Vi har i flera år gått i tankarna om att bygga hus. Med hjälp av en bekant som är duktig på att rita har vi äntligen fått fram våran vision. En röd dalslandsstuga med vita knutar och enkupigt lertegel. Innan vi drar igång bygglovsprocessen på riktigt vore det kul att höra era tankar och idéer, vad hade ni gjort annorlunda?
Hej,J Joh.andreas skrev:Vi har i flera år gått i tankarna om att bygga hus. Med hjälp av en bekant som är duktig på att rita har vi äntligen fått fram våran vision. En röd dalslandsstuga med vita knutar och enkupigt lertegel. Innan vi drar igång bygglovsprocessen på riktigt vore det kul att höra era tankar och idéer, vad hade ni gjort annorlunda?
Ser trevligt o välplanerat ut.
Vart har ni tänkt o ha uteplatser?
Dom två stora fönsterna på västfasaden ser inte tidsenliga ut någon tanke bakom det?
Uteplatsen kommer bli på södersidan där det bildas ett väderskyddet hörn från utbyggnaden. Där det i framtiden finns möjlighet att fortsätta med taket från utbyggnaden och på så få en amerikansk veranda på baksidan!Rejäl skrev:
De stora fönstren på den västra gaveln har vi bollat en hel del fram och tillbaka,, nu lutar det åt en Hemglass altandörr. Det ger oss möjligheten att ”ta in ute”. Det bryter visserligen från det tidsenliga, men då den gaveln aldrig syns så ser vi det som ett kul inslag att blanda in lite av det nya!
Här en 3d modell med vissa modifieringar.
Jag tycker en stor del i gamla hus utseende är att de ofta har lite högre våningshöjd, en sockel med höjd... de ser helt enkelt lite längre och slankare ut än moderna hus.
Nu stämmer ju detta inte för små torp och stugor eller riktigt gamla hus, men jag skulle nog, om det gått, ökat takhöjden och sockelhöjden så huset blev mer resligt...
Dragit ut taket ytterligare för större takfot.
Tänkt på midjelisten på huset, fått till ett mer klassiskt utseende. Kolla på bilder på gamla hus!
Funderat på fönstrens proportioner och placering. Även här tror jag ni ska ha högre fönster.
Har sett många hus där man tagit inspiration av varje detalj, men om våningshöjden är för låg, huset ligger "platt på mark" och fönstren är små och klumpiga så lurar det ingen att det är ett gammalt hus.
Själv skulle jag, om jag fick bygga ett nytt hus åt mig själv, försöka hitta ett gäng begagnade innerdörrar och se till att välja alla foder, lister mm med klassiska profiler. Inte "sportstuge/dalaprofiler" som finns på bauhaus. Kolla tex panel och lists lista på deras hemsida (finns massor av leverantörer). Tyvärr tror jag man inte kan av energiskäl välja begagnade fönster, men jag skulle ändå se till att ha riktiga träfönster med slanka mått.
Tror det finns nån tråd på forumet som heter vi bygger ett gammalt hus - kolla den för inspiration, nu undrar jag om man fick se slutresultatet, men när jag läste tråden för ett par år sen såg det väldigt lovande ut!
Så, proportioner, profiler - storlek på fönster, takfot, dörrar. - Allt var lite högre förr!
Nu stämmer ju detta inte för små torp och stugor eller riktigt gamla hus, men jag skulle nog, om det gått, ökat takhöjden och sockelhöjden så huset blev mer resligt...
Dragit ut taket ytterligare för större takfot.
Tänkt på midjelisten på huset, fått till ett mer klassiskt utseende. Kolla på bilder på gamla hus!
Funderat på fönstrens proportioner och placering. Även här tror jag ni ska ha högre fönster.
Har sett många hus där man tagit inspiration av varje detalj, men om våningshöjden är för låg, huset ligger "platt på mark" och fönstren är små och klumpiga så lurar det ingen att det är ett gammalt hus.
