Har också gått med i bokashi sekten
 
  • Bokashi-kompostbehållare och matavfall i ett trångt förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Kvällsskörden gav 3 gula spetspaprikor.
2 av dessa är rätt så "mjuka" , har lagt dem i kallvatten över natten enl tips.

Men vad beror det på ?
De ser jättefina ut, så det enda jag kan komma på är att du väntat några dagar för länge med att skörda..

Kallvatten har jag för mig är ett ”tjuvtips” när man ska servera fina middagar och vissa grönsaker tappat sin spänst (vätska).. Dvs lite inför servering (y):)

Har inte alltid funkat när jag provat hehe, men det är ju lite logiskt iaf.. den suger åt sig lite vatten o lite skrynklor fylls ut.,

..men dina är för fina :thinking:
 
mackee mackee skrev:
Har också gått med i bokashi sekten
Sådana hinkar har jag också. Visst blir man lite manisk? Jag vakar som en hök över familjens överblivna mat. Nästan så att jag sliter den ur händerna på dem. Mer mat till bokashin....:crysmile:
 
Två etikettskrivare från Brother, en svart och en vit, på ett bord redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddat etikettskrivare, nu är säsongen på g..

Två burkar röd krusbärsmarmelad med etiketter, en mörkare och en ljusare nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par av våra ”egna” burkar fick första lapparna (röd krusbärsmarmelad/sylt).


En korg med ny-skördade gröna krusbär, redo för att omvandlas till marmelad med chilitwist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det dags att skörda de gröna krusbären igår.. (blev typ 5 kg)

Burkar med hemgjord röd krusbärsmarmelad med chilitwist på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första ”grejen” gjorda inför REKO-hösten… vi kokade lite marmelad igår!

Hand håller en liten glasburk fylld med rödaktig krusbärsmarmelad och chilitwist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krusbärsmarmelad med chilitwist blev det!

:D(y)

(komiskt att den blev så rödaktig.. måste ha varit vår chili som gav en färgtouch)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Benmjöl. Det tycker jag är bra till allt. Väldigt bra för fruktsättning. Sen kör jag hästgödsel från grannen(s hästar) på våren/försommaren och bokashi. Och emellanåt lite hönsgödsel.
Benmjöl strösslar jag i vid slutplantering, tänker att det är långtidsverkande. Jag har beställt från wexthuset något som skulle vara pk, jag får väl se. Nu väntar jag mest på att allt ska mogna. Rödbetorna var fantastiska!
 
Karlia Karlia skrev:
Benmjöl strösslar jag i vid slutplantering, tänker att det är långtidsverkande. Jag har beställt från wexthuset något som skulle vara pk, jag får väl se. Nu väntar jag mest på att allt ska mogna. Rödbetorna var fantastiska!
Jag ger höst och vår. Alla bärbuskar och rosor och lökväxter får. Även till körsbärsträden sen förra hösten. Vi och grannarna höll på att äta ihjäl oss i år. Tillsist gav vi fåglarna bär. :D I höst får nog även perennerna lite benmjöl.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Skördat majs idag! Aldrig skördat så här tidigt förut.

[bild]
Hur vet man att majsen är redo för att skördas?:thinking:
 
Enklast: "klä av" toppen och kolla om kornen är ordentligt färgade och saftspända i toppen.

Lite svårare i början: kläm på toppen av kolven och känn så att den "tar slut", den ska gå från jämntjock till inget ganska snabbt.
 
