Maria T
Jisses vad ni alla odlar och driver upp! Jag blir glad och lycklig i hjärtat av att läsa och titta på vad ni lyckats med (och inte, sånt funkar också). Mitt odlingsår är verkligen inget att skryta med - inte för att jag nånsin drivit upp annat än tomater, chili och nån "sommarblomma" men i år..... nä, inget på mina fönsterbänkar, ingen inspiration, ingen ork.
I förrgår införskaffade jag tre tomatplantor, en chili, en gurka, en paprika och ett kapkrusbär som ska omplanteras - jag har växthus. Idag fick jag min första mot-Covid-vaccination och jaaa det tog väl en dryg timme så fick jag feber. Känner mig vinglig nu så tror inte mycket på morgondagen, men hoppas ha ork nog att omplantera de köpta växterna....

Ett annat år är jag på banan igen med att fröså i februari (y)

• Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Ingen av oss odlar väl för att överleva, vi odlar för att det är kul.

Finns inte orken, tiden och glädjen - då är det toppenbra att det går att köpa plantor.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Sparris som växer i en odlingsbädd med mörk jord och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sparrisen tog ett skutt upp ur backen idag.
Blir nog sparris till lunchen imorrn

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jisses vad ni alla odlar och driver upp! Jag blir glad och lycklig i hjärtat av att läsa och titta på vad ni lyckats med (och inte, sånt funkar också). Mitt odlingsår är verkligen inget att skryta med - inte för att jag nånsin drivit upp annat än tomater, chili och nån "sommarblomma" men i år..... nä, inget på mina fönsterbänkar, ingen inspiration, ingen ork.
I förrgår införskaffade jag tre tomatplantor, en chili, en gurka, en paprika och ett kapkrusbär som ska omplanteras - jag har växthus. Idag fick jag min första mot-Covid-vaccination och jaaa det tog väl en dryg timme så fick jag feber. Känner mig vinglig nu så tror inte mycket på morgondagen, men hoppas ha ork nog att omplantera de köpta växterna....

Ett annat år är jag på banan igen med att fröså i februari (y)
Äsch i år har jag fått två tomater av grannen och min mor odlar sallat i min ena trädgård. :love:
I min andra trädgård ska vi få avlopp så där vill jag inte odla i år för då kanske allt hamnar under jord. :crysmile:

Men nästa år... :heart:

• Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått vad jag tror är blomflugelarver i min gurkplanta. Vågar man ställa den med resten av växterna efter en omplacering?

Karlia
Många arter av blomflugelarver äter bladlöss, så de är bra att ha! Men du menar kanske sorgmyggelarver? Eller är det något annat?

Årets första gubbe skördad!
Hand plockar första mogna jordgubben i ett växthus.
Skapa konto

• Gilla
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Många arter av blomflugelarver äter bladlöss, så de är bra att ha! Men du menar kanske sorgmyggelarver? Eller är det något annat?
När jag läser beskrivningen så ska sorgmygglarver vara 5-7mm långa, dem jag har är 1-2mm helvita som flyter upp när man vattnar. Har knappt sett något som flyger

Karlia
Har du en bild på dem?
Hoppstjärtar är vanligt i jorden också, kan det vara de?
Sorgmyggelarver är 2-3mm långa.

Ska ta ett kort senare ikväll , men efter att ha tittat på massa bilder på Google så är jag 99% att det är hoppstjärtar. Konstigt att dem hållt sig till gurkplantorna bara. Även fast mina plantor stått väldigt tätt

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Igår kom IKEA-leveransen.
Växthus interiör med klent plasttak, stora maskor synliga, och yngre växter i krukor och odlingslådor.
Skapa konto

Tycker det känns lite klent med Jill, maskorna känns rätt stora.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Är det för skydd mot solen ?

mackee mackee skrev:
Är det för skydd mot solen ?
Jepp, vänstersidan är i söderläge så det blir lätt att växterna blir lite gnälliga där

Okej.

Tog några kort men det är så svårt de dem är så små. Närbild på små spån och skräp i hörnet av en svart yta med en suddig vattendroppe i förgrunden.
Skapa konto
Närbild på små träspån och sågspån mot en svart bakgrund.
Skapa konto

Karlia
mackee mackee skrev:
Ska ta ett kort senare ikväll , men efter att ha tittat på massa bilder på Google så är jag 99% att det är hoppstjärtar. Konstigt att dem hållt sig till gurkplantorna bara. Även fast mina plantor stått väldigt tätt
Hoppstjärtar dyker gärna upp när plantan har det för blött. De ska inte skada växten, men låt den torka ut lätt så kommer du bli av med dem.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.