437 527 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Vad sår ni nu?
Ruccola och rädisor skördade så jag har ledig plats i landet. En vitlök upptagen också (tack @13th Marine!) den hade inte klyftat sig så övriga får vara kvar ett tag till.
Ruccola och rädisor skördade så jag har ledig plats i landet. En vitlök upptagen också (tack @13th Marine!) den hade inte klyftat sig så övriga får vara kvar ett tag till.
Rädisor, rättika, snart annueller och perenner till nästa år. Det borde ff gå att så sockerärtor om det inte är allt för långt norrut.Karlia skrev:
Det går att så sallat men då måste man ha ett svalt ställe där de kan gro och en massa asiatiska bladgrönsaker går också att så. (Det senare är jag inte så bra på, men en kvinna från Kina i mitt område sår en hel massa sådant på friland året runt.)
Svart rättika är lite skojig att odla. I ärlighetens namn vet jag inte om jag märkt skillnad på smaken men den är snygg.Karlia skrev:
Runåbergsfröer skriver om sommarsådd. https://www.runabergsfroer.se/?m=26
Egentligen är det en hel massa man kan så på sommaren. Det är nog bara vad man lärt sig om när man sår som hindrar en från att göra det. Tidiga morötter har jag läst funkar, men ej testat. Även rödbetor borde funka. Det har jag sått väldigt sent något år och det gick bra. Nu för tiden odlar jag inte rödbetor för jag upptäckte att jag inte tål det. Synd för det är så snyggt med alla roliga sorter som finns. Jag hade en randig rödbeta som var vansinnigt snygg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Betor odlar vi en del av, röda, polka, gula, vita.
Blir effektfullt.
Gällande vitlöken tog jag upp en jag satte senare än de andra, det var klyftor i den, men den var inte klar för skörd. (För två år sedan skördade jag vid denna tid).
En bra riktlinje är att blasten ska gulna till 3/4.
Blir effektfullt.
Gällande vitlöken tog jag upp en jag satte senare än de andra, det var klyftor i den, men den var inte klar för skörd. (För två år sedan skördade jag vid denna tid).
En bra riktlinje är att blasten ska gulna till 3/4.
Förodlade min sommarsquash inne men blev pga blomflugeinvasion nödgad att sätta ut den för tidigt.
Stjälkarna ser ut så här, men de växer ändå ok och ger frukt. Ser ju dock suboptimalt ut. Kan man göra något? Begrava stammen som med tomatplantor?
Stjälkarna ser ut så här, men de växer ändå ok och ger frukt. Ser ju dock suboptimalt ut. Kan man göra något? Begrava stammen som med tomatplantor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto