Hej!
Håller på att installera vattenburet i skånelängan. nu har jag kommit till beställning av rören och jag blir väldigt förvirrad när jag läser här på forumet. Folk verkar dra 28mm stammar och avstick på 20 mm till varje radiator, nån säger 15 mm pex räcker.

hos farsan är det 15mm prisol i hela huset på nedervåningen. På ovan våningen är där flera radiatorer på rad och dessa matas med pex 16 och med 15 mm kopparrör uttanpå liggandes. funkar hur bra som helst både med JVP och med hans vedpanna.
varför snackar folk här då om 28mm stammar?

Jag har då installerat en vedpanna och kommer med det förmodligen ha hyffsad hög framlednings temp. men om 50 år när jag är 80 kanske jag vill sätta in en JVP istället, så det ska kunna funka med en sådan också.

Om jag gör enligt ritningen, kan jag använda pex 16X2 för två radiatorer? Eller måste jag gå upp till pex 20 eller 22?
tänkte komma ut med pex genom väggen och sedan köra koppar utanpåliggandes på de 4 radiatorerna längst till vänster.

jag kommer också att inreda vinden from nästa år så å blir där en liten radd uppe i sovrummet samt golvvärme i badrummet. jag vill ha fördelaren i pannrummet och inga kopplingar mitt i huset i bjälklag etc, skulle det bli läckage kan det bara rinna ut i pannrummet eller vid radiatorerna.

radiatorerna är enkla sektionsradiatorer på ca 60x100 och ligger på ca 1100w vid 75/65 framledningstemp

mvh !!

• Skiss över ett hus med hetvattensystem, rördragning för uppvärmning, vedpanna, golvvärme och radiatorer; dimensioner och platsangivelser inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna på lågtemperatursystem (max 55/45/20⁰) istället, du vill inte riskera att någon bränner sig på varma radiatorer.
En annan fördel är att en eventuell framtida värmepump slipper jobba så hårt.

Givetvis så har du en shunt med shuntautomatik på/efter pannan så att framledningstemperaturen regleras efter utetemperaturen samt helst även inomhustemperaturen.

https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-5-varmeinstallationer/

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Räkna på lågtemperatursystem (max 55/45/20⁰) istället, du vill inte riskera att någon bränner sig på varma radiatorer.
En annan fördel är att en eventuell framtida värmepump slipper jobba så hårt.

Givetvis så har du en shunt med shuntautomatik på/efter pannan så att framledningstemperaturen regleras efter utetemperaturen samt helst även inomhustemperaturen.

[länk]
Ingen shunt automatik, manuell shunt i pannrummet och där ska va termostat på varje radiator. Men kan köpa att det är bättre med lägre framledningstemp men det är ett gammalt hus som ej går att isolera nämnvärt. Så det är frågan om det räcker.
Har du svar på om 16x2 räcker eller ej?

Du får jämnare inomhustemperatur med shuntautomatik.

Om lågtemperatursystem räcker eller inte beror bl.a. på storleken (bredd/höjd/djup) på radiatorerna.

Grovleken på rören beror bl.a. på flödet, flödet är beroende på storleken på radiatorerna samt låg-/högtempertursystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.