Nissens
J JohanLun skrev:
Jag känner att Nissens bryter mot flera av forum reglerna då jag tycker det är på sin plats att anmäla honom. Jag stödjer helt det.
Jag har inte brutit mot någonting, har heller inte ägnat mig åt personangrepp.

Är också glad att jag har ett rent samvete. 😊

Jag släpper detta helt, du kommer aldrig att få insikt ändå. 😊

Jag har full empati för ts, och det han utsätts för är beklagligt.

Redigerat:
Jag har för mig att jag såg en tråd liknande denna för något år sedan där kattägaren blev stämd av den berörda grannen.
Tingsrätten ansåg att det låg i kattens natur att vandra omkring så målsäganden förlorade.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Att något varit historiskt betyder ju så klart inte att det behöver vara så framgent. Men fritt strövande tamkatter har funnits i den svenska kulturlandskapet i tusetals år.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Du verkar som sagt inte förstå att det är kattägarna som behanddlar ts illa, samtidigt har du all världens empati för kattägare som får ta konsekvenser av sitt handlande. Minst sagt märkligt.

Det är knappast kriminellt att lämna in en katt till en organisation som tar hand om herrelösa djur, då är det som ts med familj utsätts för mycket värre.
Men det rättfärdigar ändå inte att på icke lagligt sätt göra som du föreslår. Tänk på all oro och elände det orsakar när katten är försvunnen. Hur dumt man än tycker kattägaren agerar är det inte rätt att göra så. Plus att katthem har verkligt hemlösa katter att ta hand om utan att något jävlar pucko sliter bort halsband och lämnar in katter som egentligen har ett hem.
Finns inget bra i det sätt du tycker är bra. Om du tycker det är bra sätt, så säger det mycket om dig

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte brutit mot någonting, har heller inte ägnat mig åt personangrepp.

Är också glad att jag har ett rent samvete. 😊
§ 5.14 Följ svensk lag
§ 5.15 Djurvänner

I Byggahus forum är vi också djurvänner och uppmanar inte till djurplågeri av något slag
Du har beskrivit sätt att ta kol på katter eller att stjäla och försvåra identifiering av icke förvildade katter.

Jag ser det inte som omöjligt att dessa uppmaningar är lagbrott dessutom.
Ställa ut glykol, är det verkligen lagligt? Eller inte djurplågeri?

Sno en katt, ta av halsband och lämna in på ett shelter? Är inte detta olagligt om man vet att katten inte är förvildad?

Hur kan detta ge ett rent samvete? Eller du menar att det du skriver man kan göra är något du aldrig skulle överväga göra själv? Varför skriver du då dessa saker???

Personangrepp, som du påstår andra gör på dig... Vi är flera som har citerat det du själv skrivit. Hur kan det vara ett personangrepp att upprepa vad du själv skriver? Du drar ju ned dig själv i skiten!

Däremot har du skrivit att personer här på forumet är djurplågare för att de har eller har haft en katt, i vissa fall verkar personerna inte ens ha egna utekatter - då är det närmare förtal att beskriva dem som djurplågare.

Nissens Nissens skrev:
Jag släpper detta helt, du kommer aldrig att få insikt ändå. 😊

Jag har full empati för ts, och det han utsätts för är beklagligt.
Men, bra att du släpper detta helt nu.

Och jag förstår visst. Jag har absolut företåelse för att det är jobbigt att ha en granne som har en katt som ställer till det för någon och sen inte vill ta ansvar. Jag kan dock inte ta på mig vad andra gör. Du vet inte alls vad jag skulle göra om en granne kom till mig med detta problem.

Du har däremot beskrivit vad du funderar på att göra om eller när du har ett sådant problem och det är sådant som är djurplågeri och strider mot lagen.

Empati är förresten inte enbart att ta någons parti eller förstå någon som tycker samma sak. Du visar ingen empati alls med vare sig katters ägare eller katter.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Att något varit historiskt betyder ju så klart inte att det behöver vara så framgent. Men fritt strövande tamkatter har funnits i den svenska kulturlandskapet i tusetals år.
Jag håller med.
Det är ju inte trevlig att ha katter som gör sina behov i landen och markerar sina revir bara för att det ligger i katten natur.
Det är ju ett svårlöst problem.
Bor själv i villa med kattproblem.
Jag funderar ibland varför skaffar man sig en katt som är ute på dagarna och som kommer hem på natten då husse och matte sover.
Man umgås ju inte så mycket med sitt husdjur.

• Gilla
Händig i hemmet
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Du har beskrivit sätt att ta kol på katter eller att stjäla och försvåra identifiering av icke förvildade katter.

