4 315 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Objektbeskrivningen stämmer ej. Fiber ej anslutet
Hej!
Vi har lagt handpenning på en nyproduktion där vi har tillträde nästa Onsdag 11/11.
I Objektbeskrivningen så står det Tv och bredband: Via fiber.
Jag ringde till fiberleverantör idag (för att teckna avtal) och fick reda på att det inte finns någon anslutningspunkt för fastigheten. Fiber är alltså inte indraget.
Ringde till Mäklaren som i sin tur ringde Säljaren. Säljaren tycker att vi ska bekosta indragning av fiber själva, ca 20.000:-.
Vad gäller här ? Gäller det som står i objektbeskrivningen eller är det köparens undersökningsplikt att ta reda på sådant här innan man köper ?
Vi har lagt handpenning på en nyproduktion där vi har tillträde nästa Onsdag 11/11.
I Objektbeskrivningen så står det Tv och bredband: Via fiber.
Jag ringde till fiberleverantör idag (för att teckna avtal) och fick reda på att det inte finns någon anslutningspunkt för fastigheten. Fiber är alltså inte indraget.
Ringde till Mäklaren som i sin tur ringde Säljaren. Säljaren tycker att vi ska bekosta indragning av fiber själva, ca 20.000:-.
Vad gäller här ? Gäller det som står i objektbeskrivningen eller är det köparens undersökningsplikt att ta reda på sådant här innan man köper ?
Knepigt. Har säljaren gjort en tydlig utfästelse så ska den gälla. Men oklart om "Tv och bredband: Via fiber." är en tydlig utfästelse. Finns det något annat i prospektet som anger att fiber inte är installerat? Typ: fiber finns i området eller fiber kan anslutas.
Redigerat:
20000 är småpengar vid husköpet, men det gäller också entreprenören, och det är för lite att starta en rättsprocess för, men det gäller också grannen.
Jag skulle hävda att det är en tydlig utfästelse att det finns fiber indragen. Men jag skulle inte gå hur långt som helst för att få rätt
Jag skulle hävda att det är en tydlig utfästelse att det finns fiber indragen. Men jag skulle inte gå hur långt som helst för att få rätt
Alla hus vi har tittat på så står det antingen tv och Internet via fiber. O då är det fiber i huset. Har det inte funnits fiber men det går att ansluta har det alltid varitvarit en kostnad med i objektetbeskrivningen.
Så jag skulle hävda att fiberkistnaden står säljaren för, 20 000kr på ett husköp är inte mycket men har man redan maxat sina kontantanta medel så kan det lika gärna kostar 200 000kr för det är lika ouppnåeligt
Så jag skulle hävda att fiberkistnaden står säljaren för, 20 000kr på ett husköp är inte mycket men har man redan maxat sina kontantanta medel så kan det lika gärna kostar 200 000kr för det är lika ouppnåeligt
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Då får väl mäklaren kräva att Fibern kopplas in. Antingen har säljaren gett mäklaren fel uppgifter eller så har mäklaren skrivit in fibern utan ha underlag från säljaren, ja då får väl mäklaren betala. Kontakta Hallo Konsument.J Jonas KT skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
jag lutar nog åt att med den skrivningen borde det ingå. Men det är inte solklart. SKrivningen kan också betyda att det är tänkt att man skall koppla in fiber.
Summan är så pass låg att om du stämmer säljaren så går det som småmål, med låg kostnad, Du kan ju börja med att kolla litre gratis juridisk rådgivning. Villaägarförbundet ger begränsad juridisk rådgivning till medlemmar. Du kan bli medlem samma dag. Det finns en del andra fördelar med ett medlemskap också.
Man kan också ifrågasätta mäklarens agerande här. Den typen av oklara uppgifter skall inte finnas i ett prospekt. Mäklaren borde sett till att uppgiften från säljaren förtydligas. Du kan anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.
Summan är så pass låg att om du stämmer säljaren så går det som småmål, med låg kostnad, Du kan ju börja med att kolla litre gratis juridisk rådgivning. Villaägarförbundet ger begränsad juridisk rådgivning till medlemmar. Du kan bli medlem samma dag. Det finns en del andra fördelar med ett medlemskap också.
Man kan också ifrågasätta mäklarens agerande här. Den typen av oklara uppgifter skall inte finnas i ett prospekt. Mäklaren borde sett till att uppgiften från säljaren förtydligas. Du kan anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.
Finns fiber i området men inte i huset skulle jag motivera en prissänkning på 50.000. Det är vad mäklarna brukar säga att fiber är värt.
Det kommer antagligen inte kosta 20.000 att efteransluta. Här ute är det 35.000+ som det kostar att ansluta sig efter att projektet är avslutet.
Det kommer antagligen inte kosta 20.000 att efteransluta. Här ute är det 35.000+ som det kostar att ansluta sig efter att projektet är avslutet.
Ärt objektsbeskrivningen påskriven och en bilaga till avtalet så skulle jag kräva att fiber installeras eller att man står för kostnaden för er att installera det.J Jonas KT skrev:
(Man ska alltid signera objektsbeskrivningens alla sidor som en bilaga till avtalet. Det gör att sitsen är rätt stark när dylika problem uppstår)
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 165 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 165 inlägg
När man som säljare varit för snål för att ansluta sig till fiber (typisk person: 4G är bäst) men ändå vill åka snålskjuts på sina grannar som dragit in.
Ring upp mäklaren och säg:
såhär står det i prospektet, jag bryr mig inte om hur ni löser det sinsemellan men ni har en vecka på er att komma fram till en lösning.
Om inte så drar vi det här vidare, hur etc. behöver du inte svara på.
Är det en någorlunda vettig mäklare så löser han det, oavsett om han får ge er 20 tkr från egen ficka.
Ring upp mäklaren och säg:
såhär står det i prospektet, jag bryr mig inte om hur ni löser det sinsemellan men ni har en vecka på er att komma fram till en lösning.
Om inte så drar vi det här vidare, hur etc. behöver du inte svara på.
Är det en någorlunda vettig mäklare så löser han det, oavsett om han får ge er 20 tkr från egen ficka.
4 § Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä- sentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
Klicka här för att svara