Har vågat skära upp melonen!

kunde nog skördats tidigare, men var saftigare än den såg ut iaf (såg lite torr ut vid första anblick).

Uppskuren vattenmelon som ser saftig ut med några frön synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror den skrek på hjälp när jag åt upp den..

Mucho god!

• Gilla
  • Haha
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
S
Här är våra pumpor.
Från fyra eller fem plantor tror jag.
En orange och en vit pumpa på ett flätat underlag.
Skapa konto

• Skörden av flera stora pumpor på en trädgårdsvagn med en staketbakgrund och stenplattor.
    Skapa konto
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Har vågat skära upp melonen!
Mucho god!
Enögd rackare. men ser väldigt saftig ut!
Gjorde mitt första besök på Wij trädgårdar för en månad sen, där hade de tillverkat nätkorgar/makramé till melonerna.... jag har bara odlat gurka, squash och pumpa - gurkan blir bra, de andra si och så, oavsett friland eller i växthus. Kanske jag helt enkelt inte är så pysslig eller är det svårt att "få till" meloner?
Måste de pysslas med som ett spädbarn så är det tyvärr inget för mig. Men gläder mig att läsa och njuta av alla andra som lyckas.
Odlingszon 2 är min, om det är av betydelse.

Snigla Snigla skrev:
De har fina knoppar på hösten..

DOCK slog flera av dem ut för ett par veckor sedan :oops: det är inte lika vanligt här.. men händer ibland! Såg några magnoliaträd som blommade samtidigt en bit bort i grannbyn..

Måste vara väderrelaterat.
Det var det jag var rädd för, in de blommar nu blir det väl ingen blomning till våren?

Men jag tror att det det jag ser på min lilla buske inte är knoppens inre utan bara en färgskiftning i knoppens hylle.

Jiji Jiji skrev:
Det var det jag var rädd för, in de blommar nu blir det väl ingen blomning till våren?
Det finns några hybrider av Rhododendron som kan återkomma med en sparsam andra blomning under hösten, t.ex. den vanliga R. `Cunningham´s White´ de knoppar som blommar på hösten har gjort sitt och blommar inte på våren.

Din planta `Koichiro Wada´ som är en selektion av R. degronianum ssp. yakushimanum spelar i en helt annan division, det är en pärla i i Rhododendrons värld och den blommar inte på senhösten

Knoppbildningen på sensommar /höst kan ibland ställa till problem på våren. Knopparna är väl skyddade från kyla under vintern men våren är ibland opålitlig, temperaturen kan svänga med tvära kast. Blir det en tidig värme sväller knopparna och man kan skönja blomfärgen när den förbereder sig för årets blomning. Kommer då en period med stark kyla igen så kan knopparna frysa, det händer ibland. Torra knoppar är resultatet, bara att plocka bort.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia
Hur skyddar jag bäst min vipphortensia i vinter? Stammen är så smal. När jag odlade i krukor täckte jag bara med säckväv, räcker det?
En vipphortensia med rosa blommor stöttad av fyra träpinnar, omgiven av låga gröna växter och barkmulch.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, stammen ser smal ut, är den ympad?

Vad skall du skydda den från?

Det enda jag skulle göra är att beskära kvistarna något i höst så inte snön bryter av den med sin tyngd - om du bor så att du fortfarande får snö på vintern.

Tillägg; det ser ut som det kommer en ny kvist nere från roten?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Den är inte ympad, köpt uppstammad i våras. Jo, det kommer en gren som jag sparade, kul att se vad som händer med den. Zon 2, lite snö men bara undantagsvis mängder.

Jag tycker den är söt så jag vill inte att den ska frysa ihjäl, knäckas av snö eller brännas av vårsol.. Det mesta brukar ju klara sig, den här är enligt vissa sidor härdig till zon 3, andra sidor till zon 5. Beskärs på våren om så önskas.

Lite blödig är jag.

Den är tillräckligt härdig i din zon så den mår nog bäst om den får leva fritt i luften, att täcka växter brukar utgöra risk för svampangrepp i den fuktiga luften som bildas under täckningen. Dessutom blir det inte varmare under täckningen om man inte har en intern värmekälla.

Du får passa den för snön om du inte vill klippa in den nu i höst. Brännande vårsol är bara en fara för städsegröna växter, din hortensia fäller bladen så tjältorka är ingen risk för din växt.

Javisst är den söt :love:

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag är lite blödig med den som sagt. Men den är trevlig att se på, blommorna har gått från vitt till rosa till nuvarande färg, ska avsluta med rött.

Bilden jag har framför mig, som jag vill att den ska bli är den här.. Älskar kraftiga stammar. Men om det är möjligt får framtiden visa, om 20 år eller så :)

Buske med frodiga, vita blommklasar och gröna blad mot hus och trädgård.
Skapa konto

• Gilla
DaniëlvanWuijkhuijse2020 och 2 till
  • Laddar…
Vattenmelon! Köpte i våras två små plantor som vi lade i växthuset. Växte bra och blommade praktfullt, lärde oss senare att vi borde ha toppat, pollinerat och klippt sidoskott o alltmöjligt sånt. Inget svårt men visste inte...Till vår glädje upptäckte vi en vacker dag att två meloner gömde sig mellan bladen. Idag beslöt vi skörda dem, en i mandarinstorlek tyvärr helt mjuk och skadad så det blev komposten. Här presenterar jag den STORA melonen (typ ett större krocketklot...):crysmile::
Vattenmelon på våg visar 477 gram, liknande ett större krocketklot, odlad i växthus.
Skapa konto

Nån dag skall vi nog skära upp den:thinking:.

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Hur skyddar jag bäst min vipphortensia i vinter? Stammen är så smal. När jag odlade i krukor täckte jag bara med säckväv, räcker det?
[bild]
Coolt, jättefin.. har aldrig sett en vipp på stam..

Mina har varit som buskar typ. Har aldrig skyddat dem för vinter.. men om jag hade en sådan där stam och det rörde sig djur eller hård blås/snö.. så skulle jag iaf sätta över nått gnagskydd... (så ingen gnager av stammen el skadar barken/knäcker stammen).

I övrigt vet jag inte, den är väl härdig hos dig ? (jag menar du har köpt en sort som ska klara din vinter?)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Vattenmelon! Köpte i våras två små plantor som vi lade i växthuset. Växte bra och blommade praktfullt, lärde oss senare att vi borde ha toppat, pollinerat och klippt sidoskott o alltmöjligt sånt. Inget svårt men visste inte...Till vår glädje upptäckte vi en vacker dag att två meloner gömde sig mellan bladen. Idag beslöt vi skörda dem, en i mandarinstorlek tyvärr helt mjuk och skadad så det blev komposten. Här presenterar jag den STORA melonen (typ ett större krocketklot...):crysmile::
[bild]
Nån dag skall vi nog skära upp den:thinking:.
Jag kan inte heller sköta meloner haha.. men fick också en :D
Mumsig o saftig värre (trots att den såg torr ut när vi skar upp den.. lite sådär mossig..)

Vänta inte för länge som vi gjorde.. (även om den var god, hade den nog varit snäppet vassare om vi skördat/ätit den lite tidigare) :)

Karlia
Snigla Snigla skrev:
Coolt, jättefin.. har aldrig sett en vipp på stam..

Mina har varit som buskar typ. Har aldrig skyddat dem för vinter.. men om jag hade en sådan där stam och det rörde sig djur eller hård blås/snö.. så skulle jag iaf sätta över nått gnagskydd... (så ingen gnager av stammen el skadar barken/knäcker stammen).

I övrigt vet jag inte, den är väl härdig hos dig ? (jag menar du har köpt en sort som ska klara din vinter?)
Jodå, den är härdig. Uppstammad tänker jag inte är konstigare än chili, att grenarna längst ner tas bort. Vi har en hare hos oss, ibland sover den på min framsida - trots två utekatter :)

Hönsnät har jag, kanske idé att sätta på, kan inte krävas mer än ett par gnag för att få av stammen.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jodå, den är härdig. Uppstammad tänker jag inte är konstigare än chili, att grenarna längst ner tas bort. Vi har en hare hos oss, ibland sover den på min framsida - trots två utekatter :)

Hönsnät har jag, kanske idé att sätta på, kan inte krävas mer än ett par gnag för att få av stammen.
Nä, är nog Inge konstigt :giggle:

..hade jättefint träd vid vårt tidigare hus, men tror inte det var en vipp (jag var på god väg, efter 4 år, att få till trädkänslan här .. på just en vipp.. när sorkfan fällde den :mad: ).

• Ledsen
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.