437 622 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Hade lite provsmakning på tre små tomatsorter nu.
På sista plats kom Tiny Tim, smakar inget alls.
På andra plats kom Hundred & thousands, god med mycket tomatsmak.
På första plats kom Coyote, söt och god, nästan som godis.
På sista plats kom Tiny Tim, smakar inget alls.
På andra plats kom Hundred & thousands, god med mycket tomatsmak.
På första plats kom Coyote, söt och god, nästan som godis.
Tack, snällt! I nuläget skriver jag upp allt som jag tycker verkar spännande, så småningom kommer jag behöva gallra - min pytteradhustomt kräver disciplin, allt jag vill ha får inte plats. 12 tomatplantor, 10 chili har jag i år, där någonstans behöver jag hålla mig.
Tiny Tim brukade vara en favorit jag hade under flera år, men förra året var tämligen smaklös trots att det är en liten tomat, så har inte den i år.
Äter just en tomat- och Fetaostpaj - egenodlade tomater och Fetaost från närliggande gårdsmejeri, så gott så vi äter utan att säga ett ord.
Äter just en tomat- och Fetaostpaj - egenodlade tomater och Fetaost från närliggande gårdsmejeri, så gott så vi äter utan att säga ett ord.
Måste bara tala om.. inte med bokashin .. men BENMJÖL.. det är helt omöjligt att använda ju haha.. både katten o hunden kommer direkt o sniffar. Man får inte vara ifred om man har benmjöl.. (som används till mycket i trädgården).Jiji skrev:
Jag odlar direkt i bokashi och jag har inte märkt av tex råttor eller så, trots att vi slänger lite kött och fisk i. I början testade jag om hundarna skulle reagera och vilja gräva i det men de bryr sig inte. Jag lägger lite jord över så att växterna får en vecka ungefär på sig innan rötterna kommer åt bokashi, eftersom den är lite för sur för de flesta växter i början.
Men jag lägger absolut inte 40 cm jord som jag läste något råd om. 10 cm kanske...
Lite komiskt.. men luktar väl gott
Många chilisorter säljs under paprika och vice versa.. så äter de paprika?Karlia skrev:
Hade aldrig trott att våra främsta köpare i rekoringarna skulle vara äldre damer
Odlade Tiny Tim för ett par år sedan - den var så blaskig o oätlig först att vi lät den stå i sin kruka och var inte så noga med vattning osv (efter smakprov).Lill72 skrev:
På hösten hade den så mycket frukt att den trillade omkull (inget tiny med de plantorna!).. så jag tog upp o smakade.. DÅ var det skillnad.. godaste smaken av nästan alla vi hade
Det enda jag kan komma på är att den måste ha blivit övervattnad i början på sommaren. och blev då blaskig i smaken..(och konsistens).. sedan när vi ”sket i den”.. så torkade den upp..och de nya frukterna blev annorlunda,
..ska nog prova nästa år igen.. och vara elak från början!
SKÖRDAT RÖDLÖK!
.. och vet ni..
I ÅR ÄR DE STÖRRE ÄN SÄTTLÖKEN!
(iaf de allra flesta)



.. och vet ni..
I ÅR ÄR DE STÖRRE ÄN SÄTTLÖKEN!
(iaf de allra flesta)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De jag smakade var bland de första som blivit mogna så får hoppas den blir godare med tiden dåSnigla skrev:
Odlade Tiny Tim för ett par år sedan - den var så blaskig o oätlig först att vi lät den stå i sin kruka och var inte så noga med vattning osv (efter smakprov).
På hösten hade den så mycket frukt att den trillade omkull (inget tiny med de plantorna!).. så jag tog upp o smakade.. DÅ var det skillnad.. godaste smaken av nästan alla vi hade
Det enda jag kan komma på är att den måste ha blivit övervattnad i början på sommaren. och blev då blaskig i smaken..(och konsistens).. sedan när vi ”sket i den”.. så torkade den upp..och de nya frukterna blev annorlunda,
..ska nog prova nästa år igen.. och vara elak från början!
Jag kommer knappt få några tomater.. skitmysko år för odlingen. Vi har en del ute i kragarna.. som precis börjat byta färg.. men det borde vara väldigt mycket mer frukt!Lill72 skrev:
De var verkligen inte goda först alltså.. smaka nada.. och var mest blaskiga (genom att de var smaklösa). Men som sagt, på höstkanten efter lite "misshandel".. hade de perfekt tomatsmak hehe
Jo det är förbud för hundarna att vara ute när jag lagt ut benmjöl. Bruna Hunden äter det om han får möjlighet och blir då mycket konstig i magen. Katten är lite för fin för att nedlåta sig till sådant så han kan vara ute.Snigla skrev:
Jag försöker lägga ut benmjöl när det ska regna.
Nu är löken skördad och upplagd för att kunna torka. Det är första gången vi har odlat så mycket lök att vi inte använder allt direkt vid skörd utan att det ska lagras. Hur lång tid brukar man låta den torka innan det är dags att kapa blasten och ta in löken?
Vi har även flera lökar som börjat blomma, sparade några av dom i landet för att kunna ta frö, jag antar att man vill låta de sitta så länge som möjligt för att öka sannolikheten att de ska gro. Stämmer det, eller ska jag skörda dessa nu också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har även flera lökar som börjat blomma, sparade några av dom i landet för att kunna ta frö, jag antar att man vill låta de sitta så länge som möjligt för att öka sannolikheten att de ska gro. Stämmer det, eller ska jag skörda dessa nu också?