Har skördat en (eg 2 st) liten gurka på friland :D undrar om det kanske blir vår gurkskörd för året.. :p

En hand håller en liten nyskördad gurka inomhus med köksmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..den var god!

Hand håller en nyskuren liten gurka som visar frön och kärnhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imponerande kärnhus..
ska helt klart prova torka/spara!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Rödlöken, Kamal, är den enda som blir bra i år, den gula, St Riesen & Cupido, är miserabel. Liten, knappt större än sättlöken och nu så har sniglarna ätit av blasten. Aldrig sett dem göra det innan men tydligen. Rödlöken har de inte rört, än iaf. Provade silverlök också, blir nog ett mellanting mellan gul och röd i storlek.

Tycker det är knepigt att beräkna mängden man skall köpa. Den röda sättlöken var större än den gula, den gula var pytteliten. Lite som med potatisen, köpte samma vikt av olika sorter och fick helt olika antal. :thinking:
Jag satte Sturon, Cupido och Stuttgarter Riesen, och får ändå känna mig nöjd med skörden, generellt sett stora fina lökar.
 
S
Råkade skörda en pumpa idag när jag tog bort blad med mjöldagg på.
4 kg väger den. Finns ett par bamsingar kvar som har invaderat potatislandet…
 
  • En färsk 4 kg pumpa på en stentrappa med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Kollade till melonen idag, ser pigg ut.. :love:

En växande vattenmelon på planta i ett växthus med grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Råkade skörda en pumpa idag när jag tog bort blad med mjöldagg på.
4 kg väger den. Finns ett par bamsingar kvar som har invaderat potatislandet…

Här är potatislandet. :crysmile:
Tror de två pumporna är dubbelt så stora.
 
  • Stort grönt pumpaland med bladverk och en stor pumpa i fokus, jord och plantor runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stora pumpor i ett grönt potatisland med lövverk och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J
Här har det regnat enorma mängder dagligen de senaste 3 veckorna och tomaterna har verkligen tagit stryk. Fick idag riva upp nära på hälften av tomatplantorna och fått slänga uppskattningsvis över hälften av alla tomater.... hittills.

De som ser ok ut och som jag tar in för att eftermogna ruttnar de med

Både pistillröta och någon typ av svampangrepp gissar jag.
Tomatplanta med skador och röta på bladen och stjälkarna, symptom på svampangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En orange skottkärra fylld med gröna och delvis skadade tomater mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Ledsen
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Å, tråkigt!
 
J Jonobe skrev:
Här har det regnat enorma mängder dagligen de senaste 3 veckorna och tomaterna har verkligen tagit stryk. Fick idag riva upp nära på hälften av tomatplantorna och fått slänga uppskattningsvis över hälften av alla tomater.... hittills.

De som ser ok ut och som jag tar in för att eftermogna ruttnar de med

Både pistillröta och någon typ av svampangrepp gissar jag.
[bild] [bild]
Provat ta in dem ”på avhugget kvist”.. dvs låter dem sitta kvar på grenen och eftermogna inne? Ibland kan de funka bättre..
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J
Snigla Snigla skrev:
Provat ta in dem ”på avhugget kvist”.. dvs låter dem sitta kvar på grenen och eftermogna inne? Ibland kan de funka bättre..
Det fungerade dessvärre inte med de plantorna med svarta fläckar, tomaterna ruttnande ändå. De med pistillröta är ju svårare, när det dyker upp är det ju redan för sent...
 
  • Ledsen
Snigla
  • Laddar…
Meloner på gång.
Två omogna honungsmelonplantor som växer i friland omgivna av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska bli spännande att se om de hinner mogna.
Egentligen är det sonens experiment. Han ville prova att så honungsmelon så vi tog frön från en köpt och sådde. Alla frön tog sig så nu har vi plantor på friland och i min mammas växthus. De i växthuset har kommit längre så de hinner nog bli klara innan det blir för kallt.
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Ja.. en tomatplanta såg död ut så jag plockade av frukterna och tog in dem.. kollade efter namnlappen.. grävde efter namnlappen.. VAR F-N är namnlappen?????

Jag hade ju skyltar på allt i år, för typ första gången !

(visst jag hade två plantor som det stod "från blåa glaset" på.. men det var för jag odlat två sorter i blåa glasen och jag råkade blanda ihop dem.. men genom att det stod skylt med det på.. så skulle jag kunna lista ut vilken av dem de var.. när de satte frukt!)

Jag ska sortera varenda jordkorn i den där krukan.. finns det ingen skylt har antingen en fågel tagit den.. eller maken...

Fyra olika mognadsstadier av tomater på en blå tallrik, varav en är nästan helt röd och de andra gröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De ser lite roliga ut.. nån liten biff antar jag..

Omoget tomat i hand framför ett köksfönster, namnlappen saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg större ut i handen..
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Du kan få leta efter namnlapparna till mina plantor också, fullkomligt obegripligt hur de bara kan försvinna helt spårlöst... :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Du kan få leta efter namnlapparna till mina plantor också, fullkomligt obegripligt hur de bara kan försvinna helt spårlöst... :thinking:
Jaaaaa.. visst tomaterna går att äta ändå - men om det är någon man blir väldigt förtjust i.. så vill man ju veta vilken sort det är - så man kan odla den igen!
 
Mogna Reine claude d'oullins plommon, en hel och en med bett, mot en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 6 år fick jag äntligen smaka ”mitt” plommon :love:

… vem had kunnat tro det skulle bli en sådan lång väntan när man planterade trädet!
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 8 till
  • Laddar…
P
Skörd av olika tomater och gröna paprikor på ett mörkt träbord bredvid en skål full av björnbär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var både tomaterna och björnbären i full gång. Skördade busen för två dagar sen och plocka detta idag (Tur man inte har några taggar)

Välmogna björnbär och tomatväxter längs en husvägg med mogen frukt redo för skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försöker så gått det går att göra det enkelt att plocka :)
Halverad vattenmelon på skärbräda med kökskniv vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kan jag även dela med mig av min näst intill perfekta melon (som trillade av någon anledning) så ren jäkla tur :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.