Tack för snabba tips och råd!
 
Tog ett par bilder på vår andra CAP1546 också..
Så ser ni lite skillnaden på färg, på frukterna :)

Två bilder av CAP1546-chiliväxter med lila blommor och chilifrukter i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Äntligen fick jag tillfälle att föreviga min fina ` Filius Blue ` en liten trevlig chili som jag köpt frön till för att ha ist för blomma hehe

Chiliväxten 'Filius Blue' med blommor och mogna frukter i kruka inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chiliväxten 'Filius Blue' med lila blommor och gröna löv i kruka inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mogen Filius Blue chili på en planta med gröna löv och ett omoget fruktstadium i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mogen röd chili och omogna lila blomster på en Filius Blue chiliplanta, datum markerat 28 Maj 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har massor med blomster och frukt :love:
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Snigla: påminner om avkomman från F1 hybriden Loco jag råkade köpa en gång. Lila och runda frukter som blev röda när de mognade.

Har redan nallat ett par minigurkor men nu är även slanggurkan igång:
Två gröna slanggurkor ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och snart har vi jordgubbar!
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Snigla: påminner om avkomman från F1 hybriden Loco jag råkade köpa en gång. Lila och runda frukter som blev röda när de mognade.

Har redan nallat ett par minigurkor men nu är även slanggurkan igång:
[bild]

Och snart har vi jordgubbar!
Det roliga med Filius Blue (om jag minns rätt) är att dessa frukter är som starkast när de är omogna och blir svagare varefter.. tvärtom mot de flesta andra :)

Våra jordgubbar är på g också.. har letat reda på nätet så jag kan rädda dem från fåglarna!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Första året jag odlar Tiny Tim, poof så har alla tre fallit.. hade ingen aning om hängmodellen :)

Tomatplantor av sorten Tiny Tim som lutar över kanten på en kruka på en solig fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Låter inte helt orimligt, Loco kanske innehåller filius blue. Vi kanske får byta fröer någon dag, om du inte redan har de sorter jag har :D

Hmm... Borde det inte gå att efterlysa fröer i denna tråd? :thinking: eller kanske starta en egen för det?
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
@Snigla Det året jag odlade Tiny Tim fick jag dem aldrig att ramla, du kanske har fått fel sort?. =)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Leker för övrigt plantskola:

Unga lagerhäggplantor med årsskott i en odlingsbädd ute i solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagerhägg Etna, satt årsskott i jord i höstas, hälften verkar ha tagit sig
Ungplant av Lagerhägg Etna i kruka med jord, i bakgrunden en andra kruka och tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ek, satte tre ollon i höstas, två grodde men bara en verkar ha överlevt.
Odlingslåda med jord och några lagerhäggskott i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bok, hällde ut en massa bokfrön i helgen, får se om de tar sig.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
I söndags påbörjade vi "bärlandet" där tanken är att alla bär ska växa (okej, hallonen står där de står, och de flesta jordgubbarna får bo i sina pallkragar)
De flesta plantor kommer i höst när vi flyttar dem från trädgårdslandet, men frun fick några nya i present så dessa behöver komma i jorden.

Följande kommer bo där tillslut:
Vinbär (svarta, röda och vita)
Krusbär
Boysenbär
Amerikanska blåbär
Jordgubbar
Smultron
Rabarber (mest för att få bort det från landet)
Två nyplanterade buskar i en uppgrävd yta i en trädgård med snören som markerar framtida grävyta, växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skarpsynte kan se snöret som visar var vi ska gräva.
Det var tungt att gräva, mycket sten i marken, fick luckra upp med grep för att sedan skyffla upp jorden. För dessa två plantor plockade jag upp två 10l-hinkar med sten.

Kommer inte ihåg om jag laddade upp det här, men vi provar att föröka vinbär genom att jordslå grenar.
Dessa är fågelsådda och växte i prydnadsbuskar.

Nygrävd bärträdgård med små plantor och synligt snöre för gränsindelning, jordgubbsplantor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Älsklingens squasher klarade inte den starka solen, nästan alla dog.
Hmmm, visade mina små gömmor.

Igår tittade de nya fram.

Unga squashplantor som gror i fuktig jord under starkt solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag, Onsdag, har de växt lite mera.

Unga squashplantor som nyligen grott i jord i ett drivhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har dem i ett drivhus, vattnar sparsamt 3-5ggr/dygn, 31 grader igår, lite väl varmt majväder.

Omoget blåbär på gren med vattendroppar på bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåbären blir tidiga i år.

Blommande pelargoner i svart kruka, örtkrukor och en stor brun glasflaska framför ett växthus i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kryddor lite överallt.

Soligt växthus med spaljéer som skuggar, krukväxter och kryddor runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkar spaljéer som solskydd, fungerar bra.

Växthus med spaljé, vinrankor, sommarblommor i kruka och svart trädgårdsstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Citronträdet och vinstockarna stortrivs!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
@Snigla Det året jag odlade Tiny Tim fick jag dem aldrig att ramla, du kanske har fått fel sort?. =)
Jadu, jag har ingen aning! De är köpta av ”fröföretag” (minns ej vilket men troligen Nelson).. så det borde vara rätt?! Och jag hade märkt upp dem noga (för en gångs skull)

De är jättefina, men har som sagt valt att hänga själva.. trodde de blåst av, men stammarna är hela! Massor av tomater på g..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter inte helt orimligt, Loco kanske innehåller filius blue. Vi kanske får byta fröer någon dag, om du inte redan har de sorter jag har :D

Hmm... Borde det inte gå att efterlysa fröer i denna tråd? :thinking: eller kanske starta en egen för det?
Efterlys här du :) oavsett om det är chilifröer el nått annat du letar efter (y)
 
P Pagno skrev:
Älsklingens squasher klarade inte den starka solen, nästan alla dog.
Hmmm, visade mina små gömmor.

Igår tittade de nya fram.

[bild]

Idag, Onsdag, har de växt lite mera.

[bild]

Jag har dem i ett drivhus, vattnar sparsamt 3-5ggr/dygn, 31 grader igår, lite väl varmt majväder.

[bild]

Blåbären blir tidiga i år.

[bild]

Kryddor lite överallt.

[bild]

Tillverkar spaljéer som solskydd, fungerar bra.

[bild]

Citronträdet och vinstockarna stortrivs!

Mvh P-A
Sa ju tidigare att squashplantor är lömska rackare, mina dör alltid ner helt för att sedan återuppstå.. fattar fortfarande inte hur det får ihop..

Mina står på köksbordet än..
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tycker det är svårt i år, värmen kom så tidigt och jag litar inte riktigt på att det håller i sig. Ett vanligt år hade jag inte planterat ut allt än för jag hade väntat mig frost i början av juni... Så jag har inte vågat slutplantera så mycket av det större utan allt står i krukor. Krukor överallt.... En stor andel av krukorna står i växthuset men där är det ju helt olidligt varmt för små telingar. Bara basilikan som stormtrivs där. :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.