20 555 läst ·
33 svar
21k läst
33 svar
Obesiktad oljetank
Du äger ju inte huset och oljetanken längre så ansvaret att besiktiga oljetanken borde inte vara ditt utan den nye ägarens.Om jag säljer min bil till dig och den är obesiktigad så är det ju ditt ansvar att besiktiga den om du vill köra den. Sen borde du väl få stå till svars för den tid som du ägde oljetanken och inte besiktigade den. Kolla på denna länken
http://www.naturvardsverket.se/uplo...ktionsavgift_forandringar_fran_2007-01-01.pdf
http://www.naturvardsverket.se/uplo...ktionsavgift_forandringar_fran_2007-01-01.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vem eller vilken myndighet är det som har fått för sig att kräva dig på detta?
Miljöförvaltningen på kommunen.
Tack för svaren och länken. Då vet jag hur jag ska agera, dvs precis som jag vill. Blir det minsta bråk så tackar jag för mig och säger att jag bara försökte vara bussig. Vill man inte ha den hjälp som erbjuds så får man ordna det själv på bästa sätt.....
Det här forumet är Toppen!
Tanten på miljöförvaltningen babblade om att om vi struntar i detta, och tanken senare rostar sönder och marken blir förorenad så kommer jag bli åtalad för miljöbrott, eftersom det var jag som använde tanken sist, och inte "ställde av" den...Iofs lär ju inte skadorna bli så stora då det bara lär vara oljerester kvar, men miljöbrott är inte att leka med. Det straffas nästan lika hårt som fortkörning....
Tack för svaren och länken. Då vet jag hur jag ska agera, dvs precis som jag vill. Blir det minsta bråk så tackar jag för mig och säger att jag bara försökte vara bussig. Vill man inte ha den hjälp som erbjuds så får man ordna det själv på bästa sätt.....
Det här forumet är Toppen!
Tanten på miljöförvaltningen babblade om att om vi struntar i detta, och tanken senare rostar sönder och marken blir förorenad så kommer jag bli åtalad för miljöbrott, eftersom det var jag som använde tanken sist, och inte "ställde av" den...Iofs lär ju inte skadorna bli så stora då det bara lär vara oljerester kvar, men miljöbrott är inte att leka med. Det straffas nästan lika hårt som fortkörning....
Det enkla och fula sättet hade varit att ta bort påfyllningsröret och brevledes meddela miljöförvaltningen att tanken var uppgrävd och bortforslad men det är ju lite sent påtänkt i ditt fall.
Jag grävde upp och transporterade bort min oljetank i samband med omdränering för ett antal år sedan men glömde då bort att meddela miljöförvaltningen. När miljöförvaltningen ett par år senare efterfrågade information om tanken så meddelade jag att den var borta och fick inga fler frågor.
Jag grävde upp och transporterade bort min oljetank i samband med omdränering för ett antal år sedan men glömde då bort att meddela miljöförvaltningen. När miljöförvaltningen ett par år senare efterfrågade information om tanken så meddelade jag att den var borta och fick inga fler frågor.
Nej det är ju troligt. Nu är det ju iofs så att jag sagt att jag ska skotta fram skiten och skicka ner nån som gör rent tanken. Vill bara veta fall det egentligen är mitt problem, eller om jag kan hävda att "gör det själv då" vid ev krångel.
BTW: Nån som har tips på nån som gör sånt billigare än Sita och ragnsells?
BTW: Nån som har tips på nån som gör sånt billigare än Sita och ragnsells?
Vad kan det kosta att gräva fram den med en grävare+förare? Det borde ju vara gjort på ett kick tycker man. Har en kompis som kan göra det åt mig, men han bor ju 2 mil därifrån så det tar en stund för honom att hjula över, och jag tänkte bespara honom det om jag kan.
Nån som har en aning om hur lång tid det kan ta, och vilken kostnad man ska räkna med? Och gärna tips på bra grävare i kungsör med omnejd.
Nån som har en aning om hur lång tid det kan ta, och vilken kostnad man ska räkna med? Och gärna tips på bra grävare i kungsör med omnejd.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kanske viss skillnad på att gräva fram luckan eller att gräva upp hela tanken.
Kan du ge tips på en sån firma? Jag står i färd med att gräva upp / ta bort min oljetank i trädgården.fresve skrev:
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Den där pdf:en behandlar ju bara frågan om det går att döma ut miljösanktionsavgift (dvs en typ av böter) eller inte, och har såvitt jag ser inget att göra med frågan om vem som är ansvarig för tanken?AnnaKanin skrev:Du äger ju inte huset och oljetanken längre så ansvaret att besiktiga oljetanken borde inte vara ditt utan den nye ägarens.Om jag säljer min bil till dig och den är obesiktigad så är det ju ditt ansvar att besiktiga den om du vill köra den. Sen borde du väl få stå till svars för den tid som du ägde oljetanken och inte besiktigade den. Kolla på denna länken
[länk]
