maxmsm skrev:
Vissa soptippar(återvinningsanläggningar) har bra kompostjord att köpa, både löst och i säckar, Åstorp ska ha fin enligt en kompis.
Ja, de har jättebra jord.. där jag brukar köpa (y) tyvärr har de bara säckjord här.. på stället där jag bodde innan kunde man köpa "ett lass på kärran" också (inte bara säckar alltså).

Dock var den i "lösvikt" lite mer benägen att innehålla ogräs, men den var bra att ha ändå.. (till vissa saker).

P
Snigla Snigla skrev:
Ja, de har jättebra jord.. där jag brukar köpa (y) tyvärr har de bara säckjord här.. på stället där jag bodde innan kunde man köpa "ett lass på kärran" också (inte bara säckar alltså).

Dock var den i "lösvikt" lite mer benägen att innehålla ogräs, men den var bra att ha ändå.. (till vissa saker).
Jag har köpt lösvikt i Hbg några gånger och precis som du skriver så var det en hel del ogräs som kom upp ur denna.

På Trelleborg kommuns egna anläggningar (smyge och Anderslöv) så får man en kubik för 150kr tror jag det var.
Man kan välja att få 100% kompostjord eller blandat till hälften med matjord.

Det är ju riktigt prisvärt jämfört med jord på påse, men jag vet inte om jag vågar köpa sån jord efter att ha läst tråden om parkslide. Jag vill verkligen inte få in det i vår trädgård.

13th Marine 13th Marine skrev:
På Trelleborg kommuns egna anläggningar (smyge och Anderslöv) så får man en kubik för 150kr tror jag det var.
Man kan välja att få 100% kompostjord eller blandat till hälften med matjord.
Jo det var ungefär den prisklassen där vi köpte innan också, så mycket vi vågade lassa på släpet.. haha :)

Jag tror att någonstans utanför sjöbo (söderut).. så ska det finnas kompostjord på nån anläggning, den var för "stark" att använda som den var för sån odling jag gör nu.. men ja, den är väl till för att blanda lite själv kanske (spä ut i trädgården typ) :)

Dheri Dheri skrev:
Det är ju riktigt prisvärt jämfört med jord på påse, men jag vet inte om jag vågar köpa sån jord efter att ha läst tråden om parkslide. Jag vill verkligen inte få in det i vår trädgård.
Man kan få in massa skit i både trädgård och hus när man handlar någonstans (alltså, både när det gäller virke, träskivor, jord och gamla möbler..).. svampar, mögel, rotogräs bla bla bla.. man får försöka att låta bli att tänka på det värsta scenariot!

Annars blir du snart lika paranoid som mig :oops: jag övertänker saker till ve och förbannelse ibland (ska planeras in i minsta detalj med listor och undersökningar. Alla ev fel ska genomtänkas.. med ev lösningar.. osv).

När det väl, sedan, kommer till "kritan" och nått faktiskt blir gjort här (oavsett om det är av mig, maken eller hantverkare) då är jag helt plötsligt lugn som en filbunke.. och mina skräckscenarion stör mig inte längre.. för då är jag en jäkla bra problemlösare istället! :cool:

Så det är eg inte värt tiden att grubbla för mycket..

Odlingstråg med jord och etiketter för Pak Choi och Nyzeeländsk Spenat inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att så Pak Choi och Nyzeeländsk Spenat idag också..
Malarbarspenatens frön ligger i blöt tills imorrn.. (y)

Klart fuskigt med sådana jordpriser, 500 spänn för en skopa tar de här och den skopan är klart mindre än en kubik. :(

I morse när jag kom från jobbet hade de första tomatplantorna tittat upp ur jorden, nu ikväll var de nästan 3 cm långa. Det är växtkraft det! :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Klart fuskigt med sådana jordpriser, 500 spänn för en skopa tar de här och den skopan är klart mindre än en kubik. :(

I morse när jag kom från jobbet hade de första tomatplantorna tittat upp ur jorden, nu ikväll var de nästan 3 cm långa. Det är växtkraft det! :)
(like:et var för tomaterna, inte jordpriserna..) :cool:

Tur du förtydligade. :rofl:

Haha, tänkte väl det.. :p

Jag brukar inte odla så mycket blommor.. men jag utvecklas - och i år blir det lite (eller mycket, beroende på hur många som kommer ta sig..)

Det komiska med blomodling.. är att det ofta står 'plantera om i krukanär plantan är stor nog att hanteras' .. fasiken det är de ju aldrig!

Litet palettbladsskott i jord med etikett "PALETtblad 'Giant Exhibition'".
Skapa konto

Små palettblad plantor nyskolade i färgglada krukor.
Skapa konto

Här har jag skolat om mina palettblad.. jisses va smååååå de är ..vilket pillerjobb!

Både Anderslöv och smyge ligger ju relativt söder om Sjöbo, fast något mer sydväst.
Där är en skopa en halv kubik.

Här är en bild på mammas potatis som hon lite otaktiskt förvarat i en varm skrubb.
Långa groddar på potatisar som förvarats i en varm skrubb, med diverse förrådsföremål runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Miss_Spyro och 2 till
  • Laddar…
Sådär har jag själv aldrig gjort, nehej då, absolut inte... :oops:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
(y) jag tror hon blir gladare av att höra att hon inte är ensam.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.