Karlia
Till nästa år ska jag ha någon mindre sort också, det är trevligt att kunna ge bort! Chili har jag gott om men min äldre generation uppskattar inte chili. Eller vitlök.
 
Hade lite provsmakning på tre små tomatsorter nu.
På sista plats kom Tiny Tim, smakar inget alls.
På andra plats kom Hundred & thousands, god med mycket tomatsmak.
På första plats kom Coyote, söt och god, nästan som godis.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Skriver upp coyote i min bok, tack!
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Hojta till om du vill ha frön från Coyote så kan jag skicka till dig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Tack, snällt! I nuläget skriver jag upp allt som jag tycker verkar spännande, så småningom kommer jag behöva gallra - min pytteradhustomt kräver disciplin, allt jag vill ha får inte plats. 12 tomatplantor, 10 chili har jag i år, där någonstans behöver jag hålla mig.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Tiny Tim brukade vara en favorit jag hade under flera år, men förra året var tämligen smaklös trots att det är en liten tomat, så har inte den i år.

Äter just en tomat- och Fetaostpaj - egenodlade tomater och Fetaost från närliggande gårdsmejeri, så gott så vi äter utan att säga ett ord.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag odlar direkt i bokashi och jag har inte märkt av tex råttor eller så, trots att vi slänger lite kött och fisk i. I början testade jag om hundarna skulle reagera och vilja gräva i det men de bryr sig inte. Jag lägger lite jord över så att växterna får en vecka ungefär på sig innan rötterna kommer åt bokashi, eftersom den är lite för sur för de flesta växter i början.
Men jag lägger absolut inte 40 cm jord som jag läste något råd om. 10 cm kanske...
Måste bara tala om.. inte med bokashin .. men BENMJÖL.. det är helt omöjligt att använda ju haha.. både katten o hunden kommer direkt o sniffar. Man får inte vara ifred om man har benmjöl.. (som används till mycket i trädgården).

Lite komiskt.. men luktar väl gott ;)
 
Karlia Karlia skrev:
Till nästa år ska jag ha någon mindre sort också, det är trevligt att kunna ge bort! Chili har jag gott om men min äldre generation uppskattar inte chili. Eller vitlök.
Många chilisorter säljs under paprika och vice versa.. så äter de paprika? :cool:

Hade aldrig trott att våra främsta köpare i rekoringarna skulle vara äldre damer :thinking::oops: det var lite förvånande!
 
Lill72 Lill72 skrev:
Hade lite provsmakning på tre små tomatsorter nu.
På sista plats kom Tiny Tim, smakar inget alls.
På andra plats kom Hundred & thousands, god med mycket tomatsmak.
På första plats kom Coyote, söt och god, nästan som godis.
Odlade Tiny Tim för ett par år sedan - den var så blaskig o oätlig först att vi lät den stå i sin kruka och var inte så noga med vattning osv (efter smakprov).

På hösten hade den så mycket frukt att den trillade omkull (inget tiny med de plantorna!).. så jag tog upp o smakade.. DÅ var det skillnad.. godaste smaken av nästan alla vi hade :oops:

Det enda jag kan komma på är att den måste ha blivit övervattnad i början på sommaren. och blev då blaskig i smaken..(och konsistens).. sedan när vi ”sket i den”.. så torkade den upp..och de nya frukterna blev annorlunda,

..ska nog prova nästa år igen.. och vara elak från början!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
SKÖRDAT RÖDLÖK!
.. och vet ni..

I ÅR ÄR DE STÖRRE ÄN SÄTTLÖKEN!
(iaf de allra flesta)

:p:D:cool:

En hand håller en stor skördad rödlök framför andra rödlökar; löken är större än sättlöken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller två stora skördade rödlökar, med fler lökar och gröna toppar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skördat rödlök ligger på ett bord, större än sättlöken, med gröna blad och jordrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skörd av stora rödlökar med gröna toppar på ett rutigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Odlade Tiny Tim för ett par år sedan - den var så blaskig o oätlig först att vi lät den stå i sin kruka och var inte så noga med vattning osv (efter smakprov).

På hösten hade den så mycket frukt att den trillade omkull (inget tiny med de plantorna!).. så jag tog upp o smakade.. DÅ var det skillnad.. godaste smaken av nästan alla vi hade :oops:

Det enda jag kan komma på är att den måste ha blivit övervattnad i början på sommaren. och blev då blaskig i smaken..(och konsistens).. sedan när vi ”sket i den”.. så torkade den upp..och de nya frukterna blev annorlunda,

..ska nog prova nästa år igen.. och vara elak från början!
De jag smakade var bland de första som blivit mogna så får hoppas den blir godare med tiden då :D Många av tomaterna här hemma är sena i år av nån anledning, kanske den kalla våren :thinking:
 
Lill72 Lill72 skrev:
De jag smakade var bland de första som blivit mogna så får hoppas den blir godare med tiden då :D Många av tomaterna här hemma är sena i år av nån anledning, kanske den kalla våren :thinking:
Jag kommer knappt få några tomater.. skitmysko år för odlingen. Vi har en del ute i kragarna.. som precis börjat byta färg.. men det borde vara väldigt mycket mer frukt! :thinking:

De var verkligen inte goda först alltså.. smaka nada.. och var mest blaskiga (genom att de var smaklösa). Men som sagt, på höstkanten efter lite "misshandel".. hade de perfekt tomatsmak hehe
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Måste bara tala om.. inte med bokashin .. men BENMJÖL.. det är helt omöjligt att använda ju haha.. både katten o hunden kommer direkt o sniffar. Man får inte vara ifred om man har benmjöl.. (som används till mycket i trädgården).

Lite komiskt.. men luktar väl gott ;)
Jo det är förbud för hundarna att vara ute när jag lagt ut benmjöl. Bruna Hunden äter det om han får möjlighet och blir då mycket konstig i magen. Katten är lite för fin för att nedlåta sig till sådant så han kan vara ute.
Jag försöker lägga ut benmjöl när det ska regna.
 
Karlia
Jag brukar gräva ned benmjöl när jag använder det. Kissarna här har aldrig visat intresse heller.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Nu är löken skördad och upplagd för att kunna torka. Det är första gången vi har odlat så mycket lök att vi inte använder allt direkt vid skörd utan att det ska lagras. Hur lång tid brukar man låta den torka innan det är dags att kapa blasten och ta in löken?
Nyskördad lök upplagd för torkning på ett torkställ i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har även flera lökar som börjat blomma, sparade några av dom i landet för att kunna ta frö, jag antar att man vill låta de sitta så länge som möjligt för att öka sannolikheten att de ska gro. Stämmer det, eller ska jag skörda dessa nu också?
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.