Små ljungbuketter mellan fönstren är seden där jag kommer ifrån. Också fint. :)

• Gilla
  • Älska
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Små ljungbuketter mellan fönstren är seden där jag kommer ifrån. Också fint. :)
Åh, vad fint. Måste kolla om jag har något lämpligt att sätta en liten bukett i.

De läggs bara på vadden här, ljungen behåller ju fiffigt nog sin färg när den torkar. Ser kanske inte superpiffigt ut när man tar ut dem på försommaren men över vintern håller de sig tycker jag.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
S
Efter fyra dagars segling kommer man hem till det här. :love: Personens hand håller upp tre långa lila bönor framför gröna blad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färska grönsaker såsom gurkor, morötter, tomater, blomkål och zucchini utspridda på betongtrappsteg.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
GladanS och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Vad sår ni nu?

Ruccola och rädisor skördade så jag har ledig plats i landet. En vitlök upptagen också (tack @13th Marine!) den hade inte klyftat sig så övriga får vara kvar ett tag till.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Vad sår ni nu?

Ruccola och rädisor skördade så jag har ledig plats i landet. En vitlök upptagen också (tack @13th Marine!) den hade inte klyftat sig så övriga får vara kvar ett tag till.
Rädisor, rättika, snart annueller och perenner till nästa år. Det borde ff gå att så sockerärtor om det inte är allt för långt norrut.
Det går att så sallat men då måste man ha ett svalt ställe där de kan gro och en massa asiatiska bladgrönsaker går också att så. (Det senare är jag inte så bra på, men en kvinna från Kina i mitt område sår en hel massa sådant på friland året runt.)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Rättika vore kanske kul att prova. Svalt ställe är omöjligt i nuläget :D Jag och kompis ska bland annat åka till handelsträdgård i morgon, lite fröer har jag tänkt att få med mig.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Rättika vore kanske kul att prova. Svalt ställe är omöjligt i nuläget :D Jag och kompis ska bland annat åka till handelsträdgård i morgon, lite fröer har jag tänkt att få med mig.
Svart rättika är lite skojig att odla. I ärlighetens namn vet jag inte om jag märkt skillnad på smaken men den är snygg.
Runåbergsfröer skriver om sommarsådd. https://www.runabergsfroer.se/?m=26

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Svalt ställe är omöjligt i nuläget
Ställ sallatssådden i kylen så brukar det gro. Förutsatt att du har plats i kylen då. :D

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ställ sallatssådden i kylen så brukar det gro. Förutsatt att du har plats i kylen då. :D
Ja just det, så var det man kunde göra. Jag brukar ställa i jordkällaren.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag får se vad de har för fröer. Men då har jag lite idéer :). Skulle egentligen ha målat ett lager nu på morgonen innan jag åker iväg men det är redan 24°C:oops: En kopp kaffe till istället får det bli.

Egentligen är det en hel massa man kan så på sommaren. Det är nog bara vad man lärt sig om när man sår som hindrar en från att göra det. Tidiga morötter har jag läst funkar, men ej testat. Även rödbetor borde funka. Det har jag sått väldigt sent något år och det gick bra. Nu för tiden odlar jag inte rödbetor för jag upptäckte att jag inte tål det. Synd för det är så snyggt med alla roliga sorter som finns. Jag hade en randig rödbeta som var vansinnigt snygg.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag gillar rödbetor, har vanliga och en variant. Men det finns ju annat när du inte tål.

Rädisorna slarvade jag med vattningen så de blev träiga, är inte så sugen på fler av dem.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Betor odlar vi en del av, röda, polka, gula, vita.
Blir effektfullt.

Gällande vitlöken tog jag upp en jag satte senare än de andra, det var klyftor i den, men den var inte klar för skörd. (För två år sedan skördade jag vid denna tid).
En bra riktlinje är att blasten ska gulna till 3/4.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
J
Förodlade min sommarsquash inne men blev pga blomflugeinvasion nödgad att sätta ut den för tidigt.

Stjälkarna ser ut så här, men de växer ändå ok och ger frukt. Ser ju dock suboptimalt ut. Kan man göra något? Begrava stammen som med tomatplantor?

Sommarsquashplanta med skadad stam och blad på jord, tecken på tidig utplantering.
Skapa konto
Sommarsquashplanta med skadade och brunaktiga stjälkar, med fokus på marknivå.
Skapa konto
Sommarsquashväxt med stora gröna blad och gula squashfrukter i en trädgårdsbädd.
Skapa konto
Sommarsquashplantor i jord med tydliga stjälkar och blad, stöds av träplankor, vissnad blomma synlig.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.