49 481 läst ·
338 svar
49k läst
338 svar
Objudna gäster på tomten som bjudits dit av andra
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har också problem hemma.
Vi har en sjötomt där folk på vintern verkar tycka att alllt är ok bara man ska gå upp från sjön, förra året kom det två glada idioter och passerade en meter utanför köksfönstret när jag käkade frukost.
Dessutom vinkade de glatt!
När jag fick tag i dem vid ytterdörren så var det bara att promenera tillbaks samma väg.
Folk kan stå och fiska 20 meter från mn altan och inte fatta varför man inte får gå över en nyplanterad gräsmatta.
Funderar på att sätta upp en skylt där det står: Övningsområde för paintball
Vi har en sjötomt där folk på vintern verkar tycka att alllt är ok bara man ska gå upp från sjön, förra året kom det två glada idioter och passerade en meter utanför köksfönstret när jag käkade frukost.
Dessutom vinkade de glatt!
När jag fick tag i dem vid ytterdörren så var det bara att promenera tillbaks samma väg.
Folk kan stå och fiska 20 meter från mn altan och inte fatta varför man inte får gå över en nyplanterad gräsmatta.
Funderar på att sätta upp en skylt där det står: Övningsområde för paintball
Jo, jag hade tänkt det. Då kanske de kan få inskrivet i platsupplåtelsen för festivalen att de ska tillse att privat tomtmark inte störs.
Du kan nog feltolka skalan, det är nog bara cirka 80 m från huset till stranden, och de måste passera cirka 10-15 m från det närmaste huset för att komma dit. Hela passagen dit är dessutom över min gräsmatta.
Fanken, jag trodde att jag fått bort alla sådana. Får maila dem imorgon.
Men, då kommer det ju inte som en överraskning, ju!
Jo, jag lutar åt det. Jag har dessutom lite kontakter på kommunen när det gäller platsupplåtelser (har via jobbet gjort ett datorstöd för den verksamheten, så jag länner dem rätt bra), så man kan ju prata lite informellt med dem.Ja, om du nu har avtal med securitas, nyttja det, din tanke är bra, incidentrapport och polisanmälan, tror inte det ger så mycket utom att visa festivalarrangör att du menar allvar.
Kommunen och polisen är väl tillståndsgivare för festivaler, (har jag för mig), klaga där och visa upp incidentrapporter och polisanmälan, påtala problemet.
Det är jag helt övertygad om att de kan.
Anställda eller inte, arrangören har ett helhetsansvar för arrangemanget.Även om funktionärerna inte får betalt i form av pengar så har de tillgång till festivalområdet med konserter (brukar vara så iaf), och det kan ses som lön, dvs då är de anställda av arrangören, och det funktionärerna säger i egenskap av funktionär anställd av festivalarrangören bör således vara festivalarrangörens ansvar, (att de informerar rätt dvs).
10-15 meter från närmaste huset. Skogen är inte promenerbar, det tog mig nästan en timme att gå genom skogen längs ån (kanske 300 m, max), bara för att det är så igenväxt och träskigt.
Det är gjort samtidigt som jag köpte huset, och kommunen har gjort sin bit, till och med plockat ner vägmärkena. Det är festivalen som är problemet.
Det tror inte jag heller, speciellt som de blivit informerade om att det är OK att vara där.
För mycket krångel och jag har inga får jag kan låna. Dessutom har varg setts i trakten för några dagar sedan...Sätt upp elstängsel på tomten med fasta stolpar och låna in några får. Stängslet bör ha heldragna trådar, översta på över 1 meters höjd, nedersta tråden ska dessutom inte vara högre än 20 cm över marken, håller varg ute och hindrar folk från att krypa under. Offra den västra delen av tomten och låt stängslet avgränsa område som syns från huset så att ingen formalist kan hävda att det ska finnas stängselgenomgång. Du behöver bara genomgångar på de två tillfarterna för eget bruk. Det blir ca 200 meter stängsel och det är överkomligt. Jag har behövt elstängsla runt halva min gård ibland när stängslingen för betande djur i närheten varit för dålig. Det är lika långt och snabbt gjort.
Tror du att två Cavalier King Charles Spaniels hjälper?
Hehe, jag har faktiskt en flaggstång (eller egentligen en midsommarstång) nere vid badplatsen, plus några sandlådor (som jag tänkt bygga om till boule-bana).
Marken har dock "alltid" varit privat, åtminstone de senaste 60 åren eller så. Det är bara förra ägarna som släppt in gäster.
Nja, tomten ligger ju så till att det inte blir någon "genomfart", dvs den är, med skogen och vattnet som avgränsare, mest som en udde. Har man inget ärende dit så finns det ingen anledning att passera.
Det är enda vägen in till fastigheten, så det är tillräckligt. Som sagt, en häck är planerad där.
