436 820 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Jisses vad ni alla odlar och driver upp! Jag blir glad och lycklig i hjärtat av att läsa och titta på vad ni lyckats med (och inte, sånt funkar också). Mitt odlingsår är verkligen inget att skryta med - inte för att jag nånsin drivit upp annat än tomater, chili och nån "sommarblomma" men i år..... nä, inget på mina fönsterbänkar, ingen inspiration, ingen ork.
I förrgår införskaffade jag tre tomatplantor, en chili, en gurka, en paprika och ett kapkrusbär som ska omplanteras - jag har växthus. Idag fick jag min första mot-Covid-vaccination och jaaa det tog väl en dryg timme så fick jag feber. Känner mig vinglig nu så tror inte mycket på morgondagen, men hoppas ha ork nog att omplantera de köpta växterna....
Ett annat år är jag på banan igen med att fröså i februari
I förrgår införskaffade jag tre tomatplantor, en chili, en gurka, en paprika och ett kapkrusbär som ska omplanteras - jag har växthus. Idag fick jag min första mot-Covid-vaccination och jaaa det tog väl en dryg timme så fick jag feber. Känner mig vinglig nu så tror inte mycket på morgondagen, men hoppas ha ork nog att omplantera de köpta växterna....
Ett annat år är jag på banan igen med att fröså i februari
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Äsch i år har jag fått två tomater av grannen och min mor odlar sallat i min ena trädgård.Maria T skrev:
Jisses vad ni alla odlar och driver upp! Jag blir glad och lycklig i hjärtat av att läsa och titta på vad ni lyckats med (och inte, sånt funkar också). Mitt odlingsår är verkligen inget att skryta med - inte för att jag nånsin drivit upp annat än tomater, chili och nån "sommarblomma" men i år..... nä, inget på mina fönsterbänkar, ingen inspiration, ingen ork.
Ett annat år är jag på banan igen med att fröså i februari![]()
I min andra trädgård ska vi få avlopp så där vill jag inte odla i år för då kanske allt hamnar under jord.
Men nästa år...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
När jag läser beskrivningen så ska sorgmygglarver vara 5-7mm långa, dem jag har är 1-2mm helvita som flyter upp när man vattnar. Har knappt sett något som flygerKarlia skrev:
Ska ta ett kort senare ikväll , men efter att ha tittat på massa bilder på Google så är jag 99% att det är hoppstjärtar. Konstigt att dem hållt sig till gurkplantorna bara. Även fast mina plantor stått väldigt tätt
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Hoppstjärtar dyker gärna upp när plantan har det för blött. De ska inte skada växten, men låt den torka ut lätt så kommer du bli av med dem.mackee skrev: