S
13th Marine 13th Marine skrev:
Härlig syn!

Inga problem med skadeinsekter på kålen? Vi behöver täcka vår för att den ska bli uppäten.
Plocka små åkersniglar varje kväll. Hittade kållöss igår på palmkålen. Varit lite ägg på undersidorna men bara hittat larver på palmkålen hittills.
Närgränsad bild av kållöss på undersidan av ett grönt palmkålsblad, tecken på skadedjur i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen var att täcka men hann inte bygga nåt kålhus och eftersom sniglarna gillar kålen så blir det ju bökigt och svårare att se med nätet. Hade några tunnlar över kålen i våras men tig bort det när jag insåg att sniglar frodades där inne. De kröp inte ens undan dagtid.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
S sinuslinus skrev:
Växer överallt nu. :love:
Men vilken fröjd - ugnsbakade grönsaker, tsatsiki, tomatsallad, kål-chips... och vad smakar godare än en tomat plockad direkt från plantan? Men jag vet, ibland kommer lätt ångest att hinna ta hand om allt, om det är sånt som inte tål förvaring.
Vi är bara två i familjen och jag tycker att två tomatplantor är (mer än) nog, en gurka, en physalis, en paprika och två chiliplantor. Har tyvärr inte odlat kål i år men vet att jag får så det räcker ändå.
Visst är det en rikedom att odla eget?
 
Somsagt det växer:
Växthus fullt av tomatilloplantor, chili, thai basilika och andra grödor, med en tonvikt på höjden av plantorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tomatilloplantorna är högre än mig 180cm
Tomatilloplantor och andra grönsaksplantor i ett växthus, några närmar sig 180 cm i höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några frukter på g
Odlade gröna tomatilloplantor med unga frukter och blommor synliga bland bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomater
Tomatväxter med gröna omogna tomatfrukter och blommor inuti ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knökfullt annaheim chili
En stor grönsaksplanta med mogna gröna jalapenopeppar i en kruka på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Thai basilika
Lummig thai basilika i kruka med purpurfärgade blomknoppar och gröna blad, omgiven av andra gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första färdiga jalapeno
Jalapenopeppar växer på en planta, några är mogna och röda och andra omogna och lila, omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Physalis
Höga tomatilloplantor med flera omogna frukter täckt av gröna blad, närbild tagen i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Picolinni gurkor
Tomatilloplanta med gula blommor och en omogen frukt framför gröna Thai basilika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Totte_S och 4 till
  • Laddar…
Kul o se hur det växer hos er andra, växer på här med.. men inte lika bra som hos er!

I år odlade vi inte så många saker... vi bytte ut potatisen till "tomatland" hehe.. och squashen dog..

Odlar också en del chilisar på friland/odlingskragar..

Ska sätta rättikan snart.. ny omgång med sallad.. och rödbetor :)

Men blomning o fruktsättning på chili/tomat pågår för fullt (y)
 
S
Skördat majs idag! Aldrig skördat så här tidigt förut.

Två majskolvar med grönt bladverk på mörk spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Maria T
S sinuslinus skrev:
Skördat majs idag! Aldrig skördat så här tidigt förut.

[bild]
Är det bara att koka/grilla dem nu? Jag har aldrig funderat på att odla majs men blir lite sugen och undrar om det går i pallkrage eller om en måste ha en stor odlingsbar yta?
Inget tvång att svara, jag är bara nyfiken.
 
S sinuslinus skrev:
Skördat majs idag! Aldrig skördat så här tidigt förut.

[bild]
Oj, tidigt! och de ser skitfina ut! (y):love:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Ha.. idag har jag skördat.. :love:
Nu ligger du i lä.. @13th Marine

Hand håller två jordgubbar med en bedrövad liten hund i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


This is it.. I gamla pallkragarna.. (tom hunden ser bedrövad ut).. tur att inte jag kom med på bilden.. (jag är riktigt sur..)

Resten regnade bort o möglade..
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
jonko och 2 till
  • Laddar…
S
Maria T Maria T skrev:
Är det bara att koka/grilla dem nu? Jag har aldrig funderat på att odla majs men blir lite sugen och undrar om det går i pallkrage eller om en måste ha en stor odlingsbar yta?
Inget tvång att svara, jag är bara nyfiken.
Finns nog många som odlar i pallkrage. Jag har väl en yta på cirka 1,5x1,5 m där majsen växer.

Hemmaodlade grönsaker i en pallkrage inklusive majs, pumpa och sallad på en yta av 1,5x1,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snigla Snigla skrev:
Ha.. idag har jag skördat.. :love:
Nu ligger du i lä.. @13th Marine

[bild]

This is it.. I gamla pallkragarna.. (tom hunden ser bedrövad ut).. tur att inte jag kom med på bilden.. (jag är riktigt sur..)

Resten regnade bort o möglade..
Jag kom på idag varför jag inte brytt mig så mycket om vårt jordgubbsland. Även om vi skördat lite…
Är ju bara 5 km till en självplock med fina och lättplockade jordgubbar. :D
 
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Kan glädja mig åt att hallonen börjar komma iaf.. :D
Jättefina!

Närbild på skål med mogna röda hallon och några gula hallon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller tre mogna röda hallon, färska från trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand som håller tre mogna gula hallon med en köksbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även några gulingar.. (när vi köpte "hallonhäcken" så fick vi av misstag en gul sort.. märktes ju inte förrän året efter hehe)
 
  • Gilla
GladanS och 9 till
  • Laddar…
Du får glädja dig med att dina hallon går mycket bättre än våra! Vår hallonskörd än så länge påminner om din jordgubbsskörd.

I övrigt skördade vi den första vitkålen idag.
Två stora skördade vitkålshuvuden på ett köksbord bredvid en öppen äggkartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Köksträdgård med växande majs, vitlök och rödlök framför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från några dagar sen - vitköken började såklart starkt, men när rödlöken kom i jorden fick den bra fart den med. Majsen är dock på väg och har kommit förbi dem båda.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
[bild]

Från några dagar sen - vitköken började såklart starkt, men när rödlöken kom i jorden fick den bra fart den med. Majsen är dock på väg och har kommit förbi dem båda.
Hittade bilder på fjolårets majsodling. Haha, vilken skillnad.
5 juli 2020:
En yppig majsodling i mitten av sommaren med varierande gröna växter och öppen jord synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21 juli 2020:
Trädgårdsland med majs och gröna zucchinier bland löv och halm på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kom på nu att jag förra sommaren skrev att man ska odla gul zucchini för den är lätt att se. I år odlar vi tre olika zucchinisorter och alla är gröna. :seenoevil::oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Har några frågor:
Har en kompost på tomten, men det finns ett hål i den. Ska det vara så?
Översikt av en kompostbehållare med ett synligt hål och diverse organiskt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 2.
En del gurkor "vissnar" , varför blir det så? En hand håller en vissen gurkblomma med tydliga tecken på förtvinande, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 3
mina gula pärontomater får sånna här blad, inte dem andra sorterna
Närbild av en gulnande och brunfläckig tomatplanteblad med en oskarp trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att gurkorna vissnar tror jag beror på dålig pollinering eller näringsbrist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.