Jag tänkte mig betonggrisar på ena infarten och stora skyltar på andra, eventuellt kombinerat med att jag blockerar den med hjullastaren.
Finns inget där som är användbart. Det är för blött i marken och man kommer inte ner till vattnet.Ett annat knep är att kombinera piska med morot. Hänvisa allmänheten till något avlägset hörn av tomten norr om kärret. Sätt där en enkel brygga och ordna ett betongrör som grillplats . Ordna där en liten ”allmän” parkering och en prydlig gångväg ner till denna nya friluftsplats. Går folk fel behöver man bara hänvisa dem rätt.
Jo, antagligen nöjer jag mig med "Privat mark, tillträde förbjudet", eventuellt i kombination med någon större banderoll under P&L.
Jag vet inte, det är ju där problemet börjar. Resten av sommaren har jag kanske 2-3 grupper i veckan, men under P&L så dirigerar de alltså dit 10-20 grupper per dag. Kan jag få dem att ta sitt ansvar och sluta dirigera dit folk så är problemet borta.
Skaffa kamerabevakad Securitas. Be att få lite extraskyltar och dunka ner i tomtgräns. Tror många drar sig från att gå in på kamerabevakat Securitasområde. Iofs, är man full och från Stockholm gör man väl som man vill ändå.
Vart på din tomt vill du helst att vi ställer husvagnen
http://www.campingvader.se/tuna%C3%A5strand-camping
-05 var ditt ställe listat som camping hos peace & love också! http://www.peaceandlove.nu/2004/index.php?sida=camping_boende
http://www.fjallvagarna.se/showonmap_se_fjall_4831.html
-05 var ditt ställe listat som camping hos peace & love också! http://www.peaceandlove.nu/2004/index.php?sida=camping_boende
http://www.fjallvagarna.se/showonmap_se_fjall_4831.html
Om jag förstått saken rätt har badstället sedan länge varit "Privat mark", varför alla upplysta människor ignorerar dem, så länge de inte kränker hemfriden. Oupplysta människor blir bara förbannade. Och kränker hemfriden enbart för att jävlas. Låt istället ett trådstängsel tala sitt diskreta men tydliga språk. En låst grind vid varje infart är mycket mer definitiv än hundra arga skyltar.
För övrigt vidhåller jag att festivalens arrangörer knappast kommer att kunna hållas skadeståndsansvariga så länge de inte exploaterar stället i offensiv marknadsföring, med ordnade "badturer" eller annat. Vilket givetvis inte hindrar att de bör lyssna på TS klagomål, och bidra till en lösning. En variant av detta skulle kunna vara att välja ut ANDRA bad och grillställen, dit det är okey att slussa publiken.
För övrigt vidhåller jag att festivalens arrangörer knappast kommer att kunna hållas skadeståndsansvariga så länge de inte exploaterar stället i offensiv marknadsföring, med ordnade "badturer" eller annat. Vilket givetvis inte hindrar att de bör lyssna på TS klagomål, och bidra till en lösning. En variant av detta skulle kunna vara att välja ut ANDRA bad och grillställen, dit det är okey att slussa publiken.
Det har jag, men inga utomhuskameror.
Blir det det alternativet så är du inbjuden!
Attans, ska kontakta dem också och få det borttaget.
Då var det inte mitt, så det är OK.
Jo, har nog sagt till ett dussin siter vid det här laget.
Nej, men det borde kunna ge andra kännbara effekter, tex att det kan försvåra för dem att få låna mark av kommunen om de inte tar tag i problemet.
Jo, det är en sak jag faktiskt tänkt göra, sätta upp en lapp på anslagstavlan med alternativa bad/grill/kanotuthyrning/fiske/promenadplatser. Pratade med turistinformationen om det i hopp om att de skulle kunna fixa det, men det var stopp där, och jag har inte hunnit/orkat ta tag i det.
Som lokalbo känner jag ju väl till stället och att det i folkmun sedan ett antal år tillbaka, innan du köpte fastigheten, betraktats som en bra badplats och kanske är det där problemet till viss del ligger. Mitt råd, vilket jag aldrig trodde att jag skulle ge, är att nyttja lokalblaskorna och påpeka problemet. Inte för att klaga på P&L för då vet både du och jag att du blir betraktad som en gringubbe, utan för att göra kreti och pleti uppmärksam på att detta är privat mark numer. Se dessuotm till att göra det veckan innan P&L för minnet är som bekant bra men skrämmande kort.
Om man som festivalbesökare fråga "mannen på gatan" i Blg om bra badplatser kommer ju Tunaåstrand antagligen att dyka upp.
Dessutom skulle jag försöka få upp en skylt redan vid avfarten uppe vid Tunavägen att badplatsen är stängd, och hänvisa dem till Långsjön. Har man väl kommit fram till dig och ser vattnet så badar man nog vilket som.
