2 832 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Obehörig plattsättare och felaktigt kvalitetsdokument
Hej
Vi har en entreprenör som renoverat vårt duschrum. Hen använde sig av en underentreprenör med en behörig plattsättare från BKR och de gjorde golvspackling, tätskick och plattsättning.
Oturligt nog blev det fel på en del ställen vilket innebar att vissa platter fick bytas. Dels platta i våtzon 1 där duschblandaren sitter och rören går igenom och dels i sockeln på tre väggar i våtzon 2. Vid byte av plattorna en månad senare gick våtskiktet sönder på alla ställen och reparationerna av våtskiktet gjordes av samma underentreprenör men av en obehörig plattsättare.
Vi har fått ett Kvalitetsdokument där enbart den behörige plattsättarens namn finns med och det står inget om reparerat våtskick.
Är det ok?! Vad händer om 5 år och kanske det var en dålig reparation och entreprenören/underentreprenören nekar? Försäkringar?
För närvarande håller vi inne betalning av en del av summan dels pga detta men också att det finns andra fel som inte är åtgärdade.
Vi har en entreprenör som renoverat vårt duschrum. Hen använde sig av en underentreprenör med en behörig plattsättare från BKR och de gjorde golvspackling, tätskick och plattsättning.
Oturligt nog blev det fel på en del ställen vilket innebar att vissa platter fick bytas. Dels platta i våtzon 1 där duschblandaren sitter och rören går igenom och dels i sockeln på tre väggar i våtzon 2. Vid byte av plattorna en månad senare gick våtskiktet sönder på alla ställen och reparationerna av våtskiktet gjordes av samma underentreprenör men av en obehörig plattsättare.
Vi har fått ett Kvalitetsdokument där enbart den behörige plattsättarens namn finns med och det står inget om reparerat våtskick.
Är det ok?! Vad händer om 5 år och kanske det var en dålig reparation och entreprenören/underentreprenören nekar? Försäkringar?
För närvarande håller vi inne betalning av en del av summan dels pga detta men också att det finns andra fel som inte är åtgärdade.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Till en början kan du försöka ta reda på vilket tätskiktssystem dem har använt och sedan kolla om tillverkaren över huvud taget tillåter reparation av tätskiktet. Enligt mina enbart teoretiskt baserade erfarenheter så är det inte "bara att lappa på lite".
Hmm. Har inte ens tänkt på om det var rätt eller inte. De har satt Weber Tec Foliesystem på golv och väggar. Reparationen vid duschblandaren var på plattan där vattenrören går igenom.Marcussjogren skrev:
S. 15 http://www.weber.se/uploads/tx_weberproductpage/weber-tec-folie-monteringsanvisning.pdf
"Reparation av tätskikt
Reparation kan vara möjlig beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet. Man skiljer på reparation i ytskiktet, dvs byte av platta samt repara- tion i och av tätskiktet som upptäcks före plattsättning.
Reparation av skador på tätskiktssystemen innan plattsättning
Om hål eller skador upptäcks innan plattsättning så ska dessa lagas ge- nom att limma en Tec Tätremsa eller tillklippt bit Tec Folie med weber.tec 3 över skadan. Överlapp ska vara 50 mm enligt ordinarie anvisning. Pensla eller rolla därefter weber.tec 3 i två tunna skikt alternativt weber.tec 2 i ett ödigt skikt över lagningen och minst 30 mm bredvid så att underlaget ej syns igenom och kanten på lagningen är väl förseglad."
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Yes - man får ju i alla fall laga folien, så det är ju en bra början
Men precis som det står, så är det en fråga från fall till fall och jag hade därför försökt ringa Weber för att få veta om det var rätt att laga just i ditt fall.
Anledningen till att jag tycker att du borde kolla upp det är inte för att jag tycker du ska sätta dit hantverkarna, utan för din egen säkerhet.
Går deras bolag i konken och du får en läcka så är du förmodligen helt rökt och får inte en krona från försäkringsbolaget om dem råkar få nys om att det är lagat emot tillverkarens rekommendationer.
Anledningen till att jag tycker att du borde kolla upp det är inte för att jag tycker du ska sätta dit hantverkarna, utan för din egen säkerhet.
Går deras bolag i konken och du får en läcka så är du förmodligen helt rökt och får inte en krona från försäkringsbolaget om dem råkar få nys om att det är lagat emot tillverkarens rekommendationer.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förstår inte varför man ska låta det gå så långt innan en felaktig platta byts ut.
Hade man gjort den ordentlig från början eller åtminstone bytt den innan den torkat fast så är det ju sååå mycket enklare, och just vid blandaren där det är som mest utsatt hade inte jag velat ha en lagning i mitt badrum.
Hade man gjort den ordentlig från början eller åtminstone bytt den innan den torkat fast så är det ju sååå mycket enklare, och just vid blandaren där det är som mest utsatt hade inte jag velat ha en lagning i mitt badrum.
Klicka här för att svara