Själv skulle jag, om jag fick bygga ett nytt hus åt mig själv, försöka hitta ett gäng begagnade innerdörrar och se till att välja alla foder, lister mm med klassiska profiler. Inte "sportstuge/dalaprofiler" som finns på bauhaus. Kolla tex panel och lists lista på deras hemsida (finns massor av leverantörer). Tyvärr tror jag man inte kan av energiskäl välja begagnade fönster, men jag skulle ändå se till att ha riktiga träfönster med slanka mått.
Tror det finns nån tråd på forumet som heter vi bygger ett gammalt hus - kolla den för inspiration, nu undrar jag om man fick se slutresultatet, men när jag läste tråden för ett par år sen såg det väldigt lovande ut!
Så, proportioner, profiler - storlek på fönster, takfot, dörrar. - Allt var lite högre förr!
Bra tankar! Att få till ett nättare hus än husleverantörernas lådor är något vi verkligen försöker med, vi vill att proportionerna ska stämma mot ett hus som är byggt på landsbygden under senare delen av 1800talet!J JohanLun skrev:Jag tycker en stor del i gamla hus utseende är att de ofta har lite högre våningshöjd, en sockel med höjd... de ser helt enkelt lite längre och slankare ut än moderna hus.
Nu stämmer ju detta inte för små torp och stugor eller riktigt gamla hus, men jag skulle nog, om det gått, ökat takhöjden och sockelhöjden så huset blev mer resligt...
Dragit ut taket ytterligare för större takfot.
Tänkt på midjelisten på huset, fått till ett mer klassiskt utseende. Kolla på bilder på gamla hus!
Funderat på fönstrens proportioner och placering. Även här tror jag ni ska ha högre fönster.
Har sett många hus där man tagit inspiration av varje detalj, men om våningshöjden är för låg, huset ligger "platt på mark" och fönstren är små och klumpiga så lurar det ingen att det är ett gammalt hus.
Själv skulle jag, om jag fick bygga ett nytt hus åt mig själv, försöka hitta ett gäng begagnade innerdörrar och se till att välja alla foder, lister mm med klassiska profiler. Inte "sportstuge/dalaprofiler" som finns på bauhaus. Kolla tex panel och lists lista på deras hemsida (finns massor av leverantörer). Tyvärr tror jag man inte kan av energiskäl välja begagnade fönster, men jag skulle ändå se till att ha riktiga träfönster med slanka mått.
Tror det finns nån tråd på forumet som heter vi bygger ett gammalt hus - kolla den för inspiration, nu undrar jag om man fick se slutresultatet, men när jag läste tråden för ett par år sen såg det väldigt lovande ut!
Så, proportioner, profiler - storlek på fönster, takfot, dörrar. - Allt var lite högre förr!
Vi är inne på 11x14 fönster för att få till en lite mer elegantare stil och där till klassiska foder och som sagt ingen sportstugeprofil här inte!
Frågan är om moderna bygglov kan sätta käppar i hjulen... Vinklar på tak och totalhöjder är anpassat för nya proportioner.J Joh.andreas skrev:Bra tankar! Att få till ett nättare hus än husleverantörernas lådor är något vi verkligen försöker med, vi vill att proportionerna ska stämma mot ett hus som är byggt på landsbygden under senare delen av 1800talet!
Vi är inne på 11x14 fönster för att få till en lite mer elegantare stil och där till klassiska foder och som sagt ingen sportstugeprofil här inte!
Men, det är viktigt med proportioner, höjder osv. Gärna en höjd inne på ca 3m, iallafall i bottenvåningen. Höga fönster och rejäla dörrar.
Finns ju arkitekter som ritar klassiska hus. Misstänker att det inte borde vara så dyrt att anlita sådan, relativt totalkostnaden...
Jag skulle om inte annat låna tex denna bok på biblioteket för att titta på gamla ritningar...
