Overvintrad tomatplanta i kruka vid fönster med mogna tomater och grönt bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min övervintrade tomat som jobbar hårt.. ska rensa lite i den nu för den har fått växa helt fritt med tjuvar och allt! Har säkert ett 20-tal frukter på g..

Mogen röd tomat hålls i handen med köksinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mogen tomat i handen redo för provsmakning, med tydliga gröna bladstjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll ska vi provsmaka.. :love:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
PALETTBLADEN:

Titta de lever, de växer.. de är större än min tumnagel ;) hehe ja.. de är lite svårstartade, men spännande nu när det börjar synas vad det är! :love:

Unga palettbladsplantor i olika utvecklingsstadier planterade i små krukor med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Några omplanteringar. Det tar mer plats för varje gång.
Tomatplantor och andra växter i krukor och hinkar inomhus i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gurka och squash kommer det också.
Plantkrukor med unga plantor av gurka, squash och andra grönsaker på ett gammalt träbord i soligt utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur brukar ni resonera kring temperatur? Jag har sett någon angivelse att tomatplantorna inte skall stå kallare än +7º. Men vad händer om de gör det? Finns det någon motsvarande gräns för gurka och squash? Jag har lagt märke till på hösten att tomatplantorna kan överleva några frostnätter medan squash dör direkt första frostnatten.
 
A Avemo skrev:
Några omplanteringar. Det tar mer plats för varje gång.
[bild]

Gurka och squash kommer det också.
[bild]

Hur brukar ni resonera kring temperatur? Jag har sett någon angivelse att tomatplantorna inte skall stå kallare än +7º. Men vad händer om de gör det? Finns det någon motsvarande gräns för gurka och squash? Jag har lagt märke till på hösten att tomatplantorna kan överleva några frostnätter medan squash dör direkt första frostnatten.

Squash och gurka klarar i regel inte många timmar om bladen fryser, rör det sig om några få timmar och solen kommer fram senare klarar de sig bra.
Tomater vill inte gärna ha kallare än +8, de klarar sig men utvecklar inte nya blommor och frukter om det är för kallt.
Vi täcker våra plantor med duk, då klarar de flera minusgrader under många timmar.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Glömde att skriva, vi sätter inte ut något i växthusen som inte klarar minusgrader, de känsliga plantorna får vänta minst två veckor till,
Vi har för närvarande varmare än i Stockholm, min syster konstaterade det för drygt en timme sedan, när hon passerade Fagersta var det +22 där, vi har ytterligare några grader varmare men frysrisk om nätterna fortfarande.

/ P-A
 
Gurkor o chilisar gillar inte kyla, skulle nog hålla dem runt 12 grader som lägst. Gurkor speciellt kan vara kinkiga.

Däremot är tomater tåliga rackare! Speciellt på slutet av säsongen! Våran ampeltomat levererade enda fram till nov/dec ute (även om jag bor i Skåne, kan det bli lite småkyligt på nätterna).

Men som pagno sa.. ett bra riktmärke är runt 8 grader varmt för tomaterna. De blir lite ”långsammare" i utveckling, men dör (oftast) inte.

Squashen måste jag säga att jag anser vara tåligare än jag trott, men det är på slutet av säsongen oxå (i början är de kinkiga). Våran (friland) blommade och satte frukt ganska långt in på säsongen. Men vågar inte säga så mycket om temp.,
 
Har planterat lite krasse, låga solrosor, sommarmalva, slingerkrasse, låg luktärt och flox..

Frösåddstråg med jord och etiketter för krasse, solrosor, malva, slingerkrasse, luktärt och flox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Har bestämt växtplats åt mina tre Tiny Tim tomater, blev en självbevattnande balkonglåda (y):)

Tre Tiny Tim-tomater planterade i en självbevattnande balkonglåda på stentrapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Finodling på hög nivå, eller nått..

Muttrade ju över att sorken ätit upp rötterna på min favoritbuske under vintern.. och det var bara "pinnar" kvar (ovan mark). Kastade ner den och några hallonskott i skottkärran (som stått full med skrutt och vatten sen innan jul.. jaja jag vet.. no good).

Skottkärra med vatten och växtskott, en hortensia och hallonplantor visar gröna skott trots att de varit bortglömda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja.. både Hortensian och hallonen har fått små gröna blad/skott.. haha

Hortensia och hallonskott i en skottkärra fylld med vatten och växtrester, några med nya gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hann inte ens dela upp hortensian.. (glömde den i skottkärran)

Nu ska jag försöka få dem att ta sig i kruka också.. kanske sandblandad jord funkar?
 
Fadai
Vad är det för sorts valnöt som klarar upp till 5-6? Var får man tag på dem? För jag skulle gärna ha ett sånt träd hos mig.

Dessa nötter klarar zon 5-6, inte 4-5 som jag tror att jag skrivit någonstans tidigare.
Blommar gör de senare än andra valnötter, så den värsta frosten slipper de.

Mvh P-A[/QUOTE]
 
Fadai Fadai skrev:
Vad är det för sorts valnöt som klarar upp till 5-6? Var får man tag på dem? För jag skulle gärna ha ett sånt träd hos mig.

Dessa nötter klarar zon 5-6, inte 4-5 som jag tror att jag skrivit någonstans tidigare.
Blommar gör de senare än andra valnötter, så den värsta frosten slipper de.

Mvh P-A
[/QUOTE]


Hej! Jag missade nästan din fråga.