Vad är det jag missar! Mina vitlökar blir så små, goda absolut men aldrig särskilt stora. Och jag köper sorterna som sägs vara stora enligt beskrivningen i affären.
Har rätt mkt lera i jorden så denna säsong provade jag odla i dubbla pallkragar med grönsaksjord men det kanske blev för torrt för dem. Bor i syd västra Skåne så brukar sätta dem i sept/okt och skördade idag
 
O olofh skrev:
Vad är det jag missar! Mina vitlökar blir så små, goda absolut men aldrig särskilt stora. Och jag köper sorterna som sägs vara stora enligt beskrivningen i affären.
Har rätt mkt lera i jorden så denna säsong provade jag odla i dubbla pallkragar med grönsaksjord men det kanske blev för torrt för dem. Bor i syd västra Skåne så brukar sätta dem i sept/okt och skördade idag
Har du gödslat ordentligt? Vitlöken vill ha rejält med näring.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi kör med ordentligt med gammal hästskit inför plantering och sen gräsklipp för täckodling och gärna lite nässelvatten på försommaren.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Oj nej, bara någon näve random grönsaksgödning o den kom nog rätt sent på säsongen. Blir nytt försök till hösten. Bör jag köra ner rikligt. MEd gödning direkt från start eller vänta till våren?
 
Jiji Jiji skrev:
Sådana hinkar har jag också. Visst blir man lite manisk? Jag vakar som en hök över familjens överblivna mat. Nästan så att jag sliter den ur händerna på dem. Mer mat till bokashin....:crysmile:
Min första hink blir klar imorgon så det är spännande. Frugan var lite anti i början men nu tycker hon det är bra. Har inte hunnit se skillnad med lakvatten ännu, hur stark blandar ni ?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Sådana hinkar har jag också. Visst blir man lite manisk? Jag vakar som en hök över familjens överblivna mat. Nästan så att jag sliter den ur händerna på dem. Mer mat till bokashin....:crysmile:
Hjälp mig. Känner mig uppriktigt oinformerad och icke upplyst.
Vårt "köksavfall" är på två veckor (intervall med hämtning av matavfall och sopor) ca 12 kaffefilter, 10 äggskal, blast från lite lök och frukt då vi inte äter så mycket potatis.
Är detta något för oss (vill inte ägna mer än en timme/vecka) eller ska vi fortsätta lägga blast, skal, dålig frukt och kaffesump i det som blir jord (enligt SRV)?
Min tid = mina pengar, så om det jag gör inte är värt mödan...
 
Maria T Maria T skrev:
Hjälp mig. Känner mig uppriktigt oinformerad och icke upplyst.
Vårt "köksavfall" är på två veckor (intervall med hämtning av matavfall och sopor) ca 12 kaffefilter, 10 äggskal, blast från lite lök och frukt då vi inte äter så mycket potatis.
Är detta något för oss (vill inte ägna mer än en timme/vecka) eller ska vi fortsätta lägga blast, skal, dålig frukt och kaffesump i det som blir jord (enligt SRV)?
Min tid = mina pengar, så om det jag gör inte är värt mödan...
Du kan även slänga lagad mat i bokashin. Och kött och fisk om ni äter det. Vi får nästan alltid över lite matrester på tallrikarna efter maten, allt det är bara att hiva i. Jag samlar precis som förut när jag sorterade till kommunen i ett kärl/påse i köket (så den tiden är inte medräknad nedan efter som jag gjorde det förut också).

Man ska inte öppna bokashihinken mer än en gång per dag. Har jag bara lite och det inte är varmt lägger jag inte i varje dag utan kanske varannan.
Det gör inget om det tar tid att fylla en hink.

Det tar mig mindre än en minut per kväll att slänga dagens samlade matrester/blast mm i bokashihinken. Vi fyller en hink på en till två veckor. Sedan flyttar jag ner den fulla hinken till hyllan under (förut ställde jag den i en skrubb men nu har jag städat i tvättstugan) jag tömmer vätska från den två ggr. Jag får ju ingen vätska att tala om, under de två veckor den står till sig. Det tar kanske fem till tio minuter att ösa ut innehållet ur hinken ner i jorden, eller till en hink/säck med jord. Och sedan tvätta händerna. Så säg att det totalt tar en halvtimme per hink färdig bokashi. Dvs 30 minuter på fyra veckor.
Jag trodde också att det var baltit och tog tid men det gör det inte. Och om man inte vill slänga i bokashin under en period är det bara att låta allt stå.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.