26 056 läst ·
100 svar
26k läst
100 svar
Nytt trädäck, åsikter!
Exakt, alltihop landa på ca 15kjonmo skrev:
För ett enklare, enplans däck utan belysning, staket eller speciella önskemål. Ingen grävning behövde heller göras eftersom det ligger på bef plattsättning.
De var två personer som effektiv tid jobbade max 10h (om de ens jobbade 100% var...) .
Övriga offerter jag fått var tex 5k material och 12k arbete, lät ju också udda. Så jag valde de på 7500 material och 7000 arbete.
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Okej, du har säkert sett och gjort fler trädäck än jag. Jag har de flesta skarvarna skruvade som på bilden, några som är skruvade på enkel regel. På mitt däck(vilket kanske är lite klent urval) har de skarvarna spruckit mer med tiden. Men det var lite hårda ord i mitt förra inlägg.hantverkare1 skrev:
OK. Men om vi håller oss till absolut lägsta nivå oavsett vad det kostar då. Du är ju uppenbarligen ute efter ett fungerande trädäck och bryr dig inte "krimskramset":J joksi skrev:Exakt, alltihop landa på ca 15k
För ett enklare, enplans däck utan belysning, staket eller speciella önskemål. Ingen grävning behövde heller göras eftersom det ligger på bef plattsättning.
De var två personer som effektiv tid jobbade max 10h (om de ens jobbade 100% var...) .
Övriga offerter jag fått var tex 5k material och 12k arbete, lät ju också udda. Så jag valde de på 7500 material och 7000 arbete.
- Stabilt regelverk (ser ju lite märkligt ut som de gjort men visst, svårt att se på bilden)
- Två skruv i varje bräda i varje rad. Säger sig väl självt!
- Inga från början spruckna brädor. Och ta bort lapparna herregud!
- Den där lappningen på bild 3 är inte OK. Gör om gör rätt.
Resten får väl gå enligt mig.
Ja, det tycker jag är rimligt oavsett pris så att säga.M mickeselvin skrev:OK. Men om vi håller oss till absolut lägsta nivå oavsett vad det kostar då. Du är ju uppenbarligen ute efter ett fungerande trädäck och bryr dig inte "krimskramset":
- Stabilt regelverk (ser ju lite märkligt ut som de gjort men visst, svårt att se på bilden)
- Två skruv i varje bräda i varje rad. Säger sig väl självt!
- Inga från början spruckna brädor. Och ta bort lapparna herregud!
- Den där lappningen på bild 3 är inte OK. Gör om gör rätt.
Resten får väl gå enligt mig.
Men vad menar du med att regelverket kanske inte är bra/stabilt gjort?
Jag har förstått att det ska vara två skruvar överallt där man sätter fast brädor, men ska brädorna också skruvas I alla reglar eller kan man tex hoppa över varannan? Jag försöker bara förstå varför de skruvat som de gjort, ser nämligen inget mönster helker direkt.
Förresten, upptäckte precis av en slump att alla skruvar är olika med... En del är silvriga och en del är bronsfärgsde. Well, well.
Alltså på bilden utan golvet tycker jag de "stöden" som reglarna ligger på ser lite klena ut, framför allt smala. Men som sagt, det kanske funkar.J joksi skrev:Ja, det tycker jag är rimligt oavsett pris så att säga.
Men vad menar du med att regelverket kanske inte är bra/stabilt gjort?
Jag har förstått att det ska vara två skruvar överallt där man sätter fast brädor, men ska brädorna också skruvas I alla reglar eller kan man tex hoppa över varannan? Jag försöker bara förstå varför de skruvat som de gjort, ser nämligen inget mönster helker direkt.
Förresten, upptäckte precis av en slump att alla skruvar är olika med... En del är silvriga och en del är bronsfärgsde. Well, well.
Och det ska vara två skruvar per bräda i varje rad reglar med avstånd högst 60cm mellan raderna. Om det av någon anledning hamnar reglar tätare än så (kan bli så på vissa ställen) så behövs det ingen skruv just där bara för att det går. Är du med?
Och igen. Olika skruv. Suck
Okej, vänta lite. Att de rest sig betyder uteslutande att det beror på att de fuskat med skruvarna? Bara så jag vet exakt vad jag ska säga och kräva av dem.Y Yehaw skrev:
Här är en närmare bild på en av skarvarna som har lyfts sig och bara har en skruv.
Exakt, sätts det skruv på en sida kommer den andra resa sig. Man ser på bilden att det ser tajt ut då skarven inte ligger mitt över bärlinan under. Risk att det spricker om man skruvar för nära slutet på brädan.
Sen tycker jag att man sätter murarsnöre eller liknande och skruvar efter för att få all skruv i rak linje, gör stor skillnad på helheten.
Sen tycker jag att man sätter murarsnöre eller liknande och skruvar efter för att få all skruv i rak linje, gör stor skillnad på helheten.
klart de kan. Det är trä.J joksi skrev:Jag har faktiskt inte frågat och inte de heller. Jo, de frågade om jag ville ha tryckimpregnerat eller ibte, samt om de ska va ljust/mörkbrunt eller rillat eller inte. Vi svarade vanliga ljusa, släta brädor...
Men hallå, brädorna ska väl inte spricka upp av sig själva utan att golvet ens har används (även om de används...)?
om jag ska vara vara ärlig och bara gissa hur detta känns, så är det du som velat ha detta så billigt som möjligt. Och då menar jag biiiiiligt. Du svarar inte ens på frågorna om det är gästarbetare du haft inne en dag.
Du har fått vad du betalar för helt enkelt. Med tanke på att det är klisterlappar..... på varenda bräda så är det sannolikt att du anlitat kringresande folk som oftast handlar på bauhaus.
Skarven på bild 3 är såklart utom all kritik, samt att det såklart alltid ska skruvas med två skruv.
Med tanke på att detta har gjorts på en dag, inklusive hämtat materialet, så är detta precis vad du får på ett dagsarbete.
Självklart förväntar man sig som kund ett bra jobb när man beställer ett arbete. Men när priset har större betydelse än att få det bra gjort, då får du helt enkelt förvänta dig ett arbete som bara är okej, och inget mer.
Bärlinan ligger för högt vid balkongdörren , så ni kommer få problem med snö och vatten framöver. Samt så kommer vattnet studsa från trallen mot fasaden och från utkastaren. Borde ligga plåt vid balkongdörren. Och ska det vara riktigt gjort, så borde det även ligga plåt mot fasaden och trallen med, när trallen ligger så högt upp mot putsen. Alternativt skulle det lämnas mer mellanrum mellan trall och fasad.
Du har fått vad du betalar för helt enkelt. Med tanke på att det är klisterlappar..... på varenda bräda så är det sannolikt att du anlitat kringresande folk som oftast handlar på bauhaus.
Skarven på bild 3 är såklart utom all kritik, samt att det såklart alltid ska skruvas med två skruv.
Med tanke på att detta har gjorts på en dag, inklusive hämtat materialet, så är detta precis vad du får på ett dagsarbete.
Självklart förväntar man sig som kund ett bra jobb när man beställer ett arbete. Men när priset har större betydelse än att få det bra gjort, då får du helt enkelt förvänta dig ett arbete som bara är okej, och inget mer.
Bärlinan ligger för högt vid balkongdörren , så ni kommer få problem med snö och vatten framöver. Samt så kommer vattnet studsa från trallen mot fasaden och från utkastaren. Borde ligga plåt vid balkongdörren. Och ska det vara riktigt gjort, så borde det även ligga plåt mot fasaden och trallen med, när trallen ligger så högt upp mot putsen. Alternativt skulle det lämnas mer mellanrum mellan trall och fasad.
Redigerat: