Men vafan...
Människan som släkte är ju fullkomligt idiotiska...

Får kolla upp var vårt hö kommer från...

• Gilla
segv och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Det är så sjukt. Det ska räcka att fundera på allt annat som behöver tänkas på vid odling, inte - hmm, är min jord giftig, innehåller min kogödsel kogödsel.

Det är ju skrämmande läsning.

Jag känner mig ännu nöjdare med min bokashi nu. (fast jag ska nog göra egna mjölksyrabakterier i fortsättningen)

Snigla Snigla skrev:
Vi diskuterade en del jord innan, eller hehe jag gjorde kanske.. hade oturen att köpa dålig jord flera ggr så alla mina odlingar kom lite efter och en del dog.. (har iaf klarat mig från dålig näring i år.. förra året råkade jag ut för det istället).

Hur menar du att potatisen blivit vattensjuk? (hur ser du det..)
Då är jag kanske inte helt ute och cyklar, hade kvar en del jord från i fjol och har köpt lite olika i år som säkert är kvar sen förra året.

"Vattensjuk" kanske är fel... Men jag brukar alltid ha fin Amandine till midsommar som är kraftig både över och under jord. I år var den både liten och blasten är klen. Några av potatisarna jag fick opp upplevde jag som lite genomskinliga, doftlösa, och smakade lite sött. Vi hade mycket nederbörd för ett tag sen som gjorde att trädgårdslandet stod i vatten ganska länge och gräsmattan var väldigt blöt under nästan en vecka med strålande sol, vilket jag aldrig varit med om tidigare hos mig. Sen misstänker jag även att utsädet inte var det bästa.
Snigla Snigla skrev:
SENASTE (jord/gödsel):

[bild]

[bild]
Ytterligare en misstänkt bov i dramat...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Physalisen har kommit igen efter att jag brände den i solen tidigare.
En växande tomatplanta med gröna blad och omogen frukt bunden till en stödpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Auberginen har inte förlåtit mig än.
Växande grönsaksplantor i krukor med en ynklig gurkplanta i förgrunden och friska växter bakom.
Skapa konto

Tomaterna har också kommit igen.
Tomatplantor i krukor på en trätrall framför ett grått plank och ett öppet fönster.
Skapa konto

Potatis, lök och jordärtskockor verkar må bra.
En grönskande trädgårdsrabatt med återhämtade physalisväxter i solen, omringad av varierande grönska och skuggor av träd.
Skapa konto

Blandat resultat bland rödbetorna. Några blir nog bra.
Trädgårdsland i sol med återhämtande physalis och andra grödor, omgivet av grönska och träd.
Skapa konto

Gurkan är ännu ynkligare än auberginen. De får vila i skuggan av äppelträdet.
En svart pallkrage med små plantor och mörk jord i solljus, omgivet av grönt gräs.
Skapa konto

Det ser mycket bra ut vad gäller plommon.
Omoget plommon på träd framför ett vitt hus, grön lövverk, solig dag.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
S
Tomater!! Tomatplantor med omogna frukter i krukor framför ett växthus.
Skapa konto
Tomatplantor som växer på höjden med stödnät, omgivna av sallatsblad i en trädgårdsbädd.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
Gurkorna levererar! Odlar alltid halvstora gurkor, då kan man äta upp dem när de är helt färska :love:
Halvstor gurka hänger på plantan med blomma och lövverk i ett växthus.
Skapa konto

De första tomaterna är på gång, sorten Vilma. En lågväxande och tålig busktomat som tom frösått sig ute :surprised:
Ogrönade tomater av sorten Vilma växer på en busktomatplanta.
Skapa konto

Och trots en mycket radikal beskärning i vintras kommer det fikon på fikonträdet. Om de mognar i år är osäkert, men jag förberedde mig på två år utan fikon så detta är fantastiskt(y)
Halvmogen gurka hängande på gren med omgivande gröna blad i en hemodling.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Kul att se bilder från flera.
Vi är grymt nöjda med det mesta för att vara första gången jag odlar. Plockar ett gäng tomater och gurkor varje dag.

Två färska hemodlade gurkor på en köksbänk bredvid en kniv och skärbräda.
Skapa konto

Sen hade vi besök hos majsen , där också en avbruten gren från en tomatplanta och chili bor. Trädgårdsland med majs, tomatplantor och chili samt en fågel bland växterna.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
S
mackee mackee skrev:
Kul att se bilder från flera.
Vi är grymt nöjda med det mesta för att vara första gången jag odlar. Plockar ett gäng tomater och gurkor varje dag.

[bild]

Sen hade vi besök hos majsen , där också en avbruten gren från en tomatplanta och chili bor. [bild]
vet inte om fågeln eller tomatplantan är mest ledsen. :thinking::)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Håller helt och hållet med dig @KristinaRT att "halvstora" gurkor är så praktiskt - har alltid haft vanliga slanggurkor tidigare (förutom det året när jag försökte mig på nån melongurka som lät spännande, men blev pannkaka av det hela) men dessa som jag fann i år, kallas Snacksgurkor lite töntigt nog, men de är spänstigare och med mer smak, helt enkelt en bättre tsatsiki för det är det jag använder gurkorna mest till.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Nu börjar fröhandling inför nästa säsong.. :cool:
Känns lite udda då jag typ bara skördat padron än i år…

MEN .. nu är jag på g.. både 2021 o 2022 :D

S sinuslinus skrev:
vet inte om fågeln eller tomatplantan är mest ledsen. :thinking::)
Hehe, råkade knäcka 2st sånna inne i växthuset, satte bara ned dem i jorden och får se om det funkar.

S
mackee mackee skrev:
Hehe, råkade knäcka 2st sånna inne i växthuset, satte bara ned dem i jorden och får se om det funkar.
Borde det göra. Jag har några såna plantor i växthuset.

Snigla Snigla skrev:
Nu börjar fröhandling inför nästa säsong.. :cool:
Känns lite udda då jag typ bara skördat padron än i år…

MEN .. nu är jag på g.. både 2021 o 2022 :D
Är padron lika annaheim i smaken? Verkar vara snabbväxande?

mackee mackee skrev:
Är padron lika annaheim i smaken? Verkar vara snabbväxande?
Padron har varit lite ostabil i styrkan.. inte bara ”lite rysk roulett” som man annars brukar tala om.. den har för många varit oätlig till o från (även för mig nån månad förra året tex och första frukterna i år).

Anaheim har varit stabil! Den är också mild, så att säga och är en favorit på grillen här (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.