J
Vid vilken storlek på tomat och chili börjar ni tillsätta näring?

Det går otroligt segt för mina plantor i år... börjar tappa tålamodet.

Unga tomat- och chiliväxter i bruna odlingskrukor på fönsterbräda med namnetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unga plantor av tomat och chili i torvjordkrukor vid ett fönster.
Skapa konto

O
Plockade ca 20 mördarsniglar från varmkompostens väggar precis efter nattens hällregn. Måste övervintrat/lagt ägg där, många var väldigt små. Inga ute i odlingarna som tur var...

Karlia
J Jonobe skrev:

[bild] [bild]
De ser väldigt blöta ut, det kan vara anledningen till att de växer långsamt. Jag brukar för det mesta inte tillsätta näring förräns de kommer ut, alternativt om de börjar se ljusgröna ut ca 5 veckor efter omplantering.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Karlia Karlia skrev:
De ser väldigt blöta ut, det kan vara anledningen till att de växer långsamt. Jag brukar för det mesta inte tillsätta näring förräns de kommer ut, alternativt om de börjar se ljusgröna ut ca 5 veckor efter omplantering.
Precis nyvattnade på bilden, men du kan nog ha rätt. Fiberkrukorna dränerar nog inte som vanliga i plast. Aldrig mer fiberkrukor.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag har inte haft tur med fiberkrukor, provade ett år, aldrig mer. Får det inte att fungera när krukan suger vatten. Förmodligen teknik som går att lära sig, jag återanvänder mina fyrkantiga i plast istället.

kashieda kashieda skrev:
Tänk på att det kan fräta bort fogarna, bara.
Det hade inte varit så pjåkigt faktiskt (hade man enkelt kunna foga om). Men det hände aldrig..

:thinking: undrar hur länge/hur mycket man skulle behövt.. (för att det skulle hänt).. brukar spraya med blomspruta.. låta sitta/rinna nån kvart-halvtimme och sedan gnugga med en indränkt svamp på själva fogarna.. och så skölja rent.

J Jonobe skrev:

[bild] [bild]
Jag med, går lite långsamt här med på sina håll (men det beror på jordproblem främst, som jag muttrat över).

Angående näring.. så kan jag tala om att de får inte näring när de är små här!
De klarar sig bra med den näringen i jorden (därför bra jord är viktigt - nä.. den behöver inte vara dyr o special.. bara inte giftig/dålig).

Varje gång du planterar om dem.. så räcker den nya energin i jorden i minst 3-4 veckor.. och då är det oftast dags att byta kruka igen! Har man dem väldigt länge.. i för liten kruka (som alla rötter sticker ut ur., och den börjar bli lite blek i färgen DÅ kan man ge lite tillskott av näring.. om man inte tänker plantera om snart).

Ger man dem näring när de är för små, klena rötter.. är risken att man ”bränner” dem och plantan dör.

Ser att vissa av dina fortfarande står dubbelt? Kanske får ny fart om de får egna krukor med ny jord.. (obs när du planterat om.. kan det ta ett par veckor innan det märks på ovansidan att de växer.. det mesta som sker vid ny jord i början.. är under marken.. dvs rötterna jobbar i nya jorden) :cool:

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Satsuki
Ungt grönt fikon omgivet av blad på en buske i solljus med suddig bakgrund av en trädgård.
Skapa konto

Blir fikon i år också! Första frukterna på just denna buske så det ska bli spännande att smaka (y)

• Gilla
  • Älska
ylven och 8 till
  • Laddar…
Sparris på en använd stekpanna på en spishäll med en sax och en oljeflaska i bakgrunden.
Skapa konto
Jordgubbsplantor som växer i ett växthus, med blommor och mogen jordgubbe synlig.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Jiji och 8 till
  • Laddar…
Fick en påse med frön till palettblad av en vän. Tänkte bara sätta några men fröna var ju obetydligt större än dammkorn och nu var det dags för omplantering, kommer inte råda brist på palettblad här iaf :D
Flera krukor med småplantor av palettblad, paprika och tomat på ett bord redo för omplantering.
Skapa konto

