437 619 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Jag är solklar periodare med bokashin. Men låter bli att lägga ner animaliska grejer för jag tömmer hinken ner i vanliga komposten. Den blir liksom som en snabbspolad kompost. Har också bara en hink så när den är full kör jag hushållsåtervinning i 2v.
Vi har 2barn så nu under semestern blir det rätt mkt brödkanter, melonskal, äppelskrutar etc förutom vanliga grönsaksrenset från matlagningen.
enligt mig behöver du inte en löjligt dyrt hink utan det lär funka lika bra med en 5l hink med lock. Ev att du vill lägga i en liten platå, typ glasburk upponer, i botten som du borrar små hål i så sur-vattnet sjunker ner
Vi har 2barn så nu under semestern blir det rätt mkt brödkanter, melonskal, äppelskrutar etc förutom vanliga grönsaksrenset från matlagningen.
enligt mig behöver du inte en löjligt dyrt hink utan det lär funka lika bra med en 5l hink med lock. Ev att du vill lägga i en liten platå, typ glasburk upponer, i botten som du borrar små hål i så sur-vattnet sjunker ner
Jag odlar direkt i bokashi och jag har inte märkt av tex råttor eller så, trots att vi slänger lite kött och fisk i. I början testade jag om hundarna skulle reagera och vilja gräva i det men de bryr sig inte. Jag lägger lite jord över så att växterna får en vecka ungefär på sig innan rötterna kommer åt bokashi, eftersom den är lite för sur för de flesta växter i början.
Men jag lägger absolut inte 40 cm jord som jag läste något råd om. 10 cm kanske...
Men jag lägger absolut inte 40 cm jord som jag läste något råd om. 10 cm kanske...
Det beror på rådande ideal. Det finns iaf två "skolor" som med några års intervall byts vilken som gäller. Den ena säger att trädet skall stå fast för att växa rakt, när jag sätter så sätter jag gärna med tre fästanordningar så det blir bomstopp liksom. Den andra skolan säger att trädet skall kunna röra sig för att själv skapa en bättre förankring i marken samt styva upp stammen och då skall man fästa längre ner så kronan kan vaja för att trädet skall känna av att "jäklar vad det blåser, här behövs bättre rötter/stabilitet". Där sätter jag oftast två men längre ner.
Vilken du väljer är upp till dig, oavsett vilken du väljer så kommer förespråkarna av den andra metoden hävda att du gör fel.
Vilken du väljer är upp till dig, oavsett vilken du väljer så kommer förespråkarna av den andra metoden hävda att du gör fel.
Verkar som om jag gjort något mittemellan då, med två band högt upp. Nå, då kan jag få kritik från bägge skolor 
Skydda så rötterna inte går av, stötta då kronan är tung är min tanke.. Lite rörelse borde inte skada.. Borde jag sätta dit en tredje stör?
Skydda så rötterna inte går av, stötta då kronan är tung är min tanke.. Lite rörelse borde inte skada.. Borde jag sätta dit en tredje stör?
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
Det viktigaste är väl att trädet får stöd så det inte välter och att stöden inte sitter så nära, eller är så höga att trädet kan slå emot dem och skadas.
Du har uppenbarligen lyckats med alla tre.

Du har uppenbarligen lyckats med alla tre.
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 659 inlägg
Det här är perfekta gå bort presenter. En mugg tomater från Hundred & thousands, inte stora men söta och goda. Plantan ser lite ledsen ut men levererar många tomater 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det förstår jag, de är ju så lyxiga och inte alls lika lätta som små söta körsbärstomater. Jag har gjort som @Lill72 , gett bort en liten skål tomater eller physalis, alltid uppskattad av de som inte själva odlar.Karlia skrev:

