437 622 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kolla lite på gödning för hydroponisk odling.. typ:engs skrev:
Har sett att man utomlands (antar det mest är från nordamerika eller australien jag sett på YT eller bloggar) ofta har en serie med gödning från samma tillverkare beroende på period.
En för tillväxt / grönmassa i början, en när de börjar få frukt och ibland en tredje mellan för blomning.
Men kan inte komma på att jag sett någon som saluför de så här, det är säkert mest NPK-fördelningen som skiljer som du är inne på och man kan köpa specifika för det. Men det vore praktiskt ha en serie där man enkelt kan se vilken som är bäst i varje period.
https://www.professionalgrow.se/sv/gold-label-special-mix-kit
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag fick tag i de vanliga bokashihinkarna nästan gratis så blev inte biltemas. Dock om min jordfabrik växer i omfattning så blir det en sån.Snigla skrev:
Provat än?
Köpte 2 st hinkar idag själv
[bild]
Så ser den ut på utsidan..
[bild]
så ser den ut på insidan..
Har inte bestämt hur jag ska modifiera den än, för det praktiska (ska inte ha kran).. står just nu mellan att fästa något mitten för att dra upp och ut soporna och sedan ta vätskan.. alternativt fästa ett plaströr längs sidan och kunna ’välta’ hela hinken o hälla ur vätskan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Kolla efter höstgödsel.Karlia skrev:
Algomin trädgårdsgödsel tex.
Skördade min första fänkål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fem dagars tomatskörd och två paprikor.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Tog upp nästan all lök. Nästa år ska vi vinterså mycket mer lök. Tar ju upp samma plats i trågen som kålen men 1/20-dels plats i landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har med kran (dyra som jag fått i present) men jag tror vi slänger för torra matvaror för jag får ytterst lite vätska. Men rackans vad allt växer.Snigla skrev:
Provat än?
Köpte 2 st hinkar idag själv
[bild]
Så ser den ut på utsidan..
[bild]
så ser den ut på insidan..
Har inte bestämt hur jag ska modifiera den än, för det praktiska (ska inte ha kran).. står just nu mellan att fästa något mitten för att dra upp och ut soporna och sedan ta vätskan.. alternativt fästa ett plaströr längs sidan och kunna ’välta’ hela hinken o hälla ur vätskan..
Funderar på att skaffa vanliga hinkar med lock för jag vill ha mer bokashi, det blir som en drog. Jag slänger trädgårdsrens ibland också i hinken.
Benmjöl. Det tycker jag är bra till allt. Väldigt bra för fruktsättning. Sen kör jag hästgödsel från grannen(s hästar) på våren/försommaren och bokashi. Och emellanåt lite hönsgödsel.Karlia skrev:



