437 601 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Plocka små åkersniglar varje kväll. Hittade kållöss igår på palmkålen. Varit lite ägg på undersidorna men bara hittat larver på palmkålen hittills.13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen var att täcka men hann inte bygga nåt kålhus och eftersom sniglarna gillar kålen så blir det ju bökigt och svårare att se med nätet. Hade några tunnlar över kålen i våras men tig bort det när jag insåg att sniglar frodades där inne. De kröp inte ens undan dagtid.
Men vilken fröjd - ugnsbakade grönsaker, tsatsiki, tomatsallad, kål-chips... och vad smakar godare än en tomat plockad direkt från plantan? Men jag vet, ibland kommer lätt ångest att hinna ta hand om allt, om det är sånt som inte tål förvaring.S sinuslinus skrev:
Vi är bara två i familjen och jag tycker att två tomatplantor är (mer än) nog, en gurka, en physalis, en paprika och två chiliplantor. Har tyvärr inte odlat kål i år men vet att jag får så det räcker ändå.
Visst är det en rikedom att odla eget?
Somsagt det växer:
tomatilloplantorna är högre än mig 180cm
Några frukter på g
Tomater
Knökfullt annaheim chili
Thai basilika
Första färdiga jalapeno
Physalis
Picolinni gurkor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tomatilloplantorna är högre än mig 180cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några frukter på g
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomater
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knökfullt annaheim chili
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thai basilika
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första färdiga jalapeno
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Physalis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Picolinni gurkor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul o se hur det växer hos er andra, växer på här med.. men inte lika bra som hos er!
I år odlade vi inte så många saker... vi bytte ut potatisen till "tomatland" hehe.. och squashen dog..
Odlar också en del chilisar på friland/odlingskragar..
Ska sätta rättikan snart.. ny omgång med sallad.. och rödbetor
Men blomning o fruktsättning på chili/tomat pågår för fullt
I år odlade vi inte så många saker... vi bytte ut potatisen till "tomatland" hehe.. och squashen dog..
Odlar också en del chilisar på friland/odlingskragar..
Ska sätta rättikan snart.. ny omgång med sallad.. och rödbetor
Men blomning o fruktsättning på chili/tomat pågår för fullt
Är det bara att koka/grilla dem nu? Jag har aldrig funderat på att odla majs men blir lite sugen och undrar om det går i pallkrage eller om en måste ha en stor odlingsbar yta?S sinuslinus skrev:
Inget tvång att svara, jag är bara nyfiken.
Ha.. idag har jag skördat.. 
Nu ligger du i lä.. @13th Marine
This is it.. I gamla pallkragarna.. (tom hunden ser bedrövad ut).. tur att inte jag kom med på bilden.. (jag är riktigt sur..)
Resten regnade bort o möglade..
Nu ligger du i lä.. @13th Marine
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
This is it.. I gamla pallkragarna.. (tom hunden ser bedrövad ut).. tur att inte jag kom med på bilden.. (jag är riktigt sur..)
Resten regnade bort o möglade..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Finns nog många som odlar i pallkrage. Jag har väl en yta på cirka 1,5x1,5 m där majsen växer.Maria T skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kom på idag varför jag inte brytt mig så mycket om vårt jordgubbsland. Även om vi skördat lite…Snigla skrev:
Är ju bara 5 km till en självplock med fina och lättplockade jordgubbar.
Kan glädja mig åt att hallonen börjar komma iaf.. 
Jättefina!
Även några gulingar.. (när vi köpte "hallonhäcken" så fick vi av misstag en gul sort.. märktes ju inte förrän året efter hehe)
Jättefina!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även några gulingar.. (när vi köpte "hallonhäcken" så fick vi av misstag en gul sort.. märktes ju inte förrän året efter hehe)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Hittade bilder på fjolårets majsodling. Haha, vilken skillnad.kashieda skrev:
5 juli 2020:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
21 juli 2020:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kom på nu att jag förra sommaren skrev att man ska odla gul zucchini för den är lätt att se. I år odlar vi tre olika zucchinisorter och alla är gröna.
Har några frågor:
Har en kompost på tomten, men det finns ett hål i den. Ska det vara så?
Fråga 2.
En del gurkor "vissnar" , varför blir det så?
Fråga 3
mina gula pärontomater får sånna här blad, inte dem andra sorterna
Har en kompost på tomten, men det finns ett hål i den. Ska det vara så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 2.
En del gurkor "vissnar" , varför blir det så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 3
mina gula pärontomater får sånna här blad, inte dem andra sorterna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Uppsala
· 732 inlägg
Att gurkorna vissnar tror jag beror på dålig pollinering eller näringsbrist.


