obba skrev:
vad har ni satt för maxpris på panna?
Har nog tänkt mig max 30 för en panna, men gärna så lite som möjligt. Såfg nu att det dykt upp lite fler pannor i den klassen. En Vedex 3000 t.ex. eller Zeus. Finns ju även Astra för 25000 inkl moms. Nån som har erfarenhet av dem? 40kW.

Är maga för dyra? De har ju iaf sugande fläkt, Ladan verkar ju ha tryckande. Det känns ju lite åttiotal över det.

Maga finns väl med på kartan, dock är jag lite tudelad till det där med tryckande/sugande fläkt. Ska tydligen vara lättare att hålla rent med tryckande, dock kan det ju bli lite inryk om man inte fimpar fläkten innan man öppnar, om man nu måste öppna under pågående förbränning.

Veggie skrev:
Maga finns väl med på kartan, dock är jag lite tudelad till det där med tryckande/sugande fläkt. Ska tydligen vara lättare att hålla rent med tryckande, dock kan det ju bli lite inryk om man inte fimpar fläkten innan man öppnar, om man nu måste öppna under pågående förbränning.
Ser man rengöring av rökgasfläkt som ett merjobb så är jag beredd att föreslå nån annan uppvärmning än ved. Jag själv tycker maga är vassast om man väger pris/funktion/kvalla bland de billiga pannorna.

Ok, vad är det då som gör en sugande bättre än tryckande fläkt? Förbränningen sker på samma sätt ändå ju. Kan det inte isåfall vara smidigt att ha en lättåtkomlig fläkt?

Tack för tipset.

Med en sugande fläkt är risken för att det rycker in betydligt mindre. Det är ingen slump att de flesta tillverkare, dyra som billiga gått över till sugande fläkt. Är det vettigt gjort är åtkomsten bra.

:thumbup:

Mina föräldrar har tryckande fläkt. Jag har sugande. Skulle aldrig välja en panna med tryckande fläkt idag. Väldigt mycket bättre med sugande både vid tändning och påfyllning av pannan! (I alla fall så som jag och mina föräldrar eldar.)

Har man så stor och effektiv panna att man inte behöver tända med en liten tändbrasa och att man aldrig behöver elda mer än vad man får in i första ilägget så spelar det väl ingen roll om man har tryckande eller sugande...

Om du vill ha en hyfsat billig panna med stort vedutrymme så ska du definitivt kolla på Maga enligt mitt tycke iaf.
http://www.af-energiteknik.se/products/maga.html

Verkar som att de flesta på forumet som kör med deras pannor verkar nöjda. Skulle jag valt mellan Ladan, Focus och Maga hade nog valet blivit en Maga. Det jag tycker verkar vara en nackdel med dem är att man inte själv kan ställa in primär- och sekundärluften på dem. Men som sagt, de flesta verkar nöjda...

Veggie skrev:
Ok, vad är det då som gör en sugande bättre än tryckande fläkt? Förbränningen sker på samma sätt ändå ju. Kan det inte isåfall vara smidigt att ha en lättåtkomlig fläkt?

Tack för tipset.
Den frågan har diskuteras genomgående i en tråd för något år sedan. Du kan söka på skribenterna mmats eller GK för i deras inlägg kan man lära sig väldigt mycket om det mesta som berör pannor, system mm.

Åskar: tror du menar matss va?

jussi_76 skrev:
Åskar: tror du menar matss va?
Jo det menade jag, blev lite stavfel där :D

Härligt, då är morgondagens lektyr i lastbilen spikad hehe

• Gilla
jussi_76
  • Laddar…
Jag har haft min panna i två vintrar nu, och har aldrig rengjort fläkten.
Som tlundberg skrev, så är det mycket enklare att tända utan inryk med sugande.

Lycka till med funderingarna!

Nån som har något att säga om denna? http://www.defenda.com/shop/3540---modratherm-zeus-pyro-42-(44kw)-m.-kylslinga Lite annorlunda uppbyggnad på keramiken mor de flesta andra pannor, verkar ju bra men vet ju inte hur det funkar i praktiken? Vad tror ni om kapaciteten, 1 ilägg ökar en 2kbm feån 60-90 med 140liters vedutrymme. Rimligt?

Hur är det med http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/Produktsortiment/VEDEX-3300/ tkr nog den har för litet vedvolym? Dock lite mer välkänt fabrikat.

Hur mäter de sig med en Ladan? Eller Maga?

Nån som har en Astra-panna? Billig som få men med låg verkningsgrad (87%).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.