Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan!

Jag tänkte odla lite grönsaker i några pallkragar jag fått tag på. Har även ett gäng pallar. Tanken uppstod att jag skulle ställa en pall på gräsmattan, och pallkragar på den. På så vis skulle jag slippa en del ogräs, samt att jorden skulle värmas upp fortare.
Har jag kommit på något nytt, eller är det så man gör?

Herr gurka.
Hehe den är inte kass, den fungerar bra :)
Allt är lite en smaksak bara på hur man vill tackla vissa problem med odling..

Har inte jorden i pallkragen markkontakt, så torkar den ur lite snabbare än annars (lite mer vattning krävs). Men det gäller för mig med som har markduk och nät under pallkragarna.. (jag har de två pga sork/mullvad och ogräs).

Fördelen med att få upp pallkragen liten från marken är att troligen kommer själva pallkragen hålla längre :) ..och skulle du tex ställa dina odlingar på ett ställe där det är mycket stora träd (som har stora vattensökande rötter).. så kommer de inte lika lätt in i dina odlingar .. de har ju liksom luft/pall att försöka hitta igenom innan de hittar in till vattnet i din odling!

En nackdel (även för mig som har markduk) till är också att man förlorar lite trädgårdsarbetare.. dvs daggmasken och andra kryp som hjälper dig med jorden du odlar i.. de har lite svårt att ta sig dit (jag själv brukar lägga dit daggmaskar jag hittar på annat håll.. så jag har numer lite mask i alla lådor.. fyller också på med löv och sånt på hösten så att de har lite "skrutt" att äta och gosa runt i.. som förmultnar över tid).

Nått du ska tänka på är att du troligen behöver lite väv i botten så inte jorden rasar ut i pallen.. (då mister du ju funktionen med att ha dem på pall..). Samt att du måste bestämma lite på förhand hur många pallkragar på höjd du tänkt dig.. (går åt ca 200 liter jord på krage när man fyller)..

Så du får fundera lite på vad du ska/vill odla!

Bifogar några bilder, så kan du se lite vilka grönsaker som behöver vad :)

Odlingstabell för olika grönsaker med en pallkrage, vattenkanna och växande växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på grönsaksplantor i fokus med en odlingstabell för olika grönsaker i bakgrunden.
Skapa konto

Blåbärsbuske med mogna bär och gröna blad, odlingsinformationstabell i bakgrunden.
Skapa konto

Happy odling (y)

• Gilla
hrt och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tackar för svaren.
Så här blev det! Jag passade på att lägga i det gödslade höet när jag gav kaninerna nytt. Det borde vara mumma för mitt självhushåll.
Träkomposteringslådor med gödslat hö i trädgården, bredvid ett växthus.
Skapa konto

• Gilla
Vildparti och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tackar för svaren.
Så här blev det! Jag passade på att lägga i det gödslade höet när jag gav kaninerna nytt. Det borde vara mumma för mitt självhushåll.
[bild]
Ser bra ut, kanske lite mer jord.. beroende på vad du ska odla? (ja, den ena har ju inte jord alls än.. ser bara grundgödslingen.. men jag menade djupet på den andra.. det är bara en pallkrage jord trots att du har två på höjden.. *nyfiken*)

Ser ett växthus också... :D dubbel odling ;) både inne o ute !

Staffans2000
Jord kommer.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nu börjar jag bli färdig med planen för året, vad som skall odlas i kragarna :)

Kålsidan var den jag kikade mest på.. inte odlat så mycket sånt innan! Någon ströplanta bara.. i år ska jag göra ett riktigt försök på det jag gillar..

Försökte hitta 4 likvärdigt höga grödor för 4 pallkragar på rad (som kan få fiberduk.. mot kålätare!).

Blir en pallkrage av varje:
- Blomkål
- Romanesco
- Röd savojkål
- Broccolirybs (tror jag, kan hända den får byta plats i slutänden)

Sedan blir det svartkål och grönkål på annat håll.. (i pallkragar/odlingskragar som ej är på plats än :oops:).

