Med ditt maxpris för ca 30 tusen så har jag definitivt tittat närmare på Maga 40E eller snäppet över 49E. Helt klart fina pannor som ser rejäla ut. Runda stående vattenmantlade tuber och enkel billig keramik. En bra sak med Maga är att återförsäljaren i Sundsvall har det mesta hemma i lager. Pannor, billiga reservdelar och bra support.

Du kan ju också kika på http://www.viessmann.se/sv/enfamiljshus/produkter/fastbranslepannor/Vitoligno_100-S.html som utomlands går att köpa hem riktigt billigt. En rejält gjord panna det också. Dock saknar den direktspjäll eller evakueringsledning för rökgaserna.

Åskar skrev:
Med ditt maxpris för ca 30 tusen så har jag definitivt tittat närmare på Maga 40E eller snäppet över 49E. Helt klart fina pannor som ser rejäla ut. Runda stående vattenmantlade tuber och enkel billig keramik. En bra sak med Maga är att återförsäljaren i Sundsvall har det mesta hemma i lager. Pannor, billiga reservdelar och bra support.

Du kan ju också kika på [länk] som utomlands går att köpa hem riktigt billigt. En rejält gjord panna det också. Dock saknar den direktspjäll eller evakueringsledning för rökgaserna.
Får nog ringa återförsäljaren för Maga i eftermiddag, de körde visst nån kampanj nu på 40kW för 28 inkl lr nåt.

Ring! Köp!

Kolla då upp vilken panna som gäller i kampanjen! Den senaste versionen har nyare handtag för luckorna och annat utseende. Sedan om jag inte minns fel är botten av pannan vattenmantlad på senaste och inte på äldre modellen. Lilla bilden är den nyaste modellen,

7788262449.jpg 5515549674.jpg

Ok, kanske slutförsäljning av den gamla? Ska man ge 28 för den då, lr är den inte värd det?

Kolla först om det är den gamla.

Det var gamla, han hade 2-3st kvar för 27500 inkl moms. Ska få offerter skickade på allt utom tank som jag tar direkt från Tanksvets.
Dock tyckte han att jag skulle stanna vid deras 33kW-panna, fyller den verkligen lite drygt 2,5kbm på ett ilägg? Han var lite svår att förstå. Samma vedvolym på båda. 140l.

Ett tips. Vilken panna du än köper så kolla vad keramik-rosterna kostar om det är en keramisk panna du är ute efter. Vissa pannor tuggar i sig sådana enligt min sotare, själv har jag bara bytat en gång sedan 97 på vår Vedex 3000.

Min panna (Calmar V33) är på max 40kW, 120l vedvolym och 91% verkningsgrad. Jag behöver två ilägg för att värma 1500l från 20 till 90 grader uppe, 70 grader nere.

Så jag är tveksam till att du klarar att värma 2500l på ett ilägg.

Veggie skrev:
Det var gamla, han hade 2-3st kvar för 27500 inkl moms. Ska få offerter skickade på allt utom tank som jag tar direkt från Tanksvets.
Dock tyckte han att jag skulle stanna vid deras 33kW-panna, fyller den verkligen lite drygt 2,5kbm på ett ilägg? Han var lite svår att förstå. Samma vedvolym på båda. 140l.
Kan nästan garantera att den inte fyller 2.5 m3 på ett inlägg i alla fall på vintern, min maga 49 fyllde i dag min 3m3 tank från 40-40-35 till 85-80-80 på ett inlägg prima björk samt att huset ligger ju och drar en del nu då det är mellan -10-15 grader ute. pannan brinner ca 4-5 timmar på ett inlägg, så jag skulle tro att du åker på ett inlägg till för att fylla tanken om du har ett hus som förbrukar lite och kanske får en total brinntid på gissningsvis 6-7 timmar med en 33 kw panna. själv tycker jag att det käns skönt att kunna elda ett inlägg på kvällen, och sedan är det klart! kanske är jag som är lite nojig men jag tycker det käns skönt att slippa gå och lägga sig med en panna som brinner för fullt på kvällen.

Då ska jag definitivt ha en panna på iaf 40kW. Kommer elda med ren Björk så borde ju kunna räcka rätt långt med ett inkast på 140liter, annars är ju Ladan på 180, då slipper man ju gå upp i effekt på panna, dock blir man dragandes med en tryckfläkt. Hörde även idag att Ladans fabrik lagt omkull, vet ej om det kommer bli en rekonstruktion eller inte, reservdelar kan ju blo svåra.......men man kanske kan pruta rejält hos nån säljare?

Verknngsgraden på många pannor är tilltagna och bara gällande under optimala förhållanden. Har man 80% på en som ska ha 90% på pappret så får man vara nöjd.
Det stämmer nog bättre på pannor med elektriska regulatorer, men helt manuella är svåra att få lika bra som i testcell.

Maga har bland annat en Tech ST-81 som styr fläkten så att pannan håller en jämn effekt/avgastemp.
Är det inte en sån på den gamla Magan, så skulle jag avstå.

Jag värmer mina 4000l från 30 till 90grader på 320l granved.

Min panna har 210l på pappret, men räknat med 59cm långt utrymme. Jag tror snittlängden på mina pinnar ligger på 45cm, då får man plötsligt bara i 160l...
Så två ilägg brukar räcka, men då drar ju huset 20-30kWh under tiden.

Jag gissar att det som skiljer rea pannan mot dom nyaste är jusst mekaniken för luckan. Jag köpte min panna tidigt förra våren och den har både nyare versionen av regulator samt vattenmantlad botten. vilket inte dom äldre pannorna har.

Annars finns ju Effecta 35 kostar väl runt 30 papp den med,inte kollat efter den? Är ju numera populärt med lamda styrdt oxå...

• Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Nya regen har suttit i snart 2 år så den regulatorn är det definitivt.

• Gilla
Veggie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.