437 540 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min övervintrade tomat som jobbar hårt.. ska rensa lite i den nu för den har fått växa helt fritt med tjuvar och allt! Har säkert ett 20-tal frukter på g..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikväll ska vi provsmaka..
Några omplanteringar. Det tar mer plats för varje gång.
Gurka och squash kommer det också.
Hur brukar ni resonera kring temperatur? Jag har sett någon angivelse att tomatplantorna inte skall stå kallare än +7º. Men vad händer om de gör det? Finns det någon motsvarande gräns för gurka och squash? Jag har lagt märke till på hösten att tomatplantorna kan överleva några frostnätter medan squash dör direkt första frostnatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gurka och squash kommer det också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur brukar ni resonera kring temperatur? Jag har sett någon angivelse att tomatplantorna inte skall stå kallare än +7º. Men vad händer om de gör det? Finns det någon motsvarande gräns för gurka och squash? Jag har lagt märke till på hösten att tomatplantorna kan överleva några frostnätter medan squash dör direkt första frostnatten.
A Avemo skrev:Några omplanteringar. Det tar mer plats för varje gång.
[bild]
Gurka och squash kommer det också.
[bild]
Hur brukar ni resonera kring temperatur? Jag har sett någon angivelse att tomatplantorna inte skall stå kallare än +7º. Men vad händer om de gör det? Finns det någon motsvarande gräns för gurka och squash? Jag har lagt märke till på hösten att tomatplantorna kan överleva några frostnätter medan squash dör direkt första frostnatten.
Squash och gurka klarar i regel inte många timmar om bladen fryser, rör det sig om några få timmar och solen kommer fram senare klarar de sig bra.
Tomater vill inte gärna ha kallare än +8, de klarar sig men utvecklar inte nya blommor och frukter om det är för kallt.
Vi täcker våra plantor med duk, då klarar de flera minusgrader under många timmar.
Mvh P-A
Glömde att skriva, vi sätter inte ut något i växthusen som inte klarar minusgrader, de känsliga plantorna får vänta minst två veckor till,
Vi har för närvarande varmare än i Stockholm, min syster konstaterade det för drygt en timme sedan, när hon passerade Fagersta var det +22 där, vi har ytterligare några grader varmare men frysrisk om nätterna fortfarande.
/ P-A
Vi har för närvarande varmare än i Stockholm, min syster konstaterade det för drygt en timme sedan, när hon passerade Fagersta var det +22 där, vi har ytterligare några grader varmare men frysrisk om nätterna fortfarande.
/ P-A
Gurkor o chilisar gillar inte kyla, skulle nog hålla dem runt 12 grader som lägst. Gurkor speciellt kan vara kinkiga.
Däremot är tomater tåliga rackare! Speciellt på slutet av säsongen! Våran ampeltomat levererade enda fram till nov/dec ute (även om jag bor i Skåne, kan det bli lite småkyligt på nätterna).
Men som pagno sa.. ett bra riktmärke är runt 8 grader varmt för tomaterna. De blir lite ”långsammare" i utveckling, men dör (oftast) inte.
Squashen måste jag säga att jag anser vara tåligare än jag trott, men det är på slutet av säsongen oxå (i början är de kinkiga). Våran (friland) blommade och satte frukt ganska långt in på säsongen. Men vågar inte säga så mycket om temp.,
Däremot är tomater tåliga rackare! Speciellt på slutet av säsongen! Våran ampeltomat levererade enda fram till nov/dec ute (även om jag bor i Skåne, kan det bli lite småkyligt på nätterna).
Men som pagno sa.. ett bra riktmärke är runt 8 grader varmt för tomaterna. De blir lite ”långsammare" i utveckling, men dör (oftast) inte.
Squashen måste jag säga att jag anser vara tåligare än jag trott, men det är på slutet av säsongen oxå (i början är de kinkiga). Våran (friland) blommade och satte frukt ganska långt in på säsongen. Men vågar inte säga så mycket om temp.,
Finodling på hög nivå, eller nått..
Muttrade ju över att sorken ätit upp rötterna på min favoritbuske under vintern.. och det var bara "pinnar" kvar (ovan mark). Kastade ner den och några hallonskott i skottkärran (som stått full med skrutt och vatten sen innan jul.. jaja jag vet.. no good).
Ja.. både Hortensian och hallonen har fått små gröna blad/skott.. haha
Jag hann inte ens dela upp hortensian.. (glömde den i skottkärran)
Nu ska jag försöka få dem att ta sig i kruka också.. kanske sandblandad jord funkar?
Muttrade ju över att sorken ätit upp rötterna på min favoritbuske under vintern.. och det var bara "pinnar" kvar (ovan mark). Kastade ner den och några hallonskott i skottkärran (som stått full med skrutt och vatten sen innan jul.. jaja jag vet.. no good).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.. både Hortensian och hallonen har fått små gröna blad/skott.. haha
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hann inte ens dela upp hortensian.. (glömde den i skottkärran)
Nu ska jag försöka få dem att ta sig i kruka också.. kanske sandblandad jord funkar?