Jag ser det inte som omöjligt att dessa uppmaningar är lagbrott dessutom.
Ställa ut glykol, är det verkligen lagligt? Eller inte djurplågeri?

Sno en katt, ta av halsband och lämna in på ett shelter? Är inte detta olagligt om man vet att katten inte är förvildad?

Hur kan detta ge ett rent samvete? Eller du menar att det du skriver man kan göra är något du aldrig skulle överväga göra själv? Varför skriver du då dessa saker???

Personangrepp, som du påstår andra gör på dig... Vi är flera som har citerat det du själv skrivit. Hur kan det vara ett personangrepp att upprepa vad du själv skriver? Du drar ju ned dig själv i skiten!

Däremot har du skrivit att personer här på forumet är djurplågare för att de har eller har haft en katt, i vissa fall verkar personerna inte ens ha egna utekatter - då är det närmare förtal att beskriva dem som djurplågare.

Men, bra att du släpper detta helt nu.

Och jag förstår visst. Jag har absolut företåelse för att det är jobbigt att ha en granne som har en katt som ställer till det för någon och sen inte vill ta ansvar. Jag kan dock inte ta på mig vad andra gör. Du vet inte alls vad jag skulle göra om en granne kom till mig med detta problem.

Du har däremot beskrivit vad du funderar på att göra om eller när du har ett sådant problem och det är sådant som är djurplågeri och strider mot lagen.

Empati är förresten inte enbart att ta någons parti eller förstå någon som tycker samma sak. Du visar ingen empati alls med vare sig katters ägare eller katter.
Nu är du och gräver i halvdecennium gamla saker igen som aldrig varit någon hemlighet för någon. Vid den tiden var jag -liksom ts är nu - utsatt för kattägare som förstörde för grannskapet och tog inget ansvar för det. Tror sjutton att man blir irriterad på sådana människor.

Hade jag haft det du har på ditt samvete så hade jag inte sovit gott på nätterna - för jag känner empati.

Ta ansvar för det du håller på med istället för att sprida en massa negativa grejor om sndra, det gör inte det du håller på med bättre.

J
Nissens Nissens skrev:
Nu är du och gräver i halvdecennium gamla saker som aldrig varit någon hemlighet för någon.
Vad menar du med det?
Nissens Nissens skrev:
Hade jag haft det du har på ditt samvete så hade jag inte sovit gott på nätterna.
Vad har jag på mitt samvete, specifikt?
Nissens Nissens skrev:
Ta ansvar för det du håller på med istället för att sprida en massa dumheter.
Vad påstår du jag inte tar ansvar för?

Vad sprider jag för "dumheter"? Har jag spridit något som inte varit ett rent citat? Om än att några är ett par år gamla, men menar du att du inte står för det du säger, men samtidigt inte kan göra avbön för det?

Är det du skrev för fem år sen något som du vill be om ursäkt för?

Det är du som håller på med halmgubbe-retorik!

J
Nissens Nissens skrev:
Nu är du och gräver i halvdecennium gamla saker igen som aldrig varit någon hemlighet för någon. Vid den tiden var jag -liksom ts är nu - utsatt för kattägare som förstörde för grannskapet och tog inget ansvar för det. Tror sjutton att man blir irriterad på sådana människor.
Vad är ingen hemlighet? Att du "då" var en djurplågare, eller hur menar du? Kan du utveckla detta!

Om man blir irriterad på någon, är det då ok att förorda djurplågeri och olagliga saker?
Nissens Nissens skrev:
Hade jag haft det du har på ditt samvete så hade jag inte sovit gott på nätterna - för jag känner empati.
Empati för "katthatare" eller vem känner du empati med? Inte alla?
Nissens Nissens skrev:
Ta ansvar för det du håller på med istället för att sprida en massa negativa grejor om sndra, det gör inte det du håller på med bättre.
Vad sprider jag för negativa grejor "om andra"? Jag citerar det du skrivit. Om du tycker det du skrivit är negativt för dig, nå, be om ursäkt, ta tillbaka och sluta skriva det igen! Står du inte för det du skrivit tidigare?

Nissens
J JohanLun skrev:
Vad är ingen hemlighet? Att du "då" var en djurplågare, eller hur menar du? Kan du utveckla detta!

Om man blir irriterad på någon, är det då ok att förorda djurplågeri och olagliga saker?

Empati för "katthatare" eller vem känner du empati med? Inte alla?

Vad sprider jag för negativa grejor "om andra"? Jag citerar det du skrivit. Om du tycker det du skrivit är negativt för dig, nå, be om ursäkt, ta tillbaka och sluta skriva det igen! Står du inte för det du skrivit tidigare?
Jag har aldrig någonsin plågat ett enda djur, inget du skriver kan ändra på det.

Ta ansvar för vad du själv orsakar så skall du se att solen kanske lyser på dig också till slut. 😊

J
Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig någonsin plågat ett enda djur, inget du skriver kan ändra på det.
Vad är då ingen hemlighet? Att du skriver elände som du inte står bakom? Att du bara svamlar? Jag förstår inte vad du menar? Om man läser om glykol, rävar, fånga katter och ta bort identifiering så tänker iallafall jag att personen som skriver detta på något sätt tycker det är en bra ide. Men du menar att allt detta du skriver inte är något du står bakom?
Nissens Nissens skrev:
Ta ansvar för vad du själv orsakar så skall du se att solen kanske lyser på dig också till slut. 😊
Vad orsakar jag? Jag förstår inte? Vad har jag gjort som är ett lagbrott? Skriv det i klartext nu!

Jag gör det jag kan för att bara äta mat som är uppfött på så bra sätt som möjligt, har i princip slutat äta kött och gris då jag tycker de föds upp oetiskt. Jag försöker leva så bra jag kan för att minimera impact på naturen. Sen är jag långt ifrån perfekt, så visst inser jag att bara genom att leva så orsakar de flesta av oss männsikor skada och genom det orsakar lidande för andra levande väsen, så även jag. Så jag skulle vilja veta vad det är du tycker jag orsakar, och isåfall skulle jag, eftersom du själv tydligen är helt fläckfri, höra hur du lever ditt liv, om du har några djur, vad du äter, hur du reser på semester osv.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
@Miomin . Hur går det? Har du fastnat för något av stängselinhägnadstipsen och isåfall, vilket eller vilka?
Jag puffar fortsatt för min hönsnätslösning i kombination med armeringsjärn eller andra billiga stolpar.

För övrigt, roade jag mig med att läsa igenom @Nissens glykoltråd, från början till slut.
Man kan lätt konstatera att nissens vurmande för djur lyser med sin frånvaro, vilket rimmar illa med forumets regler. Tvärs emot, blir entusiasmen stor över inlägg som beskriver hur katter skjuts i villakvateren eller blir överkörda. Likaså gillar nissens när räven dödar katter.

Nedan kommer de inlägg jag hittade där Nissens själv skriver eller har gillat.
Det var en lång tråd, så jag har säkert missat några. Så se det som ett axplock.

Nissens Nissens skrev:
Ett alternativ kanske är att försöka få räv att etablera sig i området. De gillar katter. :)
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, räven är bara där tills katterna är slut, sedan letar den någon annanstans. :)
B Baronen2 skrev:
Kommunjägaren har fria händer när de kommer till dom årliga uoprensningarna av katter. Kommunen har 2ggr om året som där rensas bland katter. Ring och klaga så kommer dom till er gata nästa gång. Ju fler som klagar ju större chans är det att just er gata "vinner". Räcker oftast med en gång sen tar kattägarna sitt ansvar.
B Baronen2 skrev:
Man anmäler till kommunen anonymt. Sen när antal klagomål kommer in från en speciell gata, så åker kommunjägarna dit. Skjuter vad dom kan inom tidsramen 03:00-04:00. Det heter man får inte skjuta chipmärkta katter MEN vem kollar det. Framförallt vem ska kunna bevisa det. Man är anställd av kommunen och så länge beståndet hålls nere så lär inte kommunen ifrågasätta tillvägagångssättet. Folk lägger ut på socialamedier och efterlyser sina katter. Men "ingen" har sett den. Man kan dela vilka regelböcker man vill. Helt ärligt så är kommunerna bara glada att problemen försvinner.
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, blir katter ett problem så skjuts de av.
Nissens Nissens skrev:
@Baronn Skjuter man av katterna så löser det sig. :)
Nissens Nissens skrev:
Släpper du dina barn vind för våg utan uppsikt????
Om du ser dem som dina barn borde du inte släppa dem utan uppsikt, för då kan vad som helst hända. Räven tar dem helt lagligt. :)
Nissens Nissens skrev:
Hoppas att räven tar alla dina katter. :)
Nissens Nissens skrev:
Rävar tar katter lite då och då. Det har inte med mitt liv att göra, jag är bara så oändligt trött på alla dessa katter som ägarna inte tar ansvar för. Jag får köpa nya dynor till mina utemöbler varje år pga dessa katter som pissar överallt. En vacker dag sätter jag ut en skål med glykol... kanske. :)
B Baronen2 skrev:
Nej jag är inte bekymrad över din filmning. Oftast så är anmälaren av kattproblem inte motsträvig när man sitter på deras tomt och löser problemet. Dom brukar snarare tacka en för man löst det. Så filma du hur mycket du vill, för är du rädd om din katt så anmäler man inte, men öppnar man dörren och släpper ut den ja då får man räkna med lite svinn också. Oftast så när där är rensat i ett område. Så köper folk ny katt och då är dom mer rädd om den. Vilket innebär ett lugnt område.
R rasse123 skrev:
Jag föjer lagen med mina fällor..... Varför blir ni kattägare så förbannade när jag gör det? Kanske ni innerst vet att ert beteeende är fel.....
Nissens Nissens skrev:
Det finns inte en kattägare i mitt grannskap som vill köpa nya dynor till mina utemöbler när deras katter pissat på dem så att de är helt förstörda, det händer varje år. Har du någonsin hört om kattägare som ersätter någon för sådant? Nej, det händer aldrig. Samma sak när katter skiter i ungarnas sandlåda, skitäckligt, men inte är det någon kattägare som bryr sig.
Så kom inte och säg att kattägare tar något som helst ansvar för allt elände deras katter ställer till med, för det gör de aldrig.
Kommunens jägare gör en välgärning när de tar bort katter, all heder till dem! :)

