437 561 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Har skördat en (eg 2 st) liten gurka på friland
undrar om det kanske blir vår gurkskörd för året.. 
..den var god!
Imponerande kärnhus..
ska helt klart prova torka/spara!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..den var god!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imponerande kärnhus..
ska helt klart prova torka/spara!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag satte Sturon, Cupido och Stuttgarter Riesen, och får ändå känna mig nöjd med skörden, generellt sett stora fina lökar.Dalbotös skrev:
Rödlöken, Kamal, är den enda som blir bra i år, den gula, St Riesen & Cupido, är miserabel. Liten, knappt större än sättlöken och nu så har sniglarna ätit av blasten. Aldrig sett dem göra det innan men tydligen. Rödlöken har de inte rört, än iaf. Provade silverlök också, blir nog ett mellanting mellan gul och röd i storlek.
Tycker det är knepigt att beräkna mängden man skall köpa. Den röda sättlöken var större än den gula, den gula var pytteliten. Lite som med potatisen, köpte samma vikt av olika sorter och fick helt olika antal.![]()
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
S sinuslinus skrev:
Här är potatislandet.
Tror de två pumporna är dubbelt så stora.
Här har det regnat enorma mängder dagligen de senaste 3 veckorna och tomaterna har verkligen tagit stryk. Fick idag riva upp nära på hälften av tomatplantorna och fått slänga uppskattningsvis över hälften av alla tomater.... hittills.
De som ser ok ut och som jag tar in för att eftermogna ruttnar de med
Både pistillröta och någon typ av svampangrepp gissar jag.
De som ser ok ut och som jag tar in för att eftermogna ruttnar de med
Både pistillröta och någon typ av svampangrepp gissar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Provat ta in dem ”på avhugget kvist”.. dvs låter dem sitta kvar på grenen och eftermogna inne? Ibland kan de funka bättre..J Jonobe skrev:Här har det regnat enorma mängder dagligen de senaste 3 veckorna och tomaterna har verkligen tagit stryk. Fick idag riva upp nära på hälften av tomatplantorna och fått slänga uppskattningsvis över hälften av alla tomater.... hittills.
De som ser ok ut och som jag tar in för att eftermogna ruttnar de med
Både pistillröta och någon typ av svampangrepp gissar jag.
[bild] [bild]
Det fungerade dessvärre inte med de plantorna med svarta fläckar, tomaterna ruttnande ändå. De med pistillröta är ju svårare, när det dyker upp är det ju redan för sent...Snigla skrev:
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
Meloner på gång.
Det ska bli spännande att se om de hinner mogna.
Egentligen är det sonens experiment. Han ville prova att så honungsmelon så vi tog frön från en köpt och sådde. Alla frön tog sig så nu har vi plantor på friland och i min mammas växthus. De i växthuset har kommit längre så de hinner nog bli klara innan det blir för kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska bli spännande att se om de hinner mogna.
Egentligen är det sonens experiment. Han ville prova att så honungsmelon så vi tog frön från en köpt och sådde. Alla frön tog sig så nu har vi plantor på friland och i min mammas växthus. De i växthuset har kommit längre så de hinner nog bli klara innan det blir för kallt.
Ja.. en tomatplanta såg död ut så jag plockade av frukterna och tog in dem.. kollade efter namnlappen.. grävde efter namnlappen.. VAR F-N är namnlappen?????
Jag hade ju skyltar på allt i år, för typ första gången !
(visst jag hade två plantor som det stod "från blåa glaset" på.. men det var för jag odlat två sorter i blåa glasen och jag råkade blanda ihop dem.. men genom att det stod skylt med det på.. så skulle jag kunna lista ut vilken av dem de var.. när de satte frukt!)
Jag ska sortera varenda jordkorn i den där krukan.. finns det ingen skylt har antingen en fågel tagit den.. eller maken...
De ser lite roliga ut.. nån liten biff antar jag..
Såg större ut i handen..
Jag hade ju skyltar på allt i år, för typ första gången !
(visst jag hade två plantor som det stod "från blåa glaset" på.. men det var för jag odlat två sorter i blåa glasen och jag råkade blanda ihop dem.. men genom att det stod skylt med det på.. så skulle jag kunna lista ut vilken av dem de var.. när de satte frukt!)
Jag ska sortera varenda jordkorn i den där krukan.. finns det ingen skylt har antingen en fågel tagit den.. eller maken...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De ser lite roliga ut.. nån liten biff antar jag..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg större ut i handen..
Jaaaaa.. visst tomaterna går att äta ändå - men om det är någon man blir väldigt förtjust i.. så vill man ju veta vilken sort det är - så man kan odla den igen!Dalbotös skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var både tomaterna och björnbären i full gång. Skördade busen för två dagar sen och plocka detta idag (Tur man inte har några taggar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker så gått det går att göra det enkelt att plocka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kan jag även dela med mig av min näst intill perfekta melon (som trillade av någon anledning) så ren jäkla tur
Redigerat av moderator:




