Claes Sörmland
M maria01 skrev:
skulle säga att det finns massor av saker i huset i samma storlek som klassas som lös då om vi ska se det på det så
Vad tänker du på för saker?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Lämna några stenar i en ring, en påse ved och flaska ketchup. DET är en lägergrill enligt mig. 😇

• Gilla
  • Haha
TessanDoo och 66 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
men jag skulle inte tycka att det kändes bra i magen att skriva "lägergrill" och sedan inte lämna något alls.
Jo om det hade stått i objektbeskrivningen som beskriver det som säljs. men här gäller det en lista över saker som man gjort med huset genom åren. Det kunde lika gärna stått om barnkalaset man ordnade förra sommaren, köparen kan inte förvänta sig att det skall ingå en gräddtårta för det. Men både barnkalaset och inköp av lös egendom har lika lite att göra i dokumentet ifråga.

Det är en miss. Som borde vara uppenbar för alla som läser det. Framförallt för mäklaren som tydligen varit slarvig här.

• Gilla
  • Haha
swagmeikster21 och 11 till
  • Laddar…
Jag tror att köparen har rätt i sak, men huruvida de faktiskt vinner en tvist är en annan femma.

Testa stå på er och som nästa steg föreslå någon ekonomisk 50/50 lösning. Ni har ju inte så mycket att förlora om man nu önskar dividera om grillen.

Det viktigaste att fråga sig nu är detta värt en strid?

• Gilla
swagmeikster21 och 7 till
  • Laddar…
Att ni har skrivit "lägergrill installerad" är olycklingt men inte bindande i sig. Hänvisa till att grillen är lös genom enligt JB.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Lämna några stenar i en ring, en påse ved och flaska ketchup. DET är en lägergrill enligt mig. 😇
Njaa, Det blir fel. För OM man "erkänner" att en lägergrill ingår i köpet, så får man nog se till att det är en sådan grill som fanns vid kontraktskrivningen. Att byta ut den mot en ring av stenar är ungefär som om man tar med sig sin 40 000 kr induktionshäll, och sätter dit den enklast möjliga IKEA hällen från blocket.

• Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det kommer inte bli något, om tingsrätten tar upp det så kommer rådmannen i den förberedande förhandlingen läsa upp jordabalken för kärande och fråga varför dom ödslar dyrbar tid.

• Gilla
GO73
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad tänker du på för saker?
köksö

Claes Sörmland
M maria01 skrev:
köksö
Men en sådan är ju fast förenad med byggnaden som ett byggnadstillbehör. Det ingår därmed som en del av den fasta egendomen. Det här är väl mer att jämföra med en serveringsvagn eller ett köksbord. Eller en lös bardisk.

• Gilla
Davidbagare och 4 till
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Det är just denna grillplatsen som vi menar och den rostiga är lägergrillen.
I frågeformuläret, vid renoveringar skrev vi:
* lägergrill installerad
Vilket var fel formulerat, vi fixade till grillplatsen egentligen och borde ha skrivit "grillplats installerad/byggd"
Personligen kan jag inte se hur det ens liknar en grillplats efter att grillen är borttagen. Även om ni menade att ni har installerat/byggt en grillplats skulle jag anse att det då bör vara mer än endast en uteplats. Även några lösa stenar i en cirkel skulle vara mer grillplats än vad din bild visar.

• Gilla
NoiseMaker och 11 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nej, det är därför man bör ta striden med mäklaren istället. Mäklaren får ett arvode av säljaren för att sköta ett uppdrag som han har slarvat med.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att byta ut den mot en ring av stenar
Dom får ju ketchup också ) Men jag håller med dig i utbytescirkusen i övrigt, en häll är dock fast monterad är inte helt jämförbart.

• Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men en sådan är ju fast förenad med byggnaden som ett byggnadstillbehör. Det ingår därmed som en del av den fasta egendomen. Det här är väl mer att jämföra med en serveringsvagn eller ett köksbord. Eller en lös bardisk.
inte altid är den det bara när man har en vask på den är ju den fast med vatten och el

samma med spabad och liknande

I InsidersUnited skrev:
Dom får ju ketchup också ) Men jag håller med dig i utbytescirkusen i övrigt, en häll är dock fast monterad är inte helt jämförbart.
Jo om vi pratar om saker som ingår i köpet, så är det just de saker som finns vid kontrkatstillfället. Så OM grillen skulle ingå i köpet, så är det just den grillen. På samma sätt som spishällen i köket. Det gäller att hålla på att grillen aldrig har varit en del av köpet.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
inte altid är den det bara när man har en vask på den är ju den fast med vatten och el

samma med spabad och liknande
Du tänker att den här köksmöbeln skulle ingå som en del av den fasta egendomen vid försäljning av ett småhus?

Köksmöbel med trähylla och två lådor, skål med frukt, staplade tallrikar och kannor under. Möbeln har hjul för enkel förflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.