Vi är i startgroparna för att ta in offert på att renovera badrummet på ovanvåningen. Har lekt lite med AI gällande hur det skulle kunna se ut och vad det skulle kunna kosta. Jag vet att man får ta det hela med en nypa salt men hur nära sanningen prismässigt tror ni att vi är? Jag skickar med en bild på hur det ser ut nu och en bild på hur AI ger ett (av många olika) förslag på. Tar gärna input på detta!
I kalkylen beskriver AI följande arbeten: total rivning → ny golvbrunn → nytt fall → vattenburen golvvärme → plastmatta golv och vägg → nytt 3-glasfönster → ventilation → el → VVS → WC → kommod → spegel → dusch → fast duschglas → färdigt badrum.
Nuvarande (nä inte snyggt, jag vet):
AI förslag:
Absolut. ROT 2026 är 30 % av arbetskostnaden, inte 30 % av hela fakturan. Om vi räknar med att ungefär 55–60 % av totalpriset är ROT-berättigat arbete blir en rimlig uppskattning:
🟢 Bra pris efter ROT: ~125 000 kr
🔵 Realistiskt efter ROT: ~140 000 kr
🟠 Dyr offert efter ROT: ~165 000 kr
Jag tycker alltså att cirka 140 000 kr efter ROT är ett vettigt riktmärke när du börjar ta in offerter. Om någon kommer med exempelvis 200 000 kr efter ROT för det här upplägget hade jag definitivt velat se exakt vad som driver kostnaden.
Är dom helt ute och cyklar? Vad kan man tänka sig att detta landar på till sist eller det är en helt omöjlig fråga?
I kalkylen beskriver AI följande arbeten: total rivning → ny golvbrunn → nytt fall → vattenburen golvvärme → plastmatta golv och vägg → nytt 3-glasfönster → ventilation → el → VVS → WC → kommod → spegel → dusch → fast duschglas → färdigt badrum.
Nuvarande (nä inte snyggt, jag vet):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AI förslag:
Logga in
Skapa konto
Absolut. ROT 2026 är 30 % av arbetskostnaden, inte 30 % av hela fakturan. Om vi räknar med att ungefär 55–60 % av totalpriset är ROT-berättigat arbete blir en rimlig uppskattning:
| Offert före ROT | Uppskattad ROT | Efter ROT |
|---|---|---|
| 🟢 145–155 000 kr | ca 24–28 000 kr | ca 121–127 000 kr |
| 🔵 160–180 000 kr | ca 27–32 000 kr | ca 133–148 000 kr |
| 🟠 190–210 000 kr | ca 32–38 000 kr | ca 158–172 000 kr |
Så jag hade budgeterat
För ert kompletta badrum inklusive nytt 3-glasfönster, ventilation, vattenburen golvvärme, våtrumsmatta, all VVS/el och ny inredning:🟢 Bra pris efter ROT: ~125 000 kr
🔵 Realistiskt efter ROT: ~140 000 kr
🟠 Dyr offert efter ROT: ~165 000 kr
Jag tycker alltså att cirka 140 000 kr efter ROT är ett vettigt riktmärke när du börjar ta in offerter. Om någon kommer med exempelvis 200 000 kr efter ROT för det här upplägget hade jag definitivt velat se exakt vad som driver kostnaden.
Är dom helt ute och cyklar? Vad kan man tänka sig att detta landar på till sist eller det är en helt omöjlig fråga?
Hur blir det lättare att röra sig i rummet med en fast glasvägg precis framför toan? 🤔
Glasväggar är lite bökiga att hålla rena, budgetalternativet är väl ett drapperi.
Jag hade förväntat mig mycket högre priser än så, men jag bor i en större stad.
Glasväggar är lite bökiga att hålla rena, budgetalternativet är väl ett drapperi.
Jag hade förväntat mig mycket högre priser än så, men jag bor i en större stad.
toan är inte kant i kant med den väggen, svårt att se på bilden men det är ett litet mellanrum. ville helst haft duschen längs hela kortsidan och flytta handfatet till mitt emot toan men det får inte vara i ett fönster i våtzon tyvärr.Unikt namn skrev:
Prova ställ något i linje med fönstret(den tilltänkta dusch-väggen) och tvätta händerna.S sirlindqvist skrev:
Får du plats?
Logga in
Skapa konto
På AI bilden ser ju handfatet väldigt smalt och litet ut, men på din bild går det ju nästan ut i linje med fönstret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 672 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 672 inlägg
Precis, vad händer när man vill öppna en kommodlåda, kommer man att känna sig klämd mot duschväggen.Unikt namn skrev:
Vill man slippa att det blir/känns trångt är ju en svängbar duschdörr mycket bättre än en fast vägg.
