436 797 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Lite för tidigt om du inte har tillskottsvärme i växthuset.Staffan2000 skrev:
Dagarna kan säkert vara varma nog i växthuset, om vädret är ok.men blir fort kallt kvällstid.. och både chilisarna och tomater gillar värme och så jämn temp som möjligt.. (chilisarna är kinkigast).
Det är alltid lurigt att bestämma sig när de ska ut.. (vädret blir inte alltid som man planerat)
oavsett, de tål inte frost.. och chilisarna vill inte ha under 10 grader ..tomater vill inte heller ha lägre, men kan klara neråt 5-6 vid kris (men allt avstannar i växtlighet)
kom ihåg att oavsett när de ska ut.. kom ihåg o vänja dem vid utemiljön först nån vecka.. (ställa ut dem några timmar per dag.. lite längre varje dag)
Jag grävde upp jord från tomten. Såg mörk och ”fet” ut.
kan man plantera tomaterna rakt ner i marken när det blivit varmare eller kör man stora krukor rakt av?
Förra året fick jag en enda liten skittomat men detta året ska det bli massor
kan man plantera tomaterna rakt ner i marken när det blivit varmare eller kör man stora krukor rakt av?
Förra året fick jag en enda liten skittomat men detta året ska det bli massor
stora/högväxande tomater.. minst 10 l kruka/hink.. men det är minimum och kräver lite mer vattning mitt i sommaren (och näring). Ju större kruka de kan få, desto gladare blir de..S SvanteC skrev:
Har mina i typ 18-25 l krukor (både chilisar o tomater.. en planta i vardera)
..mindre tomatplantor (busk tex) får ta 5-10 l hinkar/krukor,. (Om jag inte har några större lediga).
Man kan plantera tomaterna direkt i jorden. Men om man har jorden som tomaterna växer i något upphöjd så värms den lättare av solen. Så odlingslådor eller stora krukor är bra. Jag brukar använda 20-liters murarhinkar från biltema som krukor. Bara att borra hål i botten och fylla med gödslad jord.
Funkar utmärkt att ta frön så, inte alltid det blir vad man önskar.. men brukar bli ok ändå!D09 skrev:
vore grymt med ett uterum
hur många tomatplantor kan man ha i samma kruka?
jag gjorde ett litet försök när jag gjorde sallad sist och gröpte ur allt kött ( fröna ) ur tomaterna och det blev hur mycket som helst. Öste ner ett gäng i några olika mindre krukor och jäklar vad det tog sig.
misstänker dock att de kommer att bråka om näringen
En planta (vanlig högväxande tomat) behöver minst en 10 l egen kruka i slutänden.. och de bör delas innan rötterna krånglar ihop sig för mycket!
Men man kan gott vänta tills de fått sina första karaktärsblad.. (första bladen som kommer, kallas hjärtblad)
men om suget att dunige vill spara alla.. börja rycka upp/sålla de du vill ta bort redan nu.. så de andra får mer plats.
Sniffa på murarhinkarna innan du köper dem (oavsett var du väljer att köpa dem) , vissa luktar extremt kemiskt starkt/fränt.. så man knappt står ut. Deras plast är inte alltid så bra för ärbar odling..
..finns dock likvärdiga kärl på granngården som de kallar för foderhinkar (livsmedelsgodkända).. och fyrkantiga stora på dollarstore.. som båda har ”snällplast” (om det nu finns sådan)
..finns dock likvärdiga kärl på granngården som de kallar för foderhinkar (livsmedelsgodkända).. och fyrkantiga stora på dollarstore.. som båda har ”snällplast” (om det nu finns sådan)
Nej nu var jag otydlig. De ska planteras ut i marken. Men det är ju ett par veckor innan det sker. Behöver jag ha större kruka innan dess?Snigla skrev:
stora/högväxande tomater.. minst 10 l kruka/hink.. men det är minimum och kräver lite mer vattning mitt i sommaren (och näring). Ju större kruka de kan få, desto gladare blir de..
Har mina i typ 18-25 l krukor (både chilisar o tomater.. en planta i vardera)
..mindre tomatplantor (busk tex) får ta 5-10 l hinkar/krukor,. (Om jag inte har några större lediga).
Ah, beror lite på tiden och deras strlk. Troligen klarar de sig om de får näring och vatten (ju större de är, ju oftare får du se över vattningen om det är soligt).. om de bara står upp utan o ramla..S SvanteC skrev:
Men om det kommer dröja en månad till utplantering...så skulle jag nog gett dem en större kruka innan! Mest för att de ska fortsätta utveckla rötter.. så att de har bra förutsättningar när du planterar ut dem i jorden.
Tack för insikten. Ja än så länge är de inte så stora, och här i södra Halland behöver det nog inte dröja allt för länge innan de kan sättas ut.Snigla skrev:
Ah, beror lite på tiden och deras strlk. Troligen klarar de sig om de får näring och vatten (ju större de är, ju oftare får du se över vattningen om det är soligt).. om de bara står upp utan o ramla..
Men om det kommer dröja en månad till utplantering...så skulle jag nog gett dem en större kruka innan! Mest för att de ska fortsätta utveckla rötter.. så att de har bra förutsättningar när du planterar ut dem i jorden.![]()
..just nu ser de ut och stå braS SvanteC skrev:
(såklart, de tackar ju inte nej till större kruka/mer jord om du frågar dem
Avvakta och ta nytt beslut om nån vecka .. (då ser du om de växer mycket.. och hur din plan för utplantering ser ut)
Gurkfrön är mycket större än tomatfrön. De gror snabbare och därför sår man ofta gurka senare. Jag har för mig att jag sett rådet att så gurkfrön i gödslad jord medan tomatfrön bör sås i såjord. Sedan vilken betydelse det har för en amatörodlare vet jag inte.D09 skrev:
Om frågan gällde att så i samband med att man gör sallad som du skrev om med tomaterna tror jag inte att det fungerar. Normalt skördar man gurka innan den är mogen som frukt betraktat. Gurka man köper i affären hittar man inga frön i.
ha ha då var det inte frön jag sparadeA Avemo skrev:Gurkfrön är mycket större än tomatfrön. De gror snabbare och därför sår man ofta gurka senare. Jag har för mig att jag sett rådet att så gurkfrön i gödslad jord medan tomatfrön bör sås i såjord. Sedan vilken betydelse det har för en amatörodlare vet jag inte.
Om frågan gällde att så i samband med att man gör sallad som du skrev om med tomaterna tror jag inte att det fungerar. Normalt skördar man gurka innan den är mogen som frukt betraktat. Gurka man köper i affären hittar man inga frön i.