45 182 läst ·
496 svar
45k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Jag är extremt allergisk mot katter och vissa hundar. Har frågat om detta, men jag får det inte. Dessutom måste det göras mot ett djurslag i taget. Och man riskerar att bli rejält sjuk under processen,Pellegnillot71 skrev:
Hade en arbetskamrat som var extremt allergisk mot många saker såsom katter hundar hästar. Han genomgick ett immuniseringsprogram för att bli av med allergin. Det låter som något du skulle undersöka. Kan ju inte vara roligt att gå omkring med ångest hela sommaren. Och vart du än flyttar så kommer det att finnas katter.
Har bara hört om en person som har fått detta, och det var en person som drev stall, nödvändigt med katt mot mössen tydligen.
Pälsdjur kan man undvika, tycker läkarna. Värre med pollen och bin.
Jag kan inte få det privat, alltså inte ens om jag är beredd att betala själv.
Säg inte det. Putin har flera katter och skulle nog göra processen kort med glykolmannen.L Lazzeman skrev:
Likadan med Trump, för han är en erkänd "pussylover".😎
Även om de söta små Tyskterrierna bara är på egna tomten så har ägaren ansvar för deras agerande så det blir vacker att pynta upp allt de biter ihjäl. De kommer dessutom också att bita ihjäl alla fåglar och söta kaniner de träffar på. Tyskterrier är en dödsmaskin som är fullt jämförbart med katter, men de senare låter i alla fall bli får och rådjur.returen skrev:
För övrigt, vi har ingen rabies i Sverige och de andra smittorna som rapporteras sprids i första hand av vilda djur. Hur ska vi göra med dem?
Jag tycker att katthatare ofta verkar hata naturen och det fria. De verkar vilja att trädgården ska vara lika kontrollerad som insidan av huset. Att även möss och råttor kan ta sig in via öppna dörrar låtsas de inte om. Kanske är det just katterna som håller dem borta, har ni tänkt på det?
Nu är inte jag katthatare och har aldrig sagt något som styrker denna tes. Jag försöker lösa problematiken utan hat och kommer lägga ner tusentals kronor på att få livet att fungera för mig och min familj. Du har absolut ingen aning om jag är naturhatare eller inte, det är jag inte.ylven skrev:
Även om de söta små Tyskterrierna bara är på egna tomten så har ägaren ansvar för deras agerande så det blir vacker att pynta upp allt de biter ihjäl. De kommer dessutom också att bita ihjäl alla fåglar och söta kaniner de träffar på. Tyskterrier är en dödsmaskin som är fullt jämförbart med katter, men de senare låter i alla fall bli får och rådjur.
För övrigt, vi har ingen rabies i Sverige och de andra smittorna som rapporteras sprids i första hand av vilda djur. Hur ska vi göra med dem?
Jag tycker att katthatare ofta verkar hata naturen och det fria. De verkar vilja att trädgården ska vara lika kontrollerad som insidan av huset. Att även möss och råttor kan ta sig in via öppna dörrar låtsas de inte om. Kanske är det just katterna som håller dem borta, har ni tänkt på det?
Men poängterar ytterliggare en gång att vi bor i en väldigt stor stad med stora byggnader och mycket bilar omkring vårt kvarter. Vårt kvarter är inklämt mycket centralt, just jag råkar ha en grönskande trädgård som katterna förmodligen gillar.
Att jag och flertalet andra bygger bort problemet är inte något att se ned på. Vi löser ett problem som du inte verkar ha empati inför och det har inte med "det fria" att göra.
Katterna här är intensiva och flera till antalet. Det handlar inte om en enkel promenad några gånger i månaden. Och det verkar vara fler än jag som haft intensiva besök av katter. Många svar här tyder på att flertalet människor har samma problem och försökt lösa det med stängsel eller djurvänliga kattskrämmor.
Vi har pool, utekök, utesoffor, matbord, pergola och odlingar. Det är en vanlig men ganska välhållen villaträdgård, inget naturreservat.
Intressant att du kanske inte klipper gräsmattan i din trädgård och låter rådjuren äta upp i dina odlingar. Men så vill inte jag har det, och jag är inte naturhatare för det.