Vad är det för sorts valnöt som klarar upp till 5-6? Var får man tag på dem? För jag skulle gärna ha ett sånt träd hos mig.
Dessa nötter klarar zon 5-6, inte 4-5 som jag tror att jag skrivit någonstans tidigare.
Blommar gör de senare än andra valnötter, så den värsta frosten slipper de.
Mvh P-A[/QUOTE]
Dessa nötter klarar zon 5-6, inte 4-5 som jag tror att jag skrivit någonstans tidigare.
Blommar gör de senare än andra valnötter, så den värsta frosten slipper de.
Mvh P-A[/QUOTE]
[/QUOTE]Fadai skrev:
Hej! Jag missade nästan din fråga.
En äkta valnöt är speciellt härdig i Sverige,
Loiko heter den. Några exemplar finns i Sundsvall, dessa har redan gett skörd redan för drygt tio år sedan.
Vad är du/ni ute efter?
Är det nötterna eller trädet som lockar så finns det många alternativ.
Manchurisk valnöt, vacker men svåra nötter.
Svart valnöt fungerar i större delarna av Sverige.
Om man bor i "fel zon" så får man skapa rätt förutsättning så att valnöten trivs och klarar sig.
Själva så provar vi tre olika sorter hemma, två träd av regia mest på skoj, annars är det moldaviska "äkta" valnötsträd ett tiotal som grannar har fått och som vi provar på några andra ställen.
Var i landet bor ni, vilken zon?
Mvh P-A
Hej! Jag missade nästan din fråga.
En äkta valnöt är speciellt härdig i Sverige,
Loiko heter den. Några exemplar finns i Sundsvall, dessa har redan gett skörd redan för drygt tio år sedan.
Vad är du/ni ute efter?
Är det nötterna eller trädet som lockar så finns det många alternativ.
Manchurisk valnöt, vacker men svåra nötter.
Svart valnöt fungerar i större delarna av Sverige.
Om man bor i "fel zon" så får man skapa rätt förutsättning så att valnöten trivs och klarar sig.
Själva så provar vi tre olika sorter hemma, två träd av regia mest på skoj, annars är det moldaviska "äkta" valnötsträd ett tiotal som grannar har fått och som vi provar på några andra ställen.
Var i landet bor ni, vilken zon?
Mvh P-A[/QUOTE]
Tack för svar! Jo, drömmen är väl ett träd som ev skulle hinna ge frukt under min livstid. Bor utanför Tranemo, zon 3. Är det det Moldaviska som finns över hela asien? Jag ska se om jag kan få tag på en nöt el planta att testa med. Mvh, Lotta
Tack för svar! Jo, drömmen är väl ett träd som ev skulle hinna ge frukt under min livstid. Bor utanför Tranemo, zon 3. Är det det Moldaviska som finns över hela asien? Jag ska se om jag kan få tag på en nöt el planta att testa med. Mvh, Lotta[/QUOTE]Fadai skrev:
Hej! Jag missade nästan din fråga.
En äkta valnöt är speciellt härdig i Sverige,
Loiko heter den. Några exemplar finns i Sundsvall, dessa har redan gett skörd redan för drygt tio år sedan.
Vad är du/ni ute efter?
Är det nötterna eller trädet som lockar så finns det många alternativ.
Manchurisk valnöt, vacker men svåra nötter.
Svart valnöt fungerar i större delarna av Sverige.
Om man bor i "fel zon" så får man skapa rätt förutsättning så att valnöten trivs och klarar sig.
Själva så provar vi tre olika sorter hemma, två träd av regia mest på skoj, annars är det moldaviska "äkta" valnötsträd ett tiotal som grannar har fått och som vi provar på några andra ställen.
Var i landet bor ni, vilken zon?
Mvh P-A
Oj!
Tranemo, ligger väl nedanför Jönköping.
Om vi kan få valnötter att växa i Uppsala och upp över landet, vi bor i Dalarna, väldigt skyddat läge, motsvarande zon 2-3 under sommaren.
Men som jag skrev tidigare så finns det "extrem odlare" högre upp i landet som har både Juglans Regia och Loiko, äkta valnöt.
Så om ni dränerar marken, ser till så att valnötsträdet inte står i en vattengrop samt har tillgång till kalk, jag grävde upp och dränerade med kalksten samt använder trädgårdskalk i jorden som behöver sand och grus i sig.
Skall till Uppsala med några träd och nötter nu vid Kristi himmelsfärd, har du vägarna förbi så får du ett par.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fröna/nötterna har precis grott och tittar fram i försommarsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träden är lite större, problemet är att jag inte vet vilken som är vilken sort, lättare när de ger nötter om några år, tidigast om 5 år, då kan man visst lättare artbestämma dem.
Mvh P-A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Händer inte mycket just nu, mest väntan och städa i området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Piplöken, gräslök och salladslök växer och ger bra skörd nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kinesisk vitlök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåbär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kiwiplantan ogillade blåsten, måste sätta upp ett bra vindskydd nu när den är liten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt upp piplök och salladslök som förökar sig som kaniner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite smågott till maten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några dagar till så....
Mvh P-A



