Hej!
Håller på att renovera ett kök och ska ta bort en gammal plastmatta. Under är betonggolv (troligtvis 60-tal) och jag vill använda det som golv (utan matta eller dylikt).
Struntar i om det är lite ojämt, men antar att det måste behandlas på något vis för att inte smuts m.m ska fastna. Tänker som ett genomskinligt nagellack, som gör allt slätt.
Då taket är lågt vill jag helst inte att det ska bygga på höjden.
Det måste ju också bli hållbart att använda som golv.
Tacksam för tips!
/Karin.

K Karin Henriksson1 skrev:
Hej!
Håller på att renovera ett kök och ska ta bort en gammal plastmatta. Under är betonggolv (troligtvis 60-tal) och jag vill använda det som golv (utan matta eller dylikt).
Struntar i om det är lite ojämt, men antar att det måste behandlas på något vis för att inte smuts m.m ska fastna. Tänker som ett genomskinligt nagellack, som gör allt slätt.
Tacksam för tips!
/Karin.
Låter som du med nagellack söker nån slags epoxy för golv. Finns i lite olika varianter.

• Lyxigt sovrum med 3D-golvmotiv av havsmiljö med delfiner och koraller, annonserat på Etsy som del av golvdekorutbud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med ett blankt, grått epoxygolv, omlindat av hyllor och ett fönster, reflekterande yta synlig i solljuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med nagellack är att det finns i så många fina färger. Jag tror det blir jättebra, kör på det.

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Tacksam för tips!
/Karin.
Jag har glättat betonggolv i hela bottenvåningen. Det var praktiskt under den tid jag hade stora tunga hundar som sprang ut och in i huset. Bör behandlas om än inte med nagellack 😉. Golvet blir otroligt kallt om man inte har golvvärme. Mjuka tjocka mattor hjälper visserligen men betongen har en förmåga att konservera kylan. Just köksgolv utsätts lätt för spill (olja, fett, vin etc) vilket ger omöjliga fläckar även om man är försiktig och snabb med att ta bort dem.

G gbgustaf skrev:
Fördelen med nagellack är att det finns i så många fina färger. Jag tror det blir jättebra, kör på det.
Nackdelen är att det lär bli in i h* dyrt, om man inte lyckas hitta någon som levererar i storpack.
Sedan tänker jag ett frågetecken är hur väl den långsiktiga slittåligheten är prövad.

Men för att svara mer seriöst...
Beskrivningen låg takhöjd och oklar ålder från ev. 60-tal får mig att fundera lite om detta är ett äldre hus där man lagt betonggolv i efterhand (gissningsvis i samband med att VA-standarden ökades i kök/badrum)?

Om så skulle det kunna vara ett alternativ att ta bort betongen och göra ett annat golv utan att få det högre. Men det beror så klart på en massa andra faktorer och om det passar och TS planer och budget...

P Perplexus skrev:
Låter som du med nagellack söker nån slags epoxy för golv. Finns i lite olika varianter.
Tack! Det ut som något som skulle kunna funka som jag tänkt.
Det borde väl också finnas som inte är så blankt.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Beskrivningen låg takhöjd och oklar ålder från ev. 60-tal får mig att fundera lite om detta är ett äldre hus där man lagt betonggolv i efterhand (gissningsvis i samband med att VA-standarden ökades i kök/badrum)?

Om så skulle det kunna vara ett alternativ att ta bort betongen och göra ett annat golv utan att få det högre. Men det beror så klart på en massa andra faktorer och om det passar och TS planer och budget...
Många äldre hus med källare har betonggolv.

yonna yonna skrev:
Jag har glättat betonggolv i hela bottenvåningen. Det var praktiskt under den tid jag hade stora tunga hundar som sprang ut och in i huset. Bör behandlas om än inte med nagellack 😉. Golvet blir otroligt kallt om man inte har golvvärme. Mjuka tjocka mattor hjälper visserligen men betongen har en förmåga att konservera kylan. Just köksgolv utsätts lätt för spill (olja, fett, vin etc) vilket ger omöjliga fläckar även om man är försiktig och snabb med att ta bort dem.
Ok, men det som du beskriver; glättat (måste googla 😀). Hur är det mot fläckar?

Ja kylan är ju en nackdel, men tror den plastmatta som suttit fram tills nu ändå inte tagit mycket kyla utan det har varit kallt på golvet, men ok. Huset används bara sommartid.

R Räknenisse skrev:

Stämmer! Troligtvis stampat jordgolv under 😅 huset är från tidigt 1800-tal och moderniserades på 60-talet.
Tyvärr passar det varken budget eller tidsaspekten att ta bort och göra nytt för vår del.

Isakare Isakare skrev:
Många äldre hus med källare har betonggolv.
Det är precis så jag tänker, men de måste väl vara behandlade på något sätt så att inte smuts fastnar?

Hur är det mot fläckar?
Vad jag vet finns ingen ytbehandling som hindrar betongen mot bestående fläckar. Just därför har jag en gallerimatta i mitt avlånga kök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.