J
H hempularen skrev:
Finns det en väldigt detaljerad uppgift i frågelistan så bör man som köpare kunna anta att den är sann. Men oftast är det rätt svävande uppgifter. Ex. "renoverat badrum" betyder för en del att (avlidne) maken bytte komoden häromåret.
Håller med.

Värmepumpen bytt kan ju betyda att kompressorn är bytt... Eller man bytt till en annan begagnad pump.
Likaså årtalet kan man ju minnas fel. Och är det ett barn ¨som säljer ett dödsbo eller förvirrad åldring så kan man nog också behöva kolla detta. Men är det folk i medelålder som skriver säkra uppgifter så tycker jag ändå att det borde ha NÅGON bäring.

Om man skriver att man aldrig haft problem med stopp i avloppet, men sen man får reda på att spolbilen vart där var och varannan månad senaste året så tycker jag det är en direkt lögn.

Frågelistan blir ju totalt meingslös om man har noll ansvar för vad som skrivs i denna...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med.

Värmepumpen bytt kan ju betyda att kompressorn är bytt... Eller man bytt till en annan begagnad pump.
Likaså årtalet kan man ju minnas fel. Och är det ett barn ¨som säljer ett dödsbo eller förvirrad åldring så kan man nog också behöva kolla detta. Men är det folk i medelålder som skriver säkra uppgifter så tycker jag ändå att det borde ha NÅGON bäring.

Om man skriver att man aldrig haft problem med stopp i avloppet, men sen man får reda på att spolbilen vart där var och varannan månad senaste året så tycker jag det är en direkt lögn.

Frågelistan blir ju totalt meingslös om man har noll ansvar för vad som skrivs i denna...
Säljaren har ansvar för utfästelserna.

Men igen, lösa prylar som grill har ingen relevans i listan. De ingår inte i affären

bästa hade ju vart om sverige hade haft samma system som andra länder att allt som inte sitter fast inte ingår ganska smidigt att inte behöva ta hand om gamla vitvaror som man köpare köper nya en då som exmpel

Redigerat:
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
M maria01 skrev:
bästa hade ju vart om sverige hade haft samma system som andra länder att allt som inte sitter fast ingår ganska smidigt att inte behöva ta hand om gamla vitvaror som man köpare köper nya en då som exmpel
Nu fattar jag inte...Skulle det som sitter fast då INTE ingå?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu fattar jag inte...Skulle det som sitter fast då INTE ingå?
ja så är det många länder utanför sverige

J JohanLun skrev:
Men är det folk i medelålder som skriver säkra uppgifter så tycker jag ändå att det borde ha NÅGON bäring.
Jo, men man behöver läsa det som f---n läser bibeln. Man måste fundera över vilka missförstånd kan det vara här. Även en frisk medelålders person kan vara teknisk idiot. Som Aha, var det cirkulationspumpen som han bytte häromåret, ja det var ju en pump iallafall, som hade med värmen att göra, då måste det väl vara värmepumpen? Det skulle kunna vara ett ärligt missförsånd, men man behöver tänka sig även uppsåtliga missförstånd.

Jag har träffat åtskillga människor som absolut skulle se förnärmade ut "ser jag ut som någon som bryr sig om vad en värmepump är?".

M maria01 skrev:
bästa hade ju vart om sverige hade haft samma system som andra länder att allt som inte sitter fast inte ingår ganska smidigt att inte behöva ta hand om gamla vitvaror som man köpare köper nya en då som exmpel
Rent idiotiskt då det skulle leda till att en massa fullt fungerande spisar/kylar/frysar skulle kastas helt i onödan. Dessa är ju oftast helt hopplösa att ta med till ett nytt boende då de antagligen inte passar där. Som köpare är det ju även rätt trevlig att man kan flytta in direkt till ett fungerande hus istället för att vänta på att ny köksutrustning ska införskaffas. Tror det är en rätt liten andel av husköpare som totalrenoverar köket det första de gör.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
L lbgu skrev:
Rent idiotiskt då det skulle leda till att en massa fullt fungerande spisar/kylar/frysar skulle kastas helt i onödan. Dessa är ju oftast helt hopplösa att ta med till ett nytt boende då de antagligen inte passar där. Som köpare är det ju även rätt trevlig att man kan flytta in direkt till ett fungerande hus istället för att vänta på att ny köksutrustning ska införskaffas. Tror det är en rätt liten andel av husköpare som totalrenoverar köket det första de gör.
"Rent idiotiskt"...Svenska ödmjukheten.

L lbgu skrev:
vart skrev jag totalrenoverar köket det första de gör.

M maria01 skrev:
vart skrev jag totalrenoverar köket det första de gör.
Du skrev inte det, men du skrev något om att man som köpare skulle slippa de gamla vitvarorna när man köpte nya. Så visst, men kan ju givetvis köpa nya vitvaror när man flyttar in. Tror dock inte det är särskilt vanligt ifall de gamla funkar. Men när folk renoverar köket så brukar de oftast byta vitvarorna med. Därför antog jag felaktigt att du avsåg att de nyinflyttade skulle renovera köket.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
P
Rätt många här verkar tolka ”lägergrill installerad” och fantiserar runt vad dessa ord egentligen betyder..

vissa tolkar vidare och gissar att eftersom det inte är en grillplats utan grillen så ska grillen ingå..

jag köper inte den logiken..

Men om det då i frågelistan står nybyggt veteranbilsgarage eller hotrodgarage eller renoverat veteranbilsgarage ska då veteranbilar ingå för att dom stod där på visningen? om det står renoverat båthus antas då att båten där ingår ? Eller uppställningsparkeringplats installerad för husbil/husvagn.. det är samma logik och ett faktum på att en lös grill är just en lös grill även om det står nåt meningslöst trams om ”lägergrill installerad”..
vadå installerad och vadå lägergrill.. det känns tillräckligt otydligt och finns ingen exakt rätt juridisk tolkning av dessa ord
Jag tror inte den otydliga svårtolkade frasen förändrar nånting egentligen och tvivlar att en rättsal som ska tolka lagen och inte moralgissa som halva tråden håller på med..någonsin kan tycka att det är ett bevis nog ,på att den lösa grillen ingår.

En lös grill är en lös grill tills det står att den ingår inget löst flumigt svårtolkat som går att tolka hur som helst

Egentligen så är största tabben hos mäklaren som inte uppmärksammat denna knasiga ordbajs och frågat vad tusan den betyder. en så olkar rad borde aldrig skrivas i ett husköp

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Rätt många här verkar tolka ”lägergrill installerad” och fantiserar runt vad dessa ord egentligen betyder..

vissa tolkar vidare och gissar att eftersom det inte är en grillplats utan grillen så ska grillen ingå..

jag köper inte den logiken..

Men om det då i frågelistan står nybyggt veteranbilsgarage eller hotrodgarage eller renoverat veteranbilsgarage ska då veteranbilar ingå för att dom stod där på visningen? om det står renoverat båthus antas då att båten där ingår ? Eller uppställningsparkeringplats installerad för husbil/husvagn.. det är samma logik och ett faktum på att en lös grill är just en lös grill även om det står nåt meningslöst trams om ”lägergrill installerad”..
vadå installerad och vadå lägergrill.. det känns tillräckligt otydligt och finns ingen exakt rätt juridisk tolkning av dessa ord
Jag tror inte den otydliga svårtolkade frasen förändrar nånting egentligen och tvivlar att en rättsal som ska tolka lagen och inte moralgissa som halva tråden håller på med..någonsin kan tycka att det är ett bevis nog ,på att den lösa grillen ingår.

En lös grill är en lös grill tills det står att den ingår inget löst flumigt svårtolkat som går att tolka hur som helst

Egentligen så är största tabben hos mäklaren som inte uppmärksammat denna knasiga ordbajs och frågat vad tusan den betyder. en så olkar rad borde aldrig skrivas i ett husköp
fast monterad bil lyft och däck maskin ska den ingå då i hotrod garaget

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
fast monterad bil lyft och däck maskin ska den ingå då i hotrod garaget
lyften är ofta fastskruvad och fast installerad med el osv för att funka och blir nog då ofta att ingå medans dom flesta däckmaskiner står löst på golvet och har stickpropp och då inte ingår om inget annat solklart har avtalats. det så jag tolkar det

• Gilla
maria01
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Just frågelistan är ju bara säljarens alster. En blankett att klottra i efter vilja och förmåga. Mäklaren kan inte veta om det var målat -79 eller -83. Skillnad mot kontraktsmallarna, det är verkligen en mäklarprodukt.

Jag menar att det var huvudlöst av säljaren att ta med grillen i frågelistan. Varför räkna upp en massa ovidkommande lösöre? Kan ha varit skryt som nu slår tillbaka.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J
P polaris78 skrev:
lyften är ofta fastskruvad och fast installerad med el osv för att funka och blir nog då ofta att ingå medans dom flesta däckmaskiner står löst på golvet och har stickpropp och då inte ingår om inget annat solklart har avtalats. det så jag tolkar det
Men hade det stått "däcksmaskin installerad" så hade man ju även där kunnat läsa in att den faktiskt ingick.

En hotrod är svår att "installera".

Hade det stått "luftkompressor installerad" eller "reservgenerator installerad" hade jag nog även där läst in det som att man faktiskt installerat någon av dessa. Inte bara berett plats för den. Då hade det tex stått utrymme för kompressor renoverat, eller hus för reservgenerator byggt.

För mig betyder "installera" att man faktiskt "bygger fast" något. Inte bara ställer dit det.

Dvs TV-antenn installerad läser jag som att jag skruvat fast en antenn. Var det en lös bordsantenn jag ställt upp bredvid TVn så hade jag själv inte sagt att jag "installerat" den.

Men. Detta är hur man tolkar skrivna meningar och ord. Jag har full förståelse för att tex Claes vill luta sig mot lagrummet.

Men kan vi vara överens om att om detta inte sått i frågelistan utan i prospektet så hade det kunnat antas att det faktiskt INGICK i köpet?

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.