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
@Miomin . Hur går det? Har du fastnat för något av stängselinhägnadstipsen och isåfall, vilket eller vilka?
Jag puffar fortsatt för min hönsnätslösning i kombination med armeringsjärn eller andra billiga stolpar.

För övrigt, roade jag mig med att läsa igenom @Nissens glykoltråd, från början till slut.
Man kan lätt konstatera att nissens vurmande för djur lyser med sin frånvaro, vilket rimmar illa med forumets regler. Tvärs emot, blir entusiasmen stor över inlägg som beskriver hur katter skjuts i villakvateren eller blir överkörda. Likaså gillar nissens när räven dödar katter.

Nedan kommer de inlägg jag hittade där Nissens själv skriver eller har gillat.
Det var en lång tråd, så jag har säkert missat några. Så se det som ett axplock.
Vad försöker du säga? Att rävar inte hör till den svenska naturen? Att jägare plågar djur?

Glykol vet alla att det är farligt för både människor och djur, inget nytt med det. Inläggen diu grävt fram är dessutom typ 5 år gamla, vad är syftet att lyfta fram det? Alla citat du grävt fram är ca 5 år gamla. Menar du att jag bröt mot något på den tiden? Vad i så fall?

Jag är emot allt vad djurplågeri heter, vad du än hittar på. Jag har aldrig plågat något djur, och det är jag glad för. 😊

Jag gillar inte heller att man låter tamdjur plåga ihjäl småfåglar.

Jägare plågar inga djur, tvärtom! Räven är ett vilt djur som hör hemma i vår natur. Obegripligt att vissa utsätter sina katter för det.

Vad tycker du om djurplågeriet kattägare utsätter småfåglarna för? Att blunda för det men ha problem med att vilda djur ibland tar katter som kattägarna släppt ut vind för våg är stoor dubbelmoral och total avsaknad av empati.

Kanske dags för att du tar ansvar för det du personligen utsätter djur för istället? Är det svårt att tänka på det eller saknar du empati?

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Vad försöker du säga? Att rävar inte hör till den svenska naturen? Att jägare plågar djur?

Glykol vet alla att det är farligt för både människor och djur, inget nytt med det. Inläggen diu grävt fram är dessutom typ 5 år gamla, vad är syftet att lyfta fram det? Alla citat du grävt fram är ca 5 år gamla. Menar du att jag bröt mot något på den tiden? Vad i så fall?

Jag är emot allt vad djurplågeri heter, vad du än hittar på. Jag har aldrig plågat något djur, och det är jag glad för. 😊

Jag gillar inte heller att man låter tamdjur plåga ihjäl småfåglar.

Jägare plågar inga djur, tvärtom! Räven är ett vilt djur som hör hemma i vår natur. Obegripligt att vissa utsätter sina katter för det.

Vad tycker du om djurplågeriet kattägare utsätter småfåglarna för? Att blunda för det men ha problem med att vilda djur ibland tar katter som kattägarna släppt ut vind för våg är stoor dubbelmoral och total avsaknad av empati.

Kanske dags för att du tar ansvar för det du personligen utsätter djur för istället? Är det svårt att tänka på det eller saknar du empati?
Blir något mindre sant för att 5 år har passerat menar du? 😻

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Blir något mindre sant för att 5 år har passerat menar du? 😻
Ja, hur skulle det se ut om man skulle behöva ta ansvar för något som skrevs för 5 år sedan. Helt befängt i Nissens egna lilla verklighet.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.