Jag har idag följande system:
7kW Luftvattenpump kopplad till en accumulator tank på 750L
matar värme i mitten av tanken och tar från botten.
11kW vattenmantlad kamin
Värmen ut i huset tas från toppen av acctanken där det sitter nån styrblandventil (som ja gissar skickar tillbaka kallt vatten till "botten" av tanken.
Eftersom jag har spotpris på elen så brukar jag sätta schemat på VP så den går på max (om behovet finns såklart) 00:00-06:00 och håller en minsta nivå 10:00-16:00, helt av övriga dyra tider
Detta är dock inte helt optimalt eftersom jag ofta eldar 17-22 kalla dagar vilket innebär att tanken redan är varm 00:00 ...... och kanske laddar ur lagom till 0600...
Dessutom pajjar VP skiktningen totalt eftersom den hela tiden cirkulerar vattnet ganska rejält för att mäta tempen i tanken....
En mer optimal lösning vore att spara varmvattnet som man laddat under kvällen med kaminen och låta VP stå för värmen helt och hållet 00-06.
Vet dock inte hur jag ska lösa detta på något smidigt sätt utan att modda befintliga prylar alltför mycket. En tanke är att skaffa ytterligare en acctank som jag koppar till VP. Tänker då att detta blir en kallare tank som inte laddas av kaminen och att ja på så sätt kan nyttja 00-06 perioden bättre.
Frågan är dock hur man ska sköta värmeutbytet mellan tankarna... om man bara paralellkopplar så blir ju den "kalla" tanken lika varm typ.... om man seriekopplar så måste ju all retur gå till lilla tanken antar jag... å då funkar ju inte blandventilen på toppen av befintlig tank som ju måste ha en retur till sig. Eller så kanske man kan grena upp returen men frågan är ju hur bra det blir....
Eller så växlar man vilken tank man vill plocka värmen ifrån med två växelventiler men....känns inte helt smidigt dock (fixar dock lätt en styrning medreläer osv osv ... )
Någon som har någon bra ide?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder