J Jonobe skrev:
Förodlade min sommarsquash inne men blev pga blomflugeinvasion nödgad att sätta ut den för tidigt.

Stjälkarna ser ut så här, men de växer ändå ok och ger frukt. Ser ju dock suboptimalt ut. Kan man göra något? Begrava stammen som med tomatplantor?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Om du kan skörda ifrån den behöver du väl inte göra ngt. De gillar inte att få stammen nergrävd.
Det stora problemet med squash brukar vara att man får för mycket skörd. När grannarna och ens arbetskamrater gömmer sig när man kommer för att de verkligen inte vill ha en enda squash till, då vet man att man lyckats med odlingen. ;)

• Gilla
  • Haha
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Olika påsar med rocotofrön märkta 2020, klistermärke med rocotopeppar, på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

… idag kom mina rocotofrön (y):D

Odling 2022 here we come ;) (ok några månader kvar!)

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Snigla Snigla skrev:
Häromdagen kom de första fröerna inför nästa säsong, bara några som var med på en bra rea :) Väntar också spänt på mina rocotofrön som ska komma hm.. idag :D

[bild]
Några blomsterfröer blev det, gillar den där blandningen med "ätbara blommor".. den kan man bara strö ut lite i landet/pallkragarna och så blir det lite "pyntigt" :)

[bild]
Köpte några trevliga grönsaker också, en rund mindre sort av aubergine.. en squash.. och lite mangold (älskar den färgglada mixade varianten, mest för det är så dekorativ.. de smakar ju likadan i övrigt!)

[bild]
Några nya .. och några "gamla" sorters tomater blev det också..

- Striped stuffer - en ny sort för oss.. rödorangegulrandig biff..
- Venus - en sort vi odlat flera gånger (mindre sort man kan odla inne också)
- Vilma - är också en mindre busktomat som vi odlat flera gånger.
- Clementine - var ju bara så kul namn.. en gul körsbärstomtat
- Banana Legs - ha.. ännu ett knäppt namn.. gul lite avlång tomatsort..
Åh, Sandra! Du måste verkligen betraktas som en nörd! Beställa nu när säsongen är i full gång.;)

Men jag beundrar dig och följer förstås din tråd.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Åh, Sandra! Du måste verkligen betraktas som en nörd! Beställa nu när säsongen är i full gång.;)

Men jag beundrar dig och följer förstås din tråd.
Klart man är trädgårdsnörd :seenoevil::geek: ok ok jag är lite nernördad i andra ämnen med får jag väl erkänna.. så jag är nog en stolt meganörd generellt :p

I år tänkte jag inte gå på samma "mina" som förra året.. då jag inte fick ner mina rocotosar i tid.. (de är de första som ska ner i jorden, för de är så långsamma i starten - de ska sättas redan i oktober kanske..give or take).

Så jag började med att köpa några nya odlingstråg/miniväxthus för ett par månader sedan.. sen spanade jag in mig på ny växtbelysning (mina första LED-lister).. för en månad sedan - har också planerat att köpa en specifik hylla på Hornbach när släpkärran är tom och besiktigad.. (som passade mina nya lampor).

.. och nu sist beställde jag fröna!

Det (jag?) SKA vara redo att planteras i oktober! :cool:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Chililovers har sin semesterrea nu (fick nyhetsbrev) - fröerna kommer inte förrän till hösten.. efter de kommit tillbaka från sin semester.. men ist fick man ju 40% rabatt på fröerna :cool:

Handlade där förra året (’samma’ rea) och hann glömma att jag beställt..
..trevlig överraskning ;)

I år blev det:

Lista över chilisorter med bilder på varje sort, från Aji Cristal till Currant Gold Rush.
Skapa konto

(sista är en tomat)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Tomatpåle - till nästa år ska jag försöka ha bättre koll så tomaterna inte blir delade av hönsnätet. Omoget gröna tomater klämda bakom blågrönt hönsnät i ett tomatland.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Skördade vitlöken idag, hade tydligen blivit färdig medans jag kollade åt andra hållet.
Skördad vitlök i en trädgårdskorg med gröna blad och rosa blommor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Myrstacken och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Vitlök är supertrevligt! Det ska jag definitivt ha mer av!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Å jag har aldrig testat vitlök!! När är bästa tiden/när ska en sätta den? Bor i odlingszon 2 men har värsta j**la sk*tjorden - om det inte är för torrt så är det för blött, jag vi har allt som önskas kan på knappt 1600 kvm tomt men det jag gillar, och hatar mest, är väl ekarna - enorma, med fladdermöss i (:heart:) som gör att så gott som all jord är sur och mossig.
Ska de daltas med, vitlökarna? (Jag frågar hellre här än på plantskolan eller googlar, även om det sistnämnda är enklare så föredrar jag mer personliga svar).

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Å jag har aldrig testat vitlök!! När är bästa tiden/när ska en sätta den? Bor i odlingszon 2 men har värsta j**la sk*tjorden - om det inte är för torrt så är det för blött, jag vi har allt som önskas kan på knappt 1600 kvm tomt men det jag gillar, och hatar mest, är väl ekarna - enorma, med fladdermöss i :)heart:) som gör att så gott som all jord är sur och mossig.
Ska de daltas med, vitlökarna? (Jag frågar hellre här än på plantskolan eller googlar, även om det sistnämnda är enklare så föredrar jag mer personliga svar).
Det låter som att upphöjda odlingsbäddar vore något för dig.

Om du beställer vitlök nu får du den levererad när det är lagom att sätta den. Väldigt smidigt. Jag råkade beställa både vitlök och en massa tulpaner (fast att jag egentligen inte köper tulpanlökar längre) för ett par veckor sedan och de kommer i september. Men det går att sätta senare än så. Hela oktober i alla fall i din del av landet.
Jag odlar bara i upphöja bäddar för jorden är så väldigt kompakt här. Det behövs inte så väldigt högt för att det ska göra skillnad.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Odlingzon två här också. Vitlök ska sättas sent på hösten och så får man hålla tummarna för att det inte ska bli för blött. Jag fick extralök av @13th Marine då jag blev lite orolig, både hans och min lök går nu att skörda.

Edit: Jag har satt dem i pallkrage.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Karlia
Har ni något förslag på vad jag skulle kunna ha på min framsida? I år har jag planterat vipphortensia och daggfunkia, jag är egentligen sugen på någon bollök, dels för insekter, dels för att det skulle bli lite höjdskillnad och dels för att det skulle se lite kul ut.

Men det är i norrläge, bollök vill väl ha soligt? Vad finns för norrläge som ger lite kontrast och gärna kommer tidigt innan funkian brer ut sig?

Karlia Karlia skrev:
Har ni något förslag på vad jag skulle kunna ha på min framsida? I år har jag planterat vipphortensia och daggfunkia, jag är egentligen sugen på någon bollök, dels för insekter, dels för att det skulle bli lite höjdskillnad och dels för att det skulle se lite kul ut.

Men det är i norrläge, bollök vill väl ha soligt? Vad finns för norrläge som ger lite kontrast och gärna kommer tidigt innan funkian brer ut sig?
Jag tycker att allium (som jag förmodar är det du menar) går att odla i vilket läge som helst men det får inte vara stående vatten. Jag har bla en sort som blommar i slutet av juni och början på juli. Det går att ha olika sorter så att det blommar från april/maj till in i juli.
Är det perenner du vill odla eller vedartade växter?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Å jag har aldrig testat vitlök!! När är bästa tiden/när ska en sätta den? Bor i odlingszon 2 men har värsta j**la sk*tjorden - om det inte är för torrt så är det för blött, jag vi har allt som önskas kan på knappt 1600 kvm tomt men det jag gillar, och hatar mest, är väl ekarna - enorma, med fladdermöss i :)heart:) som gör att så gott som all jord är sur och mossig.
Du kan odla surjordsväxter utan att behöva joxa en massa med jorden.

Jag gör inget speciellt med min vitlök, sätter den på hösten och slänger ett lass kompost på. På våren när den tittar upp så kollar jag på dem varje dag. När de är stora nog täcker vi runt. Huxflux är det dags att skörda.
Bra med näring ger stora lökar.

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.