Kanske finns andra ritningar att få tag på, eller hitta ett hus ni gillar, ring på och kolla om de har ritning på det ni får kopiera... Så får ni rätt mått och proportioner...
Någonting som jag tycker är viktigt (och vackert) när man tittar på gamla hus är skorstenarna. Utan dessa tycker jag att taket ser "naket" ut. Din ritning hade exempelvis blivit snyggare (i mina ögon) med två skorstenar.
Jag gillar ju möjligheterna till att kunna värma huset utan el med så om jag hade byggt ett hus idag så hade jag åtminstone tagit höjd för att kunna installera kaminer/kakelugnar på sikt. För att öka beredskapen ifall elen försvinner.
Jag gillar ju möjligheterna till att kunna värma huset utan el med så om jag hade byggt ett hus idag så hade jag åtminstone tagit höjd för att kunna installera kaminer/kakelugnar på sikt. För att öka beredskapen ifall elen försvinner.
Man kan faktiskt ha en av skorstenarna som fejk. Titanic hade det...M Maledictus skrev:Någonting som jag tycker är viktigt (och vackert) när man tittar på gamla hus är skorstenarna. Utan dessa tycker jag att taket ser "naket" ut. Din ritning hade exempelvis blivit snyggare (i mina ögon) med två skorstenar.
Jag gillar ju möjligheterna till att kunna värma huset utan el med så om jag hade byggt ett hus idag så hade jag åtminstone tagit höjd för att kunna installera kaminer/kakelugnar på sikt. För att öka beredskapen ifall elen försvinner.
Absolut! Rent estetiskt går det! Men jag gillar att kunna elda också.J JohanLun skrev:Man kan faktiskt ha en av skorstenarna som fejk. Titanic hade det...Även mitt barndomshem hade det... Byggt 24 med centralvärme från början, ena skorstenen var riktig och det fanns ett par öppna spisar och en kakelugn. Andra sidan var bara ventilation. Från utsidan såg det ut som två riktiga skorstenar...
Det kommer bli en skorsten, tyvärr har den fallit bort i ritandet, dock är vedspis i köket inritat och en murstock bakom den! Men ja dubbla skorstenar är väldigt vackert, kan kanske få bli en till fastfejk…M Maledictus skrev:Någonting som jag tycker är viktigt (och vackert) när man tittar på gamla hus är skorstenarna. Utan dessa tycker jag att taket ser "naket" ut. Din ritning hade exempelvis blivit snyggare (i mina ögon) med två skorstenar.
Jag gillar ju möjligheterna till att kunna värma huset utan el med så om jag hade byggt ett hus idag så hade jag åtminstone tagit höjd för att kunna installera kaminer/kakelugnar på sikt. För att öka beredskapen ifall elen försvinner.
Som andra sagt i tråden skulle ni kunna göra fönsterna 1500 höga och sätta överljus ovan dörrarna för att få högre fönsterpartier.
I övrigt kan jag notera att ni inte har någon diskho på samma "inredningslängd" som spisen. Det kommer någon bygglovhandläggare tjura ihop över.
Dubbeldörrar är fränt men ett dörrblad måste vara 900 brett för det ska vara tillgängligt.
Glöm inte göra en sektion och undersök takhöjderna ni får till.
Jag hade fläskat på med med snickarglädje!
I övrigt kan jag notera att ni inte har någon diskho på samma "inredningslängd" som spisen. Det kommer någon bygglovhandläggare tjura ihop över.
Dubbeldörrar är fränt men ett dörrblad måste vara 900 brett för det ska vara tillgängligt.
Glöm inte göra en sektion och undersök takhöjderna ni får till.
Jag hade fläskat på med med snickarglädje!
Kolla in vad @byggnadsverk, @designarchive.se och @nyklassiskarkitektur gör på instagram?J Joh.andreas skrev:
Klicka här för att svara