Samma sak med den AI-genererade toaletten, mycket mindre än dagens.
Hur gamla är avloppsrören som går i bjälklagret?S sirlindqvist skrev:
Kommer de att hålla tills det är dags för nästa renovering om 20 år eller bör de bytas nu?
Administrator
· Skåne
· 8 742 inlägg
Hur många kvadratmeter är badrummet? Har ni tänkt att ta totalentreprenad för allt, inklusive vattenburen golvvärme, ventilation och att byta fönster? Vad finns det för värme och ventilation i badrummet idag?
Bara att byta plastmattan har jag ett kostnadsexempel på: 60 000 kr före rot i ett badrum på 5 kvm.
Bara att byta plastmattan har jag ett kostnadsexempel på: 60 000 kr före rot i ett badrum på 5 kvm.
Redigerat:
Ska gå och mäta strax. Ska ta en bild på den fläkt som idag sitter i taket och dom går på väldigt lågt varv hela tiden och snurrar igång rejält när fukten stiger. Totalentreprenad var tanken ja. Heja huset är idag vattenburet, fjärrvärme. Sitter idag ett element här inne så dom ledningarna finns. Tänkte det skulle bli snyggare med uppvärmning via golvet men det kanske är slöseri?Marlen Eskilsson skrev:
Hur många kvadratmeter är badrummet? Har ni tänkt att ta totalentreprenad för allt, inklusive vattenburen golvvärme, ventilation och att byta fönster? Vad finns det för värme och ventilation i badrummet idag?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vet ej, det är någon form av Purus plastring i duschen men det kan ju vara gamla avloppsrör ändå. Om dom e gamla ska dom givetvis bytas. Hur kollar jag detta med säkerhet?BirgitS skrev:
Precis, vad händer när man vill öppna en kommodlåda, kommer man att känna sig klämd mot duschväggen.
Vill man slippa att det blir/känns trångt är ju en svängbar duschdörr mycket bättre än en fast vägg.
Samma sak med den AI-genererade toaletten, mycket mindre än dagens.
Hur gamla är avloppsrören som går i bjälklagret?
Kommer de att hålla tills det är dags för nästa renovering om 20 år eller bör de bytas nu?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 672 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 672 inlägg
Golvvärmen behöver ha en lägre temperatur än elementen så det behövs en shunt som blandar in kallt vatten i golvvärmeslingan.S sirlindqvist skrev:
Det är i alla fall inte samma skillnad som med klinker på golvet. Det går att ersätta ett element med en handdukstork.S sirlindqvist skrev:
Kanske filma avloppsrören?S sirlindqvist skrev:
Nu har jag måtten, mindre än jag trodde! 1,60 bredd 2,10 långt.
Nuvarande fläkt:
Tydligen FÅR man ha fönster i våtzon 1 även om det är en risk konstruktion om man följer GKV regler??? Kommer ALDRIG kunna utnyttja utrymmet lika effektivt om vi inte låter duschen löpa längs hela kortsidan. Sen kommod och spegelskåp mitt emot toan istället. Golvvärme inte aktuellt utan en vattenburen handdukstork känns intressant. Kan den ersätta elementet??
Lekt lite med AI och försökt få den att skapa den mer trånga kompakta ytan vi har. Är vi närmare sanningen tror ni?
Är detta ens görbart?
Tydligen finns det kompakta WC golvmodell där vi kan ”vinna” ca 10cm, det kanske gör skillnad vid ett redan trångt utrymme? Geberit iCon Compact Är 54cm djup istället för 65cm som är det vi har i dagsläget.
Tankar?
Nuvarande fläkt:
Logga in
Skapa konto
Tydligen FÅR man ha fönster i våtzon 1 även om det är en risk konstruktion om man följer GKV regler??? Kommer ALDRIG kunna utnyttja utrymmet lika effektivt om vi inte låter duschen löpa längs hela kortsidan. Sen kommod och spegelskåp mitt emot toan istället. Golvvärme inte aktuellt utan en vattenburen handdukstork känns intressant. Kan den ersätta elementet??
Lekt lite med AI och försökt få den att skapa den mer trånga kompakta ytan vi har. Är vi närmare sanningen tror ni?
Logga in
Skapa konto
Är detta ens görbart?
Tydligen finns det kompakta WC golvmodell där vi kan ”vinna” ca 10cm, det kanske gör skillnad vid ett redan trångt utrymme? Geberit iCon Compact Är 54cm djup istället för 65cm som är det vi har i dagsläget.
