437 537 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Äntligen fick jag tillfälle att föreviga min fina ` Filius Blue ` en liten trevlig chili som jag köpt frön till för att ha ist för blomma hehe
Den har massor med blomster och frukt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har massor med blomster och frukt
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Snigla: påminner om avkomman från F1 hybriden Loco jag råkade köpa en gång. Lila och runda frukter som blev röda när de mognade.
Har redan nallat ett par minigurkor men nu är även slanggurkan igång:
Och snart har vi jordgubbar!
Har redan nallat ett par minigurkor men nu är även slanggurkan igång:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och snart har vi jordgubbar!
Det roliga med Filius Blue (om jag minns rätt) är att dessa frukter är som starkast när de är omogna och blir svagare varefter.. tvärtom mot de flesta andra13th Marine skrev:
Våra jordgubbar är på g också.. har letat reda på nätet så jag kan rädda dem från fåglarna!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Låter inte helt orimligt, Loco kanske innehåller filius blue. Vi kanske får byta fröer någon dag, om du inte redan har de sorter jag har 
Hmm... Borde det inte gå att efterlysa fröer i denna tråd?
eller kanske starta en egen för det?
Hmm... Borde det inte gå att efterlysa fröer i denna tråd?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Leker för övrigt plantskola:
Lagerhägg Etna, satt årsskott i jord i höstas, hälften verkar ha tagit sig
Ek, satte tre ollon i höstas, två grodde men bara en verkar ha överlevt.
Bok, hällde ut en massa bokfrön i helgen, får se om de tar sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagerhägg Etna, satt årsskott i jord i höstas, hälften verkar ha tagit sig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ek, satte tre ollon i höstas, två grodde men bara en verkar ha överlevt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bok, hällde ut en massa bokfrön i helgen, får se om de tar sig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
I söndags påbörjade vi "bärlandet" där tanken är att alla bär ska växa (okej, hallonen står där de står, och de flesta jordgubbarna får bo i sina pallkragar)
De flesta plantor kommer i höst när vi flyttar dem från trädgårdslandet, men frun fick några nya i present så dessa behöver komma i jorden.
Följande kommer bo där tillslut:
Vinbär (svarta, röda och vita)
Krusbär
Boysenbär
Amerikanska blåbär
Jordgubbar
Smultron
Rabarber (mest för att få bort det från landet)
Den skarpsynte kan se snöret som visar var vi ska gräva.
Det var tungt att gräva, mycket sten i marken, fick luckra upp med grep för att sedan skyffla upp jorden. För dessa två plantor plockade jag upp två 10l-hinkar med sten.
Kommer inte ihåg om jag laddade upp det här, men vi provar att föröka vinbär genom att jordslå grenar.
Dessa är fågelsådda och växte i prydnadsbuskar.
De flesta plantor kommer i höst när vi flyttar dem från trädgårdslandet, men frun fick några nya i present så dessa behöver komma i jorden.
Följande kommer bo där tillslut:
Vinbär (svarta, röda och vita)
Krusbär
Boysenbär
Amerikanska blåbär
Jordgubbar
Smultron
Rabarber (mest för att få bort det från landet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skarpsynte kan se snöret som visar var vi ska gräva.
Det var tungt att gräva, mycket sten i marken, fick luckra upp med grep för att sedan skyffla upp jorden. För dessa två plantor plockade jag upp två 10l-hinkar med sten.
Kommer inte ihåg om jag laddade upp det här, men vi provar att föröka vinbär genom att jordslå grenar.
Dessa är fågelsådda och växte i prydnadsbuskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Älsklingens squasher klarade inte den starka solen, nästan alla dog.
Hmmm, visade mina små gömmor.
Igår tittade de nya fram.
Idag, Onsdag, har de växt lite mera.
Jag har dem i ett drivhus, vattnar sparsamt 3-5ggr/dygn, 31 grader igår, lite väl varmt majväder.
Blåbären blir tidiga i år.
Kryddor lite överallt.
Tillverkar spaljéer som solskydd, fungerar bra.
Citronträdet och vinstockarna stortrivs!
Mvh P-A
Hmmm, visade mina små gömmor.
Igår tittade de nya fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag, Onsdag, har de växt lite mera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har dem i ett drivhus, vattnar sparsamt 3-5ggr/dygn, 31 grader igår, lite väl varmt majväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåbären blir tidiga i år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kryddor lite överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkar spaljéer som solskydd, fungerar bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Citronträdet och vinstockarna stortrivs!
Mvh P-A
Jadu, jag har ingen aning! De är köpta av ”fröföretag” (minns ej vilket men troligen Nelson).. så det borde vara rätt?! Och jag hade märkt upp dem noga (för en gångs skull)Dalbotös skrev:
De är jättefina, men har som sagt valt att hänga själva.. trodde de blåst av, men stammarna är hela! Massor av tomater på g..
Efterlys här du13th Marine skrev:
Sa ju tidigare att squashplantor är lömska rackare, mina dör alltid ner helt för att sedan återuppstå.. fattar fortfarande inte hur det får ihop..P Pagno skrev:Älsklingens squasher klarade inte den starka solen, nästan alla dog.
Hmmm, visade mina små gömmor.
Igår tittade de nya fram.
[bild]
Idag, Onsdag, har de växt lite mera.
[bild]
Jag har dem i ett drivhus, vattnar sparsamt 3-5ggr/dygn, 31 grader igår, lite väl varmt majväder.
[bild]
Blåbären blir tidiga i år.
[bild]
Kryddor lite överallt.
[bild]
Tillverkar spaljéer som solskydd, fungerar bra.
[bild]
Citronträdet och vinstockarna stortrivs!
Mvh P-A
Mina står på köksbordet än..
Tycker det är svårt i år, värmen kom så tidigt och jag litar inte riktigt på att det håller i sig. Ett vanligt år hade jag inte planterat ut allt än för jag hade väntat mig frost i början av juni... Så jag har inte vågat slutplantera så mycket av det större utan allt står i krukor. Krukor överallt.... En stor andel av krukorna står i växthuset men där är det ju helt olidligt varmt för små telingar. Bara basilikan som stormtrivs där. 

