Karlia
Jag har försökt hitta näring med mindre kväve, kanske inte jätteansträngt mig.. Skulle föredra om någon sade att just det ska jag använda.. Tillräckligt att försöka ha koll på näring med vinass innehållandes klopyralid..
 
engs engs skrev:
Har sett att man utomlands (antar det mest är från nordamerika eller australien jag sett på YT eller bloggar) ofta har en serie med gödning från samma tillverkare beroende på period.
En för tillväxt / grönmassa i början, en när de börjar få frukt och ibland en tredje mellan för blomning.

Men kan inte komma på att jag sett någon som saluför de så här, det är säkert mest NPK-fördelningen som skiljer som du är inne på och man kan köpa specifika för det. Men det vore praktiskt ha en serie där man enkelt kan se vilken som är bäst i varje period.
Kolla lite på gödning för hydroponisk odling.. typ:

https://www.professionalgrow.se/sv/gold-label-special-mix-kit
 
En halväten kronärtskocka på en vit tallrik med skålar av smältsmör till vänster på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag blev det kronärtskocka till förrätt, fyraåringen slukade nästan en själv.
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Andra året jag försöker, den här gången har jag kvävt den med narcisstobak.. Nytt försök nästa år, kronärtskocka är verkligen gott!
 
Karlia Karlia skrev:
Andra året jag försöker, den här gången har jag kvävt den med narcisstobak.. Nytt försök nästa år, kronärtskocka är verkligen gott!
Kämpa på!
Jag hoppas på att kunna övervintra mina, satte ut ca 10plantor, har fått två huvuden.
Skulle gärna lägga vantarna på några plantor herrgårds.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag har sått, försökt övervintra, köpt plantor.. Någon gång ska jag lyckas!
 
ODLINGSHUMOR:

Serieteckning som visar hur komplimanger mognar tomater, inklusive en generad tomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Provat än? :)

Köpte 2 st hinkar idag själv :cool:

[bild]
Så ser den ut på utsidan..

[bild]
så ser den ut på insidan..

Har inte bestämt hur jag ska modifiera den än, för det praktiska (ska inte ha kran).. står just nu mellan att fästa något mitten för att dra upp och ut soporna och sedan ta vätskan.. alternativt fästa ett plaströr längs sidan och kunna ’välta’ hela hinken o hälla ur vätskan..
Jag fick tag i de vanliga bokashihinkarna nästan gratis så blev inte biltemas. Dock om min jordfabrik växer i omfattning så blir det en sån.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
S
Karlia Karlia skrev:
Jag har försökt hitta näring med mindre kväve, kanske inte jätteansträngt mig.. Skulle föredra om någon sade att just det ska jag använda.. Tillräckligt att försöka ha koll på näring med vinass innehållandes klopyralid..
Kolla efter höstgödsel.
Algomin trädgårdsgödsel tex.


Skördade min första fänkål. :cool:

Skördad fänkål med gröna stjälkar och dill-liknande blad framför en grå vägg på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd hink fylld med färgglada tomater och två röda paprikor, på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fem dagars tomatskörd och två paprikor.
:p
 
  • Gilla
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
S
Tog upp nästan all lök. Nästa år ska vi vinterså mycket mer lök. Tar ju upp samma plats i trågen som kålen men 1/20-dels plats i landet.

Nyskördad rödlök med gröna blastar upplagd på grå stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyskördad rödlök med gröna toppar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Saknar mina Anaheim.. mmmmmmmm… :love: ät dem med andakt o tänk på att jag inte har några haha
Det ska jag göra :rofl:
Jäkligt goda när dem är gröna, har testat ett par röda men den ena var så jävla stark. Men det gäller väll att bygga tolerans nu när man börjat odla chili (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kvällsskörden gav 3 gula spetspaprikor.
2 av dessa är rätt så "mjuka" , har lagt dem i kallvatten över natten enl tips.

Men vad beror det på ?
 
  • Tre gula spetspaprikor på ett träbord, två ser mjuka ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Skördat vitlöken.
Skördad vitlök i blå plastback mot gräsmatta, med torra blastar och synliga rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Provat än? :)

Köpte 2 st hinkar idag själv :cool:

[bild]
Så ser den ut på utsidan..

[bild]
så ser den ut på insidan..

Har inte bestämt hur jag ska modifiera den än, för det praktiska (ska inte ha kran).. står just nu mellan att fästa något mitten för att dra upp och ut soporna och sedan ta vätskan.. alternativt fästa ett plaströr längs sidan och kunna ’välta’ hela hinken o hälla ur vätskan..
Jag har med kran (dyra som jag fått i present) men jag tror vi slänger för torra matvaror för jag får ytterst lite vätska. Men rackans vad allt växer.:love:

Funderar på att skaffa vanliga hinkar med lock för jag vill ha mer bokashi, det blir som en drog. Jag slänger trädgårdsrens ibland också i hinken.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag har försökt hitta näring med mindre kväve, kanske inte jätteansträngt mig.. Skulle föredra om någon sade att just det ska jag använda.. Tillräckligt att försöka ha koll på näring med vinass innehållandes klopyralid..
Benmjöl. Det tycker jag är bra till allt. Väldigt bra för fruktsättning. Sen kör jag hästgödsel från grannen(s hästar) på våren/försommaren och bokashi. Och emellanåt lite hönsgödsel.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.