Tankar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 672 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 672 inlägg
Det är stor skillnad på våtzon 1 och plats för dusch, se här: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-mot-fonsterS sirlindqvist skrev:
Ja, om den är tillräckligt stor.S sirlindqvist skrev:
Men man har fortfarande knäna på ungefär samma ställe. Dvs. en kompakt toalett påverkar hur det är att passera mellan toalett och kommod, men inte nämnvärt avståndet mellan knäna och kommoden när man sitter på toaletten. Pröva i dagens badrum genom att be någon hålla en stor bräda/kartong på det avstånd framför toaletten som kommoden skulle hamna på. Du får då ett största djup på kommoden som du kan acceptera.S sirlindqvist skrev:
I stället för AI använd Ikeas eller något annat kakel/badrumsföretags planeringsverktyg för badrum för att rita upp och se hur det ser ut. Då är du säker på att måtten stämmer.
Vi har också ett badrum som är 160 cm brett och då har vi tvättmaskinen där du har fönstret, toalett och bred kommod längs vänstra väggen och duschen i hörnet där AI ritade den från början, 80 cm bredd mot ytterväggen och 100 cm längs högerväggen, naturligtvis med duschdörrar. Handdukstork på högra väggen. Så jag förstår inte varför du måste ha duschen längs hela kortsidan för att utnyttja utrymmet effektivt. Det gör ju bara duschen onödigt stor, dvs. slöseri med ytan.
Kan du skicka en bild?BirgitS skrev:
Det är stor skillnad på våtzon 1 och plats för dusch, se här: [länk]
Ja, om den är tillräckligt stor.
Men man har fortfarande knäna på ungefär samma ställe. Dvs. en kompakt toalett påverkar hur det är att passera mellan toalett och kommod, men inte nämnvärt avståndet mellan knäna och kommoden när man sitter på toaletten. Pröva i dagens badrum genom att be någon hålla en stor bräda/kartong på det avstånd framför toaletten som kommoden skulle hamna på. Du får då ett största djup på kommoden som du kan acceptera.
I stället för AI använd Ikeas eller något annat kakel/badrumsföretags planeringsverktyg för badrum för att rita upp och se hur det ser ut. Då är du säker på att måtten stämmer.
Vi har också ett badrum som är 160 cm brett och då har vi tvättmaskinen där du har fönstret, toalett och bred kommod längs vänstra väggen och duschen i hörnet där AI ritade den från början, 80 cm bredd mot ytterväggen och 100 cm längs högerväggen, naturligtvis med duschdörrar. Handdukstork på högra väggen. Så jag förstår inte varför du måste ha duschen längs hela kortsidan för att utnyttja utrymmet effektivt. Det gör ju bara duschen onödigt stor, dvs. slöseri med ytan.
Rekommenderar svedbergs verktyg då dom hade lite mer olika mått på kommoder mm att leka med. Ger konkreta mått och planritning.
Jag använde själv det när vi skulle göra om vårt ytterst lilla badrum (1,6x1,8). Skalenligt och smidigt att flytta runt allt och var väldigt användbart sen i diskussioner med byggfirma. Sen får du dubbelkolla dom måtten mot vad du faktiskt väljer för inredning i slutändan, men ger bra fingervisning. (Jag köpte inget från svedbergs)
Har AI:n använt sig av mått som faktiskt finns eller önsketänkande? För att se det behöver du en måttsatt ritning.
Sen som andra sagt, kolla upp så du får nog med benutrymme att kunna sitta på toa, öppna Kommod osv. Tänk på att du vill ha utrymme på sidorna av toan också.
Allmänt hett tips i mindre badrum, dusch med vikdörrar!
Sen gällande kostnad, vårt badrum gick loss på ungefär 190 000 för 2 år sedan (inkl rot) där hantverkare var ca 160 000, inkl rot. I Stockholmsområdet. Då tog vi in flera offerter och detta var en av dom billigare (flera på ungefär den här nivån). Den högsta låg på ca 300 000.
Jag använde själv det när vi skulle göra om vårt ytterst lilla badrum (1,6x1,8). Skalenligt och smidigt att flytta runt allt och var väldigt användbart sen i diskussioner med byggfirma. Sen får du dubbelkolla dom måtten mot vad du faktiskt väljer för inredning i slutändan, men ger bra fingervisning. (Jag köpte inget från svedbergs)
Har AI:n använt sig av mått som faktiskt finns eller önsketänkande? För att se det behöver du en måttsatt ritning.
Sen som andra sagt, kolla upp så du får nog med benutrymme att kunna sitta på toa, öppna Kommod osv. Tänk på att du vill ha utrymme på sidorna av toan också.
Allmänt hett tips i mindre badrum, dusch med vikdörrar!
Sen gällande kostnad, vårt badrum gick loss på ungefär 190 000 för 2 år sedan (inkl rot) där hantverkare var ca 160 000, inkl rot. I Stockholmsområdet. Då tog vi in flera offerter och detta var en av dom billigare (flera på ungefär den här nivån). Den högsta låg på ca 300 000.