437 537 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13/5
Första planterade valnötsträdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
15/5
Öste i granulerat kalk och kalksten..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20/5
Kronan har växt till drygt 3 dm i bredd och stammen drygt 2 dm på en månad.
Känns lite synd att kapa av allt om drygt två månader.
Han som gav mig träden säger att alla grenar och hela toppen skall tas bort senast i slutet av augusti.
Jaha! Bäst att göra så då, han har bara några tiotal hektar med valnötsodling, kanske han vet lite om dem då.
/P-A
Äh inga blandade åsikter.. småttingar ska ha tjuvarna kvarT tomjakob skrev:
..de friseras bara när något stör dig eller dom..
Däremot högväxta tomater får man norpa lite tjuvar på.. så de orkar med sin skörd
Snigla skrev:
Enda gången jag tar bort tjuvskotten är när jag behöver flera plantor, eller så gödslar man mera, låter skotten vara kvar och tar nästan färdiga plantor som trycks ner utomhus där de får plats.
Annars så håller jag med @Snigla, små/lågväxande plantor tjuvas inte, bara de högre sorterna.
Mvh P-A
P Pagno skrev:
Snigla skrev:
haha här är det inga delade meningar hör jag
Hos mig har odlandet knappt kommit igång.
Så här "brända" är bladen. Plantan har jag haft i växthuset i några veckor, och någon vidare sprutt på den är det inte heller.
Så här "brända" är bladen. Plantan har jag haft i växthuset i några veckor, och någon vidare sprutt på den är det inte heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för sorts tomat? Lite solbränd är den allt.. men den behöver inte de där bladen nertill så det är mer ’estetiskt tråkigt’ än skadligt för plantan.Staffan2000 skrev:
Har den hämtat sig nu? Så inte brännan blir värre nu med..?
Alltså, någon har skrivit att man skall skugga tomater, kan inte vara jag.
Dukarna var lite slarvigt upphängda.
Nu funkar det, kanske.
Främre baljan, 25 nya Squash på gång, skall vattna dem nu så de inte också torkar bort.
Jösses vilken nybörjare jag känner mig som just nu.
Lite annat tar sig bättre.
Nya sticklingarna ger redan bär, ätbara om en månad, kanske...
Mvh "Nybörjare i trädgården"/ P-A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dukarna var lite slarvigt upphängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu funkar det, kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Främre baljan, 25 nya Squash på gång, skall vattna dem nu så de inte också torkar bort.
Jösses vilken nybörjare jag känner mig som just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite annat tar sig bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya sticklingarna ger redan bär, ätbara om en månad, kanske...
Mvh "Nybörjare i trädgården"/ P-A
En av våra CAP1546 - massor av blommor och en lite söt frukt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Man kan fritera och äta blommorna.Müssli skrev:
https://www.in-italia.se/newst_719.asp
http://lantliv.com/mat-vin/mandelmanns-goda-recept/
Ingen erfarenhet av Squash i hink, vi har våra i friland.Müssli skrev:
Squash behöver stöd ibland utomhus, då använder vi små metallbyglar, ser ut som stora krocketbyglar.
Men, rent funktionsmässigt behövs inga stöd, i friland.
De befruktade blommorna låter vi vara kvar, de andra tar vi bort och äter i sallad eller friterar, fyllda eller ofyllda med färskost.
Om man sparar allt behövs mycket vatten, sol och näring, annars blir inget klart.
Vi plockar våra squash när de är 4-6 cm tjocka och 15-30 cm långa, de smakar mycket godare då.
Mvh P-A



