45 191 läst ·
496 svar
45k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Tja, jag vet inte vad du tycker det skall betyda, själv hade jag lämnat katten till en organisation för herrelösa djur. Vad de gör i Danmark vet jag inte, och jag har inget ansvar för det heller. Men det är nog inte i närheten av vad småfåglarna som du släpper dina katter på får genomlida.J JohanLun skrev:
Det är ett halvt decennium gamla grejer du har grävt fram, så imperfekt passar bättre.J JohanLun skrev:
Jag har förklarat hur jag minns det, och det var att grannen som hade katter vid den tiden liksom du inte tog ansvar för att deras katter ständigt fördärvade dynor och annat i grannskapet, det tror sjutton man blev upprörd över det. Det var inte densamma, men liknande situation som ts befinner sig i nutid.
Dock var det endast tankar, det var aldrig någon risk att det skulle hända i verkligheten. Grannen flyttade ett par år senarr med sina -vad jag vet- helt friska katter. De berikar väl sedan några år tillbaka ett nytt grannskap med sina revirpinkande katter.
Sedan dess är problemet betydligt mindre här.
För att återgå till nutid och något som orsakar lidande i verkligheten: håller du fortfarande på att släppa ut dina katter i naturen?
Du vet inte vad de gör i Danmark och Finland men du hoppas vi får liknande lag?Nissens skrev:
Tja, jag vet inte vad du tycker det skall betyda, själv hade jag lämnat katten till en organisation för herrelösa djur. Vad de gör i Danmark vet jag inte, och jag har inget ansvar för det heller. Men det är nog inte i närheten av vad småfåglarna som du släpper dina katter på får genomlida.
Det är ett halvt decennium gamla grejer du har grävt fram, så imperfekt passar bättre.
Jag har förklarat hur jag minns det, och det var att grannen som hade katter vid den tiden liksom du inte tog ansvar för att deras katter ständigt fördärvade dynor och annat i grannskapet, det tror sjutton man blev upprörd över det. Det var inte densamma, men liknande situation som ts befinner sig i nutid.
Dock var det endast tankar, det var aldrig någon risk att det skulle hända i verkligheten. Grannen flyttade ett par år senarr med sina -vad jag vet- helt friska katter. De berikar väl sedan några år tillbaka ett nytt grannskap med sina revirpinkande katter.
Sedan dess är problemet betydligt mindre här.
För att återgå till nutid och något som orsakar lidande i verkligheten: håller du fortfarande på att släppa ut dina katter i naturen?
Samt att ta hand om ska innebära att kattägaren ser sin katt igen, låter som du verkligen tycker om djur?
Detta för att vi kattägare är djurplågare oavsett om vi har inne eller utekatter?
Vilka organisationer tar hand om tamkatter som fångat in, har ni någon söderut?
Redigerat:
Ni djurägare lever inte i verkligheten!A Annika Abrahamsson skrev:
Vild djur alltid välkomna, hem djur fixar deras ägare (tar promenader o plockar sin bajs…). För mitt del mitt fru har allergi mot katter.
Jag gillar alla djur, men när kan inte plantera o leva hur man vill i egen mark det är annat sak.
OBS!!! Visa lite respekt mot granarna!!!
Allox viltstängsel. Vi har det runt hela trädgården för att hålla vår katt inne men det håller dessutom alla andra katter ute.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
Vårt stängsel är 2,20 m högt. Katter kan i snitt hoppa 2 meter men gör det inte så ofta. De kan klättra betydligt högre men stängslet är otrevligt att klättra på och ger en känsla av att de inte har stöd och en illusion av att de faller så därför är det inte många katter som är intresserade av att klättra, de släpper för att kunna landa på tassarna.
Vi har haft stängsel i 7 år nu och ingen av grannskapets katter har kommit över.
Nätstängsel är bygglovsfritt.
Nätet är svart och syns inte så mycket. Vi har lite klängväxter mot det och en häck längs ena långsidan. Det ska dock sägas att det komplicerar häckklippning en smula. Jag klipper skotten med sekatör på den sidan för att inte klippa sönder nätet. Vi har grindar med trä nertill och när upptill.
Edit: ha nätet utan armeringsnät för meningen är att det inte ska finnas fast stöd för katterna att klättra på.
Vi har reglar 45*45 och faktiskt spikläkt eftersom de ger en lite svajig upplevelse för katterna, men man får anpassa efter vindförhållanden. Vi har också 70*70 staket stolpar eftersom vi har ett befintligt staket på vissa sidor. Huvudsaken är att längderna med nät blir så pass stora 1,60 m eller gärna ännu längre sektioner att det blir lite svaj i nätet om katter försöker klättra.
Redigerat:
Japp, att kattägare får ta större juridiskt ansvar för sina katter. Det är vad det handlar om.FredrikR skrev:
Du menar att de inte tar hand om katterna på ett bra sätt? Då vet du mer än vad jag vet. Vad gör de med katterna menar du?FredrikR skrev:
Det var en rätt konstig fråga. Du tänker att man har småfåglar inomhus? Tycker du inte att det är en fånig tanke?FredrikR skrev:
Har ingen aning, du får googla.FredrikR skrev:
Missförstå mig inte nu. Jag HATAR katter och en gång tog sig grannens katt in genom vår öppna altandörr, hoppade upp på bordet där jag hade mina oljemålningsfärger liggande då jag höll på att måla en tavla. Han gick runt på paletten och hoppade sedan runt och gjorde tassmärken på vår fina matta.M Miomin skrev:Har fått flera tips från folk som verkar ha blivit av med dem så ska testa dessa. Vissa områden har mer katter än andra. De som inte är allergiska verkar också inte jättesugna på att husera andras katter.
