437 622 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
De ser jättefina ut, så det enda jag kan komma på är att du väntat några dagar för länge med att skörda..mackee skrev:
Kallvatten har jag för mig är ett ”tjuvtips” när man ska servera fina middagar och vissa grönsaker tappat sin spänst (vätska).. Dvs lite inför servering
Har inte alltid funkat när jag provat hehe, men det är ju lite logiskt iaf.. den suger åt sig lite vatten o lite skrynklor fylls ut.,
..men dina är för fina
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddat etikettskrivare, nu är säsongen på g..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par av våra ”egna” burkar fick första lapparna (röd krusbärsmarmelad/sylt).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det dags att skörda de gröna krusbären igår.. (blev typ 5 kg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första ”grejen” gjorda inför REKO-hösten… vi kokade lite marmelad igår!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krusbärsmarmelad med chilitwist blev det!
(komiskt att den blev så rödaktig.. måste ha varit vår chili som gav en färgtouch)
Benmjöl strösslar jag i vid slutplantering, tänker att det är långtidsverkande. Jag har beställt från wexthuset något som skulle vara pk, jag får väl se. Nu väntar jag mest på att allt ska mogna. Rödbetorna var fantastiska!Jiji skrev:
Jag ger höst och vår. Alla bärbuskar och rosor och lökväxter får. Även till körsbärsträden sen förra hösten. Vi och grannarna höll på att äta ihjäl oss i år. Tillsist gav vi fåglarna bär.Karlia skrev:
Enklast: "klä av" toppen och kolla om kornen är ordentligt färgade och saftspända i toppen.
Lite svårare i början: kläm på toppen av kolven och känn så att den "tar slut", den ska gå från jämntjock till inget ganska snabbt.
Lite svårare i början: kläm på toppen av kolven och känn så att den "tar slut", den ska gå från jämntjock till inget ganska snabbt.
Vad är det jag missar! Mina vitlökar blir så små, goda absolut men aldrig särskilt stora. Och jag köper sorterna som sägs vara stora enligt beskrivningen i affären.
Har rätt mkt lera i jorden så denna säsong provade jag odla i dubbla pallkragar med grönsaksjord men det kanske blev för torrt för dem. Bor i syd västra Skåne så brukar sätta dem i sept/okt och skördade idag
Har rätt mkt lera i jorden så denna säsong provade jag odla i dubbla pallkragar med grönsaksjord men det kanske blev för torrt för dem. Bor i syd västra Skåne så brukar sätta dem i sept/okt och skördade idag
Har du gödslat ordentligt? Vitlöken vill ha rejält med näring.O olofh skrev:Vad är det jag missar! Mina vitlökar blir så små, goda absolut men aldrig särskilt stora. Och jag köper sorterna som sägs vara stora enligt beskrivningen i affären.
Har rätt mkt lera i jorden så denna säsong provade jag odla i dubbla pallkragar med grönsaksjord men det kanske blev för torrt för dem. Bor i syd västra Skåne så brukar sätta dem i sept/okt och skördade idag
Oj nej, bara någon näve random grönsaksgödning o den kom nog rätt sent på säsongen. Blir nytt försök till hösten. Bör jag köra ner rikligt. MEd gödning direkt från start eller vänta till våren?
Min första hink blir klar imorgon så det är spännande. Frugan var lite anti i början men nu tycker hon det är bra. Har inte hunnit se skillnad med lakvatten ännu, hur stark blandar ni ?Jiji skrev:
Hjälp mig. Känner mig uppriktigt oinformerad och icke upplyst.Jiji skrev:
Vårt "köksavfall" är på två veckor (intervall med hämtning av matavfall och sopor) ca 12 kaffefilter, 10 äggskal, blast från lite lök och frukt då vi inte äter så mycket potatis.
Är detta något för oss (vill inte ägna mer än en timme/vecka) eller ska vi fortsätta lägga blast, skal, dålig frukt och kaffesump i det som blir jord (enligt SRV)?
Min tid = mina pengar, så om det jag gör inte är värt mödan...
Du kan även slänga lagad mat i bokashin. Och kött och fisk om ni äter det. Vi får nästan alltid över lite matrester på tallrikarna efter maten, allt det är bara att hiva i. Jag samlar precis som förut när jag sorterade till kommunen i ett kärl/påse i köket (så den tiden är inte medräknad nedan efter som jag gjorde det förut också).Maria T skrev:
Hjälp mig. Känner mig uppriktigt oinformerad och icke upplyst.
Vårt "köksavfall" är på två veckor (intervall med hämtning av matavfall och sopor) ca 12 kaffefilter, 10 äggskal, blast från lite lök och frukt då vi inte äter så mycket potatis.
Är detta något för oss (vill inte ägna mer än en timme/vecka) eller ska vi fortsätta lägga blast, skal, dålig frukt och kaffesump i det som blir jord (enligt SRV)?
Min tid = mina pengar, så om det jag gör inte är värt mödan...
Man ska inte öppna bokashihinken mer än en gång per dag. Har jag bara lite och det inte är varmt lägger jag inte i varje dag utan kanske varannan.
Det gör inget om det tar tid att fylla en hink.
Det tar mig mindre än en minut per kväll att slänga dagens samlade matrester/blast mm i bokashihinken. Vi fyller en hink på en till två veckor. Sedan flyttar jag ner den fulla hinken till hyllan under (förut ställde jag den i en skrubb men nu har jag städat i tvättstugan) jag tömmer vätska från den två ggr. Jag får ju ingen vätska att tala om, under de två veckor den står till sig. Det tar kanske fem till tio minuter att ösa ut innehållet ur hinken ner i jorden, eller till en hink/säck med jord. Och sedan tvätta händerna. Så säg att det totalt tar en halvtimme per hink färdig bokashi. Dvs 30 minuter på fyra veckor.
Jag trodde också att det var baltit och tog tid men det gör det inte. Och om man inte vill slänga i bokashin under en period är det bara att låta allt stå.
