436 838 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Vid vilken storlek på tomat och chili börjar ni tillsätta näring?
Det går otroligt segt för mina plantor i år... börjar tappa tålamodet.
Det går otroligt segt för mina plantor i år... börjar tappa tålamodet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
De ser väldigt blöta ut, det kan vara anledningen till att de växer långsamt. Jag brukar för det mesta inte tillsätta näring förräns de kommer ut, alternativt om de börjar se ljusgröna ut ca 5 veckor efter omplantering.J Jonobe skrev:
Precis nyvattnade på bilden, men du kan nog ha rätt. Fiberkrukorna dränerar nog inte som vanliga i plast. Aldrig mer fiberkrukor.Karlia skrev:
Det hade inte varit så pjåkigt faktiskt (hade man enkelt kunna foga om). Men det hände aldrig..kashieda skrev:
Jag med, går lite långsamt här med på sina håll (men det beror på jordproblem främst, som jag muttrat över).J Jonobe skrev:
Angående näring.. så kan jag tala om att de får inte näring när de är små här!
De klarar sig bra med den näringen i jorden (därför bra jord är viktigt - nä.. den behöver inte vara dyr o special.. bara inte giftig/dålig).
Varje gång du planterar om dem.. så räcker den nya energin i jorden i minst 3-4 veckor.. och då är det oftast dags att byta kruka igen! Har man dem väldigt länge.. i för liten kruka (som alla rötter sticker ut ur., och den börjar bli lite blek i färgen DÅ kan man ge lite tillskott av näring.. om man inte tänker plantera om snart).
Ger man dem näring när de är för små, klena rötter.. är risken att man ”bränner” dem och plantan dör.
Ser att vissa av dina fortfarande står dubbelt? Kanske får ny fart om de får egna krukor med ny jord.. (obs när du planterat om.. kan det ta ett par veckor innan det märks på ovansidan att de växer.. det mesta som sker vid ny jord i början.. är under marken.. dvs rötterna jobbar i nya jorden)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 636 inlägg
Fick en påse med frön till palettblad av en vän. Tänkte bara sätta några men fröna var ju obetydligt större än dammkorn och nu var det dags för omplantering, kommer inte råda brist på palettblad här iaf 
Planterade om lite paprika och en och annan tomat.
Logga in
Skapa konto
Planterade om lite paprika och en och annan tomat.
Logga in
Skapa konto
Jag blev avundsjuk på en granne som berättade att hon hade små tomater på sina plantor. Sedan kom jag hem och hittade den här.
Det kommer troligen inte att bli mer plats på det här bordet innan maj är över.
Logga in
Skapa konto
Det kommer troligen inte att bli mer plats på det här bordet innan maj är över.
Logga in
Skapa konto
Jag sådde bönor i helgen, zon 1. Kändes som bra timing med varmare, sol och en del regn i veckan generellt. Men som ni märker är jag en rookie - så om jag säger att det är dags bör du kanske väntaKarlia skrev:
Brist på gallring är nog en stor del av svaret... på bilden hade jag ändå rensat ur några - det var ännu värre för några dagar sedan. Så svårt att förmå sig att gallra när man inte har plats för dem... svärmor försöker ge tillbaka tomatsticklingarna jag gav henneSnigla skrev:
Jag med, går lite långsamt här med på sina håll (men det beror på jordproblem främst, som jag muttrat över).
Angående näring.. så kan jag tala om att de får inte näring när de är små här!
De klarar sig bra med den näringen i jorden (därför bra jord är viktigt - nä.. den behöver inte vara dyr o special.. bara inte giftig/dålig).
Varje gång du planterar om dem.. så räcker den nya energin i jorden i minst 3-4 veckor.. och då är det oftast dags att byta kruka igen! Har man dem väldigt länge.. i för liten kruka (som alla rötter sticker ut ur., och den börjar bli lite blek i färgen DÅ kan man ge lite tillskott av näring.. om man inte tänker plantera om snart).
Ger man dem näring när de är för små, klena rötter.. är risken att man ”bränner” dem och plantan dör.
Ser att vissa av dina fortfarande står dubbelt? Kanske får ny fart om de får egna krukor med ny jord.. (obs när du planterat om.. kan det ta ett par veckor innan det märks på ovansidan att de växer.. det mesta som sker vid ny jord i början.. är under marken.. dvs rötterna jobbar i nya jorden)![]()
I ett desperat försök att rädda tomatsäsongen har ju nu gallrat helt... men har inte plats för fler tomater inomhus (måste lämna spanplats till katten i varje fönster). Så nu har jag nog begått tomatfolkmord genom att plantera ut de svagaste och vekaste redan nu. Klarar sig en enda tomat så blir det nog någon form av tomathelgon av överlevaren.
Så flyttade jag de lyckliga överlevarna till fönstret där de kan överblicka sina släktingar i tomatgulag - då kanske de sätter fart
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mina tomater är avhärdade, funderar starkt på att plantera ut de som ska vara i kruka. Tomatpåle ska jag ha i år, de får vänta ett tag till. 20-literskrukor går i värsta fall att ta in, sätter jag något i marken så är de där.
En varm dag och jag vill göra klart allt
Borde ha lärt mig från tidigare år att det fortfarande kan bli kallt!
En varm dag och jag vill göra klart allt