Kålroten får en egen låda i vår ursprungliga pallkragesamling :)

...sedan ska jag sätta brysselkål någonstans också.. men vet inte riktigt hur de vill stå., med ljus och vatten osv och om de ofta blir angripna av nått.. (måste googla lite tror jag!) (y)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nya lådor byggda!
[bild]
De till höger innehåller sedan tidigare sparris, så lådorna byggdes runt om. De vänstra kommer det planteras jordgubbar i.
Gången ska stenläggas.
vad har du för mått på lådorna? Både längd, bredd och höjd. :)

@Lane insidan av lådan är som insidan av en pallkrage (de till höger ersätter murkna pallkragar).
De är byggda av 45x170 om jag inte minns fel på höjden.

Så ca 2480x880x340 tror jag det var.

Fadai
Snigla Snigla skrev:
Nu börjar jag bli färdig med planen för året, vad som skall odlas i kragarna :)

Kålsidan var den jag kikade mest på.. inte odlat så mycket sånt innan! Någon ströplanta bara.. i år ska jag göra ett riktigt försök på det jag gillar..

Försökte hitta 4 likvärdigt höga grödor för 4 pallkragar på rad (som kan få fiberduk.. mot kålätare!).

Blir en pallkrage av varje:
- Blomkål
- Romanesco
- Röd savojkål
- Broccolirybs (tror jag, kan hända den får byta plats i slutänden)

Sedan blir det svartkål och grönkål på annat håll.. (i pallkragar/odlingskragar som ej är på plats än :oops:).

Kålroten får en egen låda i vår ursprungliga pallkragesamling :)

...sedan ska jag sätta brysselkål någonstans också.. men vet inte riktigt hur de vill stå., med ljus och vatten osv och om de ofta blir angripna av nått.. (måste googla lite tror jag!) (y)
Min erfarenhet är att svart-, och grönkål angrips mest. Iaf min blomkål har klarat sig rätt bra.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kål brukar inte gilla när det är för varmt, så nät är bättre än duk. Tipsar om Ikeas gardin Lill, tror den kostar typ 30 spänn? Är i princip ett nät. Funkar fint här hemma, jag får skarva två eftersom jag odlar i större sargar. Tänk på att nätet/duken aldrig får röra vid plantan bara för då lägger de små *&#% ägg genom. Nätet lossnade för mig förra året, över en helg när jag inte var hemma. Sen var det ajöss med typ 10 stora plantor vitkål, bara rester kvar :cry:

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Först och främst, sparrisen hälsar
En sparris som sticker upp ur jorden bredvid ett svart växthusunderlag med porös struktur.
Skapa konto

Sedan har vi förberett växthuset för i år.
Inuti ett växthus med förberedda odlingslådor, en vattenkanna och solljus som strilar in.
Skapa konto

Samt utökat ett land.
Trädgård med nyligen utökat odlingsland och växthus i bakgrunden, person som arbetar i trädgården.
Skapa konto

Vi hittade även ett en spännande larv i gödslet
En larv som ska bli en noshornsbagge i gödsel med en persons hand som pekar.
Skapa konto

Ska bli en noshornsbagge när den är stor.

• Gilla
MariaiÖstergötland och 5 till
  • Laddar…
Karlia
När dottern var liten hittade vi liknande larv i en stor kruka. Lärde mig att den levde som larv i flera år innan den blev skalbagge. Spännande!

Härligt med så mycket utrymme för odling!

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Har varit 17 grader varmt här och sol idag (y), så jag passade på att skura lite hinkar/krukor inför planteringen i slutkrukor!

Rengjorda planteringskrukor och hinkar på en solig altan med röd lada i bakgrunden.
Skapa konto

.. nu börjar vindarna komma inför morgondagen (ska tydligen bli rejält blåsigt) så jag går in.. känner mig genomblåst ;):p:cool:

Ska så lite gurkor/melon och blommor..

• Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Idag rensade jag kanoten, så nu kan där växa upp lite lökväxter och mynta.

En grön kanot fylld med jord och unga lökväxter samt solcellslampor i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jag noterade också att gräslöken har överlevt vintern.

Gröna gräslöksskott som spirar upp från brun död vegetation efter vintern.
Skapa konto

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.