Ja, de är nog mer avskräckande, men funktionen är nog lika bra på Tyskterrier. Även om de _ser_ söta ut.
returen returen skrev:
för tvåbenta fungerar pitbull bättre

returen returen skrev:
har elstängsel varit upp i något av de 320 senaste inläggen?
Jag tror inte det. Elnät skulle nog kunna fungera bra. Behövs nog bara en kyss så kommer katten aldrig att försöka gå igenom det nätet igen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Nissens
ylven ylven skrev:
Ja, de är nog mer avskräckande, men funktionen är nog lika bra på Tyskterrier. Även om de _ser_ söta ut.
Du tänker att terriern tar hand om både katten och ägaren av densamma?

M Miomin skrev:
Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.

Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.

Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).

Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.

Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.

Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".

Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.

Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
Hade liknande problem för några år sedan med katter. Kattavföring i trädgården. Kattägarna trodde de kunde göra som de ville och struntade helt i oss andra.
Katterna kan också skyffla lite jord över avföringen, så man inte ser och trampar lättare i det. Grannars katter får tydligen springa omkring hur som helst? Och de tar miljontals fåglar varje år. Men hundar får inte springa hur som helst, eller? Vad är skillnaden?

Vi löste problemet med att skaffa en kattfälla på vår tomt. Skötte allt diskret. Och lämnade anonymt in katterna till Länstyrelsens samarbetspartner. Så småningom kom de flesta katterna tillbaka till ägarna, de fick betala för det. 😉 Sedan höll de sig oftast katterna borta från vår tomt.

• Älska
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vet du inte vad skillnaden är på katter och hundar så kan jag inte hjälpa dig.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att terriern tar hand om både katten och ägaren av densamma?
Kan ju vara avsikten...

J
L L Jan skrev:
Hade liknande problem för några år sedan med katter. Kattavföring i trädgården. Kattägarna trodde de kunde göra som de ville och struntade helt i oss andra.
Katterna kan också skyffla lite jord över avföringen, så man inte ser och trampar lättare i det. Grannars katter får tydligen springa omkring hur som helst? Och de tar miljontals fåglar varje år. Men hundar får inte springa hur som helst, eller? Vad är skillnaden?

Vi löste problemet med att skaffa en kattfälla på vår tomt. Skötte allt diskret. Och lämnade anonymt in katterna till Länstyrelsens samarbetspartner. Så småningom kom de flesta katterna tillbaka till ägarna, de fick betala för det. 😉 Sedan höll de sig oftast katterna borta från vår tomt.
Finns det fällor för tomte nissar och fyrar? Då ska jag köpa ett par tror jag.

Skrivs så mycket skit i många trådar, sen krafsas det över slarvigt så vi andra drabbas av skiten.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Finns det fällor för tomte nissar och fyrar? Då ska jag köpa ett par tror jag.

Skrivs så mycket skit i många trådar, sen krafsas det över slarvigt så vi andra drabbas av skiten.
😀Ja, fällor för vissa nissar till ägare av katter. De som inte tränar katterna, som bara släpper ut katter och sedan ger blanka tusan i allt, för att de kan.

• Gilla
  • Älska
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
J
L L Jan skrev:
😀Ja, fällor för vissa nissar till ägare av katter. De som inte tränar katterna, som bara släpper ut katter och sedan ger blanka tusan i allt, för att de kan.
Jag tänkte snarare på Nissens och fyren (Långe Jan som fyren trodde jag?)

Nordkorea kommer upp i mitt huvud...

L L Jan skrev:
De som inte tränar katterna
Tränar?! Har du ens sett en katt? 😉🤔

• Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tränar?! Har du ens sett en katt? 😉🤔
Går utmärkt att träna en katt att hålla sig i trädgården. Det finns tex GPS-tillbehör för det. Men det kräver en del tid av ägaren. Få orkar. Kolla på TV är viktigare

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Går utmärkt att träna en katt att hålla sig i trädgården. Det finns tex GPS-tillbehör för det. Men det kräver en del tid av ägaren. Få orkar. Kolla på TV är viktigare
Saliga äro de dåraktiga. Ty de veta icke vad de säga.😁

• Haha
returen
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Du borde sitta inspärrad då du uppenbarligen är kriminell. Du stoltserar med att du fått några katter avlivade. Men givetvis är du en fegis som gör det anonymt för du skulle givetvis aldrig våga berätta för dina grannar vad du gjort din ynkrygg. De som inte kom tillbaka till ägarna avlivades säkert då de inte kunde identifieras. Även om man märkt katter så är det inte 100% att det går att tyda tatueringar/chips.

Vad gör du med andra djur som skiter i din trädgård? Har man problem med kattskit som ändå oftast grävs ned så kan jag inte tänka mig hur det känns när det är t.ex. måsskit på utemöblerna.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
returen och 4 till
  • Laddar…
Nissens
L L Jan skrev:
Detta känns som en perfekt lösning när kattägarna ignorerar de som får problem med katterna.

Märkligt att det skall behövas kan man tycka!

• Älska
returen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta känns som en perfekt lösning när kattägarna ignorerar de som får problem med katterna.

Märkligt att det skall behövas kan man tycka!
När vissa i åratal gav blanka tusan i problem så agerade vi. De typ sket helt i våra problem.
Allt vi gjorde var helt lagligt också. Vi kollade upp noga innan.

Men de flesta grannar tog faktiskt åt sig och försökte lösa genom att bättre hålla ordning på sina katter. När de såg övervakningskameran då deras katt la sin avföring på vår tomt så försökte de lösa saken. Någon köpte GPS-system med funktion i att katten inte sprang iväg ohämmat.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.