Planterade om lite paprika och en och annan tomat.
Omplanterade palettblad, paprika och tomater i krukor mot en röd trävägg med spaljé.
Skapa konto

• Omplanterade palettblad, tomat och paprika växter i krukor framför röd trävägg.
    Skapa konto
  • Nyplanterade palettblad och paprika framför röd trävägg med spaljé.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag blev avundsjuk på en granne som berättade att hon hade små tomater på sina plantor. Sedan kom jag hem och hittade den här.
Tomatplanta med små gröna tomater och blommor på ett bord inomhus.
Skapa konto

Det kommer troligen inte att bli mer plats på det här bordet innan maj är över.
Tomatplantor i krukor under växtljus på ett bord inomhus med utsikt mot en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Nog borde det gå att så bönor nu? Zon två. Eller vill de ha varmare ändå? (nytt trädgårdsland, jag vill komma igång!) Nyberett trädgårdsland med grå katt sittande mitt i jorden bredvid plantkärl med grönsaker.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J
Karlia Karlia skrev:
Nog borde det gå att så bönor nu? Zon två. Eller vill de ha varmare ändå? (nytt trädgårdsland, jag vill komma igång!) [bild]
Jag sådde bönor i helgen, zon 1. Kändes som bra timing med varmare, sol och en del regn i veckan generellt. Men som ni märker är jag en rookie - så om jag säger att det är dags bör du kanske vänta :thinking:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J
Snigla Snigla skrev:
Jag med, går lite långsamt här med på sina håll (men det beror på jordproblem främst, som jag muttrat över).

Angående näring.. så kan jag tala om att de får inte näring när de är små här!
De klarar sig bra med den näringen i jorden (därför bra jord är viktigt - nä.. den behöver inte vara dyr o special.. bara inte giftig/dålig).

Varje gång du planterar om dem.. så räcker den nya energin i jorden i minst 3-4 veckor.. och då är det oftast dags att byta kruka igen! Har man dem väldigt länge.. i för liten kruka (som alla rötter sticker ut ur., och den börjar bli lite blek i färgen DÅ kan man ge lite tillskott av näring.. om man inte tänker plantera om snart).

Ger man dem näring när de är för små, klena rötter.. är risken att man ”bränner” dem och plantan dör.

Ser att vissa av dina fortfarande står dubbelt? Kanske får ny fart om de får egna krukor med ny jord.. (obs när du planterat om.. kan det ta ett par veckor innan det märks på ovansidan att de växer.. det mesta som sker vid ny jord i början.. är under marken.. dvs rötterna jobbar i nya jorden) :cool:
Brist på gallring är nog en stor del av svaret... på bilden hade jag ändå rensat ur några - det var ännu värre för några dagar sedan. Så svårt att förmå sig att gallra när man inte har plats för dem... svärmor försöker ge tillbaka tomatsticklingarna jag gav henne :rolleyes:

I ett desperat försök att rädda tomatsäsongen har ju nu gallrat helt... men har inte plats för fler tomater inomhus (måste lämna spanplats till katten i varje fönster). Så nu har jag nog begått tomatfolkmord genom att plantera ut de svagaste och vekaste redan nu. Klarar sig en enda tomat så blir det nog någon form av tomathelgon av överlevaren.

Så flyttade jag de lyckliga överlevarna till fönstret där de kan överblicka sina släktingar i tomatgulag - då kanske de sätter fart :mad::devilish:

Utplanterade tomatplantor i jord i trälåda längs husvägg med stödnät.
Skapa konto
Tomatplantor i krukor vid fönster, nyligen gallrade, med namnskyltar och bakgrund av en trädgård i skymningen.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
topsiekret och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Mina tomater är avhärdade, funderar starkt på att plantera ut de som ska vara i kruka. Tomatpåle ska jag ha i år, de får vänta ett tag till. 20-literskrukor går i värsta fall att ta in, sätter jag något i marken så är de där.

En varm dag och jag vill göra klart allt:rolleyes: Borde ha lärt mig från tidigare år att det fortfarande kan bli kallt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.