437 411 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Men vafan...
Människan som släkte är ju fullkomligt idiotiska...
Får kolla upp var vårt hö kommer från...
Människan som släkte är ju fullkomligt idiotiska...
Får kolla upp var vårt hö kommer från...
Då är jag kanske inte helt ute och cyklar, hade kvar en del jord från i fjol och har köpt lite olika i år som säkert är kvar sen förra året.Snigla skrev:
Vi diskuterade en del jord innan, eller hehe jag gjorde kanske.. hade oturen att köpa dålig jord flera ggr så alla mina odlingar kom lite efter och en del dog.. (har iaf klarat mig från dålig näring i år.. förra året råkade jag ut för det istället).
Hur menar du att potatisen blivit vattensjuk? (hur ser du det..)
"Vattensjuk" kanske är fel... Men jag brukar alltid ha fin Amandine till midsommar som är kraftig både över och under jord. I år var den både liten och blasten är klen. Några av potatisarna jag fick opp upplevde jag som lite genomskinliga, doftlösa, och smakade lite sött. Vi hade mycket nederbörd för ett tag sen som gjorde att trädgårdslandet stod i vatten ganska länge och gräsmattan var väldigt blöt under nästan en vecka med strålande sol, vilket jag aldrig varit med om tidigare hos mig. Sen misstänker jag även att utsädet inte var det bästa.
Ytterligare en misstänkt bov i dramat...Snigla skrev:
Physalisen har kommit igen efter att jag brände den i solen tidigare.
Auberginen har inte förlåtit mig än.
Tomaterna har också kommit igen.
Potatis, lök och jordärtskockor verkar må bra.
Blandat resultat bland rödbetorna. Några blir nog bra.
Gurkan är ännu ynkligare än auberginen. De får vila i skuggan av äppelträdet.
Det ser mycket bra ut vad gäller plommon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Auberginen har inte förlåtit mig än.
Logga in
Skapa konto
Tomaterna har också kommit igen.
Logga in
Skapa konto
Potatis, lök och jordärtskockor verkar må bra.
Logga in
Skapa konto
Blandat resultat bland rödbetorna. Några blir nog bra.
Logga in
Skapa konto
Gurkan är ännu ynkligare än auberginen. De får vila i skuggan av äppelträdet.
Logga in
Skapa konto
Det ser mycket bra ut vad gäller plommon.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Gurkorna levererar! Odlar alltid halvstora gurkor, då kan man äta upp dem när de är helt färska 
De första tomaterna är på gång, sorten Vilma. En lågväxande och tålig busktomat som tom frösått sig ute
Och trots en mycket radikal beskärning i vintras kommer det fikon på fikonträdet. Om de mognar i år är osäkert, men jag förberedde mig på två år utan fikon så detta är fantastiskt
Logga in
Skapa konto
De första tomaterna är på gång, sorten Vilma. En lågväxande och tålig busktomat som tom frösått sig ute
Logga in
Skapa konto
Och trots en mycket radikal beskärning i vintras kommer det fikon på fikonträdet. Om de mognar i år är osäkert, men jag förberedde mig på två år utan fikon så detta är fantastiskt
Logga in
Skapa konto
Kul att se bilder från flera.
Vi är grymt nöjda med det mesta för att vara första gången jag odlar. Plockar ett gäng tomater och gurkor varje dag.
Sen hade vi besök hos majsen , där också en avbruten gren från en tomatplanta och chili bor.
Vi är grymt nöjda med det mesta för att vara första gången jag odlar. Plockar ett gäng tomater och gurkor varje dag.
Logga in
Skapa konto
Sen hade vi besök hos majsen , där också en avbruten gren från en tomatplanta och chili bor.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
vet inte om fågeln eller tomatplantan är mest ledsen.mackee skrev:
Håller helt och hållet med dig @KristinaRT att "halvstora" gurkor är så praktiskt - har alltid haft vanliga slanggurkor tidigare (förutom det året när jag försökte mig på nån melongurka som lät spännande, men blev pannkaka av det hela) men dessa som jag fann i år, kallas Snacksgurkor lite töntigt nog, men de är spänstigare och med mer smak, helt enkelt en bättre tsatsiki för det är det jag använder gurkorna mest till.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Padron har varit lite ostabil i styrkan.. inte bara ”lite rysk roulett” som man annars brukar tala om.. den har för många varit oätlig till o från (även för mig nån månad förra året tex och första frukterna i år).mackee skrev:
Anaheim har varit stabil! Den är också mild, så att säga och är en favorit på grillen här