Åter igen så spårar denna tråd. Jag vill bara ha tips på effektiva stängsel.
Redigerat:
Jag är ganska säker på att @ylven Inte hade dig i åtanke.M Miomin skrev:Nu är inte jag katthatare och har aldrig sagt något som styrker denna tes. Jag försöker lösa problematiken utan hat och kommer lägga ner tusentals kronor på att få livet att fungera för mig och min familj. Du har absolut ingen aning om jag är naturhatare eller inte, det är jag inte.
Men poängterar ytterliggare en gång att vi bor i en väldigt stor stad med stora byggnader och mycket bilar omkring vårt kvarter. Vårt kvarter är inklämt mycket centralt, just jag råkar ha en grönskande trädgård som katterna förmodligen gillar.
Att jag och flertalet andra bygger bort problemet är inte något att se ned på. Vi löser ett problem som du inte verkar ha empati inför och det har inte med "det fria" att göra.
Katterna här är intensiva och flera till antalet. Det handlar inte om en enkel promenad några gånger i månaden. Och det verkar vara fler än jag som haft intensiva besök av katter. Många svar här tyder på att flertalet människor har samma problem och försökt lösa det med stängsel eller djurvänliga kattskrämmor.
Vi har pool, utekök, utesoffor, matbord, pergola och odlingar. Det är en vanlig men ganska välhållen villaträdgård, inget naturreservat.
Intressant att du kanske inte klipper gräsmattan i din trädgård och låter rådjuren äta upp i dina odlingar. Men så vill inte jag har det, och jag är inte naturhatare för det.
Åter igen så spårar denna tråd. Jag vill bara ha tips på effektiva stängsel.
Jag tycker det framgått att du inte efterfrågat metoder att ha ihjäl katterna utan helt enkelt hålla dem ute, så ingen skugga ska väl falla över dig.M Miomin skrev:
Sorry för att ha bidragit till att spåra ur tråden. Jag tycker bara det är så trist att Nissens går in i alla trådar som handlar om att freda sin tomt från katter och beskriver sitt hat för katter och hur de bäst elimineras, gärna också genom att ägarna till katterna inte vet var de tar vägen.M Miomin skrev:
Vägen framåt, hoppas jag, är att de som har kattproblem kan prata med kattägare och man tillsammans hittar en lösning som fungerar. Alla problem är olika och det finns nog ingen lösning som funkar för alla.
Jag skulle verkligen hoppas att alla som har problem försöker att prata med kattägarna och att alla kattägare tar detta på allvar och försöker hjälpa till att lösa problemen. Många kattägare vill att katten ska få vara ute vilket också har stöd i lagen, och med villaområden med stora tomter funkar det oftast ganska bra. I vissa fall är det väldigt olämpligt att ha en utekatt.
Där jag bor är tomterna stora, 1000-3000kvm och här finns räv, grävling, rådjur och (inte på min tomt men några 100m bort) även bäver (fast jag har bara sett vad de gnagt på och inte själva djuren). Givetvis ekorrar, fåglar mm. Det är trevligt med djur men vissa vill man inte ha konstant i trädgården. Vår katt är nog 75% av tiden i vår egen trädgård, då och då på de 4 närmsta grannarnas trädgårdar, varav iallafall 2 är tidigare kattägare som snarare tycker det är trevligt att ha en katt. De andra två har vi frågat och de har inte haft synpunkter. Jag har en airtag på katten så jag har hygglig koll var den rör sig. Om man håller katten inne när fågelungarna är flygfärdiga samt natt, gryning osv samt släpper ut katten när den är mätt så minskar risken att den fångar fåglar. De flesta kattägare vinner på att de inte fångar fåglar, då fåglar ofta har sjukdomar som kan drabba katten.
Mitt tips; Våga prata med grannar som har katt, om min katt förstör för grannar så vill jag gärna veta det, annars kan jag inte hjälpa till och lösa problemet. Jag skulle hoppas de flesta vill hjälpa till om deras husdjur, barn eller annat skapar störningar för grannar och medmänniskor. Det är mycket trevligare än att vara förbannad och gillra fällor.
