T tomjakob skrev:
Vad höga dina Tiny Tim är. Har 6st av dessa och alla har haft samma förutsättningar men är i helt olika storlekar:)
De är kansk hm 25-30 cm ungefär :) har aldrig odlat dem innan så jag vet inte hur de `ska` se ut (?). De blommar glatt iaf (y)

Var är bilden på dina då ;)
 
  • Gilla
tomjakob och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
De är kansk hm 25-30 cm ungefär :) har aldrig odlat dem innan så jag vet inte hur de `ska` se ut (?). De blommar glatt iaf (y)

Var är bilden på dina då ;)
Okej, första gången för mig med:) varit o tagit kort nu:) de är så olika alla tinytim

Edit: Såddes 29/3.
 
  • Två krukväxter i fönstret, en frodig med gröna blad i vit kruka och en annan i röd kruka, båda planterade 29/3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unga tomatplantor av sorten Tiny Tim i krukor med fuktig jord, stöttade av små trästickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kraftiga o fina plantor du har, tror att de ska se ut sådär - lite kraftigare än mina!

Så dina är nog mer ’rätt’ (eller vad man ska säga) än mina (y)
 
Snigla Snigla skrev:
Kraftiga o fina plantor du har, tror att de ska se ut sådär - lite kraftigare än mina!

Så dina är nog mer ’rätt’ (eller vad man ska säga) än mina (y)
Tack roligt att höra att de ser bra ut, första året jag odlar:)

Tycker dina ser fina ut med. Jag har sått tomat spencer med men de plantorna ser lika dana ut, tycker det är lustigt att Tiny tim är så olika varandra.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
Tack roligt att höra att de ser bra ut, första året jag odlar:)

Tycker dina ser fina ut med. Jag har sått tomat spencer med men de plantorna ser lika dana ut, tycker det är lustigt att Tiny tim är så olika varandra.
Det är ju det som är kul! När saker och ting blir olika under ”samma förutsättningar” :) man blir inte klok på varför den ena är halvdöd och den andra strålande vacker. .

Både kul och knäckande haha.. för det är svårt att komma på vad det är som felar.. (man vill ju gärna ”laga” sina plantor..) :)
 
Fyra krukor med lummiga basilikaplantor med både småbladig och storbladig sort på ett brickbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planterade min basilika (både småbladig och storbladiga) i små sådana där "Körsbärstomataskar" från ica (från början). de har växt utom kontroll på sistone hehe..

Det var helt klart dags att plantera om dem.. så jag delade upp varje "ask" på två mindre krukor.. så nu har jag 4 krukor med basilika.. (y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Planterade min basilika (både småbladig och storbladiga) i små sådana där "Körsbärstomataskar" från ica (från början). de har växt utom kontroll på sistone hehe..

Det var helt klart dags att plantera om dem.. så jag delade upp varje "ask" på två mindre krukor.. så nu har jag 4 krukor med basilika.. (y)
Jag har med basilika, de växer sig höga, har läst att man kan klippa för att få buskigare. Har klippt några men de har stannat nästan känns de som.

Råkade bryta av toppen på en högväxande igår, prövade att sätta toppen i jord och ska försöka få en ny topp på plantan av en tjuv istället
 
  • Basilikaplanta bunden till en stödpinne med sisalrep, med tecken på beskärning för buskighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toppen av en basilikaplanta satt i jord i en genomskinlig burk för att rota och växa nytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tomjakob skrev:
Jag har med basilika, de växer sig höga, har läst att man kan klippa för att få buskigare. Har klippt några men de har stannat nästan känns de som.

Råkade bryta av toppen på en högväxande igår, prövade att sätta toppen i jord och ska försöka få en ny topp på plantan av en tjuv istället
Vad är det för sort? Lite `tomatlika` blad? Aldrig sett innan! :)

Ang toppning, så har jag hört samma.. men inte provat än! Första året jag lyckas med basilika från frö.. har brutalt misslyckats med dem innan..(inne). En gång lyckades jag i växthuset..kastade ut sista fröerna på en tomatplanta.,det funka :ok:
 
Snigla Snigla skrev:
Vad är det för sort? Lite `tomatlika` blad? Aldrig sett innan! :)

Ang toppning, så har jag hört samma.. men inte provat än! Första året jag lyckas med basilika från frö.. har brutalt misslyckats med dem innan..(inne). En gång lyckades jag i växthuset..kastade ut sista fröerna på en tomatplanta.,det funka :ok:
missade att skriva att det var en högväxande tomat som jag råkade bryta av toppen på, som gjort för fel när jag skriver innan om att toppa basilika:oops:

Denna plantans topp slutade växa uppåt och började växa runt pinnen med både toppen och ett sidoskott, skulle räta upp toppen lite så knäcktes den
 
T tomjakob skrev:
Jag har med basilika, de växer sig höga, har läst att man kan klippa för att få buskigare. Har klippt några men de har stannat nästan känns de som.

