60 940 läst ·
240 svar
61k läst
240 svar
Oavsiktligt misstag i frågeformuläret vid försäljning – vad gäller nu?
Vi lämnar kvar den.R Räknenisse skrev:Jag håller med om att det ligger en intressant fråga här.
Just kombinationen av ordet installerats och att den massiva kolossen inte med självklarhet framstår som flyttbar för någon som inte funderar på saken gör frågan om skrivningen kan ge en ansvarsförskjutning när det gäller att reagera på den potentiella oklarheten/motsättningen.
Annat ord eller annan pryl hade inte gett samma gränsfallseffekt.
I grunden ligger det en solid JB-tolkning som Claes givit.
Men det har inte varit omotiverat av köparen att anta något annat.
Samtidigt är TS misstag av en vanligtvis rätt harmlös typ. (om det inte vore för den olyckliga kombinationen beskriven ovan skulle potentialen för tjafs inte funnits)
Den huvudsakliga moraliska skulden bör dock falla på mäklaren, som i egenskap av den professionella aktören skulle ha regerat.
Det mest intressanta med denna fråga tycker jag är att den först låter så enkel men sedan är så komplex. Som någon nämnde ovan är det nog mycket bättre att välja en social lösning framför en juridisk.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Fast man kan inte skylla på att man är ny, om man debiterar typ 100 000 för att utföra tjänsten. En av mäklarens viktigaste uppgifter utöver själva säljandet, är att se till att formalia sker smärtfritt, alla gråzoner i information, avtalsklausuler osv. skall vara bortrensade. Allt som skulle kunna vara tvetydigt skall vara utklarat.J JohanLun skrev:Håller med, därav att om detta feedbackas så hoppas jag mäklaren lär sig. Antingen är det en gröngöling, eller en som inte heller kan det svenska språket till fullo. Eller en erfaren men kass mäklare. En duktigt, erfaren mäklare hade ställt en följdfråga om detta då han borde lärt sig vid utbildning eller tidigare erfarenehter att den typen av formuiering kommer leda till missförstånd.
Däremot är jag tveksam att man kan säga att mäklaren ska betala för detta. Möjligen pruta på sitt arvode, men att stå för kostnaden för en ny grill.... Näe?
Är man så ny att man inte klarar det så skall man inte arbeta som mäklare, utan möjligen som mäklarassistent. Fast även i den rollen måste man inse vilka frågor man behöver flagga upp till den ansvarige mäklaren.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
En gång när jag köpte ett hus så fick jag mäklaren att betala halva fiberanslutningskostnaden, den andra halvan fick säljaren stå för. I objektsbeskrivningen stod det bara att huset var anslutet till fiber.H hempularen skrev:
På kontraktsdagen så sa säljaren att han hade tagit kostnaden för fiberanslutning på delbetalning som jag som ny ägare av fastigheten förväntades fortsätta betala för. Jag sa nej tack.
Just frågelistan ansvarar väl säljaren ensam för från början till slut? Man klottrar ner sånt som kan öka eller minska köparens undersökningsplikt. Mäklaren ska inte överpröva det såvitt jag förstår. Skillnad mot de andra dokumenten i affären.J JohanLun skrev:Håller med, därav att om detta feedbackas så hoppas jag mäklaren lär sig. Antingen är det en gröngöling, eller en som inte heller kan det svenska språket till fullo. Eller en erfaren men kass mäklare. En duktigt, erfaren mäklare hade ställt en följdfråga om detta då han borde lärt sig vid utbildning eller tidigare erfarenehter att den typen av formuiering kommer leda till missförstånd.
Däremot är jag tveksam att man kan säga att mäklaren ska betala för detta. Möjligen pruta på sitt arvode, men att stå för kostnaden för en ny grill.... Näe?
Tyvärr märkte jag när vi tittade på hus att vissa mäklare såg ut som frågetecken om man frågade nåt om tex servitut, tomtgränser, noteringar i besiktningsprotokoll. Eller går det på att det är bättre att inte säga nåt än att utlova eller säga saker de sen måste stå för. Men vissa andra mäklare märkte man hade järnkoll. I det områden vi tittade så kunde man tydligt se att av kanske 10 mäklare så var 1-2 st riktigt vassa både på kompetens och som säljare. Några var bra säljare men fattade inget om hus eller juridik. Några verkade pålästa men var inte sociala / säljare. Jag misstänker att om man går till tex lägenheter så är andelen "opålästa" ännu större.H hempularen skrev:Fast man kan inte skylla på att man är ny, om man debiterar typ 100 000 för att utföra tjänsten. En av mäklarens viktigaste uppgifter utöver själva säljandet, är att se till att formalia sker smärtfritt, alla gråzoner i information, avtalsklausuler osv. skall vara bortrensade. Allt som skulle kunna vara tvetydigt skall vara utklarat.
Är man så ny att man inte klarar det så skall man inte arbeta som mäklare, utan möjligen som mäklarassistent. Fast även i den rollen måste man inse vilka frågor man behöver flagga upp till den ansvarige mäklaren.
Skulle jag själv sälja så skulle jag gå på 5-6 visningar för att kolla hur de olika mäklarna agerar innan jag valde mäklare. Om jag inte redan hade fått den infon från andra som nyligen köpt eller sålt. Så kunde man iallafall undvika de sämsta.
Nej. Absolut. Frågelistan är inget som måste finnas. Och det förekommer att mäklare struntar i den men för det mesta så tas en sådan fram och den läggs som en del av dokumentationen för köpet.Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen lagreglering hur en frågelista ska utformas och det går bra att sälja fastigheter utan frågelista. Men mäklarskrået gillar frågelistor och brukar använda sådana. Hur de är utformade varierar mellan mäklare, d v s vilka frågor som ställs och uppgifter som efterfrågas.
Om du köper en fastighet rekommenderar jag dig att fråga säljaren istället för att gissa utifrån listan.
Om den tas fram och läggs fram som en del av köpet så är det också rimligt att anta att informationen i frågelistan faktiskt är relevant för köpet och därmed faktiskt berör fastigheten som skall säljas.
Skriver säljaren att dom hängt upp nya gardiner så hade jag antagit att säljaren är galen för gardiner är inget som normalt sett följer med.
Om dom däremot skrivit att dom installerat en grill och det sedan står en grill utan hjul och som ser ut att vara en stillastående inventarie som inte flyttas runt så hade i vart fall jag antagit att den följer med.
Jag är osäker på om jag hade ansett den tillräckligt viktig för att ställa frågor om dock. Men jag hade definitivt förväntat mig att den varit del av köpet.
Huruvida man faktiskt kollar upp saker som angivits i frågelistan noggrannare beror ju inte bara på om dom tagits upp utan också vilken vikt man fäster vid dom.
Om säljaren säger att dom hängt upp nya hängrännor för 5 år sedan och jag ändå räknar med att byta taket tämligen omgående så kommer jag inte att lägga 5 sekunder på hängrännorna för dom ryker ändå med taket.
Men en grill med den utformning som här i tråden som står omnämnd i frågelistan som att man installerat den hade i vart fall jag antagit följer med.
Därmed inte sagt att jag hade orkat bråka om det om säljaren hade tagit med den. Det beror på om det är fler saker som säljaren tagit med eller gjort som jag inte förväntat mig.
Det är ju inte så att allt som inte är fastskruvat kan tas med när man flyttar. Kyl, frys, tvättmaskin, diskmaskin sitter ju inte fast. Det är bara att dra ur kontakten och ta med dom. stege är också en sådan sak som inte sitter fast men som måste vara kvar i fastigheten vid försäljning om det finns skorsten.
Likväl så är det sådana saker som måste vara kvar trots att dom är relativt lätt flyttbara.
Men dom är till skillnad mot trådens grill byggnadstillbehör och listas uttryckligen i lagtexten som sådana. D v s det spelar ingen roll om de sitter fast eller inte, de ingår i köpet enligt jordabalken. Så där behövs inget juridiskt övervägande.S steffo_b skrev:Det är ju inte så att allt som inte är fastskruvat kan tas med när man flyttar. Kyl, frys, tvättmaskin, diskmaskin sitter ju inte fast. Det är bara att dra ur kontakten och ta med dom. stege är också en sådan sak som inte sitter fast men som måste vara kvar i fastigheten vid försäljning om det finns skorsten.
Likväl så är det sådana saker som måste vara kvar trots att dom är relativt lätt flyttbara.
Det är en fråga mellan mäklaren och säljaren. T ex kanske man har avtalat om att man förbinder sig att lämna uppgifter av denna typ till mäklaren i samband med att an tecknar avtal med mäklaren om försäljningsuppdraget. Det är väl nästan alltid ett skriftligt avtal på många sidor.M Mrs November skrev:
Fast om frågelistan innehåller direkta felaktigheter?
Typ värmepumpen bytt 2024 men den byttes 2014?
Är allt i listan att ses som icke bindande?
Att renovering av badrum kan innebära måla och hänga upp tavlor när vissa väntar sig att rör, brunnar och tätskiktet bytts. Det tror jag bottnats förut. Men om det specifikt står ett årtal eller vad som gjorts, tex brunnar bytta. Nog fanken måste man väl ändå anta att brunnarna faktiskt bytts?
Att renovering av badrum kan innebära måla och hänga upp tavlor när vissa väntar sig att rör, brunnar och tätskiktet bytts. Det tror jag bottnats förut. Men om det specifikt står ett årtal eller vad som gjorts, tex brunnar bytta. Nog fanken måste man väl ändå anta att brunnarna faktiskt bytts?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det beror på. I många fall är frågor och svar i listan inte formulerade tillräckligt tydligt för att uppgifterna skall få någon större formell betydelse.J JohanLun skrev:Fast om frågelistan innehåller direkta felaktigheter?
Sedan måste man som köpare alltid bedöma hur rimliga uppgifterna i listan är. Både saker som att säljaren påstår att taket byttes 2023, men en snabb blick upp visar ett vittrat betongpannetak med ett par ton mossa.
Eller du köper av någon äldre halvt förvirrad dam vars make nyligen gått bort. Det påstås att elen totalrenoverades för 20 år sedan, VET hon verkligen det?
Man måste fråga sig om uppgifterna är rimliga, och "hur vet säljaren det här", om det är tveksamt vad säljaren vet, så kanske uppgiften också är orimlig, den kan vara sann för det, men i så fall av slump. Eller ett dödsbo där sonen/arvingen kanske flyttade från huset för 50 år sedan, hur mycket av frågelistan VET han svaret på, och vad är "pappa gjorde ngt med taket".
Finns det en väldigt detaljerad uppgift i frågelistan så bör man som köpare kunna anta att den är sann. Men oftast är det rätt svävande uppgifter. Ex. "renoverat badrum" betyder för en del att (avlidne) maken bytte komoden häromåret.