En äkta valnöt är speciellt härdig i Sverige,
Loiko heter den. Några exemplar finns i Sundsvall, dessa har redan gett skörd redan för drygt tio år sedan.
Vad är du/ni ute efter?

Är det nötterna eller trädet som lockar så finns det många alternativ.

Manchurisk valnöt, vacker men svåra nötter.
Svart valnöt fungerar i större delarna av Sverige.

Om man bor i "fel zon" så får man skapa rätt förutsättning så att valnöten trivs och klarar sig.

Själva så provar vi tre olika sorter hemma, två träd av regia mest på skoj, annars är det moldaviska "äkta" valnötsträd ett tiotal som grannar har fått och som vi provar på några andra ställen.

Var i landet bor ni, vilken zon?

Mvh P-A
 
Fadai

Hej! Jag missade nästan din fråga.

En äkta valnöt är speciellt härdig i Sverige,
Loiko heter den. Några exemplar finns i Sundsvall, dessa har redan gett skörd redan för drygt tio år sedan.
Vad är du/ni ute efter?

Är det nötterna eller trädet som lockar så finns det många alternativ.

Manchurisk valnöt, vacker men svåra nötter.
Svart valnöt fungerar i större delarna av Sverige.

Om man bor i "fel zon" så får man skapa rätt förutsättning så att valnöten trivs och klarar sig.

Själva så provar vi tre olika sorter hemma, två träd av regia mest på skoj, annars är det moldaviska "äkta" valnötsträd ett tiotal som grannar har fått och som vi provar på några andra ställen.

Var i landet bor ni, vilken zon?

Mvh P-A[/QUOTE]
Tack för svar! Jo, drömmen är väl ett träd som ev skulle hinna ge frukt under min livstid. Bor utanför Tranemo, zon 3. Är det det Moldaviska som finns över hela asien? Jag ska se om jag kan få tag på en nöt el planta att testa med. Mvh, Lotta
 
Fadai Fadai skrev:
Hej! Jag missade nästan din fråga.

En äkta valnöt är speciellt härdig i Sverige,
Loiko heter den. Några exemplar finns i Sundsvall, dessa har redan gett skörd redan för drygt tio år sedan.
Vad är du/ni ute efter?

Är det nötterna eller trädet som lockar så finns det många alternativ.

Manchurisk valnöt, vacker men svåra nötter.
Svart valnöt fungerar i större delarna av Sverige.

Om man bor i "fel zon" så får man skapa rätt förutsättning så att valnöten trivs och klarar sig.

Själva så provar vi tre olika sorter hemma, två träd av regia mest på skoj, annars är det moldaviska "äkta" valnötsträd ett tiotal som grannar har fått och som vi provar på några andra ställen.

Var i landet bor ni, vilken zon?

Mvh P-A
Tack för svar! Jo, drömmen är väl ett träd som ev skulle hinna ge frukt under min livstid. Bor utanför Tranemo, zon 3. Är det det Moldaviska som finns över hela asien? Jag ska se om jag kan få tag på en nöt el planta att testa med. Mvh, Lotta[/QUOTE]

Oj!

Tranemo, ligger väl nedanför Jönköping.
Om vi kan få valnötter att växa i Uppsala och upp över landet, vi bor i Dalarna, väldigt skyddat läge, motsvarande zon 2-3 under sommaren.
Men som jag skrev tidigare så finns det "extrem odlare" högre upp i landet som har både Juglans Regia och Loiko, äkta valnöt.

Så om ni dränerar marken, ser till så att valnötsträdet inte står i en vattengrop samt har tillgång till kalk, jag grävde upp och dränerade med kalksten samt använder trädgårdskalk i jorden som behöver sand och grus i sig.

Skall till Uppsala med några träd och nötter nu vid Kristi himmelsfärd, har du vägarna förbi så får du ett par.....


Ung valnötsplanta som grott bland löv och mörk jord i vårljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fröna/nötterna har precis grott och tittar fram i försommarsolen.

Ungt valnötsträd planterat i dränerad och kalkad jord i soligt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träden är lite större, problemet är att jag inte vet vilken som är vilken sort, lättare när de ger nötter om några år, tidigast om 5 år, då kan man visst lättare artbestämma dem.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Trädgårdsland med växande piplök, gräslök och andra grönsaker, bredvid ett växthus i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Händer inte mycket just nu, mest väntan och städa i området.

Närbild av gröna piplökar som växer i en trädgård med en hand synlig i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Piplöken, gräslök och salladslök växer och ger bra skörd nu.

Späda gräslökar växer i jord med synlig mossa och grus nära en sidoskyddande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kinesisk vitlök.

Soligt trädgårdsland med växande gräslök och andra örter intill ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåbär.

Ung kiwiplanta bekvämt stödd av bambupinnar i planteringslåda med skyddsväv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kiwiplantan ogillade blåsten, måste sätta upp ett bra vindskydd nu när den är liten.

Gröna krukor med växande piplök och salladslök i trädgården, står på grusunderlag i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växande piplök och salladslök i svarta planteringskrukor inuti ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävt upp piplök och salladslök som förökar sig som kaniner.

Närbild på grön och lila salladsblad som växer i mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av salladslök och gräslöksblad med vattendroppar i en odlingsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite smågott till maten.

Hand håller en nyskördad röd piplök med grön blast mot jord och unga grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några dagar till så....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har bestämt växtplats åt mina tre Tiny Tim tomater, blev en självbevattnande balkonglåda (y):)

[bild]
Vad höga dina Tiny Tim är. Har 6st av dessa och alla har haft samma förutsättningar men är i helt olika storlekar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.