I övrig ska jag försöka sprida budskapet på stan och bland bekanta, har möjligen känningar in i festivalen, i hopp om att det minskar antalet "besökare"
Annars gillar jag tanken på att du gör dig en fet hacka på besökarna om du kan.
/M
Om man som festivalbesökare fråga "mannen på gatan" i Blg om bra badplatser kommer ju Tunaåstrand antagligen att dyka upp.
Dessutom skulle jag försöka få upp en skylt redan vid avfarten uppe vid Tunavägen att badplatsen är stängd, och hänvisa dem till Långsjön. Har man väl kommit fram till dig och ser vattnet så badar man nog vilket som.
I övrig ska jag försöka sprida budskapet på stan och bland bekanta, har möjligen känningar in i festivalen, i hopp om att det minskar antalet "besökare"
Annars gillar jag tanken på att du gör dig en fet hacka på besökarna om du kan.
/M
Upp med varningsskyltar om förgiftat vatten, lägg in insändare i tidningen om att Domnarvet eventuellt dumpar något där så fiskarna numer har tre ögon osv.....eller nja.
I övrigt så var det ju fint att bli upplyst om denna fina badplats, slå igång grillen så kommer jag förbi med en köttbit så kan vi diskutera filosofisk politik med musikinriktning under festivalen
För att vara allvarlig så kan man ju fundera hur folk tänker ibland. Vår sommarstuga (som vi tagit över av svärföräldrarna) har egentligen inte används kontenuerligt sen mitten på 80-talet fram till förr-förra året och det har ju gjort att andra boende i området helt sonika ansett att tomten är en perfekt genväg för skogspromenaden (istället för att gå 50 m runt staketet). Även då vi i sommras hade byggt upp gungor och sandlåda (mitt i stråket på tomten), dottern lekte och vi satt och fikade på altanen, bilen står fullt synligt så traskar folk in på tomten och ska gena, säger bara "oj då". Hälften vänder och går runt tomten medans resten knatar vidare och stånkar när dom nu är tvugna att klättra över staketet där det en gång satt en grind innan jag bytte ut det gamla ruttna bitarna.
Bäst är det när dom kommer från skogssidan och inte hittar grindhålet längre, vandrar fram och tillbaka till dom upptäcker att det tydligen uppehåller sig folk i huset.
I övrigt så var det ju fint att bli upplyst om denna fina badplats, slå igång grillen så kommer jag förbi med en köttbit så kan vi diskutera filosofisk politik med musikinriktning under festivalen
För att vara allvarlig så kan man ju fundera hur folk tänker ibland. Vår sommarstuga (som vi tagit över av svärföräldrarna) har egentligen inte används kontenuerligt sen mitten på 80-talet fram till förr-förra året och det har ju gjort att andra boende i området helt sonika ansett att tomten är en perfekt genväg för skogspromenaden (istället för att gå 50 m runt staketet). Även då vi i sommras hade byggt upp gungor och sandlåda (mitt i stråket på tomten), dottern lekte och vi satt och fikade på altanen, bilen står fullt synligt så traskar folk in på tomten och ska gena, säger bara "oj då". Hälften vänder och går runt tomten medans resten knatar vidare och stånkar när dom nu är tvugna att klättra över staketet där det en gång satt en grind innan jag bytte ut det gamla ruttna bitarna.
Bäst är det när dom kommer från skogssidan och inte hittar grindhålet längre, vandrar fram och tillbaka till dom upptäcker att det tydligen uppehåller sig folk i huset.
Redan gjort:
http://www.dt.se/opinion/insandare/borlange/article765945.ece
http://dalademokraten.se/sida/id/82955/
Jag gillar faktiskt festivalen mycket, så jag vill inte stoppa den, men jag vill inte heller ha den på min tomt (jag funderar dock på att ha en alternativfestival med vuvuzela-musik
Jag erbjöd faktiskt kommunen att låna badplatsen mot att de skötte driften och tog det juridiska ansvaret, men de var inte intresserade.
Just det juridiska ansvaret är en anledning till att jag inte vill ha folk där. Vad händer om någon skadar sig på en uppstickande spik i bryggan? Om det saknas varningskyltar och någon dyker i och bonkar huvudet i botten? Om räddningsredskap saknas?
Vid olycka på fastigheten, som drabbar tredje man, utnyttjar man villahemförsäkringens rättsskydd.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Iofs. en intressant fråga, kan man verkligen hålla markägaren ansvarig för skador man drabbas av när man nyttjar allemansrätten? Om det handlar om uppsåtligen gillrade fällor eller grov försumlighet (ex. öppna gruvschakt) så känns det väl inte helt orimligt att markägaren skall kunna hållas ansvarig, men att någon dyker på en sten på en badplats...