några tiotal hektar med valnötsodling, kanske han vet lite om dem då.

/P-A
 
T tomjakob skrev:
Mina tiny tim har börjat få ett par tomater, och alla har fått blommor på alla tjuvar.
Kommer nog spara tjuvarna på dem, har o de är väldigt blandade åsikter om dessa ska tjuvas eller ej.
Äh inga blandade åsikter.. småttingar ska ha tjuvarna kvar :)
..de friseras bara när något stör dig eller dom..

Däremot högväxta tomater får man norpa lite tjuvar på.. så de orkar med sin skörd (y)
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Äh inga blandade åsikter.. småttingar ska ha tjuvarna kvar :)
..de friseras bara när något stör dig eller dom..

Däremot högväxta tomater får man norpa lite tjuvar på.. så de orkar med sin skörd (y)

Enda gången jag tar bort tjuvskotten är när jag behöver flera plantor, eller så gödslar man mera, låter skotten vara kvar och tar nästan färdiga plantor som trycks ner utomhus där de får plats.
Annars så håller jag med @Snigla, små/lågväxande plantor tjuvas inte, bara de högre sorterna.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Enda gången jag tar bort tjuvskotten är när jag behöver flera plantor, eller så gödslar man mera, låter skotten vara kvar och tar nästan färdiga plantor som trycks ner utomhus där de får plats.
Annars så håller jag med @Snigla, små/lågväxande plantor tjuvas inte, bara de högre sorterna.

Mvh P-A
Snigla Snigla skrev:
Äh inga blandade åsikter.. småttingar ska ha tjuvarna kvar :)
..de friseras bara när något stör dig eller dom..

Däremot högväxta tomater får man norpa lite tjuvar på.. så de orkar med sin skörd (y)

haha här är det inga delade meningar hör jag:) låter dem vara kvar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mina ’Tiny Tim’ :)

Tomatplantor av sorten 'Tiny Tim' som växer inomhus framför ett fönster med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tiny Tim-tomatplanta med gröna omogna frukter och blommor, inomhus bakom en glasruta med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hos mig har odlandet knappt kommit igång.
Så här "brända" är bladen. Plantan har jag haft i växthuset i några veckor, och någon vidare sprutt på den är det inte heller.

Tomatplanta med bruna och vissnande blad i en kruka, placerad framför en trävägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissna och brända blad på planta i kruka på träbord, bredvid en röd kvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plant i kruka med bruna och vissna blad, står på en träbänk utomhus med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hos mig har odlandet knappt kommit igång.
Så här "brända" är bladen. Plantan har jag haft i växthuset i några veckor, och någon vidare sprutt på den är det inte heller.

[bild] [bild] [bild]
Vad är det för sorts tomat? Lite solbränd är den allt.. men den behöver inte de där bladen nertill så det är mer ’estetiskt tråkigt’ än skadligt för plantan.

Har den hämtat sig nu? Så inte brännan blir värre nu med..?
 
Staffans2000
De nya bladen blir brända allteftersom.
Kommer inte ihåg namnet, men det är en körsbärstomat.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De nya bladen blir brända allteftersom.
Kommer inte ihåg namnet, men det är en körsbärstomat.
Då får du hänga upp nått som skydd/smutsa ner rutan framför.. då står de lite för bra :) De har ju inte råd att bli av med alla blad (även om dina plantor såg stora och starka ut)
 
Vår Aji Fantasy är icke omplanterad än.. men "speedad" och mår tydligen bra.. hehe.. minst 15 frukter på g och mer kommer...

Aji Fantasy-chiliväxt i kruka vid fönster, gröna blad och unga frukter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Alltså, någon har skrivit att man skall skugga tomater, kan inte vara jag.

Vissen squashplanta i grön balja med slarvigt upphängd skuggduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dukarna var lite slarvigt upphängda.

Växthus med ojämnt upphängda skuggdukar och en kruka med squashplantor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu funkar det, kanske.

Trädgårdsland med nyplanterade squash i baljor och växande grönsaksplantor i pallkrage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Främre baljan, 25 nya Squash på gång, skall vattna dem nu så de inte också torkar bort.
Jösses vilken nybörjare jag känner mig som just nu.

Odlingslådor med gröna växter nära ett växthus, klar för vattning och nya squashplantor markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite annat tar sig bättre.

Gooseberry plant with young berries and fresh green leaves against a white background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya sticklingarna ger redan bär, ätbara om en månad, kanske...

Mvh "Nybörjare i trädgården"/ P-A
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
En av våra CAP1546 - massor av blommor och en lite söt frukt!

Blommande krukväxt CAP1546 med lila blommor inomhus framför en träbyrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten, röd, konformad frukt på gren bland gröna blad mot suddig inomhusbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lila CAP1546-blomma med gröna blad och omogna fruktknopp på suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Hur gör man här?
Ska jag ta bort några blommor på min squash och ska den bindas upp?
Squashplanta med blommor och stora gröna blad i en planteringskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Hur gör man här?
Ska jag ta bort några blommor på min squash och ska den bindas upp?
[bild]
Ingen erfarenhet av Squash i hink, vi har våra i friland.
Squash behöver stöd ibland utomhus, då använder vi små metallbyglar, ser ut som stora krocketbyglar.
Men, rent funktionsmässigt behövs inga stöd, i friland.

De befruktade blommorna låter vi vara kvar, de andra tar vi bort och äter i sallad eller friterar, fyllda eller ofyllda med färskost.

Om man sparar allt behövs mycket vatten, sol och näring, annars blir inget klart.

Vi plockar våra squash när de är 4-6 cm tjocka och 15-30 cm långa, de smakar mycket godare då.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.