Antalet människor som tycker jag ska skaffa ett djur/hund, en egen allergivänlig katt som håller revir eller att jag ska medicinera för att slippa 🤦
Jag tar redan medicin.
Är astmatiker och immunterapi KAN absolut ge en lättnad av symtom MEN grannkatterna kommer inte vara det som driver mig och mitt barn att genomgå en sådan lång process.
Är det verkligen så svårt att förstå att alla inte kan läka sig själva eller strunta i vissa handikapp.
Jag tycker att jag exempelvis har rätt att vilja ha min altandörr öppen men samtidigt stoppa katter från att ta sig in.
Folk har sina katter i rastgårdar. Varför skulle jag inte kunna bygga liknande hinder för att hålla ute närgångna katter. Har fått flera bra tips om hur detta gjorts med lyckat resultat.
Jag börjar tror att många tycker det är katters rätt att få gå in i mitt hus.
Eller att några kattägare kanske får lite dålig samvete eftersom de fokuserar så mycket på min allergi och inte min rätt till min egen tomt.
Ledsen om jag låter sur nu ...men tråden verkar innehålla 2/3 goda råd för att tänka bort allergi eller acceptera läget.
MEN det jag behöver är ett plank, en grind och en spalje utformat så att katter inte klättrar över.
Grannen/Ägaren tyckte tyckte det var hysteriskt roligt och bad inte ens om ursäkt.
Jag tänkte mest på att du inte ska behöva gå omkring och lida, för ingen bryr sig ju om det.
@Nissens varför skriver du dessa saker om att ställa ut glykol?Nissens skrev:
Berätta vad jag gjort för djurplågeri? Det står INGENTING om att jag plågat NÅGONTING!
Det är du som plågar djur.
Jag har ALDRIG uppmanat någon att plåga djur.
Det är du som plågar djur.
Så, din läsförståelse har otroliga brister. Ansvaret för plågeriet du orsakar tar du inte…
Du verkar ha tappat det helt. Gräver i ett halvt decennium gamla grejor som inte styrker dina påståenden.
Allt för att ta fokus från djurplågeriet du orsakar. Snart har småfåglarna ungar igen. Hur många svälter ihjäl i sina bon i år på grund av det du gör?
Har du överhuvudtaget någon empati?
Det goda ditt beteende här fått med sig är att åtminstone ett par katter till kommer till de som hanterar herrelösa djur. 😊
Inte ser sin katt igen skrev du, minns du inte vad skriver?Nissens skrev:
Japp, att kattägare får ta större juridiskt ansvar för sina katter. Det är vad det handlar om.
Du menar att de inte tar hand om katterna på ett bra sätt? Då vet du mer än vad jag vet. Vad gör de med katterna menar du?
Det var en rätt konstig fråga. Du tänker att man har småfåglar inomhus? Tycker du inte att det är en fånig tanke?
Har ingen aning, du får googla.
Ok, vi med innekatter är inte djurplågare längre, bra.
Ska jag googla efter organisationer du ska lämna in grannens tillfångatagna katt till??
Nejdå! Det var ett försök till ironi på nissens glykolförnekelsestrategi. Trots att han konfronterades med sin egen text, så var det inte han som skrivit det. En enastående ogenomtänkt taktik. Rent suicidisk.A Aitak skrev:
Allox-när är nog det enda om man vill freda sin trädgård från allehanda djurliv. Funkar lika bra mot katter som mot rådjur. Råttorna däremot stoppas inte, de går under eller biter ett hål. Jag har inte dörren öppen om jag inte vill släppa in oönskade saker som flugor och mygg. En nätdörr hjälper mot det.
Jag förstår man inte minns allt man sagt och det kan ske en åsikts förskjutning över tid så man inte längre har samma uppfattning som för ett par år sen, men här pratar vi sådant som finns svart på vitt och som uttalats dagar eller i vissa fall timmar innan. Man kan undra om det är minnesförlust men jag tror det handlar om att man i dessa fall inte filtrerar vad som kommer ut men har ett otroligt starkt filter på allt som feedbackas.A Abies koreana skrev:
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 239 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 239 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Lösspringande katterJ JohanLun skrev:
Kattägare har skyldighet att se efter katten så att den inte orsakar skador eller olägenheter. Fastighetsägaren har rätt att fånga in en katt som uppenbart är övergiven eller förvildad. Efter tillstånd från polismyndigheten får katten avlivas av veterinär
Nu blir man stämplad som djurhatare 🙄.
Vi har haft problem med katter så jag förstår läget
Numera har vi en stor tomt som katter vistas på emellanåt men de har än så länge inte ställt till med problem så de får vara
Dock har det blivit mindre småfåglar, kan bero på att mössen tagit slut 😏