Råkade bryta av toppen på en högväxande igår, prövade att sätta toppen i jord och ska försöka få en ny topp på plantan av en tjuv istället
Hej! Lite ajabaja att plantera i skålar, tomaterna behöver ha hål i botten annars mår rötterna inte så bra om man inte har stenkoll på hur mycket vatten plantan behöver, dåliga rötter ger sämre skörd i bästa fall, plantan kan ruttna bort i värsta.

Sedan så behöver inte tomatplantorna växa sig höga, det går alldeles utmärkt att få dem att växa åt sidorna om man nu vill det.
Tänk på att tomater är lite som druvor, inte för många klasar på samma kvist, det känns lite surt i början att ta bort blommor och små ämnen men det ger bättre skörd.

Självklart skall man inte rensa hur mycket som helst, men vi plockar ofta bort 20-25% på tomater, 40-50% slangurkor och äppelgurka, lämna gärna frukterna i olika mognadsstadier.

Mvh P-A
 
Vi brukar ta bort toppen på tomatplantorna så att de är drygt 120-150 cm höga, toppen åker ner i friland och rotar sig, brukar ge ganska mycket av de plantorna/topparna.
 
P Pagno skrev:
Hej! Lite ajabaja att plantera i skålar, tomaterna behöver ha hål i botten annars mår rötterna inte så bra om man inte har stenkoll på hur mycket vatten plantan behöver, dåliga rötter ger sämre skörd i bästa fall, plantan kan ruttna bort i värsta.

Sedan så behöver inte tomatplantorna växa sig höga, det går alldeles utmärkt att få dem att växa åt sidorna om man nu vill det.
Tänk på att tomater är lite som druvor, inte för många klasar på samma kvist, det känns lite surt i början att ta bort blommor och små ämnen men det ger bättre skörd.

Självklart skall man inte rensa hur mycket som helst, men vi plockar ofta bort 20-25% på tomater, 40-50% slangurkor och äppelgurka, lämna gärna frukterna i olika mognadsstadier.

Mvh P-A
Hehe ja det är sant, jag var lite chockad när jag bröt toppen på min planta.

Hur gör man bäst för att få toppen att komma till liv, är det bara att vattna på som vanligt?
och kan man ta en tjuv som kommer på moderplantan och leda den vidare upp o få en ny topp på detta vis? Har velat få dessa att växa sig höga ute sen när jag kan ta ut dem, då jag har mer plats upp än åt sidorna:)
 
T tomjakob skrev:
Hehe ja det är sant, jag var lite chockad när jag bröt toppen på min planta.

Hur gör man bäst för att få toppen att komma till liv, är det bara att vattna på som vanligt?
och kan man ta en tjuv som kommer på moderplantan och leda den vidare upp o få en ny topp på detta vis? Har velat få dessa att växa sig höga ute sen när jag kan ta ut dem, då jag har mer plats upp än åt sidorna:)

Jag stoppar ner dem i jorden och vattnar som vanligt, blada av dem lite i underkant och klipp ett nytt snitt.

Mvh P-A
 
Fadai
P Pagno skrev:
Tack för svar! Jo, drömmen är väl ett träd som ev skulle hinna ge frukt under min livstid. Bor utanför Tranemo, zon 3. Är det det Moldaviska som finns över hela asien? Jag ska se om jag kan få tag på en nöt el planta att testa med. Mvh, Lotta

Skall till Uppsala med några träd och nötter nu vid Kristi himmelsfärd, har du vägarna förbi så får du ett par.....

Tyvärr är jag fast här, men tack för erbjudandet!
 
En odlares badrumsfönster..

Tomatplantor som växer inne och täcker ett badrumsfönster med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:cool: Tomater överallt..
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.