Och som sagt, av dina inlägg förstår jag att du bara vill stänga dem ute, vilket du är helt i din rätt till och jag hoppas att iallafall någon av kattägarna kan ge dig ett bidrag för kostnader för staketen.
Japp, det du missade som jag en gång i tiden hade problem med var att de pinkade på mina möbler och dynor på uteplatsen. Det luktar vedervärdigt och det är omöjligt att få bort odören…returen skrev:
Har inget emot katter de är suveräna på att hälla råttor borta, iofs bara de fyrbenta.
Men katter associeras ofta med olägenheter
-hårar ner dynor
-skiter i sandlådor och rabatter
- tar och dödar söta kaniner och fåglar
-sprider smitta tex zoonoser -rabies som också är en epizooti, salmonella, toxoplasmos och vissa antibiotikaresistenta bakterier som MRSA, MRSP och ESBL samt vissa parasiter.
Komma tillrätta med detta är inte lätt
Man kan ju,
ta bort ägarna
ta bort katterna
skaffa en eller två små söta tyska jaktterriers.
Bästa är om man kan få ägarna att flytta till ett område där katter är ett obligatoriskt innehav.
De verkar ju ändå vara helt likgiltiga för vad själva katten då den får springa omkring på stan utan tillsyn likt en 12.-årig gängkriminell.
Det är troligen lättare att få fred i Ukraina för att inte säga hela världen än att få en consensuslösning grannar mellan när det gäller katthållning.
När kattägarna ignorerar det helt så kan man ju inte bara acceptera det och köpa nya prylar hela tiden.
Det är förstås väldigt tråkigt. Sen brukar jag lägga mina dynor i en dynlåda eller ta in dem så fort jag inte nyttjar dem, då det annars blir smuts, fågellort och mycket annat på dem. Men absolut förstår jag att det inte är kul. Det är konstigt att en katt kissar i en sittgrupp, normalt bör inte kastrerade katter kissa så om de är uppfödda för att vara inomhus. Okasterade hankatter kan markera på ganska underliga platser. Nu får man inte ha okastrerade katter lösa, så jag skulle hoppas och tro att just detta problem är betydligt mindre nu. Ser man en okastrerad katt fritt så ska man absolut ta kontakt med ägaren och påpeka att detta inte är ok, den får inte gå ut. Tyvärr kan hankatter som kastreras efter att de blivit könsmogna ta med endel av detta med att markera revir osv även efter de är kastrerade. Kastrerade katter rör sig även inom betydligt mindre områden.Nissens skrev:
Och då är det enligt dig ok att ta till glykolen, är det det vi missat eller? Kan du inte sluta nu? Det finns inget försvar för det du skrev då. Det enda du kan göra är att göra avbön och säga att du ångrar vad du skrev. Försök inte försvara det.Nissens skrev:
Synd. Min kompis var norrman. Trodde det även var vanligt i Sverige. Ja, han blev så sjuk så de ville avbryta, men han blev bättre och fick gå över till nästa djur....Snnica skrev:
Jag är extremt allergisk mot katter och vissa hundar. Har frågat om detta, men jag får det inte. Dessutom måste det göras mot ett djurslag i taget. Och man riskerar att bli rejält sjuk under processen,
Har bara hört om en person som har fått detta, och det var en person som drev stall, nödvändigt med katt mot mössen tydligen.
Pälsdjur kan man undvika, tycker läkarna. Värre med pollen och bin.
Jag kan inte få det privat, alltså inte ens om jag är beredd att betala själv.
för tvåbenta fungerar pitbull bättreylven skrev:
Även om de söta små Tyskterrierna bara är på egna tomten så har ägaren ansvar för deras agerande så det blir vacker att pynta upp allt de biter ihjäl. De kommer dessutom också att bita ihjäl alla fåglar och söta kaniner de träffar på. Tyskterrier är en dödsmaskin som är fullt jämförbart med katter, men de senare låter i alla fall bli får och rådjur.
Helt rätt. Det var en generell kommentar.Intet skrev:
Jag tycker stängseltanken är bra, har tom tipsat om Alloxnätet längre upp.
https://www.byggahus.se/forum/threads/objudna-katter-staengseltips.544856/post-6157407