437 095 läst ·
5 726 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Frågade den lokala pizzerian om jag inte kunde få "ett par" stora överblivna hinkar av dom för att odla lite sallad i eftersom sniglarna är hårda på den i landet. Det här är vad han kom med
Så nu måste jag ju odla ännu mer i hinkar, vilken otur 

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade väntat lite, om det inte är bondbönor som ska sås kallt. Jag bor i Skåne men har inte sått bönor än. Jag tycker att jorden känns kall.Karlia skrev:
Om du har en jordtermometer kan du ju kolla. 12 grader i jorden. Det är ju lite olika på olika jordtyper hur snabbt de värms upp.
Såklart du har rätt. Och jag kan läsa på påsar. Tydligen är inte mitt tålamod det bästa däremot
Hade en vän över och grillade igår. God mat, gott vin, trevligt sällskap. Det enda jag kunde tänka på var allt jag vill göra med trädgården. Och han försöker alltid vara intresserad, har tom sått egen chili för första gången i år. Men han är ingen odlarmänniska.. Jag får försöka skärpa till mig.
Hade en vän över och grillade igår. God mat, gott vin, trevligt sällskap. Det enda jag kunde tänka på var allt jag vill göra med trädgården. Och han försöker alltid vara intresserad, har tom sått egen chili för första gången i år. Men han är ingen odlarmänniska.. Jag får försöka skärpa till mig.
Lill72 skrev:
Odlade också sallat i krukor förra året i ena trädgården, pga sniglar. Det funkade jättebra.
Tänk så mycket du kan odla i alla dessa hinkar.
Det är väldigt bra att fråga på restauranger efter hinkar och annat. Oftast är de så glada över att någon vill ha det.
En anekdot:
För över 20 år sedan bodde jag i Malmö bredvid en korvmoj. Jag hade två hundar då också, fast andra än de jag har nu
. En dag ropade mannen i korvmojen på mig. Han hade rullat i hop alla påsar som korvbröden kom i och gav till mig. Perfekt till hundarna. Med jämna mellanrum fick jag en ny rulle påsar. Jag behövde inte köpa några påsar på flera år även efter att jag flyttat därifrån.
Karlia skrev:
Såklart du har rätt. Och jag kan läsa på påsar. Tydligen är inte mitt tålamod det bästa däremot
Du kan så sockerärtor och bondbönor. Bondbönor vill ha kall jord. Jag sådde bondbönor försent förra året och det gick inte.
Edit: Och sallat och rädisor.
Tack, då ska jag sätta igång
Bondbönor och sockerärtor har jag ju.
Det är inte ens mitt första trädgårdsland, gjorde ett till förra lägenheten. Entusiasmen är nog för att det är första gången i egen trädgård.. Om jag bortser från sommarstugan förstås.
Det är inte ens mitt första trädgårdsland, gjorde ett till förra lägenheten. Entusiasmen är nog för att det är första gången i egen trädgård.. Om jag bortser från sommarstugan förstås.
Lite OT men så gör jag när jag rensar kattlådan här hemma, använder tomma chipspåsar eller brödpåsar för jag tycker det är onödigt att ta en stor soppåse.Jiji skrev:
Odlade också sallat i krukor förra året i ena trädgården, pga sniglar. Det funkade jättebra.
Tänk så mycket du kan odla i alla dessa hinkar.
Det är väldigt bra att fråga på restauranger efter hinkar och annat. Oftast är de så glada över att någon vill ha det.
En anekdot:
För över 20 år sedan bodde jag i Malmö bredvid en korvmoj. Jag hade två hundar då också, fast andra än de jag har nu
. En dag ropade mannen i korvmojen på mig. Han hade rullat i hop alla påsar som korvbröden kom i och gav till mig. Perfekt till hundarna. Med jämna mellanrum fick jag en ny rulle påsar. Jag behövde inte köpa några påsar på flera år även efter att jag flyttat därifrån.
Jag också, och då tänker jag på denne snälle farbror som kommit på att jag behövde påsar. En väldigt omtänksam person som jag inte ens kunde prata ordentligt med eftersom vi inte hade något gemensamt språk. Jag var väldigt ensam och blev väldigt glad över den vänligheten. Förresten inser jag att det snarare är 30 år sen... Tiden går fort.Lill72 skrev:
Det är faktiskt att odla - och att ha en alldeles egen trädgård.Karlia skrev:
Lite lästips: In your garden, av Vita Sackville West. Brukar gå att hitta på antikvariat. Det finns fler i en serie. Det är trädgårdsspalter hon skrev i The Observer med start på 40-talet.
Jag har lila vallmo från Sissinghurst där hon bodde.
Jag har hört talas om henne, ska se om jag kan hitta boken. En väninna och jag funderade innan covid på att åka till Storbritannien och titta på trädgårdar. Frankrike och Monets trädgård besökte vi för två år sedan. Vi blev inte jätteimponerade men roligt var det. Vacker liten by fanns den i.
Sissinghurst är fantastiskt, men många tror att det är större än det är och då kan man ju bli besviken.
Monets trädgård har jag hört från flera håll inte riktigt är vad man hoppas.
Great Dixter skulle jag vilja se.
Monets trädgård har jag hört från flera håll inte riktigt är vad man hoppas.
Great Dixter skulle jag vilja se.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 010 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 010 inlägg
När värmen kom i söndags så fick de flesta tomaterna åka ut i växthuset.
Rotsellerin, lite kålplantor, majsen och lite lökar borde utplanteras. Av någon anledning har vi cirka 30 plantor broccolo romanesco också.
Och första sparrisen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rotsellerin, lite kålplantor, majsen och lite lökar borde utplanteras. Av någon anledning har vi cirka 30 plantor broccolo romanesco också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och första sparrisen.
Logga in
Skapa konto