E
Hej!

Har en oanvänd skorsten i huset som är kvar sedan vedpanna i källaren avvecklades och ersattes med jordvärme. Schaktet passerar en bra plats i köket där jag skulle vilja ställa en kamin eller vedspis men innan jag är där behöver jag förstå lite mer om detta. Inser att det är helt omöjligt för folk på internet att veta vad jag har i mitt hus men alla erfarenhetsbaserade gissningar är välkomna.

stack in telefonen i en ventil och fick den här bilden:

Syn på ventilationssystem i mellanrummet under en trappa med synliga ventilationsrör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är alltså tagen rakt uppåt i schaktet från källarplan. 2 våningar ovanför.

Vad skulle ventilationsrören kunna ha för syfte? De ingår inte i ventilationssystemet vad jag kan se. Någon form av förvärmning för luften till vedpannan?

iaf den nedre delen av schaktet har väggar reglade med trä - är det ok ur brandsynpunkt? Schacket kan ha klätts in efter att pannan avvecklades och då kanske de inte tyckte att det spelade någon roll.

Brukar man kunna såga hål för nya anslutningar på en dylik skorsten? Skära upp ett hål eller såga av skorstenen för en ny botten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.