Häromdagen kom de första fröerna inför nästa säsong, bara några som var med på en bra rea :) Väntar också spänt på mina rocotofrön som ska komma hm.. idag :D

Fröpåsar för Zinnia 'Mazurkia', ätbart blomstermix och blomstermix för humlor och fjärilar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några blomsterfröer blev det, gillar den där blandningen med "ätbara blommor".. den kan man bara strö ut lite i landet/pallkragarna och så blir det lite "pyntigt" :)

Fröpåsar för aubergine 'Beatrice & Barbara', mangold 'Bright Lights' och squash 'Cocozelle' på ett bord.
Skapa konto

Köpte några trevliga grönsaker också, en rund mindre sort av aubergine.. en squash.. och lite mangold (älskar den färgglada mixade varianten, mest för det är så dekorativ.. de smakar ju likadan i övrigt!)

Fröpåsar med sorter som Banana Legs och Venus tomat, aubergine och squash på ett skrivbord.
Skapa konto

Några nya .. och några "gamla" sorters tomater blev det också..

- Striped stuffer - en ny sort för oss.. rödorangegulrandig biff..
- Venus - en sort vi odlat flera gånger (mindre sort man kan odla inne också)
- Vilma - är också en mindre busktomat som vi odlat flera gånger.
- Clementine - var ju bara så kul namn.. en gul körsbärstomtat
- Banana Legs - ha.. ännu ett knäppt namn.. gul lite avlång tomatsort..

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Köpte också bananbenen, går ju inte att låta bli med ett sånt härligt namn! :crysmile:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Att gurkorna vissnar tror jag beror på dålig pollinering eller näringsbrist.
Det plus en annan teori - de första blommorna blir frukter (lågt ner, i skuggan) men ju högre upp på stängeln desto fler smågurkor som vissnat, och jag har förknippat det med värmen/ljuset högre upp... å andra sidan har jag varit dålig på att ge näring till grönsakerna, mest vatten. Jag har växthus och får ofta in humlor, som jag "vispar" ut i det fria efter ett tag, sen går jag med pensel på våren och pollinerar, så nu tror jag det lutar åt näringsbrist trots allt.

Maria T
Kan jag ropa om lite hjälp och förslag?
Har en rabatt (nåja) med stora vallmor som blommade över för drygt två veckor sen, jag har fyllt på jord för det var så magert och nu har det varit varmt och knappt nåt regn alls under samma tid, fast jag vattnar såklart men finns det nåt som jag kan så, så här sent och som hinner gå i blom? Jag vet jag sådde krasse början av juli nåt år och den var som tokig i augusti och blommade till frosten tog den, men jag har inga krassefrö utan måste åka och köpa så kanske finns något annat som gror kvickt?

Karlia
Ringblommor? De brukar blomma snabbt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kan jag ropa om lite hjälp och förslag?
Har en rabatt (nåja) med stora vallmor som blommade över för drygt två veckor sen, jag har fyllt på jord för det var så magert och nu har det varit varmt och knappt nåt regn alls under samma tid, fast jag vattnar såklart men finns det nåt som jag kan så, så här sent och som hinner gå i blom? Jag vet jag sådde krasse början av juli nåt år och den var som tokig i augusti och blommade till frosten tog den, men jag har inga krassefrö utan måste åka och köpa så kanske finns något annat som gror kvickt?
Om du har kornvallmo kan du så det.
Har du kollat om något du odlat någon annanstans i trädgården har självsått sig? I så fall kan du flytta plantor.

Själv har jag blomstertobak som självsått sig och nu växer till, en del blommar redan. Jag såg också att jungfrun i det gröna självsått dig och nu blommar med nya plantor så om du har det borde det gå före frosten.
Annars skickade impecta frön på två dagar till mig... Det är fri frakt på frön på de flesta ställen nu...;)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Tack @Jiji och @Karlia - grannen vars trädgård jag vattnade nyligen hade ringblomsfrön (färg okänd) och på Impecta hittade jag kornvallmo och lite annat som jag sen tidigare antecknat att jag ville köpa, så några hundra spänn på frön och fri frakt landar nog här om några dagar och eftersom det ser ut att vara fortsatt varmt ett bra tag så lär det nog gro.
Krassefröna håller till nästa år, skulle helst sås redan i maj.

Vi hade kornvallmo för en del år sen, frösådde sig som sagt rikligt och tacksamt men eftersom det skedde i vindriktningen så hamnade de närmre och närmre en annan granne, för att sen flytta in där fullt ut :rofl:

• Älska
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Kornvallmo försökte jag förså, det fungerade inget vidare. Skulle kanske direktså istället.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Kornvallmo försökte jag förså, det fungerade inget vidare. Skulle kanske direktså istället.
Ja det är oftast lättare med kornvallmo om man direktsår. Men jag gör båda. Jag brukar odla vita och rosa jag förgror inne för att kunna plantera ut tidigt och direktsår på samma plats. När de första blommat över kommer de jag direkt sått och ibland har jag sen drivit upp en omgång till i kruka ute och kan få en tredje omgång. Jag tar egna frön.

Sen har jag en fantastisk lils opiumvallmo från Sissinghurst. Den väljer jag sedan ut de vackraste blommorna varje år och tar frön från.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Vallmo är vackra! Jag behöver fler blommor i min trädgård. Men behöver lista ut var. Det är i alla fall roligt att fundera på till skillnad från en del andra projekt :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Vallmo är vackra! Jag behöver fler blommor i min trädgård. Men behöver lista ut var. Det är i alla fall roligt att fundera på till skillnad från en del andra projekt :)
Jag råkade köpa på mig alla möjliga perenner som jag jag ska så nu i höst för att äntligen göra i ordning en riktigt, rejäl blomsterodling. Ska sätta mig och rita och göra listor på blomningstid. Det har jag inte gjort sen jag pluggade för tusen år sedan känns det som, i alla fall förra årtusendet. :rofl:
Kommer också att komplettera med annueller för att få blomning hela växtsäsongen.

Vädd är en favorit just nu. Både låga och höga. De väver ihop så fint och blommar till långt in på hösten om man klipper överblommat.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Kul! Jag gjorde ju trädgårdsland i år, tänkt vänta till nästa år med hur jag ska göra med resten på min pytteradhustomt. Slängde upp pallkragar det första jag gjorde när jag flyttade in, där behöver jag ändra.

Mer blommor är jag inne på, ytterligare gångsten, gärna en kompost.. Som sagt, planerandet är kul!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Kul! Jag gjorde ju trädgårdsland i år, tänkt vänta till nästa år med hur jag ska göra med resten på min pytteradhustomt. Slängde upp pallkragar det första jag gjorde när jag flyttade in, där behöver jag ändra.

Mer blommor är jag inne på, ytterligare gångsten, gärna en kompost.. Som sagt, planerandet är kul!
Ja, det är jättekul. Jag odlar annueller och grönsaker huller om buller. Många blommor går ju att äta och det gör jag, andra odlar jag för att de är fina. Jag odlar ju i upphöjda lådor pga besvärliga jordförhållanden och jag blandar gärna blommor och grönsaker i samma låda.
I år har jag odlat eterneller för att lägga mellan fönstren i vinter. Det gjorde min mormor när jag var barn. :love:

• Älska
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Pappa brukar ha blommor mellan fönstren. Och leksaker (fula i plast) eftersom dottern tyckte att det var kul - jo, hon är enda barnbarnet :)

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Pappa brukar ha blommor mellan fönstren. Och leksaker (fula i plast) eftersom dottern tyckte att det var kul - jo, hon är enda barnbarnet :)
Vad fint!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.